Henkilöauto perään...

MARTTILA RAIMO 28.01.2012 23:00

Kesähönkäys täältä maalilmalta Marokosta. Tähän asti on roikuttu liikenteen mukana, vaikka välillä tuntuu aasien (muidenkin kuin meidän), hevosten ja loistobussien, limusiinen jne joukossa, että kumpa tältä selviäisi hengissä.... :)

Täällä fiksuimmat matkailuautoilijat vetävät perässään vetokoukussa pientä henkilö-/kauppakassiautoa -Smarttia, Fiat 500:sta tai jotain muuta pikkuautoa. Hinattavassa autossa vapautetaan rattilukko ja niin se seuraa matka-autoa kuin lammas. Tällaisia yhdistelmiä on ainakin saksalaisilla ja ranskalaisilla.

Näitä yhdistelmiä vaan ei näy suomalaisilla eikä Suomessa. Pelkäänpä, että Suomen viranomaiset eivät ole ottaneet asiaa edes mietinnän alle ja se varmaankin on peräti rangaistavaa?

Varmaankin jollakulla on tarkempaa tietoa, miksi tällainen epäkohta????

Niin tulipa mieleen yksi takavuosien liikenneasia. Jos jollakin oli lisäjarruvalo autossaan, siitä sakotettiin. Ja muutama vuosi myöhemmin lisäjarruvalot tuli pakollisiksi. Herttileijaa.

KINNUNEN JUKKA 29.01.2012 10:50

http://german.alibaba.com/product-gs/tow-dolly-car-trailer-suv-trailer-truck-trailer-51845023.html

Toimisiko tämä?

SUOMI SEPPO 29.01.2012 11:11

Osaisikohan tuollaista se "erkkikään" peruuttaa jos tulisi umpikuja ja ei pystyisi edes kääntämään autoa ? @seppo

HAAPANEN TIMO 29.01.2012 11:28

Dollylla ei saa hinata kuin korjaamolle.

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 29.01.2012 11:43

Suomessa on sääntönä että vain keskiakselista perävaunua saa hinata henkilö ja pakettiautolla. Näillä omilla pyörillä hinattavilla autoilla on yhdistelmän peruttaminen mahdotonta. Koska hinattavan auton etupyörät menee heti linkkuun. Dolly on sallittu yli 3500 kg autolle koska se on silloin kuormaauto säännöstän mukaan menevä,

Molemmat hinaustavat vaativat Suomessa ajokortiksi CE ja vetoautoksi kuormaatoksi rekisteröidyn veturin.

MÄKELÄ EERO 29.01.2012 11:50

Noissa kolmioaisalla vedettävissä askarruttaa, että kuinka vaihdelaatikon voitelu toimii. Sehän pyörii vaikka vaihde on vapaalla. Paljon kilometrejä joka tapauksessa takana tasauspyörästöllä ja vaihdelaatikoilla näissä joissa vetävät pyörät pyörivät niiden ollessa hinauksessa.

pikkueero

KOSKINEN JANI 29.01.2012 12:43

Mistähän nämä väitökset että dollylla ei saa viedä kuin korjaamolle ja kuorma-autolla vain saa vetää on keksitty?

Tuollanen dolly mihin auton toiset pyörät laitetaan päälle on hinattava laite (nopeusrajoitus 60km/h) ja sitä saa vetää ihan millä tahansa autolla.

Hinattavien laitteiden kanssa tuli 2011 alusta voimaan uusia lakeja eli niiden rekisteröintiin. Vanhoille on jotakin siirtymäaikaa mutta uudet pitää rekisteröidä.

Vetomääräykset tuollasen dollyn kanssa menee niin että jarruttomana sen akselimassa ei saa ylittää kevytperävaunun 750 kg. Vedettävän auton omamassa pitää olla suurempi kuin vedettävien laitteiden yhteismassa mikä vaikuttaa akseleiden kautta (eli koukkupaino pois), tämä siksi kun tuo on nimenomaan hinausta. Ja pikku-E tarvitaan kun yhdistelmän kokonaismassa ylittaa 3500 kg.

Mitä taas tulee varsinaiseen aiheeseen, eikö ennemmin kannattaisi kulkea vaunun kanssa sinne etelänmaihin jos siellä tarvitsee erikseen autoa?

MÄKELÄ EERO 29.01.2012 13:07

Dolly on dolly. Siinä on vedettävän laitteen esim pikkuauto etu tai takapyörät dollyn päällä. Eli ne eivät pyöri. Täällä etelässä näkee kolmioaisalla vedettäviä pikkuautoja. Silloin vedettävän auton kaikki pyörät ovat tiessä kiinni ja näin ollen pyörivät ja pyörittävät myös tasauspyörästöä ja vaihdelaatikkoa. Nämä kolmioaisat eivät ole Suomessa sallittuja jos ei myös vedettävän laitteen ohjaimissa ole ajoluvan omaavaa ohjaajaa. Täällä niitä näkee ilman ohjaajaa vedettävän ja monen EU- maan rekisterikilpisinä sekä veturi, että vedettävä. Ymmärsin, että saitin aloittaja tarkoitti tätä.

pikkueero

MARTTILA RAIMO 29.01.2012 23:45

No juuri tätä aloittaja tarkoitti. Ja ihmettelee, miksi se ei ole Suomessa luvallista puuhaa. Ei itsellään ole tarkoituskaan vetää autoa perässään, vaan pohdiskelee, miksi Suomi on taas jälkijunassa :). Sille, jolle tuo ratkaisu on tarpeen, olisi kiva että se meilläkin mahdollistettais. Ei ainakaan mitään järkiperustetta kiellolle ole?

MÄKELÄ EERO 29.01.2012 23:58

Niinkuin alussa kirjoitat Raimo. Rangaistavaa varmasti rangaistavaa Suomessa. Synnyimaa on aina ollut kehitysmaa mitä tulee moottoriajoneuvoihin. Jottain tarttis tehrä sanos yks resitentti aikoinaan. Tästä kolmioaisastakin täytyisi jonkun tehdä ennakkotapaus ja sitten riidellä se läpi EY- tuomioistimessa. Ennen ei onnistu kolmioaisan käyttö.

MARTTILA RAIMO 30.01.2012 18:17

Tässä esimerkkitapaus peräautosta...

Käyttäjän lisäys viestiin 30.1.2012 klo 18:21:15 Ennen matkaanlähtöä pitää muistaa laittaa virta-avain tuon pikkuauton virtalukkoon, että pyörät pääsee kääntymään :).

HYTÖNEN RAIMO 01.02.2012 21:19

Mielenkiintoista. Ja mihinhän päin ja miten paljon ne kulloinkin kääntyvät, vai onko laitteeseen yhdistetty myös etupyörien ohjauslaite (ei ainakaan näkyvilla). Vai onko se ohjauslaite hinattavan ohjauspyörän takana istuva kuljettaja?

KERTTULA PEKKA 01.02.2012 22:50

Tulisihan noin pieni auto ison auton perässä, vaikka ei eturattaat kääntyisikään. Mutta kyllä ne vain kääntyy ja auto seuraa perässä. Ei tietenkään Suomessa!

VÄLIAHDE JUSSI 01.02.2012 22:58

Hyvät Karavaanarit Nykyinen Fiiat 500 on 1200cm3 tai1400cm3kone,ennen 500 oli alle500cm3, kaksi sylinterinen, saas nähä milloin se alkaa valmistaa edes1l koneita? Ninkuin niin monet nykyisi tekee.

YLITALO ASTA 02.02.2012 09:48

Täältähän näitä ratkaisuja löytyy ja aivan eu:n direktiivijen mukaisia http://www.labissonnette.fr/

T:masi

NYYSSÖNEN KAJ 02.02.2012 10:44

"Mielenkiintoista. Ja mihinhän päin ja miten paljon ne kulloinkin kääntyvät, vai onko laitteeseen yhdistetty myös etupyörien ohjauslaite (ei ainakaan näkyvilla). Vai onko se ohjauslaite hinattavan ohjauspyörän takana istuva kuljettaja? "

Etupyörät on siten tuetut että ne oikenevat kulkusuuntaan ilman ratinkääntäjää. Tämä siis eteenpäin mentäessä. Perutus näillä yhdistelmillä ei onnistu koska etupyörät menee aina linkkuun, onnistuu ehkä metrin tai kaksikin.

SANTALAHTI HANNU 02.02.2012 11:28

Näistä ulkomaailman vehkeistä en tiedä mitään,mutta suomessa käytössä olevalla dollylla peruuttaminen on verrattavissa täysperäyhdistelmän peruutukseen. Koska etupyörät tulee dollyyn kiinni liinoilla pyörien ympäri, tulee siitä kääntyvä akseli. Etupyörien kääntövara rajoittaa liikkumista, jos haluat peruuttaa vasemmalle käännät ratista vasemmalle jos oikealle niin käännät ratista oikealle. Helppoa eikö totta !

Hanski
HAAPANEN TIMO 02.02.2012 18:42

Astan linkin kärryt ovat mopoautoille tarkoitettuja. Alle 750kg kokonaispaino.

Raimolle! Pyörät kääntää ns. castor-kulma: http://www.autowiki.fi/index.php/Castor-kulma

Vert. ostoskärryn pyörä.

@timppa

MÄKELÄ EERO 02.02.2012 20:53

Just niinkuin Santalahden Hannu kirjoittaa. Samalla lailla tätäkin eli niinkuin täysperää peruutetaan. Voi kyllä olla aika linkkuunmenoherkkä. En tiedä kun ei ole kokemusperäistä tietoa.

YLITALO ASTA 03.02.2012 09:52

No tuossa lontooon kielinen linkki.

http://www.towtal.co.uk/

T: Masi

SUOMI SEPPO 03.02.2012 10:45

Laitteen kanssa peruutuksesta sen verran vielä: M-autossa yleensä pitkä takaylitys, dollyssä lyhyt aisa ja lopuksi hinattavan auton lyhyt akseliväli. Väittäisin että peruuttaminen on melko mahdotonta muutamaa kymmentä metriäkään. Sitten kun peileistä hinattava tulee näkyviin niin se on jo linkussa. Tilanne aika rassaava jos eksyy reitiltä kapealle tielle ja muuta mahdollisuutta ei ole kun perääntyä. Olisiko traileri sittenkin parempi vaihtoehto. @seppo

SANTALAHTI HANNU 03.02.2012 11:35

Voihan tulla kaikenlaisia tilanteita vastaan. Onko pakko tunkea joka paikkaan jos ei tunne kulkureittiä. Ja jos tällänen Sepon kuvaama tilanne syntyy,niin pudottaa pikku auton pois dollylta,ja peruuttaa,dolly irti ja vei sen vaikka kantamalla hyvään paikkaan,sit m-auton peruuttaa myös. Ja linkkuun menosta,toki tollanen on hankala peräyttää mutta peruutuskamera on hyvä väline, minulla on tapana peruuttaessa vähän rattia kääntäen hiukan "kurkistella"peileistä miten homma etenee. Leveys ero ei ole kuitenkaan älyttömän suuri. Aihe on sellanen miten kukakin sen oivaltaa. Toiset osaa,toiset ei, matkavaununkin peruuttaminen on joillekkin aivan ylitse pääsemätön este. Edes suoraan mennessä,saati sitten mutkan taakse. Ja vielä Seppo,mahdollisuuksia on aina vähintään kaksi ;) Traileri on paras keino kuljetuksiin, siitä ehdottomasti samaa mieltä.

Hanski
KEMPPAINEN OLAVI 03.02.2012 12:10

Pieniä ovat vielä Atlantin tämän puolen yhdistelmät. Amerikassahan kuljetaan vähintään linja-auton kokoisilla asunto-autoilla,joiden perään on kytketty heikäläinen kansanauto eli kunnon kokoinen maasturi, jolla on sitten mukava käydä leirialueella huoltorakennuksessa kuten myös kauppa- ja kaupunkiasioilla. Vedettävän auton pyörät kääntyvät siihen suuntaan, mihin auton keulaa vedetään. Sama ilmiöhän on tuttu, kun ajamme kaltevaa tietä ja irrotetaan ote ratista: ohjaus kääntyy itsestään kaltevalla pinnalla alaspäin. Ps. Näiden yhdistelmien kuten myös rekkojen nopeus on sitä luokkaa (yli 75 mailia?), että suomikuskilla oli vaikeuksia pysyä mukana V8-foordillakin!

HAAPANEN TIMO 03.02.2012 16:23

Kyllä isolla autolla kapean - yleensä kapea kärry on myös lyhyt - peruuttaminen on hankalaa. Yksi kikka on asettaa peruuttamisen ajaksi kärryyn lauta tms. poikittain jolloin kärryn kääntöliike näkyy peileistä.

@timppa

PELDAN JAN 03.02.2012 17:27

Mitenkähän on kun meillähän yli 750kg pitäisi olla jarrullinen? Noissa ylläolevissa kuvissahan aisa ainakin näyttäisi "jarrulliselta". Mitenkähän se on toteutettavissa????

KILLSTRÖM NIELS 04.02.2012 07:21

Luulisi kotimaassa kopallisen kevytperäkärryn soveltuvan parhaiten. Siihen mahtuu joko moottorikelkka, mönkijä, tai mopoauto. Eikö joku noista kulkimista olisi riittävä olet sitten kairassa tai kaupungissa. Pysyisivät vielä puhtaina kuraisilla, loskaisilla tai lumisilla teillä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.