Knasu menehtyi
NURMI JANI
23.12.2011 06:24
Minulla tosiaan taitaa olla jokin taika Saksasta hakemieni autojen kanssa. No nyt kyseessä on takuunalainen auto. Fiatissahan on takuu 24kk ja kaiketi ne on kaikki nykyään vähintään Euroopan laajuisia. Vai onko?
Onko kokemuksia Deltan toiminnasta Saksasta haetun auton takuuasioiden kanssa?
Minä Prismaan piirongilla ja asiat hoitui nopeasti koska on se aika vuodesta, ettei paljon viitsi jäädä vain katselemaan. Ja kun piti lähteä niin auto menehtynyt. Starttaa hienosti, mutta ei lähde. Eli lainatakseni yhtä mekaanikko kaveriani: "Ensimmäinen ääni kuuluu, mutta toista ei". Jonkin aikaa sitä siinä ihmeteltiin ja ei tainnut polttoaine pumpun ääntä pahemmin kuulua (vähän vaikea sanoa kun ei ole siihen kiinnittänyt huomiota).
No, auto hinurilla Deltan pihaan ja tänään täytyy käydä kyselemässä mitä tehtäisiin.
Niin juu, ette edes halua tietää miten kävi Saksasta hakemani Audi A4 2.5tdi:n kanssa...
VALTONEN MARTTI
23.12.2011 07:42
Oikeastaan haluttaisiin tietää.....
HJELM ARTO-VEIKKO
23.12.2011 08:20
Kyllä Joulunakin pienelle vahingonilolle sijaa löyty,kerro vähän Audista.
t Jelmi
NURMI JANI
23.12.2011 09:11
Audi A4 Avant V6 2.5tdi (tarina tiivistetty)
Haku Saksasta:
Hakusessa oli 1.9tdi, joka ihan asiallinen kone (jopa selvitelty kokemuksia etukäteen). Koeajo 2.5tdi:llä ja tietysti pakko saada, meni niin pirun kivasti (ei mitään tietoa onko hyvä vai huono motti). Huoltokirja kunnossa muutenkin hinta+siisteys kohillaan. Kaupat lukkoon ja Suomeen. Alles klart.
Suomessa:
Muutama kuukausi haun jälkeen. Heitin kaverin kiekkopelistä kotiin. Hiljaisella omakotialueella yhtäkkiä Audin välitön kuolema. Auto hinauksessa paikalliseen merkkikorjaamoon. Aamulla puhelu korjaamoon, juu tuli pieni väli, voidaan katsoa mikä kipu.
Muutaman tunnin kuluttua: "Näyttää siltä että polttoainepummpu hajonnut eli maksaa muutamia satasia töineen."
Komen tunnin kuluttua: "Niin, tuota, kävikin ilmi että nokkahihna poikki, kustannukset nousevat. Soittelen kun saan kustannusarion kuntoon."
Neljän tunnin kuluttua: "Aika kallis homma. Kokonaan ei ole vielä purettu, mutta siellä 8500€ nurkilla töineen." Pitkä hiljaisuus... "Käytkö sanomassa kavereille, että pistää sen verran kasaan että voi työntää hallista pihalle".
Kun kävin kuittaamassa tuon osuuden kaveri kyllä selvitti, että koska heidän pitää antaa kaikelle takuut, pitää laittaa uutta osaa (kansi heebeleineen 2500€ kappale).
No yksi tuttu mekaanikko otti projektin ja itse asiassa koneistaja sanoi kansista, ettei voi kuin puhdistaa koska ovat muuten ihan kunnossa. Ja muutenkin rikki ei ollut mennyt ihan älyttömästi osaa. Tuli se silti maksamaan pari tonttua kaikkineen.
Paikalliselle merkkikorjaamolle isot kiitokset! Antoivat räjäytyskuvia ja muuta tukea kiitettävästi. Ja minä kiitin ostamalla lähes kaikki osat heiltä.
Kun homma oli kunnossa oli hyvä hetki tutkia mitä netistä löytyy V6 2.5tdi koneesta. Pääsääntöisesti ei ollut kivaa luettavaa...
MÄKELÄ EERO
23.12.2011 12:03
Jani! Kerroin jo kokemuksistani Suomen merkkikorjaamoissa kun olet itse käynyt Saksanmaalta ostamassa kulkineen. Hyviä korjaamoita löytyy "nyrkkipajoiksi" nimitellyistä korjaamoista. Esimerkiksi Caravanpalvelu Teuvalla. En sitten tiedä siitä Jyväskylän Mersukorjaamosta, onko myyntipuolen kanssa saman omistajan omistuksessa. (Silloin aiemminhan kerroin kohtelusta siellä). Eli jos merkkifirma alkaa kertoa, että kalliiksi käy niin rohkeasti vaan "nyrkkipajaan".
Toivon, että ei paha vika Knausissasi. Hyvää Joulua kuitenkin :-)
MÄKELÄ EERO
23.12.2011 12:57
Niin. Täytyy vielä jatkaa: Kyselin pari vuotta sitten Jyväskylän Delta-Auton hintaa meidän Ducaton nokkaremmin vaihtoon. Hinnaksi kerrottiin 700+e. Keuruulla "nyrkkipaja" teki homman 450 eurolla. Hyvin on toiminut "nyrkkipajan" vaihtamana.
SUOMALAINEN RITVA
23.12.2011 14:49
Käytin meidän piironkia Rinta joupilla turkusessa huollossa vaihdettiin jakoremmija hilut sinne jakopäähän , oljyt ,suodattimet ,roiskeläpykät hinta 560 ekua
Ei ollut minusta paha hinta .Suositelen
Ps Tapsa osaa homman
T.Rauno
KILLSTRÖM NIELS
23.12.2011 15:54
Minulla tosiaan taitaa olla jokin taika Saksasta hakemieni autojen kanssa. No nyt kyseessä on takuunalainen auto. Fiatissahan on takuu 24kk ja kaiketi ne on kaikki nykyään vähintään Euroopan laajuisia. Vai onko?
Kiesus varjele kun lukee näitä ongelma-autoja tulee sellainen olo ettei uskalla
vaihtaa omaansa enää ns. parempaan, koska ei kuitenkaan voi tietää kummosen maanantaikappaleen saa.
LAUKKANEN MAURI
23.12.2011 17:03
Mikään ei ole pysyvää tässä maailmassa,ei myöskään insinöörien tekeleet
ne kestää aikansa ja särkyvät ja korjaaminen on sitä ns,jälkimarkkinointia..
Minunkin yrityksen edustuksessa on useita tuotemerkkejä,jotkut kestää toiset
ei.
NURMI JANI
23.12.2011 19:50
Juu, näinhän se on. Ei noista jaksa enää hirveästi stressata. Joskus vehkeet hajoaa ja sillä siisti.
Asiassahan meni nyt vikaan se, että Delta ei ole Porissa Fiat-huolto. Auto oli jo otettu halliin, ja vähän tutkittukin kun menin käymään. Kun kerroin takuusta, hekin huomasivat sen ja sanoivat että he eivät voi tehdä takuutöitä. Kun kysyin että, mitä on ehditty tekemään ja mitä kustantaa. Huollon kaverit sanoi, että ei maksa mitään, hiukan heidänkin vikaa etteivät huomanneet asiaa. Kokemus Deltasta Porissa erittäin positiivinen.
Auto hinaukseen ja Pelttarille. No, hinaaja soitti jokin ajan kuluttua ja kysyi että voiko auton ajaa? Öö, no tottakai voi. Oli lähtenyt käymään normaalisti :-)
Saas nähdä löytyykö mystistä vikaa... Toivottavasti.
MÄKELÄ EERO
23.12.2011 20:27
Hyvä, että toimii taas. Tätä se nykyajan elektroniikka on. Toivotaan hyvää tulevaisuutta Knasulle ja Hyvää Joulua vielä :-)
KOSKINEN OLLI
23.12.2011 20:41
. Oliskohan kyse ajonestojärjestelmän pulmasta?. Eli auto ei tunnista avainta oikeaksi? Jos esiintyy uudelleen, kokeile laittaa virta avain hitaammin "pesään". ja vara- virta-avainta myös voi kokeilla.
NURMI JANI
23.12.2011 21:08
Jotain avaimeen liittyvää minäkin ajattelin. Toivottavasti selvittävät pohjia myöden mistä johtuu...
Hyvää Joulua!!
HJELM ARTO-VEIKKO
24.12.2011 08:35
Audin korjaus meni ilmeisen hyvin ja edullisesti.
2004 ducatossa meillä "avain" temppuili muutaman kerran päivän mittaan,
illalla ei käynistynyt.
Vika oli käynnistyksen esto laitteessa pumpun päässä,ei antanut sähköä
magneettiventtiilille,joten pumppu ei saanut naftaa.
Yleinen vika.
Autosi on uudempi joten ei taida olla vertailukelpoinen diaknoosi
Hyvää Joulua t Jelmi
NURMI JANI
24.12.2011 11:38
Jotain tuon suuntaista veikkaisin. Kun polttoainepumpun luukku oli auki ei kuulunut mitään normaaleja ääniä... Liekö sama kipu.
HJELM ARTO-VEIKKO
24.12.2011 12:34
Ei taida olla.
Se venttiili sulkee polttoaineen syötön jakaja pumpulle.
t Jelmi
NURMI JANI
28.12.2011 13:26
No niin. Niinhän siinä kävi ettei mitään vikaa löytynyt. Ymmärrän kyllä huoltoakin, paha sitä on vikaa etsiä jos kaikki toimii kuten pitääkin.
Heittäkää mahdollisia ja mahdottomiakin ideoita. Kerään listan valmiiksi asioista mitä voisi selvittää kun vika seuraavan kerran iskee ja toivottavasti iskee pian. Jos sais asian selville ennen kevättä.
KOTILAINEN ISMO
29.12.2011 10:58
Puhdista virta-avaimen kaikki urat putipuhtaaksi. En keksinyt tätä itse, vaan ammattilainen antoi jo kauan sitten vinkin. Vaikuttaa kuulemma ajoneston toimintaan.
NURMI JANI
29.12.2011 14:50
Hyvä vinkki! Kiitos!
Nyt kun vika ilmeni uudelleen, tällä kertaa sammui ajossa. Kokeilin puti-puhtaalla vara-avaimella, mutta sama "toiminta". Auto menehtyi tällä kertaa aika lähelle kotia ja olen välillä käynyt kokeilemassa. Nyt lähtee käyntiin, mutta sammuu hetken päästä. Moottorin vikavalo syttyy heti kun lähtee käyntiin, ja siitä muutaman sekunnin kuluessa sammuu.
Onko näissä ollut polttoainemäärän anturiin tai vastaavaan liittyvää kipua. Yhtäkkiä tuli mieleen, että kun etsin autoa niin jossain soittamassani olisi jotain tällaista kipua korjattu. Muistikuvat tosin on hataria.
KOSKINEN JANI
29.12.2011 15:15
Nyt kun vika on päällä niin ei muuta kuin obd-laitteella lukemaan vikakoodia ja seuraamaan mitä tapahtuu.
Kuinka pitkään se käy? Sekunnin, minuutin?
Jos vain sekunteja niin egr:n toiminnan tarkastus, jos on auki niin sitten se lykkää imusarjaan pakokaasua koko ajan ja käy vain hetken ja kun on taas tuulettunut niin uudelleen koittaa käydä.
Avaimen puhtaudella ei ole mitään merkitystä ajonestoon, auto lukee sähkökelan avulla piirin avaimen kotelosta ja siihen ei lika vaikuta. Ja jos ajonesto sohlaa niin siitä pitäisi olla ihan oma merkkivalonsakin?
Ja common rail koneisissa kannattaa kuunnella tankissa olevan siirtopumpun toimintaa, pitäisi surista kun sähköt laittaa päälle. Jos surina on "vaikean" kuuloista niin voi olla että ei pumppaa riittävästi. Imusuodin voi olla tukossa tai pumppu rikki ja oireet ihan kuvatunlaiset...
NURMI JANI
29.12.2011 15:17
Käy alle 10 sekuntia.
Hyvää settiä. Täytyy tulostaa hinurille mukaan.
HJELM ARTO-VEIKKO
29.12.2011 16:43
Työ ducato 2005 sammui itsekseen,vähän päästä päästiin ajamaan
minuutteja sammui taas.Vika oli asentoanturissa-moottorin pyörimistä-
mittaavassa.Diaknoosi lämmetessään oikosulkuun.
Sitä ennen vaihdettiin kaasu ja jarrupolkimien anturit ja tämä hätäseis
kytkin.
t Jelmi
MANNINEN RISTO
29.12.2011 21:50
Kerroppa mikä "nyrkkipaja" keuruulla. Vaihto edessä.
AIRIKKA ISMO
30.12.2011 00:16
Polttoainesuodatin tukossa tai löysällä???
Akunkenkä irti pariksi minuutiksi ja takaisin... pelaako sitten ???
SIRKIÄ MATTI
31.12.2011 03:19
Ei mikään nyrkkipaja korjaamo Keuruulla. http://www.autokorjaamoliimatainen.fi/
Tampereella Fiat osaaja. http://www.italia-motor.fi/Italia-motor/ETUSIVU.html
NURMI JANI
16.01.2012 15:49
Jottain polttoaineantureita uusittiin, mutta vika pysyy.
Nyt on havaittu, että vika ilmenee lämmetessä. Eli jäähtyneenä toimii kunnes lämpee riittävästi.
Oliskohan tuossa Jelmin jutussa yhtäläisyyksiä tähän...
Kuinkahan paljon harmittais jos olisi kesä?
KOCH HANS
17.01.2012 00:09
Terve Nisse
kaiketi silläkin on jokin merkitys, että auto on myös valikoitua laatua??
Katsos tarjolla on monenlaisia hinta-laatusuhde ratkaisee.
t. HooKoo
MÄKELÄ MIKA
17.01.2012 11:21
Polttoainepumppu voi olla hajonnut niin että lämpimänä ei aina nosta polttoainepainetta riittävästi. Pumpun ääni voi silti kuulua. Kylmänä pelaa. Tuolla tavalla on hajonnut -07 Dodge Nitro Diesel. Kone 2,8 VM:n Common Rail diesel. 6 kertaa teki niin että lämpimänä sammutettu esim. kaupan pihaan ja puolen tunnin päästä ei käynnistynyt, starttasi kyllä. Joka kerta hinurilla korjaamolle ja kun yön jälkeen oli jäähtynyt niin aamulla lähti omin avuin käyntiin. Kun viimein älysivät vaihtaa polttoainepumpun niin ongelma poistui. Poistui kyllä autokin kun takuut loppuivat...
NURMI JANI
26.01.2012 21:55
Nyt kipu löytyi ja on korjattu. Konehuoneessa olevan sulakeboksin yhteydessä oleva johtosarja viallinen.
Kiitos Porin Autotalo Pelttarille. Kommunikointi asiakkaan (minun) suuntaan oli koko homman ajan erittäin asiallista. Ja onhan nuo todella ikäviä vikoja tutkia.
Heh, homma meni takuuseen, mutta koeajoihin oli kulunut polttoainetta kolmen kympin edestä :-) Oli muutamia kertoja jäänyt välillekin, eli kyllä siellä yritystä ainakin on ollut... Ilolla maksoin!
NURMI JANI
10.03.2012 22:05
No niin, matkalla Tuuriin ei todellakaan ollut tuuria. Auto sammui ajossa ja moottorin vikavalo syttyi, taas. Auto on ollut tähän asti käytössä korjauksen jälkeen lähes päivittäin ilman ongelmia.
Auto kuljetettiin Alavudelle ja porukka taksilla edeltä. Yövyimme korjaamon pihalla rattoisasti. Hinurin kuski soitti korjaamon pitäjälle ja järjesti meille sähkötkin yöksi!! Lisähaastetta sai jättämällä adapterin kotiin :-)
Korjaamon pihalla sanoin hinurin kuskille, että "Pullo vetoa, että lähtee käyntiin". Ja niinhän se lähti, eli taas ollaan lähtöruudussa. Veikkaisin että vika on sama kuin alkuvuonna löydetty. Nyt olisi tietysti hyvä löytää oikeasti se syy, eikä vaan korjata oiretta. Kesällä Italiassa näitä voi olla astetta haastavampi hoidella...
Vuokra-autolla kotiin koko porukka muistoja rutkasti rikkaampina.
Mitä minä opin tästä:
Pitää tutustua kalustoon tarkemmin (ettei iso kysymysmerkki pään päällä ole reaktio kun kysytään "hinaussilmukkaa", no löytyihän se)
Huomioliivit ei olisi ollut mikään hölmö idea nytkään pimeässä...
AL-Turvasta saa mahtavaa palvelua!
Keli oli karmea. Tihkusade, pakkasen puolella tie ja kitkarenkaat... Havaintoni mukaan osa kanssavaanareista koki sen pätkän myös (Virtaintie, road 66).
P.S. Kuinka helposti saa kyseisessä tilanteessa 3-v pojan silmät suureksi? 10-v kyselee, että onkohan tuolla ulkona susia... :-)
NURMI JANI
27.03.2012 19:40
Ja perjantaina lähdetään hakemaan autoa Seinäjoelta. Mitään ei ole tehty, koska mitään vikaa ei ole löytynyt. Tietokone ilmoitti vikamuistissa olleen hälytys liian korkeasta ja liian matalasta polttoaineen paineesta, mutta ne on kuulemma tulleet siitä kun auto on sammunut.
En oikein tiedä mitä sieltä vikamuistista pitäisi tulla, että jotain voi vaihtaa/korjata takuuseen. Porissa tehdyt toimetkaan ei kaiketi olleet ihan niitä mitä minulle oli kerrottu.
Yksi asia minkä älysin on se, että vika on nyt molemmilla edellisillä kerroilla ilmaantunut kun polttoaine on ollut sen verran vähissä, että varikkovalo on palanut. Viisari on kuitenkin näyttänyt ainetta olevan vielä.
Seinäjoella on autoa tyhjäkäytetty pitkiäkin aikoja ilman ongelmia.
Olen erästä brittifoorumiakin hätyytellyt asian tiimoilta. Siellä on seuraavia ehdotettu:
polttoainesuodatin ei päästä ainetta riittävän hyvin läpi ja katkaisee leikin jossain vaiheessa
käyttää autoa yli puolen tankin polttoaineella ja seuraa esiintyykö vika silloin (ja jatkaa selvitystä tulosten perusteella)
yritettää kuunnella käykö polttoainepumppu kun seuraavat tenät tapahtuu
polttoainetankki ei saa riittävästi korvausilmaa, jolloin polttoainetta ei saa pumpattua riittävällä paineella eteenpäin
Jälleen kaikki vinkit olisi tervetulleita. Arvaukset viasta, sekä ohjeet miten valtuutetun huollon kanssa pitää toimia että saa hommaa eteenpäin. Voiko/pitääkö olla yhteydessä maahantuojaan? Nyt on kahdessa paikassa luonnollisesti valiteltu, että vian etsinnästä ei saa mitään korvausta maahantuojalta, jolloin tietää myös millä innolla sitä etsitään. Odotetaanko tässä nyt kesäkuuta, jolloin takuuaika päättyy?
Kaikki apu on tervetullutta!!
RUUTIAINEN HARRI
27.03.2012 19:58
Minulla oli vuotta uudemmassa ducatossa sellainen vika, joka ilmestyi vain kesken talven että kun polttoaine alkoi olla vähissä ja jos vedätti reippaammin niin ruiskun valo syttyi ja meno loppui siihen. Lisäämällä polttoainetta tai laittamalla useamman kerran virrat päälle ja pois että pumppu nosti taas paineet pääsi jatkamaan. Korina ja pulputus kuului polttoainejärjestelmästä sammutuksen jälkeen kun oli aineet vähissä. Aiemmin sai ajaa viisarin aivan alarajaan ilman ongelmia mutta vian ilmaannuttua oli paras tankata kun neljännestankki oli jäljellä.
NURMI JANI
27.03.2012 20:04
Hei, nyt tuli valoa tähän iltaan. Vaikuttaa äkkiseltään täysin samalta.
Löytyikö tuohon syytä koskaan vai jäikö mystiseksi?
ENGLUND TOM
27.03.2012 20:06
Moi ,seruraava kerta kun auto jättää väliin voisIt kokeilla lähteekö heti hinaamalla
käyntiin.Tappelin monta vuotta sitten Fiat Scudo 2,0 JTD missä oli samanlaisia
oireita.Auto sattoi toimia 3-4 viikko ilman ongelmia mutta yhtäkkiä ei startilla
millään mutta hinaamalla 50 cm ja auto kävi.Vika oli starttmoottorissa,
pyörintanopeus oli välillä liian pieni ja korkeapainepumppu ei kehittänyt
tarpeeksi painetta!
Terv Tomppa
NURMI JANI
27.03.2012 20:12
Kiitos vinkistä!
Mutta huomasin yhden eroavaisuuden meidän oireisiin. Meillä aina ensin sammuu ajosta ja sen jälkeen ei lähde enää starttaamalla. Niin paitsi noin tunnin odottelun jälkeen tai korjaamolle hinauksen jälkeen :-(
MÄKELÄ MIKA
27.03.2012 20:26
Tulee edelleen mieleen se polttoainepumppu. Voikohan sitä testata paremmin? Tai tietävätkö että onko niitä vaihdettu koskaan vastaaviin moottoreihin? Mitähän se maksaa jos vain vaihtaisi ja jättäisi testin päälle? Tuliskohan jollain diesellaitteisiin erikoistuneella ei merkkiliikkeellä asiasta mitään mieleen? Laita googleen dieselkorjaamot alueeltasi ja kysy. Polttoainesuodatin on tietty halpa vaihtaa mutta luulisi että jos tyhjähkön tankin pohjalla oleva mahdollinen lika lähtee liikkeelle ja tukkii suodattimen niin vika jäisi päälle eikä korjaantuisi itsestään. Onnea kohti kevättä, kaupan purku on se viimeinen vaihtoehto jos sillä ei voi ajaa.
HELLGREN HANNELE
27.03.2012 20:45
Koitappas,kun auto sammuu avaa polttoainesäiliön korkki olisko apua.
jos ei saa ilmaa.
Vesa Salonen.
PITKÄRANTA TOIVO
27.03.2012 20:46
Moi! Autosi oireet ovt jotenkin tuttuja, mutta kuitenkin erilaiset, kuin miten edellinen Fiattini käyttäytyi.
Veto loppui ja auto sammui.Käynnistysyritys käynnisti auton, mutta salli vain tyhjäkäynnin. Pienikin kaasun lisäys sammutti motin. Suljettuani lämmittinen puhaltimen (ääni pois) ja virta päälle. Polttoainepumpun ääni kuului, myös hieman virran katkaisun jälkeen. Kuului myös korinaa..
Polttoainetankin avaus aiheutti ilman virtauksen tankkiin. Tämän jälkeen pelasi normaalisti, kunnes toisti taas saman tempun. Näin muutama kerta talven mittaan
RUUTIAINEN HARRI
28.03.2012 08:01
En paneutunut asiaan enempää kuin pidin huolen että an ajanut alle 1/4 tankin, tuo oirehti vain talvisin. Outo juttu. Autossa oli myös webasto, liekö sillä ollut mitään osuutta asiaan.
NURMI JANI
08.07.2012 18:24
Päivitystä tilanteeseen.
Pakkasen ja vajaan tankin voi nyt sulkea pois. Italiassa, Adrianmeren pohjukassa, jonkun verran yli 30 lämmintä ja puoli tankkia ainetta. Auto hyytyi. Soitto Autoliittoon jonka kautta hinuri paikalle vajaan tunnin odottelun jälkeen. Taas ajamalla korjaamon pihaan odottelemaan siestan päättymistä.
14:30 miehet palasivat töihin. Kukaan ei puhunut lontoota. Välillä lähtee käytiin ja välillä ei. Polttoaineen paineongelmaa kertoo tietokone. Kolmen ja puolen tunnin jälkeen ongelma alkaa selviätä. Polttoaineen siirtopumpulle (tankissa) tulee välillä jännite ja välillä ei tule. Testasivat vielä syöttämällä jännitettä piuhaan konehuoneen puolelta ja mittasivat ohjaamon puolella. Välillä tulee ja välillä ei. Ja luonnollisesti aina kun virta kulkee lähtee käyntiin, ja kun ei kulje näkyi tietokoneeltakin polttoainepaineongelma. Katastrooffi-sanan ymmärsin vaikken Italiaa puhukaan.
Paikalle tilatun "tulkin" kanssa kaveri kertoo, että vika on johtosarjassa ja selittää sen minkä jo sivusta seuranneena huomasinkin. Sovitaan ongelman "ohituksesta" ja että varsinainen korjaus pitää tehdä kun päästään Suomeen. Kaverit värkkäsivät katkaisijan kautta suoraan sähköt pumpulle ja "käyttöopastuksen" jälkeen matka jatkuu. Puoli päivää ja reilu pari hunttia meni. No, auton ympärillä pyöri parhaimmilla kolme ukkoa vikaa etsiessä eli ei mielestäni paha. Ja meidän ongelma ohitti kaikki muut työt!! Hieno toimintaa kertakaikkiaan!!!
Nyt ollaan Pagin saarella Kroatiassa vaimon kovasta vastustuksesta huolimatta. Kelit jatkuu (>+30) ja rannikko Rijekasta alaspäin ajellessa käsittämättömän kaunis. Sadepäivä vietettiin sopivasti Postojnassa luolia hämmästellessä :-)
Kunhan kotimaahan päästään pitää ruveta vaatimaan korjausta takuuseen joka meni kesäkuun loppupuolella umpeen. Oman käsitykseni mukaan ei pitäisi olla ongelma, koska vika esiintynyt jo paljon ennen takuuajan loppumista. Josko nyt saisi korjauksen sen "vian etsinnästä ei saa rahaa" rutinan tilalle.
Toivotaan että Italiaanon systeemi skulaa!!!
TURUNEN HEIMO
10.07.2012 14:35
Takuu pelaa Suomessakin ongelmitta.
KOSKINEN JANI
10.07.2012 15:56
Ihan kuin tuolla mun aiemmassa viestissä olisi tuohon polttoaineen siirtopumppun jo viitattu ;)
Pakko kyllä todeta että näiden vikojen tutkiminen on ihan tuskaa asentajan näkökulmastaj a myös asiakkaankin osalta. Mutta, näissä tapauksissa asentajalla pitäisi olla rohkeutta rakentaa vaikka muutaman merkkivalon paneeli mistä näkisi samantein onko sähköä esim siirtopumpulla, eculla jne. Noista voisi sitten vikatilassa saada jotain infoa ulos.
NURMI JANI
10.07.2012 16:55
Se on aivan varmasti täysin totta, että vikaa joka esiintyy aina välillä on erittäin hankala etsiä. Mutta toisaalta olen sitä mieltä, että suurin puute näiden selvittelyssä taitaa olla tahtotilassa.
Asentajalla pitäisi olla rohkeutta ja varmaan monesti olisikin, mutta jos pikkukymppi toitottaa asentajalle samaa virttä kuin asiakkaalle siitä että etsimisestä ei saa rahaa, niin on asentajaltakin vähän kädet sidottu.
Niin ja itse asiassa nythän siitä etsimisestä sai rahaa ;-)
Matkailukulkimien vian etsinnässä pitäisi myös muistaa käytön luonne. Usein ollaan hyvin kaukana kotoa, kun taas joku jakelupaku saattaa pyöriä 20 km sisällä kotikylän verstaasta elinkaarensa alkuvuodet.