auto jäätyi

KALAJAINEN PASI 31.01.2012 18:08

olisko kellään jotain hyvää niksiä auton sulattamiseen. eli tallia ei ole joten se vaihtoehto ei käyttökelpoinen.

auto päätti aamusta ettei halua käynnistyä. oli ollut lämmityksessä johdossa 4 tuntia. ei lähtenyt tulille myöskään webasto joka ottaa polttoaineensa tankista. siitä ajattelin että jäätyminen on tapahtunut tankin ja sen kohdan välillä järjestelmässä johon webasto on kytketty. suodatin on vaihdettu noin 1kk sitten.

eli olisko kellään mitään järkevää ideaa millä kaappiauto tärähtäis käyntiin. tekee sen varmaan ens kesänä kyllä mutta kun pitäis päästä pikkuisen aikaisemmin tienpäälle.

ja tankissa on talvilaatua polttoaineenna ja senkin seassa masinol 100 pullo.

pakkasta tälläkin hetkellä -31

LAUKKANEN MAURI 31.01.2012 18:18

Kyllä siihen konstit löytyy;onko akku täynnä,jos on niin sulatele/lämmitä sitä webastoa ja se polttoinepumppua lämpöpuhaltimella,eli se webasto pitää saada käyntiin.

Minulle kävi joku vuosi sitten samoin ja kun lämmitin sen webaston ja poltto-aine pumpun se lähti käyntiin.

Mutta kun lämmitää niitä putkia/pumppua niin miedola lämöllä ettei muovi sula.

KOSKINEN JANI 31.01.2012 18:18

Valase hieman enemmän minkälaisesta laitoksesta on kyse. Jos kumminkin vika olisi jossain muualla?

KALAJAINEN PASI 31.01.2012 18:36

auto on 2.8 jtd -01 ducato. en usko että muuta vikaa. tuo halvatun pakkanen teki tepposen.

juu ja akku kunnossa ja täynnä.

pitää huomenna laittaa sisätilan lämmitin moottoritilaan puhalteleen. päivällä toivottavasti lämpenee ilma pikkuisen.

pitää keskittyä sen webaston sulattamiseen.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.1.2012 klo 18:48:17 eikö se webaston polttoaineputki olekkin haaroitettu ennen polttoainesuodatinta ?

MYLLYHARJU ALPO 31.01.2012 20:02

Tulee mieleen oma kokemus toissa talvena, käyttäytyi vähän samalla lailla. Itsellä ei ole Webastoa mutta testaa toimivuus, kun laitat virran päälle kuuluuko polttoainepumpun surina se kuuluu hetken aikaa painetta nostaessa ja rele vetää virta-avainta käännettäessä. Pumppua ohjaa rele joka on moottoritilassa keskellä muovikuoren alla. Rele voi olla hapettunut koskettimista, releen toiminta jännite 12V ja kytkentävirta 50A joten tuntee joukosta muut releet on kytkentävirralta pienempiä.

LINDROOS LAURI 31.01.2012 22:53

Polttoaineen pakkaskestävyys ei riitä, webasto ottaa nokkiinsa ensiksi (hyvä tunnusmerkki) koska pieni polttoaineputkisto. Pääsäännön mukaan vain lämpö auttaa, poppakonstit ei. Tuskin sisälämppäri riittää moottoritilassa. Vaikka hinurilla yöksi halliin. Aamulla kulkee... ja sitten tuhdimpaa polttoainetta. Lauri

KAARNA PAULI 31.01.2012 23:15

Vai talvilaatua,mikähän mahtaa olla pakkas kesto,itse tankkasin etelärannikolla ja mittarissa luki talvilaatu -27 astetta Täällä ei ole polar laatua sattunu kohdalle joka kestäis kovemman pakkasen.Taitaa olla niin että dieselin parafiini alkanu kiteytyä, voipi olla että on hinattava johonkin lämpimään halliin sulamaan koko kaappi että myös putket lämpiää.Tuo vebasto saa samasta linjasta polttoaineen ja ne putket oa siellä alla aika kylmässä.Masinol 100 on vain jäänesto kosteuden varalta ja parafiinin kiteytyminen ei johdu kosteudesta vaan kylmyydestä.Edellisessä pakussani käytin dieselin seassa 3 litraa bensaa tankillisessa eikä ollut mitään pakkas ongelmia,se liuotti parafiinin niin ettei tukkinu suodatinta.Nykyiseen ducatoon en ole arvannu kokeilla kun ruiskusysteemi on erilainen.

LEPPIKANGAS MARKKU 01.02.2012 00:36

Vuosia sitten oltiin koppiautolla Lapin mökillä, jossa ei sähköjä silloin eikä kännykkäyhteyttäkään. Teki -30 pakkasessa saman tempun. Cramerin poltinlevy liekit alaspäin kapuloiden varaan palamaan öljypohjan alle, onneksi kaasua oli. Iltapäivällähän sitten Ducato hurahti käyntiin ja päästiin Rovaniemelle.

-Leppis

LINDROOS LAURI 01.02.2012 07:22

Dieselien kanssa toimiessa on hyvä muistaa muutama perusseikka:

polttoaineen laadun pitää riittää myös ajoviimassa ja tunturin tuulessa Webaston polttoainestoppi on kouluesimerkki, se temppuilee yleensä ensin. Tavara on hyytynyt, ei tule pienestä putkesta pienellä paineella enää läpi. Seuraava hyytyjä onkin suodatin, lopulta pa-putkisto. moottorilämmitin on hyvä, vaan ei auta sitä akkuparkaa hiukkaakaan - joskus kone on yläpäästään melkein punainen, mutta öljypohjassa tavara on kankeaa. myös akku pitkään lataukseen, pysyy lämpimänä ja tirheänä kaikki poppakostit (bensa, ihmekemikaalit yms.) polttoaineessa ovat tuhon alku nykyisille yhteispaineruiskuille. Bensa myös muuttaa paloluokan ja kuivattaa sen lopunkin rasvan muutenkin kuivasta polttoaineesta. Voi sitä suutinparkaa. pieni määrä "vähän" tuhdimpaa laatua ei muuta, vain lämpö auttaa. Sitäkin tarvitaan helposti monta monta tuntia. Sulaminen on ihmeen hidasta. pakkasaikaan kaikki lämpöiset hallit ovat käytössä ja vapaat paikat kiven alla, mutta yrittänyttä ei laiteta. Paikkakunnan hinuri, taksit ja alan yrittäjät ovat hyvin perillä tilapäistiloista, joten maailmalla ollessa kannattaa kysyä. ja sitten kun auto käy, kannattaa huoltotoimet tehdä ennen seuraavaa yötä:-) Pärjäilemistä t. Lauri
KALAJAINEN PASI 01.02.2012 09:51

tänä aamuna laitoin kl 7 sisätilan lämmittimen puhalteleen konetilaan. mulla on pohjalevy autossa joten moottoritila on jotakuinkin suljettu tila.

latasin lumesta semmoiset vallit keulalle ja pohjan alle eli koko moottori ja tankit on nyt eristetty.

sisätilasta ruuvasin auki sen jalkotilassa olevan levyn eli tankin yläosa ja putket jotka lähtee tankista on näkyvissä ja siinä puhaltelee toinen sisätilanlämmitin kopissa.

nyt puoli tuntia sitten laitoin nestekaasun puhaltamaan sinne lumella eristettyyn tilaan auton alla. nestekaasutoho asfalttia vasten eli auto pitäis lämmitä alhaaltakin käsin suht tehokkaasti.(tankki ja mitä putkia siellä kulkeekaan)

pitää tunnin päästä käydä kopasemassa josko jo starttais. vois kuvitella että moottorilla ja polttoainejärjestelmällä olo on kuin kanariansaarilla.

vielä noihin kommenteihin akusta. akun kanssa ei mitään ongelmaa. akku lähes uusi ja täydessä latingissa.

jos auto käyntiin lähtee niin mun puolesta saa käydä parkkiksella koko ens yön. niin kauan kun tankki tyhjä niin pitää käydä kopasemas tuhdimpaa tavaraa tankkiin.

onko jollain tietoa millä bensaasemalla järein talvidiiseli joensuussa?

KALAJAINEN PASI 01.02.2012 09:52

ai niin ja noiden lämmittimien lisäksi tietenkin lohkolämmittin seinässä aamusta lähtien.

KALAJAINEN PASI 01.02.2012 10:42

no nyt !

auto lähti lämmitystoimenpiteiden jälkeen kun konsanaan kanariansaatren lämmöstä käyntiin. (vaikka en koskaan siellä autoilemassa ole ollutkaan)

no nyt se tosissaan käy tuolla parkkiksella ja käydä saakin että saan tankkia tyhjemmäksi.

kiitoksia kaikillen jotka vihjeitä antoi.

vielä se kysymys jos jollain tietoa että mistä huoltsikalta sitä kaikista parasta pakkasenkestävää dieseliä sais täällä joensuussa???? itse arvailisin nestettä. miten pahasti arvaus metsään meneekään?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 01.02.2012 10:55

http://www.matkaopaslehti.fi/artikkeli/13180/arktinen-diesel-taalta-sita-saa/ http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35;52;88;100;101;18521;18599

Aina on puhuttu siitä ettei arkinen laatu pienissä määrin auta, mutta on se pelastanut minut kerran jo 10 litran lisäyksellä kun kone alkoi nikottelemaan. Oli ilmeisesti siinä rajoilla ja lisäksi kun kone kierrättää naftaa takasin tankkiin niin se lämpenee.

KOSKINEN JANI 01.02.2012 11:05

Kaikillahan on samat aineet kun ei täällä jaeta mitään muuta kuin nesteen ainetta. Eli menet vain kyttäilemään missä huoltiksella on talvilaatua.

Noilla pakkasilla pelkän talvilaadun pitäisi kyllä pelata ihan hyvin, mutta jos on seosta niin esim 50% talvi ja 50% kesä seoksella ei päästä edes noiden puoliväliin vaan se heikompi on aikalailla määräävä.

Pitäisi siis saada melkein tankki täyteen sitä talvilaatua.

HYTÖNEN RAIMO 01.02.2012 11:16

Tuolla pitäisi pelittää:

Neste-diesel -40/-44

Neste-diesel -40/-44 -laadun samepiste on -40 °C ja suodatettavuus -44 °C.

Tällä dieselpolttoaineella tulee toimeen kovimmillakin pakkasilla. Lisäksi ankarissa olosuhteissa dieselajoneuvo kannattaa esilämmittää tai pitää lämpimässä tallissa ennen moottorin käynnistämistä.

Dieselpolttoainetta voi tarvittaessa lisätä muihin dieselpolttoainelaatuihin missä tahansa seossuhteissa parantamaan niiden kylmäkäyttöominaisuuksia. Neste-diesel -40/-44 -laadun lisäys ei kasvata ruiskutuspumppu- ja moottorivaurion riskiä eikä heikennä paloturvallisuutta.

Neste Oil on valinnut tuotteen kylmäominaisuudet juuri suomalaisiin olosuhteisiin sopiviksi. Kylmäominaisuuksia ja tuotteen käytettävyyttä talviolosuhteissa parannetaan jatkuvasti kehittämällä mm. tuotteen lisäaineistusta.

Neste toimittaa peräti kuutta eri diesellaatua, lisätietoa tuolta: www.neste.fi

Periaatteessa jokaisessa jakelumittarissa pitäisi olla maininta dieselin pakkaskestävyydestä, se taas on eri asia onko se ajan tasalla tai pitääkö edes paikkansa. Huoltamonhoitajan aktiivisuudestahan tuo on lähinnä kiinni. (Tarkkaa pakkaskestävyyttä on tosin vaikea tietää, kun säiliöm täytön yhteydessä eri polttoainelaadut sekoittuvat keskenään sekä huoltamon että tankkaajan tankissa.

Muuten, hyvät työkelit kun ei kinthaat kastu;-)))

VARTIAINEN URPO 01.02.2012 12:42

Ylämyllyn shell sieltä löytyy kunnon aineet..kuormaautotkin tankkaa siellä

Käyttäjän lisäys viestiin 1.2.2012 klo 12:50:33 http://www.shell.fi/

HAAPANEN TIMO 01.02.2012 18:54

Pitkän kokemukseni mukaan tavallinen talvilaatu toimii juuri sinne -34° C minne luvataankin. Kyllä sulla siellä vettä jossain oli, auto olisi käynyt jonkun aikaa -ja niinhän se käy nytkin - jos vika olisi ollut naftan pakkaskestävyydessä.

Jos pakkanen tuntuu kiristyvan minä lisäisin kaksitahtipensaa kun aika vanhanaikainen moottori sentään on. Tähän tulee tuhat vastalausetta, mutta niin olen kymmeniä kertoja noille vanhoille tehnyt ja aina on sillä konstilla matka jatkunut.

Lisäsitkö sitä tenua nyt ensimmäistä kertaa, sillä lähtee vedet liikeelle. Mun kokemusten mukaan aine kannattaa lisätä vasta kun alkaa ajossa hyytymään, silloin se avaa suodattimen ja muuten sitä ei tarvita. Kokemukseni kattaa n. 2500000 km erilaisilla pakuilla.

Aamusella tankkasin ensimmäistä kertaa täna talvena talvilaatua, välilaadulla ( 18°/25° ) on tähän asti menty.

@timppa,

OIKARINEN JUUSO 03.02.2012 09:39

Olennaista on, että sitä talvilaatua laittaa (lähes) tyhjään tankkiin. Jos tankissa oli vaikkapa puolet kesälaatua kun sinne tankkasi talvilaatua jatkoksi, niin ne kesälaadun parafiinit on siellä tankissa edelleen, ja tukkivat kiteytyessään paikat.

Ja lisäyksenä aiempaan kommenttiin; ajoviima tai tunturin viima ei tee ilmasta yhtään sen kylmempää; jos dieselin pakkaskestävyys on vaikkapa -34 astetta, niin se kyllä toimii -30 asteen pakkasella viimassa tai ilman. Se viima ei siis tee kelistä yhtään sen kylmempää; se viima jäähdyttää vain nopeammin - siksi se tuntuu kylmemmältä.

ASIKAINEN MATTI 03.02.2012 10:45

Jos hyytymisongelmia ilmenee matkalla, niin kannattaa mennä seuraavaan tankkauspaikkaan ja ottaa tankki täyteen, sillä maan alta tuleva neste on paukkupakkasessakin huomattavasti ilmaa lämpimämpää ja meno alkaa autolle maistumaan vaikka tavara ei olisikaan arktista laatua.

AHOLA JARI 03.02.2012 11:29

Ajoviiman vaikutuksesta polttoaineen hyytymiseen pitäsi kait lisätä sellainen, että nykyisissä kuten vanhemmissakin dsl-koneissa polttoainepaluulinjalla on merkitystä. Jos se tulee lähelle imusihtiä tankissa, pysyy sihti "auki" vaikka parafiini rupeaa hieman kitetyymään. Moottorin lämpöä siirtyy tankkiin polttoaineen myötä. Pysähtyminen ajosta tyyneen paikkaa, ja antaen moottorin käydä tyhjäkäyntiä, voi "virkistää" puutuneen koneen - ja matka voi taas jatkua jonkin aikaa..

YLINIEMI SEPPO 03.02.2012 11:39

Suodattimeen usein ensinmäisenä polttoaine hyytyy,vanha koettu konsti thermospulloon kuumaavettä sillä valelee suodatinta päältä päin.

Matkailu vehkeissähän vettä saa lämmitettyä tienpäälläkin.

LINDROOS LAURI 03.02.2012 12:33

Pitää paikkansa, lämpö auttaa. Kylmettynyt parafiinikide aloittaa tukkimisen, monta on kuin kynttilää. Hyvä konsti on myös peittää suodattimen ajoviiman puoli vaikka palasella solumuovia (ns. routamattoa) jonka saa hyvin nippusiteillä kiinni. Lauri

HAAPANEN TIMO 03.02.2012 16:13

Viimalla on suuri merkitys suodattimen lämpötilaan autoissa joissa suodatin on moottorin säteilylämmön vaikutuspiirissä. Auto jolla ajetaan kaupunkiajoa välillä pysähdellen toimii oikein hyvin, sama laite hyytyy tunnissa valtatiellä.

Mulla Transporterissa paluunafta menee suoraa suodattimeen ja vasta sieltä tankkiin. Loistava sydeemi pohjolan oloihin, eikä maksa autotehtaalle oikein mitään, yksi muovinen T-haara lisää. Suodatin tietty vähän erilainen.

@timppa

MOISANDER JOUKO 16.04.2012 22:38

Hitsi, kohta pitää hävetä: Rupesin ekan kerran varmaan viiteen vuoteen lueskelemaan näitä juttuja ihan pitemmän kaavan mukaan.... Niin, siis löpö. Viime talvena oli eka kerta elämässä ongelmia polttoaineen kanssa. Kävin syksyllä alhaalla ja tankkiin jäi puolet kesälaatua. En ajanut kuin jonkun kilometrin talven aikana ja kun helmikuulla lähdin taas alaspäin, oli aamulla -40. Saarikoskella -45. Sata km meni hyvin ja sitten alkoi ahistaa... Muoniosta (200km/5h) ostin pari pulloa jotain litkua ja kumosin tankkiin. Ennen Kolaria alkoi kone taas käydä. Loppujen lopuksi pääsin vähällä, sillä matka jatkui koko ajan, tosin välillä hitaasti. Lämpöä ei paljon tullut, sillä Jossain vaiheessa Webakaan ei enää käynyt. Tässä välillä muistutus kaikille: Varatkaa aina talvella riittävästi lämpimiä vaatteita mukaan!! Täällä ylhäällä on paikkoja, joissa ei edes puhelin toimi, joten apua ei aina saa kuin kävelemällä. Auto siis alkoi jossain vaiheessa käydä kunnolla ja myöhästymisetkin tuli hoidettua myöhemmin. Kuten jo joku/jotkut kertoivatkin, kesälaadun pitoisuus on ratkaisevaa. Diesel 100:sta ja vastaavia voi käyttää ensiapuna, mutta mieluummin etukäteen, jolloin parafiini ei ala kiteytyä heti liikkeellelähdön jälkeen. Jos suodatin tukkeutuu, sen 'sulattaminen' on vaikeaa, teki sitten mitä poppakonsteja tahansa. Tänä talvena löpö on ollut notkeempaa, eikä ole ollut kunnon pakkasiakaan. Ja ensitalveksi on tarjolla lisälääkkeitä: Rangerin suodattimen pohjasta lentää 'vesihälytin' mäkeen. Sen tilalle on jo sorvattu nippa, johon valetaan 35W vastus ja se kyllä pitää suodattimen auki pahemmillakin keleillä. Vielä jos saisi suojattua vähän putkistoa, voisi ilmastonmuutoshörhöjen kiusaksi ruveta odottelemaan seuraavaa jääkautta...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.