Lämppärin puhaltimen etuvastus. Ducato -01

HAAPANEN TIMO 27.03.2012 19:42

No niin pojat, nyt tuli mun vuoroni kaivaa esille se vastus. Talven seisokin jäljiltä ei toimi kuin nelosnopeus. Mistä pääsen parhaiten siihen käsiksi?

@timppa

KYLMÄNEN REIJO 27.03.2012 20:27

Vänkärin puolen hanskalokeron alta se löytyy.

MÄKELÄ EERO 27.03.2012 21:45

Minä kaivoin esiin koko puhaltimen. Siellä päässä vastukset ehjät. Sitten eräs kaverini joka on korjaillut Ducatoja myyntikuntoon kertoi, että katkaisijassa on toiset vastukset ja ne ovat särkyneet. Siellä on hänen mukaansa muoviset lamellit jotka aikaa myöten kuoleentuvat ja kontaktipinnat eivät enää ylety toisiinsa.

pikkueero

HAAPANEN TIMO 28.03.2012 20:03

No joo. Pienen pähkäilyn jälkeen irroitin kojelaudan oikean alaosan ja siellähän se vastus näkyi. Rikki siitä ei olut kuin lämpösulake, ja minähän painelin radioamatööri isäpapan (85v) miljoonalaatikolle ja vaihdoin pelkän sulakkeen.

@timppa

ISOMÄKI KAI 29.03.2012 14:04

Nii'i... Mikähän sen sulakkeen poltti...?

HAAPANEN TIMO 29.03.2012 15:45

Melko yleinen vikahan puhaltimen nopeuksien katoaminen on Ducatoissa. Ei mulla siellä mitään harakanpesiä kanavissa ole, sen takia ei ole lämmennyt liikaa, eikä se nyt edes lämmennyt vaan lopetti toimintansa talven aikana.

Selvennykseksi alimmisen kuvan holtittoman näköiseen asennukseen: lämpösulaketta ei kannata juottaa kiinni, kiinnitin sen pujottamalla sokerinpalan puolikkaisiin ja sitä ei tuhon väliin saa paikoilleen ellei lankoja jätä vähän pitkäksi. Mitä kaikkea sitä ei kahdenkympin säästön takia tekisi.

@timppa

LINDBLAD TAISTO 29.03.2012 18:27

Mistä tuollaisen lämpösulakkeen voi ostaa (mitä arvoja eli mikä lämpöluku)

HAAPANEN TIMO 29.03.2012 19:33

En minä tiedä. Isäpappa avasi erehtymättä oikean purkin laajoista varastoistaan ja kaivoi tuon esille. Suurennuslasilla katseli arvoja. Kuusikymmentä vuotta kerännyt alan rojua, tehnyt itse kaikki lähettimensä ja vastaanottimensa alusta loppuun.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 29.3.2012 klo 19:36:08 Onhon noita: https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?toc=20487

Jos joku tuollaisella korjaa, kannattaa ehkä asentaa pikkuisen kuumempi, kun näkyy valinnanvaraa olevan.

HOLLÄNDER TIMO 29.03.2012 20:37

Mistä tuollaisen lämpösulakkeen voi ostaa (mitä arvoja eli mikä lämpöluku)

Niitä saa Sähkö-alan liikkeistä joka myy myös electroniikka komponentteja. Itse ostin Seinäjoelta Pohjois-Suomen sähkö Oy kaupasta. Hintaa lämpösulakkeelle oli 6.50e

HAAPANEN TIMO 30.03.2012 16:14

Kysäisin piruuttani merkkiliikkestä ko. remontin hintaa. Vastus 112€+työ n.50. Tälläisen korjauksen voi siis tehdä ainakin kolmella tavalla. Vie merkkiliikkeeseen ja korjauttaa siellä,n.172€. Ostaa vastuksen tarvikkeena n.30€ ja vaihtaa itse. Tai hakee sähkökaupasta lämpösulakkeen ja vaihtaa sen n.6€.

@timppa

PITKÄAHO JUKKA 30.03.2012 16:29

eipä niistä säätövastuksista kannata kovin maksaa,laitoin eilen pyöräkuormaajaan irrallisen kolme nopeuksisen säätövastuksen osan hinta oli 20 aditassa.

HALMEENMÄKI JUHANI 31.03.2012 16:43

Kannattaa myös pysähtyä miettimään, miksi se lämpösulake poksahtaa, tai miksi vastuspaketista palaa vastus poikki. Syy on sitten yleensä jossain ihan muualla, ja korjattava, tai pääsee uudelleen korjaamaan osaa, jonka vikaantuminen onkin vain seuraus jostain ihan muusta! Eli syyt ylikuumenemiseen saattaa löytyä 1) roskiska ilmanotossa 2) tukkoisesta raitisilmasuodattimesta 3) heikentyneestä lämppärin puhallinmoottorista. Kaikki nuo aiheuttaa sen poksahtamisen. Yksin tai kaikki yhdessä.

PITKÄAHO JUKKA 31.03.2012 17:13

Juu ja pakkastalvi kun lämppärin moottori on nihkeä pyörimään.lähtiessään.

HAAPANEN TIMO 01.04.2012 09:36

Kyllä,kyllä. Vastuksen aukosta pääsee käsin kokeilemaan rooppelia, ja käyntiäänestäkin voi kuntoa ajatella.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.