2.8 JTD Power / TGV
AHOLA ESA
27.01.2012 16:01
N. 2000-2500 kierroksilla kiihdyttäessä metallinen "pärinä" kuuluu
moottoritilasta. Tuon jälkeen puhisee aivan kuin hukkaportti avautuisi.
Tehot laskee hetkeksi. Alle 3000 kierroksen tehot tuntuisivat taas
palautuvan. Äänet kuuluvat aika selvästi integroidussa autossa.
Tuossa moottorissahan ei hukkaportin pitäisi puhista kovin paljoa,
sillä turbohan on muuttuvasiipinen.
Autoon asennettiin valmistajan suosittelema ohjelmointi ja sitä ei
kuulemma saa palautettua alkuperäiseen takaisin. Ohjelmointi
tehtiin merkkihuollossa ja ovat "kädettömiä".
Turbo on tarkistettu ja oli ok.
Onko kenelläkään ehdotuksia mistä vikaa hakisi ennen kuin
ajetaan "räätälöity" ohjelma koneeseen?
Olisiko mahdollista, että olisi mennyt 2.8 JTD moottorin ohejelma?
Tuon turbon tehojahan vähennetään hukkaportilla. Kärjistettysti.
HAAPANEN TIMO
27.01.2012 17:22
Katalysaattori tukossa. Ensihoitona pari laakia pajavasaraa kylkeen, voi aueta nokipilven säestyksellä. Mulla on parhaillaan tuossa pihalla kaksi autoa joista molemmista on katti tyhjennetty ( totaalisesti ) tukkeutemisen takia.
Päästöarvot ennallaan, tehoja vähän lisää.
@timppa
JANHONEN MATTI
27.01.2012 17:40
Tuo kääntyväsiipinen turbo on itseasiassa vähän harhaanjohtava nimitys.
Parempi olisi puhua muuntuvageometristä turboista joissa käytetään erilaisia ohjaimia ahtopaineen säätämisen. Näitä turboja voi ohjata ali ja ylipaineella tai sähköisesti vaikka servomoottorilla erittäin tarkasti ja nopeasti.
Näitä ratkaisuja on vaikka kuinka paljon.
Näistä uusista turboista on - valitettavasti - monessa tapauksessa tullut myös jälkimarkkinointituote. Usein kun ei riitä, että ne puhdistaa/korjaa ne on myös säädettävä ja siihen ei joka pajalla vehkeitä ole.
Kuvaamasi vikaa saattaa johtuu siitä, että turbo on yksinkertaisesti vain likainen jolloin ohjaussiivet ei tästä syystä toimi tai toimii vain joillan osa-alueilla.
Halmeenmäki alan miehenä osaisi varmaan sanoa onko olemassa toimivaa kemikaalia jolla voisi yrittää puhdistaa turboa.
Yksi mahdollisuus monista on se, että imuputkessa oleva ilmamassamittari ei toimi kunnolla (liitoksetkin voi olla hapettuneet) jolloin ohjausbox saa väärää informaatiota ja välittää sitä eteenpäin turbon säätöyksikölle, jolloin turbo ei toimi oikein.
Pistän mukaan muutamia youtube-linkkejä joista voi katsoa miten toimii sanoisiko perinteinen hukkaporttiturbo ja miten muuntuvageometrinen turbo.
http://www.youtube.com/watch?v=29gxsPrU9nE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=kENxjxhoP24&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=CbdY1rymBJg&feature=relmfu
YouTubesta voitte hakea linkkejä lisää.
KOISTINEN TOIVO
27.01.2012 21:22
Minulle katsastusmies neuvoi kun ei oikein olleet päästöt kunnossa, että
siittä tukkeentuu kataysaattori jos ajelee tasaseen ja rauhallisesti aina.
Pitää kuulemma antaa lapikasta välillä aika reilusti, niin se putsaa itseään.
Olen meidän henkilöautosta huomannut, että noki pöllähtää ko vähän
antaa auravittalla selekään, ja kyllä se taas kulukee oikeen ilosesti.
No se on semmonen hdi. Että tämmönen tapaus tälläkertaa
Topi
AHOLA ESA
09.02.2012 22:19
Nyt on ohjelmoitu uudelleen. Säädettiin paras vääntö kierrosalueelle 1500-2800.
Kulku tasoittui roimasti. Samalla "pärinä" lähes poistui. Vääntöä lisättiin vain
hieman, vanhoihin huippuihin verrattuna vain n. 30Nm. Tosin nyt on tuosta
huippuvääännöstä on käytössä suurin osa laajemmalla kierrosalueella.
Puhinaa vielä kuuluu, mutta syytä siihen ei löytynyt. Turbon paine pysyy tasaisena
sillon kun sitä tarvitaan, eli ei pitäisi olla isoa vuotakaan.
Oli tuo alkuperäinen syöttökäyrä aika moinen vuoristorata :) Vähän epäilys että
valmistajan ohjelman päivitys oli vain uuden ohjelmanumeron vaihto :)