Poistuuko dieselvero?

UUSITALO MARKO 19.02.2012 20:00

Liikenneministeri Merja Kyllönen ehdottaa käyttövoimaveron poistamista (AL 19.2.2012). Tämä merkitsisi sitä, etä polttoaineen verotusta nostettaisiin. Käytännössä tämä tarkottaisi noin 25 sentin korotusta dieselin litrahintaan.

Matkailuautorintamalla tämä tietäisi harrastuksen muuttumista entistä kalliimmaksi. Matkailuajoneuvossa on nyt halpa dieselvero ja korkea kulutus. Pienen dieselveron poistaminen ei kata niitä kuluja, mikä aiheutuu dieselpolttoaineen hinnan noususta. Yli 4000 km vuodessa ajavat matkailuautoilijat olisivat tämän(kin) verouudistuksen häviäjiä.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.2.2012 klo 20:45:11 Tässä linkki uutiseen:

http://www.iltasanomat.fi/autot/al-diesel-kuskeille-tulossa-jattiyllatys-litrahinta-jopa-18-euroon---vero-pois-kokonaan/art-1288450032677.html

VÄLIAHDE JUSSI 19.02.2012 20:25

Marko näin mulle vastasi LINDBLOM ALF "Nuo lehtien testiajot kohdistuu sellaisiin, jotka käyttävät matkailuajoneuvon matkailuun, eikä henkilöauton korvikkeeksi tai muuten työnsä takia jatkuvasti tarvitseville. Sen takia kulutustesti ei liene kovin tärkeä." Tämmöistä asennetta minä suuresti ihmittelen?Monia meistä ei p-aine kulutus kiinnosta pätkääkään.

HALINEN HARRI 20.02.2012 14:54

Mitähän tämä uudistuksia halajava ministeri haluaa. Tankkaan Suomessa 2-3 kertaa eli alle 200 litraa eli nousu olisi 60-70 euroa. Käyttövoimavero on 31,5 sentti/pv - auto rekisterissä 190 pv eli 60 euroa.
Kyllä verottaminen taas kohdistuu yrittämiseen. Tapa lehmä niin ei tarvitse ostaa rehuja. Täällä Suomessa on pitkät kuljetusmatkat - meneväthän kulut hintoihin ja suomalaiset maksavat.

terveisin eläkeläinen

SALOMAA MAUNO 20.02.2012 16:11

Kyllönen vissiin kotoisin alueelta, jossa kulkimina on tuohivirsut sekä tuohikontti selässä. Tämä tulee väistämättä mieleen liikenneasiantuntemuksesta, joka on ministeritason ihmisellä. Kysyisi ihmeessä neuvoa viisaammilta.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 20.02.2012 16:36

Tuo hinnankorotus merkitsee samalla matkailijoiden katoa Suomesta.

Suomalaiset dieselautoilijat siirtyvät matkailemaan ulkomaille ja ne (vähätkin) ulkomaalaiset eivät tule enää tänne vaan jäävät Baltiaan tai Ruotsiin.

Joku voi sanoa, ettei sillä ole matkailijan kannalta merkitystä, mutta voin kertoa dieselin hinnan vaikuttaneen ainakin omalla kohdallani Norjan matkailuun, miksi siis ei muidenkin.

VALLIUS MARTTI 20.02.2012 16:45

Tästä autoon kohdistuvasta verotuksesta se verran että siinä käy samalla tavalla kuin tavalisesa auto verotuksesa, että ei poisteta käyttö voimaveroa saman tien kun polttoaine veroa nostetaan, vaan valtio odotaa niin kauvan kun joku tekee valituksen eu-tuomio istuimeen ja siellä se kestää taas mutaman vuoden sillä aikaa valtio kerää muhkeat verorahat kirstunsa.Joten ei kannata likoja odotella parempia aikoja.Tälläistä elämä täällä Sarvikuono landiassa.TV Kulkuri

NYYSSÖNEN KAJ 20.02.2012 16:47

Kyllönen on oikeassa Dieselvero poistuu kokonaan 2013 jo säädetyllä lailla joka tulee vaihettain korvatuksi käyttövomaverolla.

Käyttövoimaveroa maksaa;

sähkoautot kaasuautot LPG kaasuautot metaani bensiiniautot dieselaitot

Tämä kohdistuu henkilö (siis myös M1) ja pakettiautoihin

Kyseessä on siis veropohjan laajennuksesta asteettain 2013/2014 vuosien aikana. Trafi on julkaissut jo tiedotteen jota aletaan jo jakamaan niille asiakkaille joilla menee maksukausi 2013 puolelle.

Algarvessa paistaa aurinko eikä harmita läheskään niin paljon tää kuin lumessa rämpiessä harmittais.

Algarvestakaj

HALMEENMÄKI JUHANI 20.02.2012 19:40

Dieselveron nimi vaihtui käyttövoimaveroksi jo aikaaa sitten.

Nyt vaan väännetään siitä, otetaanko tuo summa €uroja 1) polttoaineen hinnassa 2) vuosittaisena maksuna 3) yhdistelmänä. Voitte olla varmoja siitä, että verokarhu ei omastaan tingi, potin koko ei pienene. Ja aina joku kärsii. Ennen hyötyi paljon ajava, nyt taasen vähemmän ajava. Muistaakseni myös matkailuautoilla olisi ollut autovero ja (sen aikainen) dieselvero joskus ennenkin...

NYYSSÖNEN KAJ 20.02.2012 20:21

Käykää ihailemassa Trafin sivulla: Ovat tahneet jo veron keruujärjestelmään tarvittavat muutokset joten kyllä tämä voimaan tulee. http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara#kayttovoimavero_HAjaPA2013

LAUKKANEN MAURI 20.02.2012 21:29

Tuossa tuo totuus; Pakulla ja matkailuautolla voi vielä liikua tulevaisuudesakin!

HAARAKANGAS ALLAN 21.02.2012 08:03

..........kuten myöskin henkilöautolla!

Allu vaari

VIRTANEN HANNU 21.02.2012 09:32

Tuohan tarkoittaa sitä että jos käyttövoimavero poistetaan niin mainituilla senttikorotuksilla voi ajaa 3800-4500 km asuntoautolla nykyisillä kustannuksilla, sen jälkeen kilometrit kallistuu.

UUSITALO MARKO 21.02.2012 09:51

Sitä se, Hannu, tarkoittaa. Sen sijaan vähän ajavat henkilöautoilijat voittavat.

Jos nykyinen käyttövoimavero henkilöautolla olisi noin 400€ ja kulutus kuuden litran luokkaa satasella, voittaisivat kaikki alle 27000 km vuodessa ajavat dieselautoilijat. Edellyttäen tietenkin, että polttoaineen hintaan lisättävä vero jäisi 25 senttiin.

Tosin en ihmettelisi yhtään, vaikka verouudistuksessa käyttövoimavero poistettaisiin muilta mutta jätettäisiin kuitenkin matkailuautoille. Se olisi vain looginen jatkumo viimeaikaiselle matkailuautovihamieliselle verotuspolitiikalle.

NYYSSÖNEN KAJ 25.02.2012 13:36

Mihin se käyttövoimaveron keräys loppuu? Sehän alkaa vasta 1.1.2013 ja ensimmäiset maksulaput on jo postitettu autoilijoille, siis niille joilla laskutuskausi menee vuoden 2013 puolelle: Trafi kirjoittaa "1.1.2013 alkaen henkilöautojen käyttövoimaverot eriytyvät tarkemmin käyttövoiman mukaan. Käyttövoima snt/pv/100kg Diesel 5,5 Sähkö 1,5 Sähkä+bensiini 0,5 sähkö+diesel 4,9 Metaanipolttoaine 3,1

Käyttövoimaveromuutoksen myötä muuta polttoainetta kuin moottoribensiiniä käyttävien pakettiautojen lisäksi käyttövoimaveron piiriin tulevat myös kaasukäyttöiset pakettiautot (0,9 snt/pv/100 kg).

Uudet veroperusteet tulevat voimaan vuoden mittaisella siirtymäajalla. Muutos näkyy verolipuilla jo vuonna 2012."

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara#kayttovoimavero_HAjaPA2013

Siispä bensavehkeet maksaa veronsa joka kerta kun käyvät tankkaamassa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.