Auton sähkölämmityksen jatkuva päällä pito.
SUHONEN RAUNO
20.02.2012 22:01
Onko haittaa jos pitää lämmitystä sähköllä jatkuvasti päällä?Auto olisi katoksen alla.Viikon parin välein olisi tarvetta nukkama käyttöön.Lämmitys sen aikana lisäksi kaasulla jos tarvetta.On truma ilmalämmitys.Muutaman kerran liikkumista ja leiriytymistä talven aikana.Kesällä tietenkin enempi.Kannattaako vai lämmittääkö vain tarvittaessa. Entä jos olisi Alde.T.Rane
SUOMINEN TAUNO
21.02.2012 09:07
No, eihän se tietysti rahallisesti kannata, mutta tappiollistahan auton pitäminen on joka tapauksessa.
Ei jatkuvasta lämmityksestä mitään haittaa ole, varsinkin, kun auto on katosessa. Silloin ei katolle sulava lumikaan ole ongelma. Vedetkin voi pitää autossa valmiina, jolloin reissuun lähtö on helppoa.
Itse pidän auton kylmillään ilman katosta, annan auton lämmetä ajon aikana ja vasta leiriytyessä laitan lämmityksen päälle.
PELLIKKA ERKKI
21.02.2012 09:59
Minulla on autossa 3kw:n sähkölämmitys ja Primus päällä. Sisälämpö säädetty +7 asteeseen. Vedet on säiliöissä. Primus käynnistyy jos sähköpatruunat ei syystä tai toisesta toimi. Katosta ei ole, lumen kerryttyä katolle alkaa lumen sulaminen alta päin.
OIKARINEN JUUSO
04.03.2012 08:55
En tiedä onko noissa matkailuautojen Truma Combeissa erilaiset puhallinmoottorit kuin vaunuissa käytettävissä 3001s malleissa. Ainakin vaunuissa nuo puhallinmoottorien hiilet ovat kulutustavaraa, eivätkä kestä yhtä talvea pidempään lähes yhtäjaksoisessa käytössä.
RIIHELÄ ESA
04.03.2012 17:32
12V akkujännitteellä ne puhaltimet toimii, joten hiilet siellä on.
Sisäkäyttöön tarkoitetut parin kilowatin 230V lämpöpuhaltimet termostaattissäädöllä ei montaa kymppiä maksa ja varmaan kestää paremmin jatkuvaa käyttöä. Ja jos ei kestä, kaupasta saa muutamalla kympillä uuden.
On myös sellaisia, jotka pitävät sisälämmön muutaman asteen ulkolämpöä korkeampana. Estää kosteuden tiivistymisen ja sähkönkulutus on kohtuullinen. Eihän pakkanen sinänsä mitään riko, jos vedet on tyhjennetty.
LAUKKANEN MAURI
04.03.2012 18:37
Näitä sähkölämmitimiä on monenlaisia on ns,virtaus lämmitimiä ,siis ilman puhalinta
ja sitten lämmitin jossa on puhallin mutta sitä voi käyttää virtauslämmitimenä tai
puhaltinen kanssa.
Jos haluaa vain sen perus lämmön vaunuun/autoon se pelkkä virtauslämmitin riitää.
Mitä taas tulee Truman puhaltimiin oletan että kaikissa Truman puhaltimissa ei laakerit kestä kuin määrätyn ajan,oletan että niissä on varmaan ns.liukulaakereita(rasvatut messinkipuslat),jotka kuivuvat ajan kanssa,siis ei vältämättä kuulalaakerita,
mitkä nekin kuivuvat voitelun osalta.
Kun nuo ilmalämpöpumput on yleistyneet ja niissä oli puhaltimien kanssa laakeri ongelmia,asia korjatiin ns, keraamisilla laakereilla jotka ovat pitkäikäisisä ja
eivät johda sähköä,mikä on monessa vehkeessä syönyt laakerit käsittämättömän nopeasti,tietysti johtuen mootorin rakenteesta,eli jos se on säädetävä nopeuksinen
virta saataa tuhota normaali laakerit nopeasti.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
05.03.2012 10:51
"Sisäkäyttöön tarkoitetut parin kilowatin 230V lämpöpuhaltimet termostaattissäädöllä ei montaa kymppiä maksa ja varmaan kestää paremmin jatkuvaa käyttöä. Ja jos ei kestä, kaupasta saa muutamalla kympillä uuden."
Kannattaa kuitenkin varmistua omasta vakuutusyhtiöstä suhtautuminen sisäkäyttöön tarkoitettujen lämmittimien käyttö.
Palotapauksessa on eroja vakuutusyhtiöiden välillä.
Kannattaa mielummin käyttää autonsisätilanlämmitintä, jos sitä ylimalkaan kannattaa koko ajan lämmittää katoksessa.
Itse en ainakaan näe mitään järkeä pitää jatkuvaa jämpöä päällä, ellei halua pitää vesiä autossa.
Pistemäinen lämmitys puhalluksellakaan ei tosin takaa joka paikaan lämmintä, jolloin putket saattavat jäätyä.
RIIHELÄ ESA
05.03.2012 15:59
"Kannattaa mielummin käyttää autonsisätilanlämmitintä, "
Hyvä kommentti. Jos ajoneuvossa käyttää lämmitintä, jota ei ole hyväksytty ajoneuvokäyttöön ja sitten siitä syttyy tulipalo, on kyllä lähtökohtaisesti heikoilla korvausten kanssa.
LAHTI RISTO
09.03.2012 16:13
Auto ja Truma 6E kohta 4 vuotta. Kovassa käytössä ja virrat katosi kuukausi sitten. Tältä palstalta etsin neuvoja ja otin sulketta pois, laitoin paikalleen. No, Hyvinkäälle huoltoon ja kolmen tunnin päästä heräsi henkiin. Puhaltimen hiilet on kulutustavaraa, siis moottori vaihdettiin. Piirikortti uusiksi ja sirukortilla emäntä maksoi laskun. Räknätköön jokainen varaosahinnat ja työn. Nyt pelittää joka asennolla, ja verkossa ollessa pidämme aina patruunan puolella jos on vähemmän kuin 15 pakkasta. Matkan aikana Truma kinni kun Foordi lykkää lämmintä.