Apua.
JOKINEN HEIKKI
07.03.2012 10:45
Mitä mahtaa tarkoittaa texti pohjois-Norjassa Vardötunnelissa olevassa taulussa
Liitteenä kuva taulusta.
HOLAPPA MARKO
07.03.2012 10:58
Google- kääntäjä sanoo: Punaisen valon vilkkuessa, korkea häkäpitoisuus.
PÖNTINEN PEKKA
07.03.2012 14:38
Ehkä olisi myös syytä huomioida, että käsketään pysähtyä punaisen valon vilkkuessa.
PALM PEKKA
07.03.2012 17:54
Jep ne on automaattisia ja kun pitoisuus laskee nin vihree syttyy. Tuo tunneli on muistaakseni meren ali ja tuo häkä kun laskeutuu ain alas nin puhaltimetkaan ei aina ehdi vaihtaa ilmaa tarpeeksi nopeasti.
ITE
LATVALA MARKO
07.03.2012 19:38
On kyllä todella harvinaista, että tunneleissa palaa punaiset, paitsi silloin kun niissä on jotain huolto tai korjaustöitä menossa, mutta silloinkin niissä on etuauto, eli ajetaan kolonnassa. Itse en koskaan moista sattunut näkemään.
VALTONEN MARTTI
07.03.2012 19:40
"häkä kun laskeutuu ain alas.".....hiukan turvallisuusoppia: Tuolla se varmaan pätee aina kuten Pekka toteaa. Vaunukäytössä kuitenkin hyvä muistaa että lämmin häkä nousee ylös ja jäähtynyt laskee alas.
HAAPANEN TIMO
07.03.2012 19:46
Kyllä häkä on kevyempää kuin ilma. Tulee tietty liian hitaasti sieltä tunnelin pohjalta ylös vaikka kuinka autetaan.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 7.3.2012 klo 19:47:34
Ja on aina muodostuessaan lämmintä, joten sekin auttaa aluksi.
HYTÖNEN RAIMO
07.03.2012 19:59
Kyllähän tuossa sanotaan aivan selvästi (norjaksi): Pysähdy, korkea hiilidioksidipitoisuus.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.3.2012 klo 20:04:57
siis pysähdy punaisen vilkkuessa, korkea hiilidioksidipitoisuus.
Onhan tuosta tullut muutaman kerran ajettua, mutta ei kertaakaan nuo valot ole silloin palaneet.
YLINIEMI SEPPO
07.03.2012 20:06
"häkä kun laskeutuu ain alas.".....hiukan turvallisuusoppia
Martti Martti !!!
PALM PEKKA
07.03.2012 20:14
Häkä ei ole ilmaa kevyempää vaan ilmaa raskaampaa siksi tuonlaisissa tunneleissa ongelmana.
ITE
YLINIEMI SEPPO
07.03.2012 20:25
Toinen yleinen väärinkäsitys väittää, että häkä laskeutuu alaspäin. Ei pidä paikkaansa. Häkä on ilmaa kevyempää ja nousee ylöspäin. Häkävaroittimet pitää siis sijoittaa ylös niin kuin palovaroittimetkin, mieluiten kattoon ja vaakasuoraan asentoon.
Että sillälailla.
VALTONEN MARTTI
07.03.2012 20:26
Pojat pojat, näin minulle on aina opetettu asiantuntevien vaunukauppiaiden ja huoltajien taholta. Siksi minulla on hälytin jossa on anturi katonrajassa lattialla. Yläantyri reagoi ylösnousseeseen lämpimään häkään ja ala-anturi jäähtyneeseen häkään ja nestekaasuun. Tosin nykyisessä vaunussani se on vielä asntamatta paikoilleen.
Ja jos mulle on aina neuvottu väärin niin on mulla varaa antaa periksikin. Mutta vielä ei ole sen aika.
Tärkeä juttu tämä ! Asiantuntijoita kehiin ! Halmeenmäki Ohoi !
Käyttäjän lisäys viestiin 7.3.2012 klo 20:28:10
Siis katonrajassa JA lattialla piti olla.
NYYSSÖNEN KAJ
07.03.2012 21:28
Kyseessä CO-kaasun lian korkeasta pitoisuudesta varotus ja punaisen valon vilkkuessa pyytävät pysähtymään.
Wikipedia CO-kaasusta:
Hiilimonoksidi, hiilioksidi eli häkä (CO) on hiilen ja hapen yhdiste. Se on hajuton, väritön, myrkyllinen, reaktioherkkä ja erittäin helposti syttyvä kaasu. Hiilimonoksidin moolimassa on 28,0 g/mol, sulamispiste −205 °C, kiehumispiste −191 °C, itsesyttymislämpötila 605 °C ja CAS-numero 630-08-0. Pääasiassa hiilimonoksidia sisältävistä kaasuseoksista käytetään usein nimeä häkä. Sitä syntyy, kun hiili tai hiiltä sisältävät aineet palavat epätäydellisesti eli liian vähässä happimäärässä tai kun palaminen tapahtuu hyvin korkeissa lämpötiloissa.
RIIHELÄ ESA
07.03.2012 21:48
Häkä on ilmaa kevyempää, mutta ero on pieni. Käytännössä häkä leviää koko huoneeseen, vaikka sitä olisi vähänkin, joten on sama, nukkuuko kerrospunkan ylä- vaiko alapetillä. Pelkkä reikä lattiassa ei poista sitä, kuten käy nestekaasulle.
Hälytin on siis parempi sijoittaa ylös. Jos häkää tulee lämmittimestä, nousee se lämpimän ilman mukana ylös.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.3.2012 klo 21:54:16
... eikä siis venttiili katossa poista sitä sen enempää, kuin ilma vaihtuu sitä kautta.
HAAPANEN TIMO
08.03.2012 16:30
Paino suhteessa ilmaan 0,965 lämpötilan ollessa 0°
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 8.3.2012 klo 16:50:18
Nestekaasu painaa n. 2,020 g/l
Ilma n. 1,184g/l
Häkä n. 1,146 g/l