EuraMobil/Transit 2007 ei käynnisty
VAINIO RISTO
19.02.2012 14:29
Tultiin lauantaina etelästä Sallatunturille ja tänään sunnuntaina ei Transit käynnisty.
Akussa jännite 12,5V päivän ajon jälkeen ja käynnistettäessä solenoidi naksahtaa, mutta ei starttaa.
Onko kellään esiintynyt samaa ongelmaa?
Mitähän voisi yrittää, kun korjaamo ei ole ihan vieressä vaan joutuu varmaan hoitamaan auton Kemijärvelle tai Kuusamoon.
Käyttäjän lisäys viestiin 19.2.2012 klo 16:45:51
Auto otettu käyttöön 05/2008 ja ajettu vasta 19000km.
Tuota akkua itsekin heti epäilin, mutta ei pääse nyt edes kaapeleilla starttaamaan, kun omat kaapelit jäi toiseen autoon etelään ja porukan toisessa ei ole kaapeleita mukana. Huomenna Sallaan kaapelin hankintaan ja nyt akku erillisen laturin perään koko yöksi. Saa nähdä auttaako.
KÄMÄ JUHA
19.02.2012 14:56
En vars. asiantuntija mutta tätä voisit kokeilla....
Yritä saada apuvirtaa jostakin (toinen irtoakku ja kaapelit) ja saada auto käyntiin......sitten jännitemittarilla akun mittaus (ilmeisesti jännitemittari löytyy olet 12,5 v saanut mitattua)
Testaa toimiiko lataus oikein.
Mittaa jännite moottorin ollessa käynnissä.
Mittaustulos on 13,5–14,8 V = Latausjärjestelmä kunnossa
Mittaustulos yli 14,8 V = Latausjärjestelmässä vikaa.Tarkista säädin.
Mittaustulos on alle 13,5 V = Latausjärjestelmässä vikaa. Tarkista kytkennät, johdot ja latur
Vaikuttaa siltä, akku on huono/purkaa tai laturi ei lataa
HAAPANEN TIMO
19.02.2012 15:59
Arvaus: akku kypsyi. Alkuperäinen akku ja viides vuosi, eikös siinä ala ensimmäisille tulla vuodet täyteen.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 19.2.2012 klo 16:07:50
Mittaa akun jännitettä silloin kun yritetään startata. Jos jännite putoaa,vika on akussa. Jos jännite pysyy vakaana on vika muualla.
TERVO JARI
19.02.2012 16:15
Maadoitus huonos'hapes" ?
Tai starttimoottori himpan jumissa, kevyttä koputtelua solenoidiin ja starttaus samaanaikaan ?
Jollei starttimoottori ole turhan hankalassa paikassa . . .
TOIVONEN MARTTI
19.02.2012 16:43
Ja voi plussakaapelikin olla löystynyt. Eli tarkista sekä kaapelien kiinnitys napoihin että niiden toisiin päihin: plussakaapeli starttiin ja miinuskaapeli runkoon/moottoriin.
mot
SUOMALAINEN RITVA
19.02.2012 18:37
Onhan Sallasakin huolto paikka muistaaksenienttinen teboil Savukoskentien varressa (Mainostaa kotikymppi lehdessä joka on paikallis lehti kemijärvi,salla savukoski ja pelkosen niemi)
T.Rauno
KÄMÄ JUHA
19.02.2012 19:35
Onnea yritykseen...jos apuvirtaa otat toisesta autosta niin tässä muistin virkistykseksi......http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/apuvirran-antamisen-niksit
SUOMINEN TAUNO
20.02.2012 09:33
Transitin starttiongelmista on keskusteltu aiemminkin tuolla:
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=42575857
LEHTINIEMI HANNELE
20.02.2012 10:22
Ollaan saatu Salla Teboililla hyvää palvelua. Kannattaa ainakin soittaa sinne,
VAINIO RISTO
20.02.2012 14:57
No, nyt sitten lisäystä tarinaan. Tänään saatiin puolen päivän aikaan transu käyntiin. Appiukko kolkutti rengasavaimella solenoidia ja itse starttasin ja sehän heräsi henkiin. Taisi olla jäätä tai jotain sellaista solenoidissa, kun kolhimalla starttaa. Tuo lumipölyjuttu taitaa pitää paikkansa, kun lauantaina tullessa sitä esiintyi. Toinen vaihtoehto on myös se, että auto seisoo välillä pari viikkoa ja silloin voi kai muodostua kosteutta solenoidiin. Minusta siis taudin kuva oli se, että solenoidi ei vetänyt kiinni ja olisi kytkenyt starttausvirran. Onkohan tämä kovinkin yleinen Ford vika?
AHONEN AULIS
20.02.2012 16:10
Siinä solenoidin päässä olevat pulttien mutterit löystyvät aikaamyöten,eivätkä kiinnitä virta- ja maajohtoa riittävästi.Kiristys auttaa,on vain niin pahassa paikassa.Toinen solenoidin vika tulee vasta noin 150000km jälkeen,silloin solenoidin kytkentäkärjet palavat huonoiksi eikä yhdistä kunnolla.
korjaus.Starttimoottori irti ja pöydälle, puretaan solenoidi ja viilataan kärjet niin taas toimii seuraavat 150000km.Ja se startti on edelleen pahassa paikassa siellä koneen kyljessä.Kyllä sen pystyy tekemään mutta olisi hyvä olla huoltomonttu tai sitten etupyörien alle koroketta että mahtuu mies etuakselin alle pötköttelemaan.Terv:AA.
VAINIO RISTO
27.02.2012 10:19
Vielä lisäystä tarinaan.
25.2. lauantaina tultiin kotia klo 20.00 ja sunnuntaina klo 12.30 yritin taas startata Fordia ja taas vain naksahti ja solenoidia kolauttamalla starttaa.
Koko viikon Ford toimi ihan hyvin tuon maanantain jälkeen.
Taas kun tuli pitkä ajo Lapista kotiin niin tuo starttausilmiö tuli esiin.
Ei luulisi kärkien olevan paskaiset vielä noilla kilometreillä.
Mistä sinne solenoidiin voi lunta tai vettä päästä tekemään tuota jumitusta?
Minusta noin äkkiä katsottuna koko laite on aika umpinainen.
Ja mikä taika tuossa pitkässä matkassa mahtaa sitten olla, kun lyhyttä matkaa sietää ajaa kone lämpöiseksi ja jättää auto sitten taas pakkaseen seisomaan päiväksi ja kuitenkin toimii sitten moitteetta.
UUSIKYLÄ PENTTI
27.02.2012 11:20
Yksi mahdollisuus viellä, kun jumittaa, oisko startin puslat tai laakerit mennyt, kun kerran koputtelu auttaa. (Ankkuri runkossa kiini, oikosulku)
AHONEN AULIS
27.02.2012 11:31
Ei sinne solenoidiin vettä eikä likaa pääse,niin kuin totesit se on tiivispaketti.Kokeileppa niitä johtojen kiinnitysmuttereita kiristää,ne vain jostain syystä pyrkivät löystymään.Ota maajohto akusta ensin irti ettei räisky kun käyttää työkaluja kun se on kuitenkin niin ahtaassa paikassa.Terv:AA.
VÄLIAHDE JUSSI
27.02.2012 14:24
Minusta jos käytää auki niin kannattaa huoltaa koko käynistysmoottori samalla kertaa ja soledi vaihtaa uuteen.
AHONEN AULIS
27.02.2012 15:46
Ei noin vähän ajettu startti ole vielä sisältä mennyt miksikään,eikä solenoidikaan.Kun solenoidi naksuu mutta ei starttaa niin sähkö ei kulje läpi moottorille.Solenoidista lähtevän johdon kiinnityksen kun kiristää niin taas toimii pitkälti.Terv:AA.
Käyttäjän lisäys viestiin 27.2.2012 klo 15:51:45
Oman perheen 2.ssa transussa on kyseinen homma toiminut.Terv:AA.
HAAPANEN TIMO
27.02.2012 18:28
Aulista uskon kyllä, mutta on mulle tullut sellainenkin startti vastaan jossa on joku sisäinen katkos mikä ei tullut koskaan koepenkissä esille. Välillä vaan jätti starttaamatta, Virtalukkokin sen vuoksi vaihdettiin. Vasta startin vaihdon myötä homma korjaantui.
@timppa
VÄLIAHDE JUSSI
27.02.2012 20:33
Kerto kaapa miksi sitä ei huoltais kun se on kerran käsissä?
En minä ainakaan sitä jättäisi huoltamatta kun kerran se on käsissä.
AHONEN AULIS
27.02.2012 22:40
Hyvä kysymys Jussi!Tässä tapauksessa on kyse kahden mutterin kiristyksestä.Ei tarvitse irroittaa sitä starttia joka on edelleen ahtaassa paikassa! Sen huollon voi tehdä sitten siellä noin 150tkm paikkeilla,silloin siinä onkin jo huollon tarvetta.On hiilet vähissä ja solenoidin kytkin kulunut.Silloin voisi ajatella että ostaa Motonetista uuden alle 300€:lla ja vanha vaihdossa.Terv:AA.
AHONEN AULIS
04.04.2012 16:49
Oletko Risto saanut Transitin starttiongelman selvitettyä? Mistä se johtui ja mitä sille on tehty?Uteliaisuuttani kyselen.Terv:AA.
VAINIO RISTO
05.04.2012 08:58
Moi Aulis,
nappasin starin irti koneesta ja putsasin kaikki liitännän (siis ulkoiset).
Oli jotkut aika hapettuneet. Startin irroitus on tosi helppo homma näköjään, kaksi ruuvia irti koneesta ja kaksi noista sähköistä (tietysti akun irroitus ensin).
Itse startista ei ainakaan mun työkaluilla saa solenoidia irti startista, kun torx-ruuvit on ruostuneet kiinni tosi lujaan kiinni (kannat nyt paskana).
Poraushommia tiedossa, jos solenoidia yrittää vaihtaa tai aukaista.
Saako tuota solenoidia edes mistään (no Kiinasta näyttää saavan netin kautta)?
Tänään lähdetään taas Lappiin ja katsotaan ilmestyykö ilmiö taas pitkän ajon jälkeen.
Nyt, kun nurkissa on tullut ajeltua niin aina on startannu nätisti.
Uusi startti ei paljon maksa, mutta kun autossa on nyt kilometrejä noin 20300, ei minusta startit vielä saisi temppuilla.
Palaan asiaan vaikka reissun päältä, kunhan saan vain netin käyttöön.
PELLIKKA ERKKI
05.04.2012 15:59
Osta vaihto startti. Ei kai se älyttömiä maksa. Ja vietä leppoisia caravan matkoja.
VAINIO RISTO
09.04.2012 13:08
Näihän se on Erkki,
mutta vähän nappaa, kun kilometrejä autossa on noin vähän.
Ei oikein huvittaisi ruveta heti uusimaan osia, kun muutama kilometri on takana, vaikka onhan nuo toiset joutuneet uusimaan moottoreitakin näistä Transiteista näillä kilometreillä.
No, nyt joku pomppaa tästäkin, mutta ainakin noita Saksan myyntilistoilla olevista autoista joskus mainitaan, että moottori uusittu mäntien hajoamisen takia.
Nyt tänne Ukkohallaan matkalla yövyimme Raahessa ja hyvin starttasi.
Saa nähdä onko ongelma putsauksella ohi, kun keskiviikkona lähdemme täältä pois.
Jos jotain hyvin positiivista Transitista pitää sanoa niin lämmin auto verrattuna Ducatoon ja hyvä ajettava eikä hihnoja tarvitse vaihtaa.
VAINIO RISTO
21.10.2012 10:49
Tervehdys kaikille.
Startti pelannut hyvin tähän asti.
Taidan allekirjoittaa tuon Auliksen toteaman mutterien löystymisen solenoidin perästä. Liittimet olivat hapettuneet ja mutterit eivät tosiaan olleet mitenkään kovin tiukalla. Jos mutterit pyrkivät löystymään niin vesi hoitaa kyllä kontaktin sen verran huonoksi, että startti ei toimi. Tämmöiseen johtopäätökseen tässä nyt on tultu.
Lisäksi tiedoksi kohtalotovereille, että pikku juttu on tuon startin poisto autosta.
Homman pystyy hyvin tekemään auton alta ja konehuoneesta.
Aikaa menisi nyt, kun tietää proseduurin, vain tunti kokonaisuudessaan (siis purku, liittimien putsaus ja kasaus).
HIETAVUORI JUHA
21.10.2012 12:39
Onkos tämä Eura Mobiili ilmeisesti etuvetoinen ?
HIETAVUORI JUHA
21.10.2012 13:40
Lähinnä kiinnostaisi startin irroituksen helppous.
VAINIO RISTO
21.10.2012 16:28
MÄKINEN ERKKI
19.07.2015 19:20
Lueskelin tätä ketjua, itsellä 2008 transit 2,2 140hv ja startti toimi 125000km saakka. Solenoidista lähtevä johto startille oli palanut poikki. Solenoidiin tulevia johtimia ei saa kunnolla kiristettyä kun takana on jonkinlainen erikoisjousilevy ja bakeliitti. Nämä antaa aikaa myöten periksi ja liitos löystyy. Hain myös motonetista uuden (tehdaskorjattu 1v takuu sanoivat). Hintaa 250e vanhasta hyvittävät lisäksi 50e jos palauttaa. Jos johdot sais mutterien väliin tulisi pitkäikäinen liitos. Ainoastaan toinen naparuuvi on niin pitkä, että sain lisättyä ohuen mutterin väliin. Kiristys tämmösille liitoksille kannattais joskus tehdä tai teettää. Virtakaapelin saa melko turvallisesti irroitettua sulake/relekotelolta työn ajaksi. Solenoidin ruuvit ehkä laitettu lukituslakalla, ei kestä kanta vääntää. Uusi solenoidi kiinnostais että sais kunnostettua varaosaksi mukaan.