As. auton lämmitys teho?

LAUKKANEN MAURI 28.01.2012 17:06

Minulla on käytetävissä 13,6KW lämmitys tehoa Hymerissä,tarkeneeko sillä?. Kun normaali omakoitalon keskimääräinen lämmitys teho on noin 10KW.

Siis minulla on Truma 6KW ja Truma 2,4KW ,sekä webastä 5,2KW ,eli kyllä on mistä ottaa!.

Mietenkä se muilla riitääkö lämmirys tehot?.

HAIKONEN ESA 28.01.2012 17:28

Ilmeisesti ajelet ikkunat selällään näin kuivalla kelillä. Laita niitä hieman edes kiinni, niin pääset vähemmällä lämmittämisellä. Hoh hoijaa.

KYLMÄNEN REIJO 28.01.2012 17:33

Minulla Dethleffs B 6501 I, joka on tehty talvikäyttöön. 3 Kw:n Alden sähkö riittää hyvin talvella. Ulkona -30 sisällä +19. Ei siihen enää Webastoa tarvita. Jos sinulla nuo Kilowatit ei riitä, suosittelen hankkimaan lisälämmittimiä. Niitä myyvät Caravan-kauppiaat.

VÄLIAHDE JUSSI 28.01.2012 17:37

Mauri Siinä autossasi on huonot eristeet ololämpötila -20 mulla on +20 sisälämpötila joskus peräti +24 ja ainoastaan 4kw truma ja 2kw sähkö ei koskaan yhtäaikaan.

JOKINIEMI PETRI 28.01.2012 17:54

Morjesta mauri toi toinen truman asennun on ihan mielenkiintonen juttu. Sehän tiedetään että nää kulkimet on kylmiä sieltä ohjaamosta. Koetaulun alta vetää. Oliko isooperaatio asentaa se pikku truma sinne. mistä pistit pakoputken ulos. Kaasuputken sai varmaan helpoti sohvaryhmän alla vedettyä. Itelläni mieli samanlaista lämmitintä.t. pete

AHOLA ESA 28.01.2012 18:21

Euramobil integroitu?

TERVO JARI 28.01.2012 18:47

Miten otat tuon Weban 5.2 kw "tupaan" ?

Yksistään lämmityskennon kautta ? Taitanee jäädä välille 3 kw jos ainut reitti lämmölle "tupaan" . . .

Ja kiinnostaa täälläkin se että mihin "tuuppasit" pikku Truman, vieläpä asennusohjeiden mukaisesti . . .

TERVO JARI 28.01.2012 18:49

Minulla on käytetävissä 13,6KW lämmitys tehoa Hymerissä,tarkeneeko sillä?.

Tuosta ilmenee että Hymer kyseessä . . .

AHOLA ESA 28.01.2012 19:29

Tarkenee... varmasti. Mulla nestekierrolla pikkasen enempi tehoa.

JOKINIEMI PETRI 28.01.2012 20:05

Meidä isä voittaa teidän isän

TERVO JARI 28.01.2012 20:12

Ei voita, meijän isällä on isompi . . .

AHOLA ESA 28.01.2012 20:44

Olen sitä mieltä että vieläkin tarkenee....

JOKINIEMI PETRI 28.01.2012 21:18

Mentäskö takasi asiaan. Edelleen kiinostaa toi pikku truman asennus kuvio

HAIKONEN ESA 28.01.2012 21:27

J.Tervo kysyi kuinka otat sen 5.2kw webaston lämmön tupaan. Meillä sen saa lämmönvaihtimen kautta. Vain katkaisija kiinni asentoon paneelista ja webaston aikaan saama lämpö alkaa kiertää lattialämmityksessä. Yksinkertaista, mutta totta.

TERVO JARI 28.01.2012 21:41

Totta totta, mutta kun tuolla vaihtimella lämpö siirretään sisätiloihin, kiertääkö silloin liuos moottorissa ?

Onko Weba ulkotiloissa ?

Onko vaihdin ulkotiloissa ?

Jos Kyllä , kyllä ja kyllä, paljon jää lämpöö "harakoillekkin" . . .

Mutta jos . . .

Ei, ei ja ei ja putket eristettyinä, hyvä järjestelmä. Mutta webahan ei voine olla sisätiloissa ? Haisoo, savuaa ja metelöi . . .

?? Weba lämmittää ainoastaan lattialämmitystä ? ? 5.2 kw lattialämmityksessä, tarkenee todella. Tuolla teholla lämmittää varmaannii yli 100m2 omakotitaloa -30 asteen pakkasellakin . . . karavaanarin vermeen lattialämmitys ei voi luovuttaa niin paljon lämpöä että Weba voi käydä jatkuvasti edes minimitehollakaan ? Luulen ma ? Onks näin ?

VÄLIAHDE JUSSI 28.01.2012 22:30

Minä tässäkin asijassa seuraan tarkasti kulunseurantaa €/kwh,tietenkin normeerattuna,paikalaan ollessa.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2012 klo 22:35:47 Tässä tuli mieleeni pitäisikö sinun Mauri siirtyä kaukolämpöön tai peräti puulämmityksen puolelle.

HAIKONEN ESA 28.01.2012 23:05

J.Tervolle. Kun webasto on käynnistetty se lämmittää moottorin jäähdytysnesteen.Jos halutaan webaston lämmittävän asunto-osaa, käynnistetään l-vaihtimen pumppu kytkimellä ohjauspaneelista. Lämmin moottorin jäähdytysneste kiertää nyt kuskin puolella, lattiaan sijoitetun lämmönvaihtimen kautta. Vaihtimessa on pumppu ja moottori joka kierrättää toisiopiirissä olevaa varsinaista Alden lämmityspiiriä erillisen katkaisimen ohjaamana. Myös Aldella voidaan tehdä sama homma toisin päin. Kun varsinainen lämmitys (Alde) on toiminnassa, kytketään l-vaihtimen pumppu päälle ja moottorin jäähdytysnete alkaa lämmetä. Eli "lohkolämmitin" on aina olemassa.

HAIKONEN ESA 28.01.2012 23:41

Jäi kertomatta että Kabessa on tämä lämmityssysteemi.

KOISTINEN TOIVO 29.01.2012 08:06

Jovain sillä luulisi tarkenevan, vaatii kyllä jo voimalaitoksen mukaan, jos aikoo kattella töllöä mutta traktori mukaan ja akrekaatti pyörimään silloin kun ei ole leirialueella. Tosi puheessa asuntoautojen keulapää se on kylmä, ainakin puoliintekroituksissa, vai miten se kirjotettaan. Yksi kaveri oli kierrättänyt patteri putket keulan kautta aldella, sano että auttaa paljon kun peittää keulaa, näin kalajärvellä sen. Että näin Toivopoika

GRANBERG ANDERS 29.01.2012 09:33

Petrille minulla oli detleffi i7870 missä on 2 truma. eli autossa lämmin kaksoispohja toinen truma oli sijoitettu alapohjassa apukuskin puolella heti missä allapohja alka. kaasuputki tuli suoran toisella puolella sijatevasta kaasukappista. toinen lämpöputki trumasta mene alkuperäisen lämitys putken mikä työntä ilma tuulilasille. toisessa putkessa on t haara mikä syötä kuskin penkin taakse ja uuten rihlatun putken mikä kiertää kojetaulun vasmalta oikealle. oikealla puolella ei ole ovea.

TERVO JARI 29.01.2012 09:33

Esa, missä vaihdin sijaitsee ?

Moottoritilassa ?

Onko pakko lämmittää moottori kun lämmittää Weballa ? Eikö voi yksistään lämmittää asunto-osaa vaihtimen kautta ? Eikö moottorin nestekiertopumppua saa pois päältä/päälle samalla tavalla kuin saa Alden / lämmönvaihtimelle kiertävä liuospumpun päältä/päälle ? Jolloin ei tarvitse auton moottoria lämmittää tarpeettomasti.

Tuossa ajattelin alunalkain taloudellisuutta, paljonko lämmöstä tulee "pirtin" puolelle, paljonko jää "harakoille" . . .

Aiemmin kerroit että Weba lämmittää ainoastaan lattialämmitystä, kait se lämmittää patterikiertoakin kun se on Alden kaa "naimisissa" ? ( Ehkä hieman saivartelua mutta noita jälkiasennus lattialämmityksiäkin on nähty ilmalämmityksellä varustetuissa vermeissä, jonka takia tuo "saivarteluni", en tiennyt vermeesi lämmitysjärjestelmää, nyt tiedän kun se tuossa edellä kävi ilmi ).

Nuot LTO/siirto jutut on tuttuja juttuja arkisissa askarteluissani, hieman järeämpää vain kuin näissä caravan vermeissä . . .

HAIKONEN ESA 29.01.2012 10:49

L-vaihdin on tehtaalla rakennettu lattian sisään kuskin istuimen taakse. Lattia on korotettu n. 10cm as-osan istuinten ja pöydän kohdalla. Moottorin jäähdytysneste kiertää vaihtimen kautta aina. Erillisiä sulkuja ei ole. Kun halutaan hyödyntää moottoripiirin lämpö, käynnistetään l-vaihtimen pumppu ohjauspaneelista ja saadaan toisiopiirin (patteriverkoston) neste kiertämään kaikkialle. Kiertoa voidaan vielä tehostaa alden 12 voltin pumpulla. Tässä autossa on ilmeiseti lisävarusteena kuskin ja apukuskin istuinten alla lämmityskennot puhaltimineen, jotka ovat patteriverkostoon kytkettynä osana lämmitysjärjestelmää. Nämä saadaan erillisistä katkaisijoista toimimaan haluttaessa.

AHOLA ESA 03.02.2012 09:44

Näillä ilmoilla ei sähköteho n. 3kW riitä yksistään.

YLILEHTO MARTTI 04.02.2012 13:20

Poikkejaisin vähän tästä aiheesta sen verran.Aamulla klo.5.30 oli pakkasta 31,astetta,eipähän ollut sääskiä mitä olisi pitänyt huitoa.Nyt mennään asiaan ja katsotaan mikä Asunto/ Auto ja Vaunu ovat talvella parhaita. Minä autoa käytän melkein päivittäin ,ainaskin joka toinen päivä.Ei minulla ole ollut ongelmia aamulla.Laitan illalla Wepaston kellon päälle ,alden lämmityksen, vaihtimen joka lämmittää samalla moottoria.Eikä tänääkään ollut lämmöt päällä noin 3,5 tuntia.Aamullakin kun menenin auton sisällä käymään, sisällä oli -26,. kävin katsomassa 3,0 tunnin päästä olikin jo +12.3 lämmintä Olen sanonut, täytyy laittaa sellainen auto tai vaunu oli merkki mikähyvänsä. Sillä täytyy päästä aina lähtemään kun haluaa.Se on kallis monumentti pihalla seisomassa.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.2.2012 klo 13:30:31 Tänäkin aamuna ei ollut yhtäkään asuntoautoa täällä liikenteessä.Paitsi minä.Sentakia voin suositella mikä merkki on talven parhaista ja lämmön eristeistä parhain.Ja merkeistä.

VEHMANEN TUULA 05.02.2012 13:34

Aamulla pakkasta -30. Lohkolämmitin ja ilmakeskuslämmitin päälle. Puolentoista tunnin päästä käyntiin ja matkaan. Auto joka päivä käytössä ja aina on lähtenyt käyntiin ja tarettu. Tosin tänään ei voinut vielä takkia lähtiessä riisua.

kalevi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.