Renkaan "paikkaus"tien päällä
KATEISTO EERO
15.03.2012 10:02
Onko jollain kokemuksia noista pikarengaspaikkaustökeistä. Jos rengas tyhjenee niin auttaako "paikkaus" seuraavalle rengaskorjaamolle vai onko rengas sen jälkeen entinen rangas. Jos on vararengas mukana, auttaako AL-turva ulkomailla vaihtamaan renkaan, jos on esim. pimeää tai kylmää.
NYYSSÖNEN KAJ
15.03.2012 11:20
Jos rengas menee vauhdissa tyhjäksi niin ei siitä useinkaan jää muuta jäljelle kuin riekaleita. Pienestä nopeudesta voipi vielä toimia. Tökötillä paikatun renkaan jälkeen rengasliike myy sinulle uuden vanten renkaineen.
Suomalaisen Hymeristä meni täällä Portimãossa rengas ja hän soitti AL-palvelunumeroon ja kohta oli hinuri vieressä joka vaihtoi renkaan.
Algarvestakaj
VÄLIAHDE JUSSI
15.03.2012 11:37
Eerolle. Täältä kuusesta, pysy kotana ja kotimaassa ainakin pimeellä,kylmällä,sateella ja liialla auringon paisteellakin.
HYTÖNEN RAIMO
15.03.2012 12:44
Riippuu tapauksesta.
Jos rengas hajoaa ajossa, siinä on yleensä niin pahoja vaurioita, ettei siihen auta sen enempää nuo paikkausvaahdot kuin muutkaan menetelmät. Eli uusiksi menee.
Jos rengas vuotaa hitaasti (pieni reikä) pikaisen ensiavun voi saada paikkausvaahtoa käyttämällä. Jos rengas on kovin vajaa paikkausvaahto ei yleensä riitä nostamaan painetta matkailuautossa vaadittaviin lukemiin joten lisäksi tarvitaan pumppu tai kompressori. Yleensä ottaen kannattaa etsiä sen jälkeen suosiolla lähin rengasliike renkaan kunnon ja pitävyyden tarkistamista varten.
Jos mukana on vararengas, on yleensä suositeltavampaa vaihtaa se alle ja viedä rikkoutunut rengas rengasliikkeeseen korjattavaksi tai vaihdettavaksi. Jos vararenkaan paine on huolestuttava alhainen, sitä voi yrittää nostaa paikkausvaahdolla.
Olen itse sitä mieltä, että paikkausvaahto soveltuu vain hätätilanteissa käytettäväksi, - mikään pysyvä korjausmuoto se ei ole. Jos sen avulla selviää kuitenkin lähimpään rengasliikkeeseen, niin sen voidaan katsoa tehneen sen mitä siltä odotetaankin.
Vakuutusten ja AL korvausperusteet pitäisi löytyä niiden ehdoista, jotka vaihtelevevat niin maan kuin vakuutuksen laajuudenkin mukaan. Käytännössä ne ovat ns. Itä-Euroopan maissa tuntuvasti hintavampia ja usein myös heikomman turvan antavia kuin muualla.
Käyttäjän lisäys viestiin 15.3.2012 klo 12:53:32
Siis tuo paikkausvaahdolla paineen nostattaminen vain siinä tapauksessa, että mukana ei ole pumppua tai kompressoria.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
15.03.2012 14:15
"Tökötillä paikatun renkaan jälkeen rengasliike myy sinulle uuden vanten renkaineen."
Kyllähän ne voi myydä renkaan vanteineen ilman tökötin käyttöäkin :).
Minulle kyllä vaihdettin neljä rengasta vanteille vaikka kaikissa oli tökötit sisällä.
Minulla on valmiina tökötti renkaissa, ettei tarvitse pistoreiän takia edes pysähtyä.
http://rengasrikko.fi
Vianorilla kyllä koettivat selittää sen tökötin olevan laitonta Suomen tieliikenteessä, niinpä ajoin samantien katsastuskonttorille kyselemään aiheesta.
Konttorilla olivat sitä mieltä, että kaikki mikä on liikenneturvallisuudelle hyväksi on sallittua, ellei sitä ole erikseen kielletty.
Tuota paikkausainetta ei ole kielletty Suomessa(kaan), eikä se näy ulkopuolelle, joten sitä on mahdoton kieltääkkään, sanoi inssi.
Käyttäjän lisäys viestiin 15.3.2012 klo 14:16:55
Niin, minulla ei ole vararengasta, joten siitä syystä on aineet valmiina renkaissa.
AHONEN KAI
15.03.2012 15:37
Tan Tanista etelään yhdellä vapaaparkkialueella yksi ranskalainen korjasi renkaansa samalla systeemillä kuin rengasliikkeetkin.
Auton nurkka ylös, kompuralla ilmaa, saippuavaahtoa, naula pois renkaasta, sellaisella poran tapaisella reikää suuremmaksi, kamelinpaskaksi kutsuttavaa paikkakamaa liimoineen reikään, ylimääräiset roippeet puukolla pois ja kompuralla ilmat pyörään, nurkka alas ja marsun aivastus päälle.
Meiltä rengasliike veloitti tuosta 6,30€
MÄKELÄ EERO
15.03.2012 16:03
"Eerolle. Täältä kuusesta, pysy kotana ja kotimaassa ainakin pimeellä, kylmällä, sateella ja liialla auringon paisteellakin"
Huh huh kerkisin jo säikähtämään, että miksi Jussi minua näin kehottaa tekemään. Onneksi kävin katsomassa ketjun aloittajan nimen. Etunimi sama mutta sukunimi ei.
PITKÄAHO JUKKA
15.03.2012 16:10
Sitä tököttiä on käytetty jo kauan boppari ja pyöräkoneen pyörissä kun ajellaan
naulaisilla työmailla,sen tökötin voi kauhoa uuteen rengaskertaan kun entisestä aika jättää.Kovilla pakkasilla tahtoo hyytyä ettei toimi kunnolla.
mitä siihen kamelinpaskaan tulee niin vesi tahtoo liottaa siitä liiman niin
ettei sen käyttöikä ole kovin pitkä, mutta toimii hätäapuna.
Yksi konsti jota olen käyttänyt on peltiruuvi joita löytyy työkalupakista
sen kun ruuvaa naulanpistoon niin pääsee vielä pitkälle,toimii aikansa
kunnes liikkuu niin paljon että ei enää tiivistä.
HAAPANEN TIMO
15.03.2012 16:30
Tämä työkonetökötti on aivan erilaista kuin pikkupullossa oleva paikkausvaahto.
Vaahto kuivuu joustavaksi ohueksi kalvoksi, parhaiten ehkä vanteen ja renkaan saumaan, mutta myös ympäri sinne mihin keskipakovoima sen levittää.
Poistettavissa parilla pyyhkäisyllä. Muutama viikko sitten viimeksi katselin kun mulla naulanreikää paikattiin sellaisesta renkaasta jonka hitaan falskauksen olin vaahdolla joskus korjannut.
Rengasliikkeiden läpi työnnettävässä paikassa on n. kahden euron kokoinen kanta sisäpuolella joka täydellisesti estää sen irtoamisen.
Viime syksynä ajelin ehkä viitisen tonnia renkaalla johon oli ruuvi läpi painunut. Alkoi vuotamaan vasta kun kilkatus loppui ruuvinkannan loppuunkulumisen vuoksi.
@timppa
HALMEENMÄKI JUHANI
15.03.2012 17:42
Ulkopuolelta renkaaseen painettavat "kamelinpaskat" on muuten sitten kiellettyjä keinoja. Vaikka systeemi onkin toimiva.
TERVO JARI
15.03.2012 18:04
Milloin tuo "kamelinpaska" on kielletty ?
Viime kevväänä ostin tuollaisen "sarjan" varalle kun oli halpa ja kevyt tilaa viemätön sydseemi, ny se o laiton . . .
Miksi kaikkee kiellettyy myydään kuiteski ? Laittomia ksenonvaloja, renkaankorjaus-sarjoja, LED huomiovaloja ym. ym. ym. . . .
Mihin ollaan menossa ? ?
Ps. Sanalla menossa googlella kuvaku vaihtoehdolla saa tuollaisen vastauksen . . .
http://www.google.fi/search?q=menossa&hl=fi&client=firefox-a&hs=vZt&rls=org.mozilla:fi:official&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=XhJiT8bSGdCk4ASri72iCA&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBgQ_AUoAQ&biw=1440&bih=677
VÄLIAHDE JUSSI
15.03.2012 19:36
Mäkelän Eero
En varmasti tarkoittanut sinua,met kyllä tiedetään mitä tehään,toista on nuo muut.
Ja varsinkin antautujat jotka kädet levällään joutuu huutamaan halle lujaa
HALLE= hevosen nimi Lujaa= ravaa LUJAA (hallelujaa) sitähän ne raveissa
veisaa. ja on vaikka minkä laista "linja-autoa", millä nämä antautujat liikkuu.
AHONEN KAI
15.03.2012 19:36
"mitä siihen kamelinpaskaan tulee niin vesi tahtoo liottaa siitä liiman niin
ettei sen käyttöikä ole kovin pitkä, mutta toimii hätäapuna."
No edellinen kamelinpaskalla Vianorilla paikattu toimi yli 30tkm, en tosin ajele paljoa vesisateissa, saatika pakkasissa, hyvä hätäapu.
Rutujuttuja nuo vesiliukoiset liimat.
KARELL HANNU
15.03.2012 19:41
Jari, ostin myös samanmoisen varalle (12v kompura olikin jo) ja kyllä sitä saa käyttää, ei juuri sen vaarallisempaa kuin se maitoliimaputelin käyttö. Renkaan runkokankaita ei tietty hulluna kannata porata isolti sököksi. Ostinkin tuon sen takia, koska aikoinaan (80-luvun lopussa peräti) huoltiksella ollessani töissä paikkasin joitakin renkaita ko. menetelmällä ihan ok ja uskonpa että onnistuu vieläkin tarpeen tullen. Silloin sitä kutsuttiin koiranpaskaksi, mut ajat eikun pahenee näemmä. Pysyy myös paikoillaan kyllä, ei tuu pois normipaineilla. Ja yleensä molemmilla tavoilla paikattu rengas kannattaa vaihtaa kotona sitten ehjään, eihän se paikkaus pidempään idioottivarmaa ole, raskaissa autoissa ainakaan...
AHONEN KAI
15.03.2012 20:00
"Ulkopuolelta renkaaseen painettavat "kamelinpaskat" on muuten sitten kiellettyjä keinoja. Vaikka systeemi onkin toimiva. "
Linkkiä kehiin, missä tuosta kiellosta mainitaan?
Mahtaisko rengasliikkeet tuollaista käyttää, kun sillä sisäpuolelta asennettavalla voisi ainakin enemmän laskuttaa.
MÄKELÄ EERO
15.03.2012 20:02
Kiitos Jussi! Nyt helpotti lopullisesti. Aion nimittäin reissata tulevaisuudessakin mikäli terveyttä piisaa tai kuolo ei korjaa. Niin, että Halle Lujaa
pikkueero
TERVO JARI
15.03.2012 20:10
Hannu, "kokemusta" itelläkin tuosta sen verran että tiän miten "homma hoidetaan", -80 luvun alussa olin rengasliikkeessä töissä.
Tuollaista korjausmenetelmää kävi edustaja esittelemässä, kokenut pitkänlinjan asentaja halusi nähdä renkaan sisältä että millaiselle se näyttää korjauksen jälkeen, edustaja kun tuuppas esitellessään menetelmää pakunsa eturenkaan kulutuspintaan piikillä reijän jonka jälkeen hän sen tuolla menetelmällä korjasi.
Rengas alta pois ja gummi vanteelta pois, olihan edustaja tehnyt aiemminkin noita "esittelyjä" tubelesrenkaassa oli varmaan parikymmentä "paikkaa" ja kyseessä oli eturengas. Rengas oli Michelin. "Pikkasen" porukalla mietiskeltiin "ääneen" että miten rengas/sen runko kestää tuollaisen reikämäärän pidemmänpäälle . . .
Niin edustaja jatkoi matkaansa kun rengas pistettiin tasapainoitettuna takaisin paikoilleen . . .
Naulanpisto tybelesrenkaassa paikattiin sisäpuolelta ns. tubelespaikalla joka liimattiin tybeleskalvoon kiinni . . .
Viimeaikoina korjausteknikkaan ei onneksi ole tarvinnut "tutustua", tuurilla on säilynyt renkaat ehyinä . . .
NYBERG JYRKI
15.03.2012 20:24
Vaikka kamelinpaskat näyttää nykyään olevan laittomia, sellainen sarja mulla pysyy
jatkossakin autossani.
Monta kertaa pelastanut tienpäällä ja kaverienkin matkanteon.
Se nykyinen systeemi on ehdottomasti parempi, mutta mahdoton toteuttaa tienpäällä.
Vuosien kokemuksella Helsingin pelastuslaitoksen kalustolla voin vakuuttaa, parempi pieni paha, kuin yksikön seisominen hetkellisesti ruuvin takia.
Asiahan ei varsinaisesti kuulu aiheeseen, mutta meillä (olen nyt eläkkeellä) oli vanha sairasauto rengasautona, itsekin heitin sillä hälytysajon Simonkentälle, P-3 reinssissä kiskonpala renkaassa ja nelonen toisella keikalla, ei siihen Vianor tai joku muu rengasfirma olisi ehtinyt auttamaan.
Lennu
LATVALA MARKO
15.03.2012 23:18
Onhan noita raskaan kaluston renkaitakin paikattu koiranpaskalla, enkä kyllä usko siihen lyhytkestoiseen juttuun. Rengas ajettiin loppuun, ehkä noin 100tkm, ja hyvin piti ilmat sisällä.
AHONEN KAI
15.03.2012 23:25
"Rengas ajettiin loppuun, ehkä noin 100tkm, "
Miten paljon tuollaisella linja-auton tai rekan renkaalla noin yleisesti ajellaan? Pikitietä pitkin, jossain rompolikasoissa kulutus on varmaan ihan toista.
LAURONEN TAPANI
16.03.2012 09:01
Henkilö autossa olen monta rengasta paikannut kamelin paskalla ja on kestänyt renkaan iän, hyvä keksintö.
YLINIEMI SEPPO
16.03.2012 09:36
Minkälainen se kamelinpaska paikka on,olen taas ulokona kuin lumiukko
ESKOLA PENTTI
16.03.2012 09:54
Oliskohan puhe tuollaisesta paikkaussarjasta?
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=paikkaussarja
45-1332
VÄLIAHDE JUSSI
16.03.2012 10:07
Latvala loisit nyt edes sanonu kerran puhut tuosta raskaasra , että mihin pöyriin
ei saa kyttaa. Etupyörät tuokohan se Svetsin turman syy oli,epäilen?
Net on kehitetty alunperin armejan käytöön paikaamaan luodin reikää ja
niillä autoilla ei ajeta kovin lujaa ja niissä ei pikku tärinät haittaa.
kuten ei myöskään missään peräkärryn renkaassa.
Käyttäjän lisäys viestiin 16.3.2012 klo 10:16:40
Lennulle sen verran vaan ,että käytä aivan vapaasti vaan, mutta saman ajassa
sinä vaihdat vararenkaan,ellet nopeamminkin ja on hyvä.
TAPANINEN JORMA
16.03.2012 18:12
Sillä "kameelipaaskalla" olen paikannu muutaman kerran rengasta irrottamattakin.Varsinkin eturengas onnistuu hyvin,pyörät linkkuun vaan. Ja ieku menox. Jorma..
NYBERG JYRKI
16.03.2012 20:37
Jussille, hyvin on kamelinpaskat toiminu, tuun jossainvaiheessa näyttämään, ne Rahtikavaraarit, katotaan nyt.
Lennu
LEPISTÖ REIJO
17.03.2012 16:59
Minulle oli pari vuotta sitten yllätys kun otin talveksi etelään lähtiessä
karavaanarin tiepalvelun, niin kortin mukana tullessa informaatiossa luki,
että palvelu on voimassa vain alle 90 vrk:n matkoilla.Mistään mainoksista tai
esitteistä tämä ei etukäteen ilmennyt. Eli jos pitemmillä reissuilla tilaa
palvelun niin menee omaan piikkiin?
Onko vielä 90 vrk:n sääntö voimassa ja jos on niin kuinka se tarkistetaan
koska on reissuun lähtenyt?
VÄLIAHDE JUSSI
17.03.2012 17:31
Nyberg
Kaikki tekee mielesä mukaan, ei siihen oo kellään mitään sanomista.
Rahastushan nuo vakuutuksen on aina olleet.
TOIVONEN MARTTI
17.03.2012 17:49
Sanokaas nyt viisaammat vieläkö jostain saa sellaisia oikeita tubelesspaikkoja mitä myytiin ainakin Tiptopin nimellä silloin 1960 -luvulla. Sienimäinen pitkäjalkainen juttu joka pantiin liimalla semmoiseen sisäänpanoputkeen jossa se sieni supistui ja se työnnettiin renkaan reikään. Sisäänpanoputki vedettiin ulos ja eikun rengas täyteen, sienen jalka renkaan pintaa pitkin poikki ja menoksi.
Nämä räkäiset narut mitä nykyään enimmäkseen näkee on ihan toiselta planeetalta, ehkä hetken pitää mutta pian alkaa hiljalleen hiiata.
mot?
PITKÄAHO JUKKA
17.03.2012 18:17
Silloinhan ne tubeles renkaat tulivat minä vääntelin niitä -67 vuonna ensimmäisiä
paikoilleen.Onhan niitä vieläkin semmoisia stanssattuja kumilenkkejä jotka työnnetään liiman kanssa avarrettuun reikään se paikka sitten
ajossa vulkanisoituu kiinni.On ihan hyvä systeemi.
NYYSSÖNEN KAJ
17.03.2012 18:26
""Rengas ajettiin loppuun, ehkä noin 100tkm, "
Miten paljon tuollaisella linja-auton tai rekan renkaalla noin yleisesti ajellaan? Pikitietä pitkin, jossain rompolikasoissa kulutus on varmaan ihan toista."
Kai tuollainen tavallinen n. 104 cm halkaisijaltaan oleva rengas kestää ammattiliikenteessä yli 300 000 km. Minulla taasen siitä tulee ikäloppu ennen kuin pinta loppuu
NYYSSÖNEN KAJ
17.03.2012 18:38
""Rengas ajettiin loppuun, ehkä noin 100tkm, "
Miten paljon tuollaisella linja-auton tai rekan renkaalla noin yleisesti ajellaan? Pikitietä pitkin, jossain rompolikasoissa kulutus on varmaan ihan toista."
Kai tuollainen tavallinen n. 104 cm halkaisijaltaan oleva rengas kestää ammattiliikenteessä yli 300 000 km. Minulla taasen siitä tulee ikäloppu ennen kuin pinta loppuu
JANHONEN MATTI
17.03.2012 18:44
Ne kumilenkit liiman kanssa reikään työnnettynä oli tosi hyviä.
Käytin niitä Michiganin renkaiden paikkaukseen.
Rakennuksilla ja purkutyömailla kun pyöri niin sitä oli jos jonninlaista pistäjää nauloista harjateräkseen. Tein ruuvimeisselistä ihan ikioman patentin isojen renkaiden paikkaukseen.
Sitä koetti kehitellä jos jonninlaista konstia ettei olisi tarvinnut ottaa rengasta pois vanteelta. Ison pyöräkoneeen renkaan vanteelta otto ja takaisinlaitto on urosmehiläisen hommaa.
HAARAKANGAS ALLAN
17.03.2012 18:44
Eilen Prisman parkkihallissa henkilöautomme eturengas oli tyhjä. Huomasimme asian kun auto oli metkasti vinossa. Mitä tehdään....?
Auton tavaratilassa oli onneksi yksi CRC -merkkinen renkaan korjaus aerosolipullo.
Huolellisen ohjeen lukemisen jälkeen pullo pistettiin povitaskuun lämpiämään ja mentiin jatko- ostoksille. Parinkymmenen minuutin päästä takaisin kylmään autohalliin ja aerosolit renkaaseen. Ei jaksanut aivan täyttää rengasta normaalin malliseksi, mutta kuitenkin riittävästi ajoon. Muutaman kilometrin päässä huoltoasemalla lisää ilmaa renkaaseen ja baanalle.
Kotikylän autohuollossa pojat suorittivat katselmuksen ja toivat reiäntekovärkin nähtäväksi. Se oli noin kymmensenttinen rautanaula. Laittoivat paikan renkaaseen ja toivottivat hyvää matkaa.
Ostin heti uuden aerosolipullon tulevia nauloja varten. Hinta 6.99 € Tarjoustalossa.
Tällainen tuore tapaus tällä kertaa......
Allu vaari
VÄLIAHDE JUSSI
17.03.2012 18:53
Nyysönen Kyllä se on noin kun sanot,mutta joskus käy niin että, kehä nopeus
kasvaa liian suureksi sillä serauksella että,pinta irtoaa ja vie koko parlogit mennessään. (puhun nyt kuorma-autosta ja kärristä)
Joku kysy noista sisärenkaatoman koiranpaska paikosta kyllä minä olen
niitä ainakin saanut, niitä on kahenlaisia, tuo venttili malli on mulla käytössä
osoittaunut paremmaksi,mutta ei eteen edellenkään,sitäkään.
JANHONEN MATTI
17.03.2012 20:49
Ei se renkaan pinta kyllä kehänopeuden vuoksi irtoa. Höpö höpö.
PARTANEN JARI
17.03.2012 21:29
yhdyn edelliseen höpö höpö
HÄNNINEN JUKKA
19.03.2012 13:18
Meille on nyt kolme kertaa vuoden sisään sattunut rengasräsä.
Vaikkei selkävaivainen oliskaan, niin ilman AL-ulkomaanturvaa olis matkaaminen kornihkoa ilman vararengasta ja jonkin spraypurkin turvin.
Viiskymmpistä vuodessa ei vois huonommin sijoittaa, varsinkin kun ollaan "mobilis in mobili".
Sen ensimmäisen renkaan paikkaus maksoi puolentunnin töineen 7,49 euroa. Toinenkin fillari paikattiin, kaikki renkaat uudelleensijoitettiin ja tasapainoitettiin ja nyt osasivat sentään laskuttaa 54 rahaa yli tunnin hommasta.
Kitkojen kulutuspintaa oli etupäässä 3mm ja takana 5mm jäljellä kun mittari näytti 22700 km. Kuluu se kääntyvä rengas ja vaikka kuinka ovat ympärivuoden kitkat, niin ei ne kovin kestäväisiä ole.
VÄLIAHDE JUSSI
19.03.2012 13:35
Janhonen kyllä niihin pitojen irtoamiseen vaikuutaa monet seikat mutta yksi
syy on tuo kehänopeus.Se on vain yksitekijä monen tekijän joukossa.
JANHONEN MATTI
19.03.2012 17:47
Jukka hei! Mikä on rengasmerkki jonka pinta noin silmissä kuluu?.
PITKÄAHO JUKKA
19.03.2012 18:03
Jussi hei,käyttäähän ne lentokoneissakin pinnattuja renkaita ja eipä
repaleet lennä pitkin kenttää, on siellä nousussa pikkusen erilaiset
kehänopeudet kun kuormapiilin 89 km tunnissa.
VÄLIAHDE JUSSI
19.03.2012 18:17
Pikäaho Jukka
Pikkuisen tietämätön olet näköjään ilmailualan turvallisuus määräyksistä.
ja siihen liittyvästä kentän hoidosta jos, tässä enenmpi noita rupeis puhumaan
tuntusi kuin, helmiä sijoille heittäs.
Näin renkimiehenä sanon vain.
HÄNNINEN JUKKA
19.03.2012 22:05
Matti, Continental VancoViking 2 M+S kitkat. Hinta oli 960,- / 4 kpl.
Kysäisin huvikseni kesäkiekkojen hintaa täällä. Pirellit 134,-/ kpl , Misukat 150 / kpl
molemmat kaikkine töineen.
Kotona odottavat sitten Hymerin tehdastoimitetut uudet kesäkumit.
Kesemmällä kun Suomessa piipahdan, niin laitan muutaman hyvän varakiekon vanteineen tavaratorille, kyllä nää kitkat jäi ainakin toistaiseksi murheen alhoihin.
Hyvältä ne ajaessa kyllä tuntuvat, ja Suomen talvessa olisivat varmaan tuplasti kestäneetkin.
Terkut Olhaosta
AHONEN KAI
20.03.2012 00:18
"Continental VancoViking 2 M+S kitkat."
Me ajeltiin 60tkm tuollaisilla, ei tosin driftailtu eikä muutenkaan vedelty latikaisessa kadun kulmia, hyvin kesti. Pintakaasulla ja muut huomioiden.
Terkut täältä
AHONEN KAI
20.03.2012 00:29
"Ulkopuolelta renkaaseen painettavat "kamelinpaskat" on muuten sitten kiellettyjä keinoja."
Missä niin lukee? Jos rengasfirmat näitä käyttävät renkaan paikkaukseen ja sinä ilmoitat niiden olevan laittomia, niin kaiketi kerrot missä tästä on maininta?
HÄNNINEN JUKKA
20.03.2012 07:50
" 60tkm tuollaisilla, ei tosin driftailtu eikä muutenkaan vedelty latikaisessa kadun kulmia, hyvin kesti. Pintakaasulla ja muut huomioiden."
Minäpä tallaa tiskiin tehoboksilla suolatulla hyymerilläni, joka kiihdytyksessä mustaa asvalttia jää satameetriä, kahva edellä sladissa joka jengaan, nysvärit ohittelen ujeltaen, serpentiinit kahella pyörällä.
Että kaikenlaista soopjuttua kukin tahollaan, Ahonenkin vissiin noi kilsat pudotellu jokavuosi baanaa Travesta Fugeen ja takasin 80 kmh taulussa kotterollaan körötellen, pintakaasulla .. Mikä se pintakaasu on, missä niin lukee ?
VÄLIAHDE JUSSI
20.03.2012 14:13
Hyvä Jukka Se on tuo etuvetoisen ongelma kun ei, rengaat pidä edes asfaltilla..
Jää siihen sitten, mustat rannut kuin,meidän moottoripyörätallin pihassa
Se on sama aja etuvetoisella autolla tyhjäkäynillä niin paremmin pysyy keula-
maassa
AARNIO JUKKA
20.03.2012 21:21
Saisko palata lyhyesti alkuperäiseen aiheeseen. Uudessa Ducatossani ei ole enää varapyörää ollenkaan, vaan mukana tuli vain tuo paikkauspullo ja pieni 12V kompressori. Ongelma taitaa syntyä siinä, jos rengas todella hajoaa niin pahasti, ettei tuosta paikkauspullosta ole apua. Muistaakseni AL turvan säännöissäkin sanotaan, että autosta on löydyttävä kelvollinen varapyörä ja tunkki, jotta apua annetaan. Ajeleeko AL:n mies nyt vihellellen tiehensä ja jättää minut tien poskeen, jos hajonnutta rengasta ei saa täytettyä paikan päällä?
Onko kellään tietoa normaalia pienemmästä varapyörästä, joka sopisi Ducaton pulttijakoon? Näitähän on viime vuosina ollut monissa henkilöautoissa ja idea on hyvä, kun painoa ja tilaa säästyy. Ei oikein viitsisi ottaa täyskokoista talvirengasta takatalliin keskieuropan reissulle vain "varmuuden vuoksi"
Jukka
AHONEN KAI
20.03.2012 21:40
"Minäpä tallaa tiskiin tehoboksilla suolatulla hyymerilläni, joka kiihdytyksessä mustaa asvalttia jää satameetriä, kahva edellä sladissa joka jengaan, nysvärit ohittelen ujeltaen, serpentiinit kahella pyörällä."
No ilmankos kummit ei kestä.
" Mikä se pintakaasu on, missä niin lukee ?"
No se lukee esim. tässä ketjussa tuolla ylempänä.
VÄLIAHDE JUSSI
20.03.2012 23:59
Kai Ahonen
Kohta luetaan näillä saiteilla olisiko jollain ylimääräistä vaihelootaa tai Fiiatin
konetta?
AHONEN KAI
21.03.2012 01:02
Veikkaan että noiden lisäksi:
Nuhapumppuihin aletaan myymään lastuja ja koiranhaukun saa kaupantekijäisenä