VM.90. 2,5 TD Dugato, Varoittaako?

HÄKLI HANNU 29.01.2012 16:37

Varoittaako tuo vaihdelaatikko miten ennen laukeamista. Nyt alkanut kuulua napsutusta kun laskee esim. risteykseen vaihde päällä napsutus harvenee vauhdin hiljetessä ja kun painaa kytkimen pohjaan loppuu kokonaan vaikka matka jatkuu vielä jonkun matkaa loiva myötämäki tms. Tämä kytkimen pohjassa pito ja siihen liittyvä napsutuksen loppuminen minusta viittaa vahvasti tuonne vaihdelaatikkoon. Kaikki vaihteet toimivat normaalisti ja pysyvät päällä.Viitosta en ole käyttänyt alle 80km/h.Öljyä 0,5l ylimääräistä. Mahtaako olla tulossa kovinkin tyyris homma, kun täällä meilläpäin ei ole oikein korjaamoa mihin se mahtuisi ovesta sisään.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.1.2012 klo 16:46:29 Koetin tuolta kaivella aihetta mutta siellä vaihdeltiin niitä viitosen rattaita ja siitä ei nyt ole kyse.

HAKALA JYRI 29.01.2012 17:11

Noilla tiedoilla tarkistaisin ensimmäisenä vetonivelet terv jh

HÄKLI HANNU 29.01.2012 17:28

Mutta mutta eikö nuo vetonivelet jatka pyörimistään vaikka kytkin on pohjassa,kun se napse loppuu siihen kytkimen painamiseen pohjaan, auto saattaa rullata vielä kymmeniä metrejä ilman napsutusta?

HALMEENMÄKI JUHANI 29.01.2012 17:31

Ja kokeilepa seuraavaa isolla parkkipaikalla: pyörät linkkuun ja voimakasta kiihdyttelyä sekä moottorjarruttelua, oikealle ja vasemmalle. Tuolloin viallisen vetonivelen naputus kuuluu selvimmin.

JANHONEN MATTI 29.01.2012 17:35

Kun napsutus on auton nopeussidonnainen ja kuuluu myös silloin kun voimalinja on kytkimellä katkaistu, niin mitä ilmeisemmin äänilähde paikantuu vaihdelaatikkoon, vetopyörästöön tai vetoakselien sisempiin niveliin. Toki muitakin äänilähteitä voi olla, vaikkapa moottorin takapään kumityyny, jarrupalat/levyt, pyörän pultit löysällä jne. mutta noista etsisin ensin.

Millä vaihteella se tuota napsutusta tekee vai tekeekö kaikilla.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.1.2012 klo 17:43:24 Saabin asentajat käski aina ennen tekemään vetonivelten pikatestin niin, että autolla ajetaan pakilla takaperin ympyrää pyörät molempii suuntiin ääriasennossa linkussa.

HÄKLI HANNU 29.01.2012 17:54

Kiitoksia näistä, kokeilen heti kunha tuo pakkanen laskisi tuonne länemmäs kymmentä kuin kahtakymmentä. Lisää vinkkejä ja ohjeita, etenkin tälläisiä, tee se itse, kokeiluja mitä voi tedä piha-olosuhteissa. Kyllä napsuttaa kaikilla vaihteilla, viitosella en ole kokeillut.

JANHONEN MATTI 29.01.2012 18:16

Kun napsuttaa 1-4 vaihteilla niin tuskin on kysessä tilanne jossa kaikki vaihteen olisi viallisia. Vitosen rakenne taas on sellainen, että kun se ei ole päällä se on "levossa" vain hammaspyörät pyörii vapaasti. Kytkimen pohjan painallus lopettaa moottorijarrutuksen jolloin vetoakselien nivelten rasitus samalla putoaa käytännössä lähes nollaan. Oireet viittaa vahvasti vetoakselin niveliin, koska Fiatin vetopyörästöllä ei ole taipumusta hajota.

HÄKLI HANNU 29.01.2012 18:43

Tottahan tuo on, vaan kun heti ensimmäiseksi tuli mieleen tuo vaihdelaatikko kun sitä on mielestäni haukuttu täällä aivan riittävästi. Tarkastetaan ne vetoakselin nivelet ensimmäiseksi.

VÄLIAHDE JUSSI 29.01.2012 21:18

Oota lauhemppia kelejä tee sitten, kuten kaima neuvoi tai vie jollekkin korjaamolle. Kyllä ne siellä osaa sanoa,mikä mättää.

KARJALAINEN ALPO 30.01.2012 07:00

Todennäköisin syy oikean puoleisen vetoakselin sisempi nivel

HÄKLI HANNU 30.01.2012 10:48

Joo, kyllä se täytyy lähteä katselemaan ja kiertelemään korjaamoita, sellaisia joihin mahtuu sisään ovista, tahtoo olla Imatralla aikas vähissä.

JANHONEN MATTI 30.01.2012 11:33

Raskoneelle Lappeenrantaan ainakin mahtuu. Noista nivelistä voi ottaa "tyypit" myös auton paikallaan ollen. Tunkilla pyörä yläs, ykkönen päälle ja tämän jälkeen toinen liikuttaa pyörää voimakkaalla edestakaisella liikkeellä samaan aikaan kun toinen koettaa kädellä suojakumin läpi nivelen osin keskinäisen liikkeen suuruuden. Jo pienikin välys tuntuu käteen ihan selvästi. Edellyttää sitä, että nivelkumit on lämpimät. Ei onnistu pakkasessa. Toinen samanmoinen konsti on nostaa keula ylös ja kääntää pyörät ääriasentoon ja pyörittää pyörää kuin ajettaisiin pakilla. Jos pyörä alkaa nykimään pyörityksen aikana merkittävästi se on merkki siitä, että nivelen maljaan on kulut kolot ja tripoidi tai haulit joutuu "hyppimään" aiheuttaen pyörimiseen nykimistä. Oikein pahasti kulunut nivel jopa paukahtelee. Noita niveliä - jos tarvitset - saa vaikkapa täältä.

http://www.tamgears.com/

VÄLIAHDE JUSSI 30.01.2012 11:56

Matti Kyllä ne sielä Raskoneella tietää, muista en oo varma.

HÄMÄLÄINEN HEIKKI 02.02.2012 17:52

itsellä samanikäinen ducaton alustalle rakennettu matkaaja.ja voinpa melkein lyödä vetoa että sisemmät vetonivelet menee vaihtoon.tosin vasen kuluu huomattavasti vähemmän kuin oikeanpuoleinen,itse vaihdatin samalla kuitenkin kummatkin.ja vatkaus ja raksutus jne . loppui siihen paikkaan.ps.itse ajelen autolla läpi talven,ja aikas kylmää on ollu viime päivinä...hyvää talven jatkoa!

HÄKLI HANNU 02.02.2012 19:21

Tänään vein korjaamolle jossa sulaa yön yli ja huomenna ryhtyvät tekemään diaknoosia mitä on mennyt tai menossa. Eiköhän tuo tulla selviä. Kun nyt ei vaan kovin paljon ylittäisi tuo remontti auton arvoa. Ajossa on tuo matkaaja ollut meilläkin päivittäin ympäri vuoden.

VÄLIAHDE JUSSI 03.02.2012 01:19

No hyvä kyllä se nyt siitä luulis selviävän,onhan se mukava lähteä reisuun ehyellä autolla kun tietää ettei,tuo takia välillejää.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.2.2012 klo 01:22:27 Kyllä se hyvä korjaamo sanoo jos he havaitsevat muutakin vikaa. Sitä kun ite sokutuu niin ettei, huomaa omasa kampeessa niitä vikoja.

KARJALAINEN ALPO 03.02.2012 06:54

Minä vaihdatin molemmat vetoakselit uusiin ja ne maksoi motonetissa yht. 270 ja vaihtotyö korjaamolla 60 eli ei minusta kallis.

HÄKLI HANNU 04.02.2012 22:45

Kahdessa korjaamossa käytetty. Ei mitään tarkkaa tietoa. Mutta pahimpaan varauten antakaapa vinkkejä mista kannattaa kysellä vaihdelaatikkoa edullista ja ehjää, ovat kuulemma kysyttyä tavaraa.

MIKKONEN MATTI 05.02.2012 13:07

Mulla on myös ajossa vm -90 Ducato Matkaaja. Vetoakselit on kerran uusittu eikä nyt ole varsinaisesti vikaa. Solidaarisuudesta kokeilin hakua Tori.fi -foorumilta ja siellä oli yksi, mutta halpa. Yleensä pyydetään jotain tonnin luokkaa. Hajottamosivuilta kannattaa myös hakea.

http://www.tori.fi/keski-pohjanmaa/Purettu_peugeot_boxer_iso_ja_korkea_2_5td_2881505.htm?ca=8&w=1&last=1

JANHONEN MATTI 05.02.2012 16:18

Vanhempiin dugatoihin on tietyistä syistä vaikea löytää kunnollista vaihtolaatikkoa ja jos löytyy niin tuppaa olemaan "hinnan kiroissa" Katselin tuossa esiin saksalaisen vaihteistotalon nettisivut ihan vaan vertailua helpottamaan. Jotkut näistä saksalaisista vaihteistotalosta on erikoistunut vain tiettyihin automerkkeihin ja voipa työnjako kulkea vielä manuaali- ja automaattilaatikoiden välillä.

http://www.getriebezentrum-rhein-main.de/T4-Austauschgetriebe-Shop/

Firma myy kunnostettuja vaihtovaihteistoja ja antaa niille takuun. Hinnat on myös reilusti näkyvissä. Klikkamalla Fiat tulee näkyviin Dugaton vaihteistoja. Kirjoittamalla kohtaan suche sanan neu tulee esiin uudet laatikot mm. transuun. Sama firma näyttää myyvän myös www.abay.de sivuilla austauscgetriebe = vaihtolaatikoista eri merkkeihin

HÄKLI HANNU 08.02.2012 21:00

Etsitty aktiivisesti ja etsitään vieläkin. Löytynyt kohtuuhintaan 2,8TD, 2,3 TD ja 1,9 TD laatikot. mahtaako näistä mikään käydä tuohon minun 2,5 TD:hen ja mikä on syynä ettei entistä kannata korjata niinkuin yhdessä korjaamossa sanottiin vaan kehoitettiin etsimään ehjä laatikko? Jos siitä on menossa joku laakeri ainoastaan, mistä napsutus kuuluu?

JOKINIEMI PETRI 08.02.2012 21:23

Ota yhteyttä valkeakoskelle Tamgears sieltä vois löytyä apua sun onkelmaan

VASKIMO EERO 09.02.2012 11:30

Mietin ongelmaasi korjaamon kannalta; miksi he eivät kerro, mikä autossa on vikana? Jos teet työtilauksen vaatimuksena, että naputuksen pitää loppua, korjaamo haluaa pelata "varman päälle" ja sen vuoksi he haluavat kertatyönä vaihtaa kaiken, mistä naputus saattaa johtua. Oikeaoppinen vian etsintä on korjaamolle ongelmallista sen vuoksi, että jos he purkavat laatikon ja löytävät vian sieltä, auto vie seistessään korjaamopaikan, kunnes vaihteisto joko korjataan tai vaihdetaan. Matti Janhosen ja muiden yllä esittämä arvio vetonivelen viasta on järkevä, omasta mielestäni jopa todennäköinen. Jos tämä olisi oma ongelmani, enkä voisi syystä, tai toisesta tehdä hommaa itse, tekisin korjaamolle työtilauksen omalla riskilläni vetoakseli(e)n vaihdosta. Se on vaihteistohommaan verrattuna kohtalaisesn pieni operaatio, eikä menisi missään tapauksessa hukkaan, koska vetarit ovat joka tapauksessa kulutustavaraa. Jos naputus loppuisi, olisin tyytyväinen, kun säästäisin vaihteistohomman, jos ei, tietäisin, että laatikolle pitää tehdä jotain. Tällä työtilauksella korjaamolle ei jäisi muuta vastuuta, kuin vetareiden vaihto. Oma laatikkoni hajosi viime kesänä, ei varoitellut yhtään, vaihteet alkoivat pomppia pois päältä ensimmäisen putoamisen jälkeen. Kun mietin vaihtoehtoja, päätin korjata sen itse: Käytettyjä laatikoita on vaikea löytää, niiden kunnosta ei ole takeita ja ne ovat kalliita. Tähän työhön sain loistavaa henkistä ja aineellista tukea Mateilta Janhonen ja Mikkonen. Samalla työllä uusin viallisten ja viallisiksi epäilemieni vaihteiston osien lisäksi kytkimen ja oikean puolen vetoakselin. Osat sain Tamgearsilta, Matti Janhoselta ja Motonetista, yhteishinta jäi alle tonniin.

HÄKLI HANNU 09.02.2012 11:50

Syy tähän kyselyyn ja ookailuun löytyy ihan nyt tuosta "pohjolan liikenteen tallista". En ole löytänyt lämmintä tallia johon mahtuisi sisään ja mahtuisi jotain tekemään. On nuo kelit olleet niin kuivat että ei tuo pihatyö onnistu. Siksi koetan etsiä kaiken mahdollisen tiedon ja tarpeet että kun vien korjaamoon jäisi siellä se valohoitoaika mahdollisimman vähiin. Jos olisisi kunnon lottovoitto ei tätä pähkäilyä käytäisi vaan tuolla onnettomalla eläkkeellä on pyrittävä menojen säästöihin. Ja itse en osaisi laatikkoa korjatakaan enkä tunnekaan ketään vapaaehtoista joka liki talkootyönä tekisi.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.2.2012 klo 11:55:27 Tällä konstilla minäkin ketan pelata "varman päälle".

TOIVONEN MARTTI 09.02.2012 12:08

Mielestäni Eero edellä esitti ainoan järkevän tavan edetä. Ja niinkuin nuo viisaammat tuolla edellä olen minäkin sitä mieltä että vika tuskin on vaihdelaatikossa vaan hyvin todennäköisesti vetoakselissa.

Vaihdelaatikko ymmärtääkseni alkaa jonkin laakerin kuluessa pitää korkeahkoa ulinaa, ei napsutusta. Ja jos synkronisysteemi alkaa pettää pomppii joku vaihde pois päältä tai ei kytkeydy.

Viisaampaa on etsiskellä uusia vetoakseleita kuin vaihdelaatikkoa. mot

Käyttäjän lisäys viestiin 9.2.2012 klo 12:16:07 Tunnut epäilevän että se, että painaa kytkinpolkimen pohjaan lopettaa naputtamisen kertoisi vian olevan vaihdelaatikossa. Näin sen ei suinkaan tarvi olla, kytkimen painaminen pohjaan vähentää vain vetoakselin kuormaa moottorijarrutuksessa ja napsuna voi loppua siksi.

Jos sulla on vaihde päällä ja painat kytkimen pohjaan pyörii laatikossa ihan samat rattaat kuin moottorin vetäessäkin ja jos laatikossa olisi esim. laakerivika tai haljennut ratas, irronneita hampaita tms. jatkuisi niistä tuleva ääni.

ja oikaiskaa jos mulle tuli ajatusvirhe... mot

HÄMÄLÄINEN MARKKU 09.02.2012 12:41

Kerronpa oireet jotka esiintyivät -89 Ducaton vaihdelaatikon laakeriviassa. Kaikki laatikon oireet eivät tietenkään ole samanlaisia.

Oireet esiintyivät kun kävimme parinkymmenen kilometrin päässä kaupassa.

Kaupan parkkipaikalle tullessa kuului kuin irrallinen pelti olisi hangannut johonkin pyörivään. Kahiseva ja hieman naputtava ääni, sama kuului palatessa ja hiljentäessäni vauhtia moottorilla. Otin yhteyttä "hovikorjaajaani" hän sanoi ettet aja yhtään muuta kuin tuot sen pajalle. Remontissa selvisi vitosvaihteen laakerivaurio, oli lähtenyt kova kerros irti laakerista. Mikäli olisin jatkanut ajoa olisi laakeri pettänyt ja samalla olisivat myös menneet hammasrattaat. Nyt selvisi vain laakereiden vaihdolla. Hammasrattaat olivat kuulema erinomaisessa kunnossa.

Tämä ei ei ehkä sovi tähän tapaukseen, mutta kertonee nopeasta reagointitarpeesta, suuremman vahingon välttämiseksi.

HÄKLI HANNU 09.02.2012 12:52

Korjaamoiden nimiä en laita mutta toinen sanoi vikaa olevan vaan eivät löytäneet missä. Toinen joka tekee näihin takuukorjauksia ja on kuutemma toiminut näiden kanssa vuosikymmeniä, tosin eri nimellä, sillä oltiin sitä mieltä että kannattaa alkaa vaan etsiä ehjää laatikkoa. Siinä vaiheessa kun homma tehdään vaihdetaan vetarit ja kytkin myös, siinä ei ole vikaa mutta se varmaan laukeaa seuraavaksi niin tässä rytäkässä sen vaihto edukkainta.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.2.2012 klo 12:57:59 Käytän vielä arvioitavana Raskoneella sen jälkeen arvioidaan mitä tehdään ja missä.

HÄMÄLÄINEN HEIKKI 11.02.2012 16:43

laitahhan muuten tietoa tänne palstalle miten asia ratkeaa..olishan tuo ihan kiva nähdä missä vika oli loppujen lopuksi...

HÄKLI HANNU 12.02.2012 00:07

Toki laitan, onhan tätä täällä puitu niin paljon että on suorastaan velvollisuus laittaa lopputulos tänne. Vähän aikaa vielä olkoon myynnissä , mutta kun kevät lahestyy joku ratkaisu on tehtävä, turhaanhan se tuossa pihassa seisoo, tai ei periaatteessa seiso kun lähes joka päivä kuitenkin on ajossa naputuksineen. Ensiviikolla osia ja aikoja tilailemaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.2.2012 klo 00:13:43 Jos vielä löytäisin sellaisen paikan missä vetarit vaihtuisi 60 eurolla niin hyvä olisi.Motonetistä näkyisi löytyvän hiukka alle 300 euroa molemmat ja siitä nyt lähdetään alkuun.

HÄKLI HANNU 12.02.2012 14:53

Alpo, mikä firma vaihtoi 60 eurolla. Oliko isompi firma vai joku pikkukorjaamo?

KARJALAINEN ALPO 12.02.2012 17:32

Pieni firma, Utajärven autohuolto. Mutta oikein ammattitaitoiset kaverit ovat nämä yrittäjät.

HÄKLI HANNU 17.02.2012 13:29

Tänäänvaihdettu molemmat vetoakselit, hukkaan heitetyä työtä ja rahaa. Aivan sama rällätys jatkuu eikä korjaamo osannut sanoa mitä nyt tehdään. Akselit 295.00 euroa työ 150,00 euroa. Nyt ottaa pattiin!!

Käyttäjän lisäys viestiin 17.2.2012 klo 20:46:29 Antakaas nyt viisaita vinkkejä mitä tehdä. arvioita tehty n.100 euron edestä ja nyt tuo turha homma 450 eurolla ja tilanne on alkutilanteessa. Auton arvon huomioon ottaen joku viisas päätös tarttis tehdä, tuollaisena siitä ei juuri mitään saa ja paljoa ei olisi varaa enää siihen laittaakaan.Laitoin myyntiin jos joku käsistään kätevä ja sopivan paikan omaava innostuisi. Silti otan vinkkejä vielä vastaan.

AIRIKKA ISMO 17.02.2012 23:00

Testasitko kuuluuko sama napsutus kun auto paikallaan ja moottori käynnissä?? Entä jos paikalla ollessa painaa kytkimen pohjaan ja "napsutus" häviää??

Saattaapi vika löytyä kytkinlevyn jousista tai paineasetelmasta.....

Jos laatikosta on menny laakerit niin ulinantapasta ääntä pitää, napsutus viittaa johonkin muuhun.... Voihan sieltä vitosen kehältä olla kuula irti mikä nyt mouruaa..

Näkemätä ja kuulemata paha arvailla enempää...

KOSKINEN JANI 18.02.2012 08:16

Mikä tuon naputuksen taajuus on vaikka 80 km/h vauhdissa?

Jos se on noin 10 Hz niin tulee pyörän pyörimisnopeudesta. Jos noin 40 Hz niin tulee vaihdelaatikosta akselien pyörimisnopeudesta esim. vitosen rattaasta puuttuu hammas mikä on oma veikkaukseni. Tuokin on kohtalaisen helppo tarkistaa kulma ylös, rengas pois, lootasta öljyt pois, ilmanputsarin alta avaa yläkannaketta että tippuu vähän alas vähän ja sitten vaan lootan pääty auki. Vaihteita ei kannata avattuna vaihdella ettei ne synkronijouset ja kuulat lennä sieltä kaaressa ;)

HÄKLI HANNU 18.02.2012 10:59

Moottorin käydessä paikallaan ei kuulu mitään ylimääräistä eikä kytkimen painaminen vaikuta mitään. Siis jos lasken vaikka loivan myötämäen nelosella vauhdin mukaan napsutus harvenee sitä mukaa kun vauhti hiljenee ja jos painan välillä kytkimen pohjaan loppuu kokonaan ja taas kun löysään kytkimen jatkuu. Ääni tulee joka vaihteella. Niinkun sanottu öljyä pidetty puoli litraa ylimääräistä. Sehän tässä tuppaa olemaan yksi ongelma kun ei ole käytössä tilaa jossa tuota purkaisi ja kasaisi, ainoastaan pihalla ja se nyt talvella innosta. Se on aina satanen selällään kun jollain verstalla käyttää arvuuttelamassa saa epämääräisiä vastauksia että voi olla sitä tai tätä mutta ei mitään varmaa ja auto pysyy samanlaisena. Nuo vetarit vaihdatin riskillä, että tuskin korjaantuu ja niin myös kävi.

AIRIKKA ISMO 18.02.2012 11:31

Arvaus : vitosen synkronointirengas halki tai hammasvaurio... tuossa linkki jossa kuva http://www.tamgears.com/Fiat%201_tiedostot/FD1%20301,%20302%20versio%201.JPG

Ps: 2.5d ja 2.5td laatikot erilaisia jos vaihtolaatikkoa haet.........

MIKKONEN MATTI 18.02.2012 19:41

Sanohan vielä muuttuuko naputuksen taajuus riippuen siitä mikä vaihde on käytössä, vai onko se sama nopeuteen suhtautuva vaihteesta riippumatta.

Kokeilen siirtää Vaskimon Eeron ketjusta vaihteiston halkaisukuvaa.

https://karavaanarit-fi-bin.directo.fi/@Bin/75d5420b72fdc4375d80639f9d3d87be/1329586293/application/pdf/82348913/Ducaton%20vaihteisto.pdf

HÄKLI HANNU 19.02.2012 12:24

Kyllä se naputtaa pienillä vaihteilla tiheämpään ja isommilla harvempaan, naputus ei kuulu ajaessa kun haluttu ajonopeus saavutettu ja mennään ns.pintakaasulla vaan heti kun kaasua löysätään se alkaa.

MIKKONEN MATTI 19.02.2012 13:49

Eikös tämä tieto tarkenna naputuksen sijaintia vaihdelaatikossa. Pyöränopeushan vaikuttaa ainakin sivuakselille saakka ja vaikka kaikki hammaspyörät pyörivät hammaskosketuksessa koko ajan, kytkettynä oleva pyöräpari välittää nopeuden pääakselille ja kytkinlevylle. Eli menisikö se pääakselin ja kytkinlevyn seuduille. Kytkinlevyn keskiön jouset toimivat moottorijarrutuksessa toisinpäin kuin vedossa ja vapautuvat kytkintä painettaessa. Muita toiminnallisia osia ei taida olla, jotka toimisivat vedossa ja moottorijarrutuksessa eri tavalla. Vosiko vaikka katkennut jousi nousta moottorijarrutuksessa naputtamaan ja painua takaisin kytkintä painettaessa,jolloin jarrutus poistuu tai sitten naputuskohde siirtyy kauemmaksi. Vaskimon Eero osaisi vamaan sanoa äskettäin osat purkaneena.

KOSKINEN JANI 19.02.2012 14:21

Jep, jos naputus muuttuu kierrosten/vaihteiden mukana niin ongelma on kytkimessä tai kytkin/pääakselin laakereissa. Tämä siksi kun kaikki ratasparit pyörivät aina pyöränopeuden mukaan.

Vaihteistoöljyn vois päästää pois ja katsoa että onko siinä paljonkin metallihilettä. Jos ei ole hilettä niin sitten se voisi olla kytkimen puolella, mutta toisaalta en kyllä keksi mitään mikä voisi kytkimessä naputusta aiheuttaa.

Eli todennäköisemmin pääakselin laakerointi. Vitosen pään saa tutkittua paikallaan ja toinen pää vaatii lootan pöydälle.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.2.2012 klo 14:23:43 Lisäys: Jos kerran tuo vedätys vaikuttaa tähän naputukseen niin melkein ensimmäisenä tutkisin sen vitosen päädyn koska jos tuolla vitosen päässä on löysää niin se alkaa kyllä naputtelemaan.

TERVO JARI 19.02.2012 14:33

Eipä oo ensimmäinen kerta ku tyhymyytensä palijastaa, mutta menköön . . .

Tuossa linkin kuvassa pitäis olla kytkin, aikoinaan nuoruusajan Ladassani oli tuo "kolmionmallinen" jousen klipare mennyt poikki ja se oli kytkin kopassa pitämässä "pippaloita" samanmoisesti käyttäytyi/ääntelöi . . .

Jousen "klipareita" on äkkispäissään laskettuna 18 kpl, joten vaikka yks on "rivistä" pois kytkytin toimii kuiteskin . . .

Niin se oli Ladassa . . .

http://www.tamgears.com/Fiat%201_tiedostot/FD1%20701.JPG

AIRIKKA ISMO 19.02.2012 20:59

Hämmennetäämpä soppaa....

Eli oliko niissä uusissa vetoakseleissa tuo sisus-tripoidi myös mukana??? Hintaa kun kattelee niin halvalta tuntuu uus vetoakseli MOLEMMILLA uusilla nivelillä.......

Ettei vaan tullut vaihdettua sellasta pakettia missä uusi vetoakseli ja uloin nivel???

Tuli vaan mieleen että oiskohan kuitenkin se sisempi nivel??? Tai sitten se kytkinlevy..........

Viisaammat voi jatkaa tarinaa.............

Käyttäjän lisäys viestiin 19.2.2012 klo 21:08:04 Vetoakseli Ducato/J5/C25 oik 17-4724 Ducato Oikea (ei 1,9D/TD) [1980 - 1994] 119.90 €

Aikas halpa jos molemmat nivelet uusia???

MIKKONEN MATTI 19.02.2012 21:20

Kytkinlevyn keskiöjouset olisi looginen päättely kun vetoakselit on suljettu pois. Mutta kykinlevy ja pääakseli pyörivät tyhjäkäynnilläkin yli kymmenen kierrosta sekunnissa (jos vaikka yksinkertaistuksen vuoksi otetaan 600 kierr/min) , joten ääntä tuskin voisi kuvata napsutukseksi.

VASKIMO EERO 20.02.2012 11:32

Olen pahoillani, että neuvoni noudattaminen aiheutti pettymyksen. Omat autoni korjaan itse, ulkona minäkin, ja sen vuoksi annan neuvoni sen mukaan, kuinka itse toimisin. Olen aika laiska, vanha ja kylmän arka, sen vuoksi yritän aina päästä mahdollisimman vähällä. Seuraava suuntaa antava koe olisi kohdallani yrittää laskea mäkeä vaihde vapaalla. Jos naputus loppuu, tiedän hakea vikaa kytkimestä tai ensiöakseliin liittyvistä osista. Joka tapauksessa varsinainen työ alkaa tästä. Arvailu on turhaa, se vika täytyy etsiä.Tässä vaiheessa (ehkä) noudattaisin edellä annettuja neuvoja 5- vaihteen tarkastamisesta, mutta en kovin suurin toivein. Ehdotin vetareiden vaihtoa erikseen, koska nyt ei tarvitse niitä ruveta pähkäilemään ja niiden aiheuttama lisätyö ei ole kovin suuri, kun vaihteisto irroitetaan. Vetareiden sisemmät nivelet saa perästä irti, kun alatukivarsi irrotetaan rungon päästä. Niitä ei tarvitse purkaa kokonaan. Annoin ohjeeni siksi, että koin vaihteiston irrottamisen ja paikalleen asentamisen hankalimmaksi työvaiheeksi, koska se on aika painava möykky ja ahtaassa paikassa. Kun saisin laatikon irti, purkaisin kytkimen, ennen laatikkoa. Jos levyssä olisi jousi poikki, irti, tai löysällä, taitaisin jättää laatikon purkamatta, se olisi riittävä naputuksen aiheuttaja. Kytkimen vaihtaisin joka tapauksessa homman työläyden takia. Jos joutuisin avaamaan laatikon ottaisin kiitollisena vastaan Matti Mikkosen mulle toimittamat purku- ja kasausohjeet, jotka ovat mulla edelleen tallella.(vihjeeksi, jos joku sattuu tarvitsemaan). Jos joutuisin teettämään työn korjaamolla ja vika olisi vaihdelaatikossa ja korjaamo ei suostuisi korjaamaan laatikkoa, pyytäisin korjaamon toimittamaan laatikon. Jos ostaisin itse käytetyn laatikon ja se ei toimisi, korjaamon vastuu rajoittuisi laatikon asentamiseen. Rikkinäisen laatikon osto ja uusi asennustyö jäisi minun maksettavikseni. En ainakaan ostaisi laatikkoa ennen, kuin vika on selvitetty. Kuten edellä mainitsin, olen pahoillani neuvoni aiheuttamasta pettymyksestä, tunnen itseni hyväntahtoiseksi hölmöksi. Sen vuoksi teen tässä, kuten savolaiset kuulemma: siirrän vastuun kuulijalle.

HÄKLI HANNU 20.02.2012 12:22

Ismolle, kyllä ne on täydelliset akselit.Nämä tilasin tarvikeliikkeen kautta mutta näkyy olleen samoissa hinnoissa nuo Karjalaisen Alpon vaihtamat Motonetin akselit. Ja pahoillaan ei kannata Eeron ja kenenkään olla vaan jakaa tietoa niin paljon kun mahdollista, kaikki mahdolliset kokeilut ja helpommat remontit tehdään tässä talven kuluessa ja se vihonviimeinen eli laatikon irrottaminen jää lämpimille ilmoille, ei sitä viitsi tuohon hankeen muljauttaa. Täytyy vaan kokeilla ja kuunneella ja sittenhän se selviää viimeistään jos alle laukeaa.

KAIVOLA TIMO 26.02.2012 21:19

Hei miula vm89 peugeot j5 koneella ja siihe sattuu lootaa Dukato 94 ja enne sitä osat tamgearilta ostin ja sanon et jos vika on lootassa ni ajot seis Heti ei varmaan maksa tossa vaiheessa niinpaljoo kun miula makso kun ei menny kakkone päälle kiroilematta kummastakaansuunnasta. miul remppaan tuli paljo uutta osaa ja siks hintaakin mut nyt toimii. TK Lappeenranta 0504139181

HÄKLI HANNU 01.03.2012 19:00

Tänään ja tässä vaiheessa jo voin ilmituoda että maksaa maltaita tuo homma. Hajottamon laatikko kuulemma sökö. Jos omasta ja hajottamon laatikosta tehtäisiin laatikko kukaan ei vastaa tuliko susi vai??? Jatka ensiviikolla tarinaa ja mitä loppujen lopuksi meni uusiksi ja mitä maksoi. Liikkeitä missä työt tehdään ja on aiemmin tehty, en tule mainitsemaan josko se katsottaisiin mainoksi tai muuten. Nyt sinne kuitenkin tulee laatikko jossa on 3 kuukauden takuu. Firma jossa homma tehdään on meidän paikkakunnan ainoa firma joka tekee myös Fiatin muutkin korjaukset. Voin suositella, koska itse en aiemmin tiennyt mitään koko firmasta,on kait niin että kunnolista työtä kun tekee ei tarvii ihmeemmin mainostaa työt puhuvat puolestaan. Pyynnöstä jatkan kunhan homma on paketissa.

MIKKONEN MATTI 02.03.2012 09:23

Meinasitko tehdä "Hytöset" ?

HÄKLI HANNU 02.03.2012 10:51

Valoita vähän??

MIKKONEN MATTI 02.03.2012 12:50

Vanhojen muistelijaa tikulla silmään, mutta takavuosina tällä foorumilla, ilmeisesti nyt jo poistuneilla sivuilla, asiallisista kirjoituksistaan tunnettu Raimo Hytönen kertoi monivaiheisen taistelunsa Ducaton vaihdelaatikon remonteista.

Joiltakin palstalaisilta loppui kärsivällisyys ennen Hytöstä ja muutama kommentti oli sen verran asian vierestä, että kun oikea vika sitten monen remontin jälkeen löytyi, Hytönen ilmoitti, ettei kerro sitä palstalaisille em. syystä.

Kertoi sitten vähän myöhemmin kuitenkin, mutta sanonta jäi elämään.

HÄKLI HANNU 02.03.2012 13:33

Selvä juttu. En tee "Hytösiä". Ensiviikolla pitäisi homma olla valmis, palataan asiaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.