2.8jtd kulutus..

PEIPPO JARI 08.01.2012 21:17

Olisin tiedustellut kulutuksia muilta tällä samalla koneella eli meidän auto fiat dethleffs 2.8jtd alkovi malli -01 minä ole saanut omilla lasku malleilla kulutukseksi 12.5-13.5 litraa satasella..

JANHONEN MATTI 08.01.2012 22:05

Alkovi ja -01, kyllä se alueella on. Se on niin monesta kiinni. Paljon pienemmistäkin lukemista puhutaa, mutta osa niistä jutuista on tarinoita tai mitta/laskuvirheitä. Jos matka on pelkkä taloudellisuusajo niin hieman vähemmälläkin pääsee mutta jos liikutaan eikä nyhjätä jaloissa niin noissa lukemissa liikutaan.

VÄLIAHDE JUSSI 09.01.2012 10:15

Ei se alkovi syö sen enenpää kui puoli-intekroitu taitaa vähemmän kuluttaa. Senkin on yksisyy miksi ne mieluiten verhoilukankaan metri hintaa kehuvat ja jättävät poltoaineen kulutuksen ilmoittamatta. Ne ovat nimittäin yllättävän suuria polttoaine rosvoja nuo jotkut puoli interoidut autot. Tuolekkaan fiijulle on 15l/100km kevyttä kauraa, mieluumin20l/100km.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.1.2012 klo 10:23:32 kyseessä on A. Henttosen koeajelu AdrianMaatrix:lla m650SF:llä JA EIKUN HALMEMÄEN OPPIIN ETUPENKILLE! A.HENTTUNEN

Käyttäjän lisäys viestiin 9.1.2012 klo 11:19:28 No just katon tv uutiset dedroitissakin autonäyttelyssä p-aine kulutus pääteema.

SUOMI SEPPO 09.01.2012 12:00

Aikaisempi malli 2,8 i.d.TD ½-integroidulla Rimorin korilla ja maxi alustalla 8,6-9,5 l/100km. Taisi tuo konetyyppi olla Fiatin(Iveco) parhaita. Ainoa vika 60 tuh. km:n aikana oli öljynsuodattimen jalan tihkuminen ja sekin hoidettiin kuntoon takuuna. @seppo

HARJULAMPI JUKKA 09.01.2012 13:49

Entinen alkovi 2,8idTd koneella lukemat 10,5 - 13,5l, ajettu etelän matkoja useana vuotena keskim. 13 tkm/reissu keskikulutus toissavuonna 11,3 ja viime vuonna tihennetyllä 5-vaihteella 10,7l, tällä välityksellä kykeni ajamaan rekkavauhtia(n.90km/h) jonon mukana. Nyt ajetaan 2,8jtd:llä rekkavauhtia n.10,3litralla. Jos nopeus nostetaan 100 km nousee litrat 11,5 -12,5 riippuen maastosta.

JOKINEN REINO 09.01.2012 14:49

Kyllä tuo 13.litraa sadalla on kyseiselle koneelle tavallisella ajolla oikea lukema, enemmänkin sen saa kuluttamaan, jos kaahailee. Jotkut ajaa 10-11.litralla jopa alle kympin, niitä juttuja tuskin kannattaa itselleen uskotella.Ajoihan se lapinmies sillä IDTD.koneella olevalla 7m. Solikalla, ja kulutus 7.litraa sadalla, sen uskokoon ken tahtoo minä en.

SOHLBERG-KUKKO BERIT 09.01.2012 15:29

Kyllä se alkovi malli vaan syöpi enempi.Oli alkovi Hobby 555 ja 130hv ford 5vaihteinen. Vaikeeta oli päästä lähelle 10l/100km,prhailaan talvella kulutteli 11-13L ja ajeltu rajoitusten mukaan+. Nykyää Fendt 500 puoli integr. Ford 140hv ja 6 vaihteinen,meneepi parhaillaan 8-9 välissä.Jos ajelee rauhallisesti alta 80km niin pääsee jopa alle 8L.Mutta kun nostellaan vauhti 100km+ niin vaikutusta on,alkaa hipomaan 10L.Huomattaavaa on vielä jos ajelee noin 80km niin kannataa käyttää 5 vaihdetta,vääntöalue moottorissa parhaillaan siinä 2000rpm.tietämissä. Jos käyttää 6 vaihdetta kierrokset noin 1700-1800 ja vak.nop.sääd. päällä kone joutuu pienessäkin nousussa syöttämään p-ainetta tarpeettomasti,vaikkakin voimapaketti timii varsin hienosti alhaisillakin kierrokksilla.Mutta se vääntöalue on se ratkaiseva myöskin p-aine kulutukseen vaikuttava.Peruskysymys kait oli alkovi ja niin,kyllä alkovin otsapinta/ajoneuvontuulilasi yhtymäkohta on varsinainen ilmajarru.Kirjoitti OKU-

HAGQVIST JOHAN 09.01.2012 17:41

Itselläni oli saman ikäinen auto samalla koneella ja isohko alkovimalli Bürstner, jonka omapaino 3315 kg. Vakio 5. vaihteen takia matkanopeus oli usein n. 95 km/h, jolloin kulutus pyöri n. 13.5 litran hujakoilla. Talvella helposti 15-16 litraa. Vaihdoin tiheämmän 5.vaihteen ja lisäsin tehoboksin, jolloin kulutus laillisilla nopeuksilla putosi jopa 11.2 l sadalla.

Eli nuo mittaamasi lukemat ovat varmaan ihan oikeat.

MAKKONEN AIMO 09.01.2012 22:33

10-15.l/ 100km. riippuen ajosta ja korista.Nyt 2005 154 hv 10-12l/100km. Fiatteja oleet kaikki .Ps.puoli int.

Eikun tankille.

VÄLIAHDE JUSSI 09.01.2012 23:35

Se on pikkuisen vaikeasti todistettava juttu että 5m alkovi kulkee vähemmällä kuin samat makuu tilat omaava 1/2 intekroituauto,samoin kuin se,että tiheämpi hammaspyörä ja että 5v vaihdetaan 4vaihteiseksi, alentaa p- aineen kulutusta ja rikkinäisenä vielä. Ei karavaanari1/2012 s.58 ja tutkitut leirintäalueet.

SOHLBERG-KUKKO BERIT 10.01.2012 00:14

Jos tätä Fordia tarkoitat,niin 6:tos vaihteella ei kannata kitkutella n.80-90 tai alle,silloin kulutus kasvaa väistämättä.On alle makeimman väännön ja se pitää korvata lisäämällä p-ainetta.Kun ylitetään n.2000-2200rpm ja lähestytään 100km/h silloin alkaa olemaan sen kuutosen paikka,tätä tarkoitin.Voihan se olla loikkarin rattaan pienentäminenkin paikallaan jos ajonopeudet,siis yleisesti käytety eivä ole parhalla väännöllä,siis yleisesti.Vaan onko järkeä euroissa aatellen.On muuten Fordin toosassa 4 ja 5 väli vähän pitkä. kirj OKU. Ps.tämä Fendt on 215cm leveä ja 675cm pitkä,hiukan kapeampi kuin monet muut.

Käyttäjän lisäys viestiin 10.1.2012 klo 00:20:03 Ps. Unohdin noi kuutiot,onhan italian koneet 2,8L Ford on 2,2L jolloin ominaiskulutskin on isompi jolle ei voi mitään.Ja sitten taloudellisuuden kehittyneisyys ylipään.Ilmanvastus se se on pirulainen viemään p-ainetta,nopeuden kasvaessa kun se pahalainen moninkertaistuu.

FREDRIKSSON REIJO 10.01.2012 01:19

2,8 Fiun kulutus karvan alle 10. Integroitu 2005 malli

TOIVONEN MARTTI 10.01.2012 15:03

Katselin tuossa juuri mun vuoden 01 2.8 JTD puoli-integroidun kulutuslukemia. Tuossa toisessa treadissa jo kerroin että etelänreissun keskikulutus oli 10,55. Saksassa moottoritieajossa näytti kuluttaneen hiukan tätä vähempi, aivan hiukan yli 10. Nopeus oli runsaat 10 km/h yli rekkanopeuden, harvalla vitosella kierrokset noin 2700, siinä tuntui kulkevan aika kevyesti. Chiptuning-lastutettu. Alla aika kuluneet halvat kitkat. Korkeus 263 ja leveys kai 225. mot

Käyttäjän lisäys viestiin 10.1.2012 klo 15:05:45 Niin ja tuo oli Saksassa tankatulla perus/kuorma-autodieselillä. Ranskassa ja Saksassahan on dieselissä valinnanvaraa.

HELIN JUHA 10.01.2012 15:56

Vuosimallin -04 2.8JTD ja kulutukset on olleet 12.8-15.0l/100km. Auto alkovillinen ja kolmiakselinen Bürstner 747-2, omapaino 4,2t ja todellinen matkapaino noin 5t. Vitosvaihde luultavasti vaihdettu, ainakin kaverin vastaavassa on pidemmät välitykset. Kulutus nousee samalla kuin nopeuskin, suurimmat kulutukset tulleet euroopan motareilla matkanopeuden ollessa 110-120km/h.

Edellisellä autolla (2.5TD, alkovi ja 3500kg) tuli joskus kokeiltua ajaa 80km/h ja 100km/h vähän pidemmät matkat, kulutuksessa kasvoi yli litran satasella.

VÄLIAHDE JUSSI 10.01.2012 16:12

Reijo Tuossa sanoi tuon intekroidun kulutuksen ja siinhen kun pistään puolikkaan ja alkoviauton heti kulutus nouseen. Minun autoni on mieluiten alkovi tai intekroitu mutta ei puoli-intekroitu.Yllättävän suuren poltoaineen kulutuksen vuoksi.

SUOMI SEPPO 10.01.2012 16:51

Siitä olen Jussin kanssa samaa mieltä että kulutukset suurimmasta pienimpään on: alko-ovi, integroitu ja viimeisenä ½-integroitu. Itselläni on ollut nuo kaikki mallit ja juuri tällainen on ollut järjestys kulutuksessa. Tämähän joutuu otsapinta-alasta ja auton keulan sivuprofiilista (ilmanvastuskerroin). Perähän kaikissa on samanlainen poikkaistu.. Nopeutena olen kaikissa pitänyt "rekkavauhtia" @seppo

MANTERE TEUVO 11.01.2012 13:29

Mortonki! Jos määki laittasin lusikkani tähä soppaan näi yleisellä tasolla:

Kattokaas jos aatellaan tätä asiaa kuulkaa ton piironkin kannalta.Otetaan esimerkki:No piironki o meillä ollu kakarasta saakka ja se o opetettu jonkilaisille tavoille.Välillä se ei muista vasikkana oloonsa ja äityy kattokaas unohtaan ne asiat, jota sille o opetettu jo kakarana.

Meinaan, se o välillä aika sivistyny ainakin se leikkii semmosta.Tällä mää tarko- tan sitä,että se heittääntyy hyvinki sanotaa sivistyneeks.Mää meinaan,lipittää sitä riisselä sillai aika vähä nii ku herraskaisesti. Toisena päivänä siitä meinaa tulee oikee rapajuappo poikkeuttaa nääs hualtikselle ja taas sen o jano.Se jälkee mu lompuuki o ku rässätty ravatti.

Oliskoha tässä vaa kotokasvatuksessa jotaki häikkää,vai mistä se johtuu! Tää ny jää tämmöseks mu miälestä ratkasemattomaks asiaks, meinaa meillä. Kyä mää oon välillä peiliinki kattonu, mutta ei se miksikää o muuttunu. Mutta jos jollaki o piironkissa samoja oireita mää voin lohruttaa et o yksin. Ei muuta, ku koitetaa kärsiä porukalla.

Ps.Kaikki se tähän sakka o höriny, mitä sen sisuksiin o pumpattu ei o sanonu kertaakaan, että piisaa jo!!

VARTIAINEN URPO 11.01.2012 13:53

Mun puoliintrgoitu fiat 2,8 pösönkoneella kulkee 10 -11 litranvälillä joskus päässyt hieman alle 10L navikaattorista nopeden katsoen--(hymeri)

Käyttäjän lisäys viestiin 11.1.2012 klo 13:55:16 Nopeus katsottu

SANDBERG MIRJA 11.01.2012 20:50

Meillä 2,8 JTD puoli intekroidussa Defletsissä on kulutus 10,0025 l/100 km. Kulutuslaskelman takana noin 30 000 km, joka on ajettu puolison kanssa ajopäiviä vuorotellen. Litramäärissä ei mitään virheitä voi olla, mutta matkamittarihan varmasti heittää jonkin verran, joten todellinen kulutus on jotain muuta. Tuntuu kuitenkin hiukan naurettavilta jonkun "asiantuntijan" puheet Fiatin 15 - 20 litran kulutuksista. Meillä on ajettu pääasiassa talvella Norja - Tanska - Ruotsi, sekä Espanjan ja Portugalin kierrokset, eikä millään rekkavauhdilla, vaan 100+ jos rajoitukset sallii. Todennäköisesti tällä "asiantuntijalla " ajotapa ei ole taloudellisesti lähelläkään parasta mahdollista. Terveisin Mirja

MYLLYHARJU ALPO 11.01.2012 21:22

Lisää kulutuksesta, auto on Fiat 2,8jtd -01 puoliintekroitu. Kulutuslukemat taulukossa keskikulutus koko vuoden ajalta vaihteluväliltä + - 1L. Talvella 2011 25-30 asteen pakkasilla kulutus nousi hetkellisesti n.13L/100km, mutta tasaantui normaaliksi kun pakkaset hellitti. Kuvassa useamman vuoden keskikulutukset.

VÄLIAHDE JUSSI 11.01.2012 23:41

Vielä minä lisäisin yhen erittäin merkittävän polttoaineen kulutusta lisäävän tekijän ja sen pakkanen. Neliveto vehkeessä se näkyy eniten,ja siitä syystä synteettiset rasvat ja ölijyt. Ei karavaanari 1/2012 s58 Katsastus juttu päätoimittajan sinunaama juttu.

PALM PEKKA 12.01.2012 20:52

Fiat 2,8 -06 intgroitu solifer. Kulutus tuulesta ja kaasujalan asennosta riippuen 10-13l/100km. Kyllä vastatuuli tekee helposti litran lisää ja taas jos ajaa rekan takana nin litran vähemmän. Nääs autolla kun ei saa ajaa kun 80 nin takana on oltava imus. ITE

MÄKELÄ EERO 12.01.2012 22:24

Pekalle täytyy kertoa, että rekkakuskia osaa suunnattomasti jurppia ne liian lähellä (imussa) perässäroikkujat. Ne kun poikkeuksetta käyvät aina välillä kurkkaamassa sieltä kulman takaa. Varsinkin pimeässä ajettaessa ne valot ärsyttää suunnattomasti. Tieliikennelaillakin on jotain sanottavaa asiaan.

Huru-ukko Eppu

JOKINEN REINO 13.01.2012 12:37

Eihän rekkakuskit itse moiseen riokkumiseen syyllisty,eihän?

HAAPANEN TIMO 13.01.2012 15:51

Ne rekan perässä ajavat ja kurkkivat ovat sellaisia jotka eivät osaa ohittaa. Eihän sieltä seinän takaa mitään näe ja nopeutta ei ole valmiina. Sata metriä vähintään taakse, sitten vauhdilla ohi.

Pekalle sanoisin aika raskasta se on siellä takana yrittää vapaakyytiä, jatkuvaa pumpaamista, eikä maisemia kerkiä katselemaan.

Mun perässä ei ole koskaan yksikään rekka roikkunut, ei ikinä.

@timppa

MÄKELÄ EERO 13.01.2012 17:34

Kiitos Timppa. Itseään ja ammattiaan kunnioittava rekkakuski ei roiku perässä (ainakaan suomalainen). Eri asia on sitten jos se edelläajava ajaa sahaavaa nopeutta tai nopeusrajoituksen alle. Kun näin on jokainen maantien ammattilainen tietää millaiset mahdollisuudet on lähteä ohitukseen. Ottaen huomioon ajoneuvon pituus ja nopeudenrajoitin. Kun itse näin huru-ukkona piirongilla ajelen ja rekka tulee lähelle otan pienen tauon vaikkapa ensimmäisellä linja-autopysäkillä jos en raaski alkaa fiiattia käskemään kovempaan vauhtiin tai puhti ei ylämäissä riitä mutta takana tulevan rekan puhti riittää. Edellisessä kommentissani mainitsin teliikennelaista. Se sanoo, että välimatka on pidettävä riittävän isona ottaen huomioon nopeus, keli ja muitakin tekijöitä jotka asiaan liittyvät. Esimerkiksi ohittajan on voitava turvallisesti palata omalle puolelle ohitettavan ja edelläajavan väliin.

PALM PEKKA 13.01.2012 18:31

No empä ole ihan lähellä sitä rekkaa ajanu vai. Eikä ole aihetta kurkkia ohitustakaan kun ei sen kovempaa saa ajaa. Olen muuten varmasti jättäny väliä enempi kun muutamat rekat. Silti se vaikuttaa kulutukseen. Tulipahan taas eräille aihetta moittia....näkemättä. Mutta mukavaahan se on huomata että täältäkin löytyy niitä maailman parhaita kuskeja. ITE

KAAKKOLAHTI TOIVO 14.01.2012 14:34

Webastot myös ovat lisänä kulutuksessa jos käyttävät samaa dieseliä tankista mitä moottorikin käyttää. Itsellä kulutus aika paljon isompi ku Webastot huutaa koko ajan pakkasella.(viimeksi kun tankkasin kulutus 22,8 l/satasella) (Moottori webasto/as.osan webasto).Normaali kulutus tossa n:10-11,5 l luokkaa.

ESKOLA PENTTI 14.01.2012 15:00

Onko, Toivo, Webaston kulutus tosiaan tuota luokkaa?? Omassa kulkimessani yksi kpl 5 kW:n Eberi ja sen maks kulutus täydellä teholla noin 0,6 l/tunti. Eli, jos se pyörisi koko ajan täysillä ajonopeuden ollessa 50 km/h, niin kulutus olisi 1,2 l/100 km. Toki, laitteitahan on montaa sorttia, kuten meitä ihmisiäkin.

KAAKKOLAHTI TOIVO 14.01.2012 19:00

Tarkennan: Asunto osan Webasto kyllä pyörii näköjään koko ajan ,Moottorin pelaa automatilla ja kello kytkimellä , sekin tuntuu olevan ajon aikana päällä.Toi asunto osan webasto on päällä myös auton seistessäkin ja kello ohjaa moottori lämmitintä (Kolme aikaa)Moottorin lämmitin on toi Eberi. Tankkasin 21,41 /lit ajettu 93,8 km = jotain 22,8 l/100 km.( Voi olla väärinkin laskettu)

AHOKAS VIRPI 15.01.2012 14:46

2,8jtd 01 alkovi 7m pitkä ja kulutus vaihtelee 10-14litran välillä riippuen lastista ja tuulesta ja tietty vauhdista.ekoilla kerroilla ajelin niin varoen ja kiemuraisia teitä että vauhtikin oli hyvin maltillinen n.70km ja olin laskevani alle 10litr kulutuksia nyt kyllä jo aina vähintään 12litr.

KORHONEN ERKKI 23.01.2012 16:09

Kyllä te olette taitavia kuljettajia kun pääsette isokorisella (suuri ilmanvastus) matkailuautolla niin pienillä "riisseli" (kulutus 10,0025 l/100 km) määrillä?

Meinaan sitä kun pelkällä alkuperäisellä korillakin Yhdistetty on 13.0 l/100km. http://www.nettiauto.com/fiat/ducato/3832200

Esimerkki tosin on 3 litran koneella varustetusta autosta, mutta tuskin siinä on paljoa eroa 2.8 koneen kulutukseen.

AHOKAS VIRPI 23.01.2012 20:26

mulla tuossa pitäs olla tuossa joku lastu.tiedä sit onko vaikutusta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.