07-Fordin alusta

RYTKÖNEN MARKO 20.12.2011 16:02

Onhan näitä täällä paljonkin puitu,mutta edellinen auto oli fiatin alustalla ja nyt meinaan koettaa fordin alustaa.Metsäänköhän menee...? Olikos 07 fordissa jotain...ei niin hyvää? Jostain taisin kuulla että kierrä kaukaa se 07 malli. Liekköhän perää?

STRÖM KARI 20.12.2011 16:19

Alustasta?Onko päällä kenties Hobby,Carado...... Kuullu jostai..... Itelläni Ford tosin 08.Otettu käyttöön 09.Carado.Ei paha.Kahdelle immeiselle ihan toimiva.Jatkuvassa käytössä talvet/kesät.Hyvin ollaan tarettu esim. viime talvenakin.Eiköhän aikalailla sama kuin 07.

RYTKÖNEN MARKO 20.12.2011 16:27

Ai niin...se koppa on hymerin. Joo ei kuulopuheisiin tietysti pitäis tarttua,mut ajattelin kysyä kun täällä on sitä kokemusta aikalailla ja saa samalla puolesta ja vastaan vastauksia... Tiedä sitten helepottaako se valintaa vai ei. Näyttää vaan et nuo 07-09 alkovi hymerit on kaikki fordin alustalla,joten jos hymerin haluaa ,tulee alustamerkin vaihto.

STRÖM KARI 20.12.2011 16:38

Miksi just Hymer alkovi?No maku asia,onhan alkovia Foordin alustalla muitakin esim.carado ym.Mutta ei Foordista pahaa sanomista,Itellä ei alkovi foordin alustalla, otin kääntyvän istuimen osan pois niin parani ajo-ominaisuudet huomattavasti.Ajelin ennen Fiiua,jossa ajoominaisuudet paremmat verrattuna foordiin,esim.ohjauspyörän säätöym.

YLINIEMI SEPPO 20.12.2011 16:42

Kari: miten kääntyvä istuimen osa voi vaikuttaa ajo-ominaisuuteen?

STRÖM KARI 20.12.2011 16:44

Ei ole pää katossa.Parantaa huomattavasti eteenpäin näkyvyyttä,kun istuu 15cm alempana.

Käyttäjän lisäys viestiin 20.12.2011 klo 16:49:48 On Foordin vissiin ainoita huonoja puolia tuo kuskin istuin,jos on ainakin aluperäinen.Elikkä istuimen säädöt.

HIETAVUORI JUHA 20.12.2011 16:54

Markolle

Harkitse mieluummin takaveto mallia on aivan eri peli etenkin talvella.

STRÖM KARI 20.12.2011 17:04

Ei takavedosta kokemuksia,mutta vois olla asiaa.Ei olis näitä lastentauteja jotka kuuluu muihinkin merkkeihin kuin foordeihin.Tarkoitan etuveto.Itsellä meni ensinmäisessä katsastuksessa etu raidetangonpäät vaihtoon,ajettu 40,000km.mutta on niitä vikoja muissakin esim.Fiiu,mersu,melko uusina.Tämä on nykyaikaa,Takuu loppuu,vikoja tulee merkistä riippumatta.Onnellisia kilometrejä Foordilla,kyllä sillä eteenpäin pääsee niin kuin muillakin merkeillä.

AHOLA JARI 20.12.2011 18:39

Ainakin tällä -07 2.4TDCi paripörä Transulla on mennyt ongelmitta. 4 vuotta, 43tkm .Ainoa oikea (tyyppi?)vika oli kytkimen käyttösylinteri nyt kesällä. Oireili jo Unkarissa, mutta vaihdoin vasta kotona ite kun olisi huoltoajat ollut tiukoilla.. 80€ oli kulu pikkuhommalle. Ilmastoinnista on huoltojen (2 kertaa/4v) välillä hävinnyt kyllä tavaraa, Liekö kuitenki toleransseissa.. Alkup. (ainoat) renkaat kestänyt (6-7mm vielä). Jarrupalat alkup.. Ei mitään takaisinkutsuja - pelkkiä normihuoltoja tällä ketjukoneella.

Jos "ei-Ford" istuin luetaan alustan viaksi, niin yhtälailla se on Fiiussakin; Adrian Visiota kattelin - kääntöistuin tai/ja ohjaamon lattiaeriste nostaa kuskin asentoa kojelautaan nähden, että yli 190cm:llä ottaa sääret ilkeästi kiinni romulaatikko-pattiin mittariston alla. Ja se ratin syvyyssääntö on onneton 5-8cm - ilman tilttiä. Ei voinut laittaa kuin yläasentoon, että väliin mahtui. Höh! Sen sijaan Fordin omassa istuimessa riittää mulle säätövaroja - eikä ole otsa alkovin puolella ;) Vähäpätöinen "vika" molemmissa, joka on korjattavissa..

SAARELA HARRI 21.12.2011 10:27

-07 Ford alustaisella Carado T337´lla nyt olen kuljeksinut 60´000 km, ja toistaiseksi ei ole ollut teknisiä ongelmia,normaalit huollottehty. 80-100 km/ h matkanopeudella mitattu kulutus 9,5 L/100 km, ajotietokone väittää kylläkin 9 L. Alussa oli "ongelmana" pienehkö alavääntö, joten liikkeelle lähtö oli mitä oli. Sekin korjautui voimansiirron ohjelmapäivityksellä joka maksoi 70-80 €.

VAINIO RISTO 21.12.2011 11:55

Oman 07 Turkissa valmistetun Fordin kohdalla voisin sanoa vikana tai ominaisuutena eturenkaiden erikoisen suuren kulumisen. Kulmat kohdallaan ja silleen, mutta 13tkm syö Continental Vanco renkaista noin 5mm kulutuspintaa. Nokia CR Cargo kitkat alla nyt ja 3tkm syönyt pintaa 2mm.

AHOLA JARI 21.12.2011 14:43

http://www.etis.ford.com/vehicleRegSelector.do

Syötä "Ajoneuvo"-välilehdellä valmistenumero ja "Hae". Saat tarkat tiedot ajoneuvosta, pelastuskortit, huolto-ohjelmat, korimuunnokset (liittimet, vetokoukut, releet, sulakkeet, jne, siis kaiken sen tiedon mitä asunto-osan koritehdas) ja .dwg-mittapiirrokset sekä avoimet takaisinkutsut.

STRÖM KARI 21.12.2011 15:12

No niin Raimo.Ei muuta kuin kauppoja tekemään.On se alusta mikä tahansa aina jotain viritelmää löytyy.Kaikkeen on neuvot ja avut täällä.Kyllä tällä Foordillakin eteenpäin pääsee,kuin muillakin.Ehkäpä pääsee vähemmillä korjaamolla olemisella,tiedä häntä.Hyvät Joulut.

HAAPANEN TIMO 21.12.2011 19:22

Ristolla on joku häikkä siellä edessä, ei renkaat voi noin kulua.

@timppa

JOKINEN ARI 21.12.2011 21:36

Fordin Tdi-moottoreissa taisi noihin aikoihin olla ohjelmistopäivitys tarpeen. Jos ei ole päivitetty niin liikkellelähtö vaatii kaasun huudattamista kun vääntöä ei ole juuri lainkaan alakierroksilla . Meillä oli 5-vaihteinen etuveto jonka Veho päivitti takuuna ja siitä tuli aivan eri auto , päivityksen jälkeen lähtee liikkeelle tyhjäkäynnillä.

KOSKINEN OLLI 21.12.2011 23:01

Tämä että suurelta valmistajalta tulee tehtaasta ulos auto jossa on huono moottorinohjelmointi, kertoo kyllä hyvin ettei moottorinohjelmointi ole autotehtaissa ns.hanskassa.

Koskee myös muita merkkejä, automaattilaatikoiden, ilmastointien jne, ohjemointia, minullakin on henkilöautossani varsin kehno ohjelmointi sekä moottorissa että laatikossa, eikä oleellisesti parempaa ole saatavissa, vaikka jotain päivityksiä on kyllä tehty..

VAINIO RISTO 22.12.2011 08:18

Timolle! Tarkistettu on ja renkaat kuluu tasaisesti. Jos vähän googlettaa niin huomaa, että kyllä muutkin valittaa jopa pakettiautoissa eturenkaiden kulumista.

HIETAVUORI JUHA 22.12.2011 09:20

80000 km ajettu vm 2007 . Päivitys tehty maksoi Fordilla 50€. Etu ja muut renkaat alkuperäiset ,tosin talvella alla nastarenkaat. Talvella kyllä aika vähän ajeltu satunnaisia mökkireissuja. Matkaa sivu 65 km. Kesä kumit kestää kyllä vielä ensi kesänkin , jos vaan kuski. Niin ja tietysti takaveto ja paripyörät,mielestäni paras vaihtoehto näinkin painavalle autolle. Hyvää Joulua Kaikille !!!!

Käyttäjän lisäys viestiin 22.12.2011 klo 09:25:45 Niin nyt kun vaihdettiin talvikummit niin laitatin sisimmäisiin renkaisiin venttiilien jatkot . Nyt pääsee niistäkin ilmanpaineita helpommin tarkastamaan. Maksoivat kympin ,pari ,en muista tarkemmin.

KOSKINEN OLLI 22.12.2011 19:57

Mun mielestä auton renkaita kuluttaa vain ja ainoastaan tien pinta.

Tien pinta on aivan sama jokaisen automerkin kuljettavaksi.

Mielestäni autotehtaiden toleranssit on yllättävän suuret, ja renkaat voi olla hieman vinksallaan kukin omaan suuntansa. ja on kuitenkin autotehtaan antamissa raja arvoissa. Auton rakenteet siinä sitten ottaa vastaan ristiinkulkevien pyörien jännitykset. Ei liene syytä ihmetellä että tukivarsien kumilaakerit väsyy, josta syystä katsastumies vinkkkaa, tukivarsikauppias hymyilee, laakerikauppias kiittää, ja rengaskauppias morjestaa. ;)

PÄIVINEN UNTO 22.12.2011 21:16

Jos pyörät pyörii ne varmati kulluu.Hietavuoren Jussille ja rovalle Hyvää joulua .Meillä ei ole kulunut kuin Kian renkaat .Ps.ollaan viihdytty.Terv.UP.

HYRKÄS KARI 23.12.2011 09:13

Itselläni päivitettiin takuuseen etuvetoinen 5,2 m, 08 mallinen auttoi jonkin verran, sitten ko auton alustaan laitettin Kaarinassa Vuolan jousipajalla yksi lisä lehti taakse auto jämäköityi huomattavasti, pysähdyksessä niiaamiset jäivät pois ja sivuttais huojunta. Ihan vaan tiedoksi että Foordiin päivitys onnstui hyvin erääseen kilpailevaan ns. laatu merkkiin kun takuuseen tehtiin niin auto jäi lähes pariksi viikoksi korjaamolle. Nyt on toistavuotta ollut takaveto 7,4m Transit, on kyllä aivan eri auto kuin etuvetoinen, joskin kulutus nousi pari litraa satasella, talvikelissä hyvä kulkija.

HAAPANEN TIMO 23.12.2011 10:54

Risto! Jos 13 000km vie 5mm renkaista, on aivan satavarmaa että vikaa on. Siellä on luultavasti Camberia väärin ja sitä korjataan aurauksella tai harituksella. Tai sitten puslat antavat periksi ja pyörät vääntyilevät miten sattuu.

Pyrkiikö se jossain tien heitoissa vetelemään sivulle? Tasaisella menee varmaankin hyvin.

@timppa

VAINIO RISTO 23.12.2011 13:10

Timolle,

Fordilla kavivät kaikki läpi ja on kuulemma kunnossa. Ei vetele eikä muutenkaan käyttäydy kummallisesti. Hyvä ajettava minusta, ainoastaan kova tuuli on ongelma, kun auto kolme metriä korkea. Totuus vaan on, että etuveto Transit syö eturenkaita paljon. Jos kulmissa ja muissa olisi vikaa niin luulisi näkyvän renkaan pinnassa epätasaisena kulumisena. Taitaa olla niin paljon tehoa keulassa (131h) :) Olisi tietysti kiva kuulla miten muilla menee näiden etukumien kanssa. Autolla ajettu nyt noin 18tkm, ostettaessa 7,6tkm.

YLINIEMI SEPPO 23.12.2011 14:27

35000km ajettu reilu neliämilliä kulutuspintaa jäljellä.

continentaalit renkaat.

KOSKINEN OLLI 23.12.2011 16:51

Niin, jos auto käydään läpi, ja se on tehtaan ilmoittamien toleranssien rajojen sisällä, niin mitäpä muuta suomalainen asentaja voi silloin sanoa, kuin että auto on kunnossa.

On kuitenkin eri asia laittaa pyörät kulkemaan tarkasti toleranssin keskelle tai tarkasti suoraan. Sitä ei takuuseen tehdä, eikä sitä hommaa taida kukaan muukaan tosissaan ottaa, kun kerran on tehtaan toleransseissa ja asiakas kertoo että auton ajo ominaisuudet on mainiot.

VIRTANEN HANNU 23.12.2011 16:59

Kävin mittaamassa kulutuspinnat kun keskustelu ajautui renkaiden kulumiseen. Etuveto Transit -08 puoli-integroitu Burstner, ajettu 13600km. Renkaat Continental Vanco, uusi varapyörä pintaa 10mm. Renkaita kierrätetty ympäriinsä, kaikissa pintaa 7-7.5 mm. Eli noin 5000km/mm, ja aivan tasaisesti kuluu etusetkin.

SUOMI SEPPO 23.12.2011 17:18

Helposti tulee mieleen että Riston ransussa on mittaria peukaloitu, @seppo

KOSKINEN OLLI 23.12.2011 18:22

Ei minun mielestäni Riston autossa ole mitään vikaa. ... Toisaalta, en tiedä miksi auton pyörien pitäisi aurata aurauskulmien avulla tietä?

HAAPANEN TIMO 23.12.2011 18:41

Seppo! Kun ne kitkatkin ovat kuluneet. Minä en tiedä onko transussa säädettävä Camber, mutta sieltä syy todennäköisesti löytyy. Onko se nokka kovin alhaalla? sekin voi muuttaa Camberia. Ovatko vanteet alkuperäiset, tai jos eivät onko offset niinkuin alunperin? Oliko se nelipyörämittauksessa, jos ei, onko taka-akseli suorassa?

Auton merkki ei vaikuta renkaiden kulumiseen, joku syy on olemassa.

@timppa

KOSKINEN OLLI 23.12.2011 20:20

Katsokaapas joskus kun kävelette kaupungissa katua pitkin, siirtykää jalkakäytävällä seinän viereen, katsokaa miten tarkasti talot ovat tarkalleen samassa suunnassa. ei siinä mitää toleranssia ole. Vanhoissakin kaupunginosissa on osattu laittaa talot hyvin tarkasti samaan riviin. Timpurilla ei olekkaan tolerannseja, vaan on rakennettu "just."

Miettikääpä sitä että jos talotkin auraisi samaten kuin autojen pyörät, Miten nopeasti katu sulkeutuisI?

Mitatkaapa etupyörien vanteesta etu ja takaosan etäisyyden mittaero, siitä se lähtee selviämään miten paljon sivuluisua oikea /kevyempi) etupyörä ottaa jokaisella kilometrillä. Tai kymmenellä tuhannella kilometrillä.

VAINIO RISTO 24.12.2011 13:59

Moi Seppo,

Enpä usko, että mittaria peukaloitu, koska suurin osa kilometreistä ajettu itse eli itse on renkaita kulutettu. Kun ostin auton, tarkastin renkaat ja mittasin urasyvyydet. Ensimmäinen huomio eturenkaiden kulumisesta oli kesällä Lofoottien reissun jälkeen. Minusta 35tkm samoilla renkailla on aika hyvä saavutus matkailuautolla joka vetää edestä ja painaa 3,5t. Ei edes Volvo V70 kulje samoilla kesärenkailla tuota määrää, jos ei ole Michelin renkaita alla, muilla renkailla kaksi kesää ja noin 20 - 25tkm riittää lopettamaan renkaat. Näin tosin oli meillä käynnyt, kun vedettiin vaunua Volvolla. Ainoa rengas, mikä kestää, on Michelin.

KOSKINEN OLLI 24.12.2011 23:41

Ninkuin kaikkin autot, Myös Volvot kuluttaa renkaita ihan yksilöllisesti sen mukaaan miten renkaiden aurauskulmat sattuu olemaan. Esim etupyörät voi säätää aivan samansuutaisiksi, tai sitten auraamaan, aurauksen maksimiarvo on 0,2 astetta. Siis kummassankin pyörässä. Jos kumpainenkin pyörä on säädetty maksimiauraukseen 350000 kilomertin matkan aikana renkaat ovat sen lisäksi että ovat vierineet eteenpäin, luistaneet sivuluísua. yhteensä 244km.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.12.2011 klo 23:43:33 Yksi nolla liikaa, Siis 35000 kilometrin matkalla 244km

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.