Hehkutusongelma?

PIEKKOLA PENTTI 21.12.2011 12:28

Kaverin DUCATOSSA vm09 käynnistyongelma, jonka syitä olisin poissulkenut. Olisiko jollakin tietoa minkä sulakkeen / releen kautta virta hehkuille menee? Italian kielinen omistajankirja on hebreaa. Teknillisien tietojen saamiseksi paikallinen edustaja antoi maksullisen websivun https://www.technicalinformation.fiat.com. Polku tietoihin ei yrityksistä huolimatta auennut. Rekisteröityminen töksähti ehkä yritysveronumeroon? Millaisia kokemuksia muilla caravanareilla ko. infosta.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.12.2011 klo 10:30:24 Kiitos hyvistä vinkeistä vian etsintään. Ongelma vain on tilojen tukkoisuus. Hehkutulppia ei pääse mäkemään vaikka uloimman suojakuoren poistaakin. Edessä monenlaista letkua ja ruiskuputkea. Kyllä vanhana automiehenä kaipaa tilavaa konehuonetta, johän sai kädenkin mahtumaan. Edelleen kaipaan tietoa ko sulakkeen numerosta ja kommentteja tuon web sivun käytettävyydestä. Rauhallisen Joulun odotusta kaikille!

VARTIAINEN URPO 21.12.2011 14:41

http://www.esutech.com/mobilismi/apua_autot/fiat.shtml Tuolla epäilevät et maajohto olisihuono

JANHONEN MATTI 21.12.2011 15:29

Ei ole minullaan tiedossa missä hehkun sulake -09 -mallissa on mutta uskon sen löytyvän autosta suhkoht helposti. On näet ampperimäärältään suurin. Sen jälkeen kun sulake on tarkastettu vian poissulkemista (jos enää tarpeen) voi tehdä vaikkapa näin. Aivan ensin tulee tarkistaa, tuleeko hehkutulpille jännite. Kytke mittari tai testikynä hehkutulppien syöttöjohtoon ja toinen pää moottorin kautta maahan ja aloita hehkutus. Tässä kaveri voi olla tarpeen. Jos hehkuille tulee virtaa mittari näyttää jännitteen tai testikynän valo palaa. Huom. hehkutuksen loputtua hehkujen jännite putoaa nollaan. Jos hehkutuksen aikana hehkutulpille ei tule virtaa ja jos sulake on ehjä, on vika itse releessä ja/tai sen säätöyksikössä. Releen säätöyksikön toimintaan taas vaikuttaa mm. ajonestolaite ja moottorin lämpöanturi.

Jos hehkuille hehkutuksen aikana tulee virta ja hehkut on kunnossa niin hehkut lämpenee. Lämpenemisen voi todeta koettamalla hehkun rungosta lämpeneekö kaikki hehkut samalla tavalla. Ellei hehku lämpene niin vika on ao. hehkussa. On tapauksia jossa kolme neljästä hehkusta on ollut "mykkiä" ja käynnistyminen on silloin hyvin heikkoa. Myös jokaisen hehkutulpan vastus kannattaa mitata. Mittaa hehkun vastus hehkutulpan navan ja maan (moottorin rungon) välillä Kunnossa olevan hehkun vastus on hyvin pieni, eli jos vastausta on muutamaa ohmi tai enemmän hehkutulppa on viallinen.

Jos hehkuja pitää vaihtaa niin kannattaa vaihtaa kaikki kerralla. Niillä tupaa olemaan vähän sama ominaisuus kun ajovalolampuilla, kun yksi menee niin kohta menee toinenkin. Säästää työssä kun vaihtaa kaikki kerralla.

KERTTULA PEKKA 21.12.2011 16:53

Starttiakun plus navassa on aika suuria sulakkeita ja akku on kuskin jalkojen alla kotelossa.

LAUKKANEN MAURI 21.12.2011 18:16

Matti kävi läpi jos tärkeimät,muuta helpon tapa on mitata ottaako hehkut virtaa; eli ne on kytketty rinnan jolloin virta on niiden summa.

Eli taas se ohmin laki U=1XR ,siis oletettu hehkun vastus 1 ohmi jolloin virta on 12/1=12A ,per heku(vastus arvo on oletus).

Helppo on myös seurata johtoa,joka menee hehkuille,saattaa olle että se hehkun rele on konehuoneessa ja siinä varmaan on paksukot johdot,sekä myös se sulake.

Eli siinä ei mene pitkään amattimieheltä kun vika on paikalistettu,eikä maksa maltaita.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.12.2011 klo 18:19:12 Virtamittarit ovat induktiivisia,siis virta mitataan johdon päältä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.