Miten U-ryhmässä pitää istua?
UUSITALO MARKO
03.01.2012 13:06
Matkailuauto on vuosimallia 2002 ja rekisteröity 7: lle. Edessä on kaksi paikkaa ja takana u-ryhmä viidelle ilman turvavöitä.
Kysymys kuuluu: Saako ajon aikana istua u-ryhmän pohjukassa kasvot menosuuntaan, vai pitääkö matkustajien sijoittua u:n reunoille kylki menosuuntaan?
VÄLIAHDE JUSSI
03.01.2012 15:38
Kyllä meillä ainakin istutaan ja paraillaan tappelevat siitä paikasta kuka siinä
saa istua Kuljettaja on auton henki.En ole tarvinnu noita turvavöitä autokoulun
jälkeen 1966 kun sen jouvun käymään uusiksi kun panin valot päälle ja tuvavyön
kiinni kaupunki liikenteessä kesällä. Kävin sitten talvella päiväs aikaan en
käyttänyt valoja ja turvavöitä eikä inssikään niitä käyttänyt ja sain kortin
6kk myöhemmin kuin muut.Kerran kokeilin noita huomiovaloja sain niistä
sakot.Sen jälkeen valotta päiväsaikaan ja ilman turvavöitä,turhake,mutta
rekkavalot voisivat olla. On niillä joillakin autoilioilla hyvät nuo uudet valot
ei voi moittia näkee niillä ainakin, minun 120wattiset oli himmiät kun
ne pantiin päälle autot seisovat vierekkäin. Ja sama kone.
Pittää Ruotista tai Virosta minunkin hommata tuonlaiset ja lisäpitkillä samalla
Laturi vaihtaa isonpaan.
VIRTANEN HANNU
03.01.2012 15:41
Tuossa pari google-sivua valaisemaan asiaa.
http://igs.kirjastot.fi/fi-FI/iGS/kysymykset/kysymys.aspx?ID=a3300361-91eb-47fa-addb-038abdedce46
http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Turvavy%C3%B6t
UUSITALO MARKO
03.01.2012 18:41
Ei löytynyt noistakaan linkeistä suoraa vastausta.
Ilmeisesti tässä on kaksi vaihtoehtoa tulkita määräyksiä:
U-ryhmän perimmäinen paikka, jossa istutaan kasvot menosuuntaan, ei ole virallinen istuin, eikä siinä saa istua ajon aikana. Jos se olisi virallinen paikka, siinä tulisi olla turvavyö.
Turvavyö on jostakin syystä kyseiseltä paikalta unohtunut mutta se on silti läpäissyt tyyppikatsastuksen. Kyseinen paikka on virallinen istuinpaikka, jossa saa istua ilman vyötä koska vyötä siinä ei ole ollut alun alkaenkaan.
KOSKINEN OLLI
03.01.2012 19:03
Ainakin 2004 rekisteröidyssä as. autossa kaikilla rekisteriin merkityillä istumapaikoilla pitää olla turvavyö, paitsi jos istutaan kylki menosuuntaan, silloin turvavyötä ei vaadita. Tämän kertoi katsastusmies.
Tästä päättelen että: Ilman turvavyötä, kasvot menosuuntaan olevaaa vuoteen tai yöpöydän reunaa ei siis saane käyttää ajonaikaisena istuimena.
Vc-istuinkin on kieltämättä istumapaikka, muttei sitä saane käyttää matkustamisen aikaisena istuimena, vaikka olisi kylki menosuuntaan. ;)
NYYSSÖNEN KAJ
03.01.2012 21:39
Minulla on 2000 rekisteröity M1 auto siinä on U-ryhmässä 4 paikkaa ja joka paikassa saa istua. U-ryhmässä on myös pöytä ja se toimii kasvot menosuuntaan istuvan turvavyönnä.
PS! laki kielsi myöskin kuskin paikalle laittamasta turvavyötä. Autoon sovellettiin vuoden 1980 linja-auto säännöstöä. En sitten tiedä miten se liittyy matkailuautoon.
VIRTANEN HANNU
03.01.2012 23:44
Joo, en minäkään noista laittamistani linkeistä löytänyt täysin luotettavaa vastausta kysymykseesi. Itse menisin kysymään katsastusmieheltä, hehän sen on aikoinaan hyväksyneetkin ja hyväksymisajankohdan määräykset ovat voimassa nyt. Tosin sielläkin on monta miestä ja monta versiota.
Mutta kai se kuitenkin on turvallisinta istua turvavöissä, jääpähän ainakin kiinni vöihin auton auton runkoon kun kori leviää tuhannen päreiksi ympäriltä kolarissa/ulosajoissa.
KOCH HANS
04.01.2012 02:46
Vain ja ainoastaan sivuttain menosuuntaan olevat isrumapaikat ovan em . autossa sallittuja ilman turvavöitä ajon aikana.
MOT
terv
HooKoo
matkailuauto.info
JANHONEN MATTI
04.01.2012 10:44
Noin se on kun Hans kertoo.
Toin joskus Saksasta Knaussin jossa oli kaksi pöytäryhmää, isompi keskellä ja pienempi takana. Varsinainen lapsiperhemalli.
Siinä kävi katsastuksessa niin, että kun katsastusmies käänsi takimmaisen pöytäryhmän selkänojapalan sivuseinää vasten autoon sai 7 paikkaa.
Sama on nykyisessä baarimallin autossani. Kolmessa pilot penkissä on kolmipisteturvavyöt ja yksi turvavyötön paikka on sivuseinän sohvalla.
MERIKALLIO VELI-PEKKA
04.01.2012 16:08
Onpas taas ristiriitaista faktaa tarjolla.
Tänään ilmestyneessä lehdessämme jonkin jutun yhteydessä on maininta, että eu-direktiivi kieltää sivuittain istumisen ilman turvavöitä.
Jos tuo poikain esittämä pitäisi paikkansa, mun hyymerini vois rekisteröidä kymmenelle hengelle, kuudelle on jo turvavyöt ja pitkällä sohvalla istuisi neljä ihmistä kylki menosuuntaan.
Itse mielelläni ymmärrän, jotta kaikilla autossa matkaavilla on käytössään turvavyöt, olen niin yksinkertaisesti ajatteleva matkaaja, enkä viitsi joka asiassa ryhtyä pilkunnussintaan. Puhutaan myös ruisleipäjärjen käytöstä.
Käyttäjän lisäys viestiin 4.1.2012 klo 19:53:37
Ninpä Matti, ei takautuvasti.
Aika varhain tuo eteenpäinistuvien vyöpakko jo tullut (1991), liekö koskenut myös sitä u-soffaa.
Milloin lienee sitten tuo kylkimyyrydirektiivi tullut, en jaksa tonkia.
JANHONEN MATTI
04.01.2012 16:34
Nyt kyllä kannattaa palata juurille, eli mikä olikaan alkuperäinen kysymys.
Kysymys oli vm. 2002 autosta.
Oma vastaukseni on nimenomaan vastaus siihen.
Kun direktiivejä eikä lainsäädäntöä voi soveltaa taannehtivasti tulee vm. 2002 autoa ja sen turvavyön tarvetta tarkastella niitä sääntöjä ja lakeja vastaan, jotka oli voimassa silloin kun auto ensimmäisen kerraan otettiin käyttöön Suomessa.
Tämä sama sääntö koskee myös käytettynä tuotuja matkailuautoja.
Vrt. Paljon puhutun Rautiaisen harmaan fergun valot ja vilkut tai museoautot.
Uudet m-autot on sitten asia erikseen.
Turvavyöt tarvitaan kaikilla ajon aikana istuttavilla penkeillä.
MIKKONEN MATTI
04.01.2012 18:56
Näkyy kirjoitetun, että matkailuauton eteenpäin suuntautuvilla istuimilla pitää olla turvavyöt 1.7.1991 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa. Sitä ennen ei asunto-osassa tarvinnut olla vöitä, ohjaamossa kylläkin.
Sääntö toimii, kun jouluna 1990 käyttöönotetussa Matkaajassa vöitä ei vielä vaadita, mutta kiinnitysraudat on kuitenkin tehtaalla jo laitettu valmiiksi.
NYYSSÖNEN KAJ
04.01.2012 19:43
Minun matkailuauto on vuosimallia 1980 eikä siihen saa laittaa yhdellekkään istuimelle turvavyötä, lain mukaan ilman VTT:n tuhoavaa testia a' 6000 per istuinpaikka.
PS! tosin yksikään katsastusmies ei huomaisi että onko laitettu laiton turvavyö.
Minun autolla on testaustulos katon kautta pyöräytyksen kestosta mutta tätähän ei vaadita matkailuautolta. Kaikkihan ovat matkailuautossa omaehtoisesti vapaaehtoisesti kyydissä.
KOSKINEN JANI
04.01.2012 19:50
Asuntoautojen säädökset menee ihan puhtaasti auton käyttöönottopäivän perusteella, suomeen rekisteröintipäivämäärällä ei ole mitään merkitystä. Eli jos nyt tuo 2002 mallisen auton niin sen vuoden mukaisilla säännöillä tehdään rekisteröinti niin vöiden kuin massojen laskennankin suhteen.
2002 mallisen auton vyösäädöksiin vaikuttaa se että onko se EY-tyyppihyväksytty vai ei. Jos on tyyppihyväksytty niin sitten pitää selkä menosuuntaankin olla turvavyöt mutta jos ei ole tyyppihyväksytty niin ei tarvita vöitä. Tämä sääntö on 2003 asti voimassa ja tuon jälkeen pitää olla selkä menosuuntaankin vyöt.
Sivuttain istuttavalla penkillä voi olla matkustajia 2007 lokakuulle asti, tuon jälkeen rekisteröidyillä niitä ei saa käyttää matkustamiseen. Ja sivuttain istuttavassa penkissä ei saisi olla vöitä.
Mutta alkuperäisen kysyjän autossa jos on vain kaksi "ohjaamopaikkaa" ja ei vöitä takana niin sitten kaikkien istuttava sivuttain.
VÄLIAHDE JUSSI
05.01.2012 00:26
Meilä kaikki muut istuu tai lepää mukavasti matkanaikana paitsi kuski joka,
ei voi levätä autonliikkuessa. Matkailuauto samoin kun linja-auto ei oo mikään
vankila ei niissä mitään turvavöitä tarvii,se on sama kuin hirvipilli,kumpaakaan
en käytä,enkä kehota ketään käyttämäänkään, turhaa painoa vaan, silläkin
painolla sais menemää 2.5m 4x4 parrun katolla,työmaalle.
NURMI JANI
06.01.2012 07:39
Ja jos tuo auton, pitää näissä asioissa olla rekisteröinnin yhteydessä tarkkana. Alle kuukausi sitten kun toin ja rekisteröin 6-paikkaisen Knasun, meinasi siitä tulla 4-paikkainen. Katsastusmies sanoi, että selkä menosuuntaan paikkoja ei lasketa (vaikka niissä on vaadittu lannevyö).
No sitten kun katseltiin COC-lappua niin auto saatiin 6-paikkaiseksi, mutta "sitten nopeus kyllä pudotetaan kasiinkymppiin". Jälleen hiukan keskustelua... "No tehdään siitä sitten satasen auto".
Kaikki tapahtui hyvässä hengessä eikä mitään ns. vänkäämistä sen enempää ollut, mutta osoittaa sen että ihan selkärangasta ei nämä asiat siellä konttorilla välttämättä tule.
6-paikkainen haluttiin jos muksut haluaa kavereita joskus matkaan. Nolo sanoa, että nukkumaan pääset mutta voisko vanhemmat heittää :-) Kaikkihan sen tiedämme miten painojen käy (B-kortilla ajettava) jos sinne autoon lyö 6 isoa miestä tavaroineen.
KOCH HANS
17.01.2012 00:34
Mulla oli sitä
kaverilla oli tätä
eno kertoi sitä sun tätä
eikös joskus (ihan vaan joskus) voisi tehdä poikkeuksen
ja vastata IHAN VAAN KYSYMYKSEEN ???????
sorry oliko tyhmä ajatus
HooKoo
KOSKINEN OLLI
17.01.2012 07:35
"sorry oliko tyhmä ajatus"
Enpä tiedä, mutta eikös periaatteessa kaikki opiskelu perustu jonkun muun aiemmin tekemiin havaintoihin.
Onko muunlaista opiskelua edes olemassa?
Eikös se ole sittten jo tutkimusta jos kehittää asioita omatoimisesti eteenpäin.
KOCH HANS
17.01.2012 23:41
No niin
täytyy taas s u o m e n t a a.
Jos joku kysyy tosissaan jotain tällä palstalla niin
minun mielestä siihen voi vastata se joka TIETÄÄ
ne muut jutut kuuluu sitten taas sinne juor... eiku jäsenpalstalle.
Ehkä olen väärässä, ehkä en, mielipiteitä on tiÄtty monia.
MINÄ olen aika itsekäs ja en oikein aina jaksa hyväksyä (edes unissani) vastauksia asiallisiin kysymyksiin MUTU (musta tuntuu tai mä luulen) periaatteella.
Ai niin meinas unohtua = mulla on tämmönen (asian ohi oleva vastaus)
En halua nipottaa mutta kun AINA pyydetään olemaan otsikon alla niin eiköhän me opita joskus vastaamaankin oikein.
Kysyjä ehkä tahtoo oikeita vastauksia eikä SMALL TALKIA.
Hyvää jatkoa tälle vuodelle
t. HooKoo
UUSITALO MARKO
18.01.2012 07:48
Kiitokset tiedoista.
Kysyin asiaa lähinnä siksi, että kyseisessä autossa on lähes mahdotonta 7 aikuisen matkustaa laillisesti. U-ryhmä on niin ahdas, että kylki menosuuntaan mahtuu puolellensa istumaan vain kaksi aikuista rinnan. Viimeinen matkustaja U:n perukoilla joutuisi istumaan pitäen jalkoja suorina penkin päällä.