1.4.2012 autovero

PÖYSTI OSSI 13.02.2012 08:02

Uusi autovero 1.4 Ei koske uusia matkailuautoja Siis vaikka uusi matkailuauto ostetaan ja rekisteröidään ennen tai jälkeen 1.4.2012 siinä ei tule olemaan mitään veromuutoksia

Tieto on tullin ; Ritva Heino-Värri

JANHONEN MATTI 13.02.2012 09:49

Ei tietenkään koske koska viime vuonna säädetyssä ja 1.4.2012 voimaan tulevassa autoverolain muutoksessa ei mainita matkaluautoja. Mutta 1.4.2012 jälkeen säädettävä laki matkailuautojen autoverosta (osa hallitusohjelmaa) koskee. Selvitys on tietääkseni työn alla. Hallitusohjelmassa mainittu veronkeräystavoite (sanotaan veropohjan laajentamiseksi) oli vallan 30 milj e/v. eli keskimäääräisenä lukuna ilmaistuna autoveron veron uutta autoa kohti n. 20.000 e. Käytännössä veron määrä olisi noiden kaavailujen mukaan jossain 15.000-30.000 euron haarukassa. Jokohan katkaisee aasin selän?

PULKKI MARTTI 13.02.2012 10:24

Ainakin siirtää osan kalustosta vieraisiin kilpiin.

JANHONEN MATTI 13.02.2012 10:47

Se on hankala temppu, eikä sovi kotimaan matkaajalle.

LÄÄNINPÄÄ PASI 14.02.2012 01:35

Tuo autoveron "ulottuminen" matkailuajoneuvoihinkin on vähintään mielenkiintoinen asia, mutta harmi vain, että se varmaankin on yhtä todellinen ja voimaanastuva jossainvaiheessa. Toivon todella ettei se "räpsähtäisi" täysmääräisenä heti alkuunsa, koska sillä olisi suurehkot vaikutukset myyntiin ja myös moniin liitännäisyyksiin, kuten matkailuelinkeino, varustemyynti ja monet monet muut alan yritykset, jotka saavat elinkeinonsa alasta, joko suoraan tai epäsuoraan. Nyt on monia muitakin vaikeuksia tällä yhteiskunnalla ja siksi olisi pirun hyvä, ettei niitä vaikeuksia "kasvatettaisi" veronkorotuksilla, koska lyhyessä aikajanassa ne saattavat "syödä" uskomattoman paljon niistä muista elinkeinoista tulevia veroja....,toki tämä on sitä "ruokaa", joka syntyy sivutuotteena, kun unelmoidaan jatkuvan kasvun kehitysyhteiskunnasta....

VÄLIAHDE JUSSI 15.02.2012 23:25

Kyllä Risikon ja Urpilaisen porukat pitäisi vähänkattoa. Nämän päätökset on jo tehty Väyrys Paten porukan ollessaan pääministeri puolue aikana. Pasi rikas sanoo vaan että hupsista autovero ja lääkeet nousihieman,entä köyhä eläkeläinen mahtuiko viellä leipäjonoon ja eikö se mustalistakin aukia samaan aikaan.Kieltäsivät edes sen Ootin että,edes kritilliset sanois jotaa,mutta ei mitään.

HALINEN HARRI 16.02.2012 11:21

Laskin omat lääkekorotukseni 1.1.13 alkaen 12 euroa/kk. Maksan mielelläni jos valtion talous sillä pelastuu.

VÄLIAHDE JUSSI 16.02.2012 17:39

Harri Ne vei tuhkatki pesästä jos antaa niille noin vain luvan. Tänäkin aamuna meidän talon "roskapönttöjä" kierteli joku mies, mitä lie etsinyt vissiin tyhjiä pulloja?Että siinä pisteessä on maamme talous. Kyllä noita alinpia eläkkeitä ja omaishoito tukeja pitäisi nostaa,enenkuin syytää ulos euroja. Pistäsivät Ryssille tie veron ja maksasivat Ryssät meille kärsimys maksun niille meekeläisille jotka heidän teilää joutuvat ajamaan työnsä puolesta.

SALONEN MARKKU 07.03.2012 12:06

http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/075_verotus/20100315Eurovi/Eurovinjetti.pdf

Näin se tievero tulee

JANHONEN MATTI 07.03.2012 14:06

Piti oikein lukea tuo Markun lähettämästä linkistä löytyvä teksti. Direktiivi on jo olemassa , Euro-vignette-yhteisö on olemassa. Suomi ei ainakaan vielä olle Euro-vignetteyhteisön jäsen. Sen pirullisuus on siinä, että ulkomaisten ajoneuvojen vignettetulot tilitetään yhteisölle joka jakaa ne jäsenmaille liikennemäärien suhteessa. (Suomi häviää tässä koitoksessa) Venäläisiltä ajoneuvoilta kerätyt vignettetulot Suomi saa pitää (kahdenkeskinen) itse ja ne on nettona on 3 milj e luokka/vuosi.

Jos vignette-järjestelmä toteutetaan 100 % vastaavuudella niin kotimaiselle tavaraliikenteelle systeemistä tulee 56 milj e lisälasku/vuosi (v. 2009)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.