- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Matkailuautosta
Matkailuautosta
Olen vetänyt vaunua 25-vuotta ja kiinnostaisi välillä matkailuauto. Harkinnassa on käytetty Ford-Capron TC Mobile Hymer T65 vm 2009, Puoli-inte 2.2 TDCi koneella. Mallissa iso takatalli. Truma. Tuntuu vanhan 6002 Soliferin jälkeen vähän ahtaalta!? Saisiko kommentteja ja vinkkejä ko. autosta?
Minä olen kiertänyt Suomea puoli-indekroitulla ainakin 65000km.Nyt olen vaunukannassa, Molemmat on hyviä ja kaikkeen kyllästyyja haluaa kokeilla uutta. Minä olen kuitenkin auto-mies.Minusta tuntuu että caravaanarin elämä ei ole sitä oikeeta jos vaunu on kausi tai vuosi paikalla kuten minulla.PS.mieli tekee carvaanarin kulkea ja tutustua uusiin paikkoihin.Terv.UP.
Olen myös kierrellyt tätä suomen kamaraa pitkin ja poikin, välillä vetäen asunto vaunua (vaunuja ollut 4) välillä Asunto autolla (autoja10). Aina on kuiteskin as.auto ollut "meille " paras vaihto ehto (autokin tällä erää).Karavaanarina emme voi pysyä paikoilla vaan kierämme aina vaan..
Käyttäjän lisäys viestiin 22.12.2011 klo 21:58:00 PS: Ford on aika tuntematon vehje.Ollut vain yksi Ford. Aika vika altis oli meitin Ford 1996 malli
Iso takatalli on matkatavaroiden, varsinkin polkupyörien kannalta hyvä, mutta poikittaisvuoteena toteutettune vuoteena se on minun mukavuudenhaluisille elintavoilleni huonosti sopiva: Huonoa on vuoteeseen kiipeäminen ja varsinkin alastulo. Takimmainen kipeää etummaisen yli yötarpeille mennessään ja takaisin tullessaan.... Lisäksi jos vaikka lepäilee, ja toinen on oleskelutilassa, kommunikointi takatallin päällä olevalta poikittaisvuoteelta on hankalaa, katsekontakti ei onnistu ollenkaan...
Tämä koskee tietenkin vaan niitä jotka haluaa lepäillä ja samanaikaisesti kommunikoida oleskelutilassa puuhastelevan puoliskon kanssa.. Jos kuitenkin on vuosikymmenten aikana puhuttu asiat selviksi niin sittenhän tuo ei ole ongelma;)
Minä taas kerron oman kokemukseni tältä päivältä.Mun vokelista meni pakki ja siihen 5vaihteiseen laatikon tilalle 4vaihteisen laatikon, kumma kyllä auto parani paljon, tämä on vain muutaman sadan kilometrin matkani kokemus. Kulutuksesta en osaa sanoa mitään,mutta auto pitään helpommin tuon 80km/h vauhdin.Siis ei 5 pyörästö vain pakki vika(laatikkoa ei vielä avattu). Molemmat on vaunu ja auto ei niistä osaa sanoa kumpi on paremppi taitaa olla tuo Belarus(traktori) paras.
Käyttäjän lisäys viestiin 22.12.2011 klo 23:52:57 Ois pitäny lukia enenkuin lähetti, taas.
Nestekeskuslämmitykseen tottuneelle Truman ilmakeskuslämmitys saattaa aiheuttaa epäilyksiä. Ainakin itsellä 30vuotta Primuksilla lämmittäneenä aluksi häiritsi Trumatikin melu, varsinkin isommilla tehoilla. Lämmöntarpeen ollessa pieni, Trumatic käy varsin siististi hyristen, mutta kunnon pakkasilla puhallin käy aikamoisella suhinalla. Melun kokeminen on toki henkilökohtainen asia ja toisaalta myös leiriytymispaikan yleismelu vaikuttaa asiaan. Puskaparkissa vilkasliikenteisen tien leväkkeellä lämmittimen melu itseasiassa häivyttää ohikiitävien ajoneuvojen aiheuttaman melun, korpijärven rannalla taas lämmittimen suhina estää kuulohavainnot ympäröivän luonnon äänistä. Trumatikissa on toisaalta hienoja ominaisuuksia, kopin lämpeneminen on todella nopeaa, ja ilmapuhalluksella kastuneiden vaatteiden kenkien yms kuivuminen käy rivakasti. Huoleton ja varmatoiminen lämmitin Trumatic kyllä on, kyllä sillä koppi lämpimänä pysyy.
Itsellä kokemuksia Priimuksesta ja Alden pystypannusta sekä nyt elokuusta alkaen Trumaticista. Primus hyvä ja lämpöä riitti kokemus -25, tosin poksahtelee käynnistyessään ja patterit napsaa (Soliferin vaunu). Alde oli LMC vm 91 autossa. Lämpöä riitti eikä patterit napsuneet kun oppi säätämään liekin tehon. Sähköllä tarkeni -5 asti. Seinät lämpimiä kiitos hyvien ilmasolien. Nykyisessä autossa (Granduca Pegaso 63 vm 97) on Trumatic ja lisänä ohjaamossa keraaminen sähkölämmitin ja lattialämmitys sähköllä. Kokemusta ei vielä pakkasista. Ei ole ollut kuin kylmimmillään -5. Silloin pärjäsi pelkällä sähköllä puoliteholla ja lattialämmityksellä. Huomasin, että ilmankierto ei ole hyvä seinät ja kaapit viileitä. Rakentelen tässä pikkuhiljaa ilmasolia sänkyjen ympärille ja kaappeihin. Katsotaan pärjätäänkö pakkasella. Trumatic on kyllä nopea lämpiämään, mutta puhallin varmaan äänekäs koska sijaitsee takasängyn vieressä, alkoviin ei ääntä kuulu. Keraamisen lämmittimen ääni ei puolella teholla kuulu takasänkyyn. Kaikki lämmittimet lämmittävät, mutta kyllä mielestäni pysty Alde on ykkönen.
Esa
Olli puhuu mun suullani. Sieltä sänkypoterosta kiipeäminen on erittäin hankalaa, se on pahempi kuin alkovista laskeutuminen koska aukko on niin kapea. Kokeile, menkää molemmat sinne, pääsekö siitä yli ilman etummaisen avunhuutoja. http://www.auto1.fi/ford-capron/tc+mobile+hymer+t65+puoli-inte/640463
Meidän kokemusten mukaan ja meidän tarpeisiin seuraavassa autossa tulee olemaan pitkittäiset vuoteet, takatalli, L-keittiö ja korkea jääkaappi.
@timppa
Muistuu mieleen se ensimmäinen kokemus pysty-Aldesta. Kauppatapahtuma oli sovittu Petäjäveden Shellille -90 luvun puoliväli oli aika. Myyjä (jobbari) tumma, hieman romaanin näköinen mies ei tiennyt pannun käynnistämisestä sen enenmpään kuin allek. Kaasupullo auki ja nappia painamaan pannun kyljestä. Pari kolme kertaa kokeiltiin, eikä pannu lähtenyt tulille. Sitten huomattiin ohjekirjasta, ettei päävirtakytkin ollut kiinni, seuraava käynnistys sitten virrat päällä. Oli se kova pamaus kun aikaisemmat kaasut räjähtämällä syttyivät kipinän saatuaan. Hormiputken hattu lensi parikymmentä metriä paukun voimasta aseman pihalle. Kaikki kolme säntäsimme vaunusta ulos hieman säikkynä, niin oli myös huoltoasemalla olleita ihmisiä juoksujalkaa tulossa katsomaan, josko apua tarvittaisiin. Tummaa myyjää hiemän siinä muutama katseli ja kyseli, luulossa että meneillään olisi joku hässäkkäjuttu. Hyvin siitä sitten selvittin naurujen kera ja kaupat tuli tehtyä nätistä Kabesta. Vaunu oli ollut Seinäjoen naispesäpalloijoiden käytössä jonkilaisena taukopaikkana, upea tummanpunaisen sisustus ja hajuveden tuoksun sai kaupan päälle. Ja se pysty-Alde toimi moitteetta lähes 9 vuotta minkä vaunu oli meillä.
Tuoko ? Vai muutoin samanmoinen ?
http://www.autokaupat.net/uusi/matkailuautot-vaunut.php?/Ford-Capron/TC+Mobile+Hymer+T65+Puoli-inte/&view=1580161
Tuo sänky sydseemi on vallan kiva pedata, en haluis olla hän joka sen joutuu tekeen . . .
Muutoinkin tuo sänky on käytännössä "karmee viritys" , mutta yhden pikkureissun vuokravehkeenä tuo menis mutt omaksi ei missään nimessä.
Kun lomaillaan, missä tarvitaan noin isoa tavaratilaa ? Itse en tuollaista tarvi . . .
Tuosta kun tuon pikkusoffan "heittää" pois, saa tilaa kulkemiseen . . .
Mutta jokainen ostaa sen minkä parhaaksi itselleen näkee, ja hyvä niin . . .
Silffiissiii . . .
Käyttäjän lisäys viestiin 23.12.2011 klo 19:00:26
Nii, onks tuossa paljonparjattu "ylikorkee" Voortin etuistuin ? Kun siinä on kääntyvä kuljettajan penkki . . .
Ajat pää katossa ja jalat ei ylety polkimille . . .
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.