Mistä vuosimallista alkaen?

KARJALAINEN ALPO 30.03.2012 07:22

Mistä vuosimallista alkaen tuo lämmityslaitteen esivastus on olemassa? Joko on vuoden -89 mallissa?

ISOMÄKI KAI 30.03.2012 11:14

Sillä etuvastuksella säädetään lämmityslaitteen puhaltimen pyörimisnopeutta. Jos autossa on lämmityslaitteessa enemmän kuin 1 nopeus (ON/OFF) niin kyllä siellä jonkinlainen etuvastus on oltava. Ja kyllä -89 Ducatossa on 0-1-2 nopeudet olemassa. Etuvastus löytyy suunnilleen samasta paikastakin kuin uudemmissa, tosin purkaa ei tarvitse yhtä paljoa. Sen pääsee vaihtamaan/korjaamaan kojelaudan alta ihan purkamatta mitään.

KARJALAINEN ALPO 30.03.2012 22:14

Minkähän näköinen vempainen lienee? Olen maannut "kojelauan" alla viikon, enkä ole vielä huomannut moista vimpainta. Vaimokin jo ilmetellyt; Miksi haluat maata siellä Hymerissä+

MIKKONEN MATTI 31.03.2012 00:34

Sähkökaaviossa vastus on piirretty lämmityslaitteen puhallinmoottorin yhteyteen, katkaisimelta lähtevän punaisen johdon ja moottorin väliin. Vaaleanharmaa/musta johto on suora kytkentä ilman vastusta ja kolmas johto on musta, joka on noiden yhteinen "maajohto" moottorin toisesta hiilestä.

HAAPANEN TIMO 31.03.2012 08:36

Eikös se ole puhallinkotelossa jäähdytyksen vuoksi. Jäähdytys vain on pikkuisen ristiriitainen koska ykkösnopeudella puhallus on vähäisin mutta jäähdytystarve suurin. Ja suurimmalla nopeudella ei tarvita jäähdytystä lainkaan.

@timppa

KARJALAINEN ALPO 31.03.2012 10:22

Ei kyllä ollut mitään vastusta punaisessa johdossa puhaltimen moottorin ja katkaisimen välissä. Enkä ole vielä muualtakaan löytänyt.

MIKKONEN MATTI 31.03.2012 11:34

Minäpä selevitän paremmin. Oheisessa sähkökaaviossa katkaisin on 03522 ja puhaltimen moottori 01504. Johtojen värit ovat R = punainen, AN = vaalean sininen /musta ja N = musta. Vastus näkyy piirroksessa moottorin yhteydessä R-johdon liittimen jatkeena.

Oheisessa laitekaaviossa taas näkyy, että johtonippu katkaisijalta moottorille liitetään liittimellä, mutta sanotaan kuitenkin, että vastus voidaan asentaa myös ulkoisesti, joten voip olla mutta voip myös olla olemattakin siis siälä tai ulkona.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.3.2012 klo 11:38:29 Näköjään molemmat kaaviot ovat sisältyneet "sähkökaavio" -tiedostoon. Viimeinen virke piti olla sisällä tai ulkona.

ISOMÄKI KAI 31.03.2012 11:44

Saattaapi olla että -89 on kuitenkin erilainen kuin -90 mallissa. Edellisessä kulkineessani (-90 Ducato) oli jo kuitenkin vähän samantapainen etuvastus kuin uudemmissa. Pahoittelen, jos kommenttini aiheutti sekaannusta...

MIKKONEN MATTI 31.03.2012 12:14

Duoda duoda. Lämmityslaitteen malli vaihtuu 7/90 eli syksyllä 1990 tehdyissä Ducatoissa on toisenlainen järjestelmä kuin alkuvuoden malleissa. Siitä minulla ei ole kuin Alfamerin kirjan kaavio, jossa vastus taitaa näkyä.

MIKKONEN MATTI 31.03.2012 12:31

Kun nyt asia oli esillä, laitan vielä 7/90 jälkeen tehtyjen sähkökaavion, josta näkee että järjestelmä on siltä osin muuttunut aika paljon. Esivastus on nro 09015 ja samassa lohkossa ovat moottori 01504 ja lämmityslaitteen puhaltimen katkaisin 03522.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 31.03.2012 14:28

Tuossa on sähkökuva vm-89 lämmityslaitteen puhaltimeen liittyen. 01504 on puhaltimen moottori ja 03533 kytkin. R = punainen joka tulee vastukselle AN = vaalean sin/musta suoraan moottorille N = musta, maajohto

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.