Lyijy akujen sulfasoituminen?

LAUKKANEN MAURI 05.04.2012 21:17

Eli taas kerran vanhan kertausta; -lyjyakuissa alkaa sulfasoituminen ,kun akun napajännite laskee alle 11.0v.

Ja minulla kavi näin,kun ostin uudet akut hupipuolelle ja myös startti akun.

Mutta auto oli sisomassa noin 2kk ,ja kun menin hakemaan ,niinhkön/virran kulku molemmat olivat tyhjiä!.

Autossa ei ollut mitään kulutukia vaativa laieita päällä,mutta mihin virta hävisi?.

A: startti akku=radion valmius? B: hupiosan akku kaikki toiminnat pois päältä?

Eli mikä on sähkön tie?=akut olivat täyteen ladattuja,kun auto meni seisokiin.

C:asennan ns akun erotimen molimelle akuille ens kesänä!.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.4.2012 klo 21:23:11 Auto on 08 Hymer 524SL ,eli ei se köyhään koske jos taas vaihdetaan uudet akut. -niin se moni ajatelee,eli kateeliset.

PELLIKKA ERKKI 05.04.2012 21:31

Akkukaapelit irti, tai ylläpitolaturi jatkuvasti päälle. Niin ei terveet akut tyhjene.

VALTONEN MARTTI 05.04.2012 22:10

Aiheesta on ollut aiemminki keskustelua ja kun olen esittänyt että akut pitää itsepurkauksen vuoksi seisonnassa ladata 2-3 kuukauden välein niin heti on joku taula kertomassa miten turhaa se on kun hänkään ei koskaan täydennyslataa niitä ja aina vaan virtaa riittää.

Nämä on kovasti akku-ja tapauskohtaisia asioita mutta Laukkasella on kyllä käynyt tuossa kehnoa tuuriakin.

HAAPANEN TIMO 06.04.2012 09:26

Sulfatoituminen alkaa kun napajännite on laskenut 12,4V:iin. 11V:n jännite tarkoittaa akun olevan tyhjä, ja muutamassa päivässä ongelmajätettä.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 06.04.2012 15:49

Talven kolmas latausrumba menossa omille "seisoville" akuille, tällä kertaa muutama vrk ylläpitolaturin päässä jokainen kerrallaan. Saa sitten teräkuntoon kun kohta alkaa käyttö. Eikä ole ollut murheita kun noin tekee.

RIIHELÄ ESA 06.04.2012 16:05

Erikoista, että sekä startti- että hupiakku tyhjenevät, niidenhän pitäisi olla erotettu toisistaan. Jos joku laite kuluttaa autossa tai asunnossa, pitäisi vain toisen akun tyhjentyä. Itse latauslaite ja sen ohjaus on kiinni molemmissa akuissa, ottaisiko se sitten noin reippaasti virtaa? Akkujen tyhjeneminen kahdessa kuukaudessa vaatii vähintään 100mA virran, joka lepovirtana on aika kovan tuntuinen. Jotain vikaa siinä kyllä sitten on. Tuolla yli watin teholla luulisi tuntuvan käteenkin vähän lämpimämmältä, kuin muut metalliosat siinä lähellä.

Itsellä auton akku tyhjenee 2 kk:ssa vähän, neljän ledin pylväästä ylin sammuu. Vähintään kolme neljännestä varauksesta on siis tallella. Hupiakku on pääkytkimen takana, eikä se tyhjene tuossa ajassa ledimittarin mukaan ollenkaan. Irrallisessa 60 Ah veneen akussa on automaattilaturin piuhat kiinni koko ajan, mutta laturi ei ole päällä. 2kk säilytyksen jälkeen akku on niin täynnä, ettei laturi edes aloita lataamaan vaikka laittaakin päälle. Laturi ei siis suurta lepovirtaa ota, vain alle 1 mA verran.

Toisaalta joidenkin autojen ohjekirjoissa yleensä kuukausi on sellainen säilytysaika, jolloin akun johdot kehoitetaan irrottamaan tai akkua lataamaan. Ainakin valmistaja pelaa varman päälle.

LAUKKANEN MAURI 06.04.2012 18:18

Kyllä tuo akkujen tyhjentyminen oli minullekin yllätys. Auto on 08 Hymer 524SL ja en ole auton sähköjärjestelmään tehnyt muutoksia.

Mutta laitan hupipuolelle sen päävirta kytkimen,joka iroittaa akut järjestelmästä. Samanlainen kytkin olisi hyvä myös auton akulle ,mutta se ei ehkä ole tarpeelista, täytyy tukia mihin se virta sieltä katoaa,se selviää kun laittaa mittarin töihin.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.4.2012 klo 19:17:48 Tuossa on vähän testi tietoa akuista matkailuautoilijoille;

http://www.flinkenberg.fi/batteries/material/optima/Optima_ReiseMobil_testivoittaja.pdf

KAPANEN HARRI 06.04.2012 21:10

Jos vaunun liitospistokkeessa näkyy valkoista "härmää" niin silloin on sitä kautta on purkautunut akun varausta. Kosteus ja lika saavat tähän sähkökemiallisen reaktion aikaan. Sitä tapahtuu eri metallien kesken ilman ulkopuolista virtaakin, mutta kun saadaan jännitettä niin reaktio vaan yltyy. Tätä käytetään myös hyväksi, esim: Kromaus perustuu tähän.

Tätä tapahtuu myös, esim. valojen liittimissä, jolloin yleensä sanotaan että ne ovat hapettuneet, mutta kyllä sieltä on tosiasiassa virtaa mennyt läpi kosteuden ansiosta ja metalli muuttanut muotoaan.

RAUTAVUORI JORMA 07.04.2012 20:25

Jos nyt en aivan väärin muista niin lyijyakun kapasiteetti esim. 100 Ah tarkoittaa sitä, että akkua puretaan sellaisella virralla, että 20 tunnin purkauksessa jännite 12 voltin akulla laskee 10.2 volttiin. Eli purku 5A virralla tässä tapauksessa. Ei näin alas purkaminen akusta entistä tee, onhan se tietysti sen jälkeen syytä ladata, jolloin lyijysulfaatti taas muuttuu lyijyoksidiksi.

KIISKI ANTTI 08.04.2012 10:25

Minulla on auto ollut kotipihassa 2008 keväästä lähtien kesät talvet johdon päässä, ajossa lataa oma laturi ja leirintäpaikoilla yleensä aina otan sähkön jos saatavilla. Ja ainakin vielä akuissa on puhti riittänyt viikonlopun leiriytymiseenkin ilman sähköä, joten ei jatkuva lataus ainakaan akkuja pilaavan tunnu. Laturina minulla on autossa EBL 99 jos oikein muistan.

HAAPANEN TIMO 08.04.2012 13:45

Oletko Esa mitannut sen jännitteen silloin kun merkkiledeistä on yksi sammunut. Arvelisin sulfatoitumisen olevan hyvässä vauhdissa jo siinä vaiheessa. Se jännite ei tosiaankaan saa mennä alle 12,5 V:n

@timppa

RIIHELÄ ESA 08.04.2012 15:16

Eipä ole tullut jännitettä mitatuksi. Se ledi sammuu hupiakulla kun pienen aikaa käyttää tietokonetta ja polttaa paria ledivalaisinta, joten sammuminen sinänsä ei ole huolestuttavaa. Siinä ei jännite ole pahemmin vielä laskenut. Mutta missä menee sen alaraja ennenkuin sammuu seuraavakin, se voi jo olla turhan alhainen? Tuohan ei ole kovin täsmällinen mittari.

Mittausten sijasta taitaisi vain olla parasta ladata akut riittävän usein tai, jos mahdollista, pitää laturi päällä jatkuvasti.

RAUTAVUORI JORMA 08.04.2012 21:15

"Se jännite ei tosiaankaan saa mennä alle 12,5 V:n"

Kerropas mihin tuo perustuu?

Käyttäjän lisäys viestiin 8.4.2012 klo 21:25:17 Eli kysymys on Haapasen Timolle. Sulfaatiksi muuttuminen lyijyakun aktiivimassassa on normaali tapahtuma purkauksessa ja sitten taas latauksessa sulfaatti muuttuu oksidiksi. Näin voi tehdä akulle monta kertaa ja siinä se eroaakin tavallisesta paristosta, jota ei voi ladata. Ei sitä sulfatoitumista tarvitse niin kauheesti pelätä, lataamalla siitä selviää!

HAAPANEN TIMO 09.04.2012 10:30

Tietenkin se saa mennä tyhjäksi, mutta ei saa olla tyhjänä, eikä vajaana edes päiviä. Jos sulfaatti-ionit saavat pysyä levyssä, ne kiteytyvät, eivätkä enää irrottaudu happoon takaisin. Ei auta lataus enää siinä vaiheessa. Akkukauppa on ainoa lääke.

@timppa

LAUKKANEN MAURI 09.04.2012 13:05

Olen puuhastellut elotroniikkan parissa montakymmentä vuotta;aikoinaan oli sellainen lehti nimeltä;Elktroniikan maailama ja siinä oli kirjoitus akkujen sulfasoitumisesta se oli 70luvulla.

Ledit alkoivet tulla markkinoille ja siinä oli ohje jonka mukaan se lyijjyakun sulfasoituminen alkaa 11,0voltistra ja rakensin mittarin jossa se punoinen ledi dyttyi siinä jänniteessä.

Möin niitä mittareita aikoinaan karavaanareille,ja täydensin sitä että kun se ledi syttyy niin akkua pitää ladata.

Se sulfasoituminen on suhteelinen asia;siiheen vaikutaa aika ja se jännitetaso,mitään teoreetisia arvoja ei löydy ,kjuinka se se sulfasoituminen etenee akussa ,mutta aika ja jännite taso ovat ratkaisevia tekijöitä,siis 11,0v on se kriirinen raja jolloin akku pitää ladata heti.

Tuossa vielä yksi kopio akkujej sulfasoitumisesta;Sinänsä akun kannalta tyhjeneminen on haitallista. Akun toiminta perustuu siihen, että purettaessa akun levyjen pinnalla metallinen vapaa lyijy (Pb) muuttuu lyijysulfaatiksi PbSO4. Reaktio on käänteinen, eli ladattaessa lyijysulfaatti hajoaa vapaaksi lyijyksi ja luovuttaa sulfaatti-ionin takaisin elektrolyyttiin eli happoon.

Jos lyijysulfaatti saa olla kovin pitkään levyn pinnalla, se alkaa kiteytyä. Kiteytynyt lyijysulfaatti ei enää hajoa vaan muodostaa levyn pinnalle kovan kerroksen, ja tämä pienentää akun levyjen toimintakykyistä pinta-alaa. Tämä taas johtaa akun kapasiteetin pienenemiseen. Tästä syystä akkua ei pitäisi seisottaa kovin pitkään heikosti ladattuna. Nykyaikaiset elektroniset akkuvaraajat pitävät yllläpitotoiminnollaan akun kunnossa, ja niitä kannattaa käyttää, jos siihen suinkin on mahdollisuuksia.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.4.2012 klo 18:21:50 Rakensin niitä LED-mittareita 70 luvulla,kun as,vaunuisa ja autoissa ei ollut niin hyviä akun varauksen seuranta järjestelmiä, mitä tämänpäivän autoissa on.

Mutta akkujen sulfasoituminen on tänäkin päivänä se as,autojen ja vaunujen akkujen surma,etenkin jos asustaa paljon ns,puska parkeissa ja valtakunnan verkon ulkopuolella on se akun varaustilan seuranta se tärkein asia.

HAAPANEN TIMO 09.04.2012 13:17

Napajännitteen ollessa 12,4V on varauksesta jäljellä n.75% Ja sulfatoituminen alkaa parissa päivässä.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.