Asuntoauton katsastus

JAAKKOLA ARTO 10.03.2012 11:55

Autona Fiat Ducato 2,8 Adria 660 -06 millaisia asioita on otettava huomioon katsastuksessa, mitä ongelmia / tyyppivikoja esiintyy.

JANHONEN MATTI 10.03.2012 12:40

Kun et kerro paljonko ajettu niin on vähän vaikea päätellä. Ei tuossa -06 mallissa vielä ihmeempiä vikoja pitäisi olla. Tavannomaiset tarkastukset kannattaa tietenkin tehdä ja testata valojen + muiden laitteiden toimivuus ennen katsastusta. Tarkasta kuitenkin onko sammuttimen leima kunnossa = milloin viimeksi tarkastettu ja testaa toimiiko lähivalojen korkeudensäätö, Lähivalojen korkeudensäätö ei tykkää siitä kun sitä ei käytetä. Sitä ei aina katsastuksessa tarkasteta mutta jos tarkastetaan eikä toimi, niin uusiksi menee. Eikä ole pahaksi jos ajat lyhyen matkaa ennen katsastusta käsijarru lievästi päällä. Se on toinen laite joka ei tykkää siitä kun sitä ei käytetä.

PALM PEKKA 10.03.2012 12:54

Ei mene uusiks jos vain valojen korkeussäätö on rikki. Minun tuurillani meni katsastuksessa toisen kerran säädin hajalle. Viikkoa aikaisemmin korjaamolla toimi. Rekisteriotteeseen laittovat merkinnän. Siinä säätöpyörässä on pirun ohut muovinen akseli joka varsinkin pakkasessa rapsahtaa helposti poikki. Kannattaa kääntää pykälä kerrallaan. Jos korkeussäätö ei toimi kannattaa tarkistaa se kojelaudassa oleva säädin ensteks. Minullakin -06 Ducato. Varoituskolmio mukaan. ITE

HÄMÄLÄINEN MARKKU 10.03.2012 13:28

"Eikä ole pahaksi jos ajat lyhyen matkaa ennen katsastusta käsijarru lievästi päällä. Se on toinen laite joka ei tykkää siitä kun sitä ei käytetä."

ÄLÄ MISSÄÄN nimessä aja Ducatolla käsijarru päällä. Ainakin 244 (245) 2002- 2006 malleissa käsijarru hajoaa jos sitä käyttää liikkuvassa autossa.

Itse käytin 8.3.2012 näyttämässä konttorilla Ducatoa 2005 (Hymer 2006) ja eihän siinä ollut muuta huomauttamista kuin haalistuneet etuvilkkujen polttimot.

JANHONEN MATTI 10.03.2012 13:54

Jäi vissiin lukematta sana LIEVÄSTI. Vrt. mitä katsastuksessa tapahtuu. Hyvin usein katsastusmies vetää LIEVÄSTI käsijarrun päälle ja antaa pyörien hieman "jauhaa" rullilla, jotta riittävä ja tasainen hidastuvuusvoima saadaan syntymään. Millainenhan se rasitus mahtaa olla kun yritetään lähteä liikkeelle käsijarru täysin päällä?

HAAPANEN TIMO 10.03.2012 14:23

Siellä on levyt takana ja erilliset uritetut rummut kässärille. Hihnat ovat sileät joten kyllä sitä vähän voi luistattaa. Normisydeemi.

Eikös uusikorisessa ole jotankin erillainen on/off jarru joka kyllä hajoaa jos vauhdissa kiinni vetää. @timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 10.3.2012 klo 14:25:45 Hetken mietittyäni ajattelen ettei se niin normi taida ollakkaan. Taitaa varsinaisia levyjä käyttävä jarru olla se normi.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 10.03.2012 14:30

En ole perehtynyt tuohon käsijarrun rakenteeseen, mutta hovihuoltajani varoitti käyttämästä sitä liikkuessa. Katsastuskonttorin päälikkö (itsekkin karavaanari) sanoi siellä olevan jonkinlaiset hampaat,(uritettu jarrurumpu) joten sitä ei saa käyttää auton liikkuessa.

Käsijarrun testaus tapahtui vetämällä pysäköidyssä autossa käsijarru päälle ja sen jälkeen varovainen kokeilu liikkeelle.

HAAPANEN TIMO 10.03.2012 16:28

Jospa minä olen nähnyt vain silitettyjä hihnoja. Loogistahan olisi että myös niissä olisi urat.

@timppa

SUOMI SEPPO 10.03.2012 16:36

Useampaan kertaan kysyessäni Ducaton kasijarrun testausta dynamometrillä (jossa takana levyjarrut) niin aina vastaus on ollut "saa testata". Ivecossa jossa takana levyt niin ei saa testata rullilla. Jarru pitää kerran hyvin ja sen jälkeen ei ollenkaan. K-jarrulla on omat pienet kengät navan sisällä ja tehon parantamisen vuoksi rummut uritettu "raspimaiseksi". Mikäli tällaista käyttää liikkeellä ollessa niin rumpu raspaa kenkiä niin että uritukset täyttyvät kitkamateriaalista ja sen jälkeen rumpu on sileä ja k-jarru tehoton. Itselläni Ducatossa(maxi) takana levyt ja en ole uskaltanut kokeilla jarrua pyörivin pyörin. Ajovalojen korkeuden säädön toimivuutta katsastuksessa ei aina kaikki raaski kokeilla jos perussäätö on kunnossa. Jos takajousitus on kunnossa niin valojen nousu on melko pientä mikäli kuormaa auton säädyllisesti. @seppo

HÄMÄLÄINEN MARKKU 10.03.2012 17:44

Seppo, sinulla taitaa olla tuo uudempi Ducaton versio. Meillä on se 2002 - 2006 malli, josta kaveri sanoi korjanneensa monta käsijarrua jotka oli vedetty päälle dynamometrissä.

Kestää, tai ei niin itse en aio kokeilla liikkeessä ja varoitan myös katsastuksessa, jos jotain sattuu niin tiedän maksajan.

En ainakaan uskalla neuvoa ketään pistämään ajossa käsijarrua päälle.

NIEMINEN ALTTI 10.03.2012 18:03

Ei nyt tiedä paljonko autolla ajettu,mutta alapallonivelet voi joutua vaihtamaan 60000km jo.Niitä ne katsastuksessa syynävät tarkkaan.

SUOMI SEPPO 10.03.2012 19:52

Markulle: Todennäköisesti sinulla on takana rumpujarrut ? Mikäli on niin reippaasti vaan kahvasta. Kengäthän ovat samat kun jalkajarruissakin. En vielä kertaakaan ole maksanut(toistaiseksi)muiden käsijarrun korjausta 8-) Maahantuoja antaa luvan kaikkien Ducatojen käsijarrun testaukseen mankelilla, joten maksumies taitaa löytyä sieltä. Minulla on tuo 250 maxi (4000kg) jossa levyjarrut myös takana. @seppo

HÄMÄLÄINEN MARKKU 10.03.2012 20:01

Seppo, ei minulla ole rummut takanakaan, vaan levyt joiden sisällä on käsijarrun rumpu, eli sama rakenne ilmeisesti kuin sinulla. Ducato on mallia 245. Deltalta ne kielsivät käsijarrun testauksen dynamometrissä.

KLEMETTI SEPPO 16.03.2012 21:03

Yksinkertainen ohje: Pese tuulilasi, tarkista polttimot, käsisammuttimen voimassaoloaika, kaasuttele kunnolla ennen syyniä kone lämpimäksi. Pitäisi silloin mennä pakokaasutestistäkin läpi, niin ettei katsastaja saa edes kunnolla lukemia mittariinsa. Olettamuksella, että kilometrit vielä alle 80.000 km. Toki ja ainahan on tietenkin maanantaipäivänkin Fiijuja liikenteessä.... Kajaanissa koko lysti 65 € caravaanarialennuksella.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.