Lämmippärin puhallin poltaa sulakkeen?

KARJALAINEN ALPO 03.04.2012 17:48

Voiko sulokkeen polttoon olla etuvastus olla syyllinen? Puhaltimen moottori on uusi ja toimii yhdellä nopeudella, mutta kun lämpö nousee niin sulake poksantaa. Auto Ducato -89.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 03.04.2012 18:57

Minkä kokoinen sulake palaa? Se puhallin saattaa raapia 25 - 30A virran.

Kaverillani oli Fiat Tempra ja minulla Tipo. Tempra poltti 20A sulakkeen täydellä teholla, mutta kun vaihdoimme puhaltimet ei kummallakaan suleke palanut. Tempran alkuperäinen tuuletin otti yli 25A:n virran

Eli kyseessä saattaa olla uuden puhaltimen toleranssit, eli kun puhaltimen akseli lämpeää, se paksunee ja vastus kasvaa. Tällöin virta kasvaa ja sulake palaa.

Kokeile nostaa sulakkeen arvoa 5A:lla ja katso vieläkö palaa. Etuvastus ei voi olla sulakkeen palamisen syy, ellei se kosketa runkoa, tai miinusjohtoa. Tosin etuvastus on kokonaan muoviosien sisällä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.04.2012 16:03

Vieläkö sulake palaa?

KARJALAINEN ALPO 06.04.2012 19:20

No ei enää. Laitoin isomman sulakkeen ja sitten nousi se kuuluisa sininen savu ja johdot suli. Ja johan sitten sulakin poksahti No nyt ei pyöri puhallin eikä moni muukaan. Eli edessä uusi johdotus ja vian etsintä. Toivottavasti ei mennyt uusi moottori mukana. No nyt ilman asuntoautoa reissuun Riikaan ja sitten purkamaan. Kevät odottaa ja reissut myös. Tämä on elämää. Aina pitää ihmisellä on ongelmia, Pitää mielen virkeänä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.04.2012 19:59

Miten ison sulakkeen laitoit?

KARJALAINEN ALPO 06.04.2012 20:07

25

PASANEN MIKKO 06.04.2012 21:58

Terve. Tässä nyt kävi Alpolle, niinkuin eräälle ”tuttavan tutulle” asiakkaalle, jolle ns. ”sähköasentaja” antoi asennuksestaan varman takuun: ”palaa valot tai sulake”.

Yleensäkkin on aika arveluttavaa lähteä antamaan, varsinkin sähkövioissa ohjeita, jollei vastaanottajalla ole kovin vankkaa kokemusta sähköhommista, olkoonkin kyse vaikka matalajännite vioista. Virheellisistä oivalluksista kuitenkin saattaa syntyä laitevaurioita. Tässä motto: Vastuunsa tunteva sähkö ammattilainen ei neuvoja ”puhelimessa” anna.

Hyvää pääsiäistä.

KARJALAINEN ALPO 06.04.2012 22:38

Noo, ajattelen, että vastuu on kuulijalla. Vahva virtapuolella minulla on ihan selvästi homma hanskassa. Kun ottaa johdoista kiinni niin tuntee tuleeko sieltä virtaa kinttaisiin. Mutta tämä heikko puoli jo onkin sitten heikkoa. Mutta opiskellaan.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.04.2012 11:06

Olen pahoillani jos ohjeeni aiheutti lisää vikaa.

Mikä on alkuperäinen sulakkeen koko? Tosin tuo 25A:n sulake kyllä pitäsi palaa nopeasti oikosulussa niillä etäsyyksillä mitä tuossa autossa on puhaltimelle vaikka johto olisi 1,5mm.

HYTÖNEN RAIMO 07.04.2012 12:01

Yleensä ottaen jos sulake palaa, niin jossain on oikosulku. Eikä se korjaannu sulaketta suurentamalla (MOT), vaan sen vikakohteen etsimisellä ja korjaamisella. Vika löytynee sieltä, missä johdot sulivat.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.04.2012 13:38

"Yleensä ottaen jos sulake palaa, niin jossain on oikosulku."

Noinhan se yleensä menee. Tosin kuten aiemmin jo kerroin täysin ehyt puhallin poltti sulakkeita.

Tietenkään aivan mahdottomasti ei pidä sulakkeen kokoa kasvattaa.

Tuo puhallintilanne on ainoa tapaamani tapaus jossa sulakkeen koko oli lähes nimellisvirta, muissa kohteissa on yleensä kerroin 1,5 tai isompi.

RIIHELÄ ESA 07.04.2012 15:27

Vanha sanonta on, että sulakkeen paras suoja on se laite siellä sulakkeen takana. Sulaketauluissa ja johdoissa olevien sulakkeiden tarkoitus ei ole suojella laitteita vioittumasta, vaan estää johtojen, liittimien ja katkaisimien ylikuumeneminen ja sen aiheuttamat vaaratilanteet. Jos itse laite vaatii sulakkeen suojakseen, se sulake on silloin sen laitteen sisällä.

Jos sulakkeen kokoa suurennetaan, pitää varmistaa, että kaikki johtimet ja liittimet on mitoitettu sille suuremmalle virralle. Yleensä ei ole, koska sulake mitoitetaan nimenomaan johdotuksen mukaisesti.

Sähkömoottorin virta nousee kuormituksen kasvaessa, oli syynä sitten jumittava laakeri tai muu kuormitus. Jos se johtaa sulakkeen palamiseen, korjataan ongelma poistamalla se ylikuormitus eikä vaihtamalla sulake suurempaan. Myös itse moottori voi ylikuumentua, jos sitä ajetaan suunniteltua suuremmalla kuormalla eli teholla. Ja jos laite vaihdetaan tehokkaampaan, joka vaatii isomman sulakkeen, on sitten tarvittaessa vaihdettava sähkön kulkureitillä myös muut osat tukevampiin.

Jos ylikuumeneminen aiheuttaa tulipalon ja sulake on vaihdettu suurempaan, voi vakuutuskorvausten kanssa tulla ongelmia, mikäli joku sattuu huomaamaan asian.

KARJALAINEN ALPO 21.04.2012 15:29

No niin löytyihän se syy sulakkeen polttamiseen. Olin lämppärin moottorin kiinnittänyt koppaan liian pitkällä ruuvilla, joka vastasi moottorin sisällä johtoon. Juttu on korjattu, mutta kerkisi sulattaa johtoja ja virtalukon pohjan. Johdot uusittu ja hankittu uusi virtalukko. Maanantaina alkaa sitten auton kasaaminen ja sitten päästään taas baanalle. Kiitokset kaikille osallitumisesta aiheeseen. Morjestetaan kun nähdään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.