Tämä on syytä saattaa muidenkin tietoon

JANHONEN MATTI 05.12.2011 13:06

Selaisin tuossa akkujen latausjännitteisiin liittyviä tietoja ja törmäsin siinä yhteydessä opukseen Sähkö ja Vene. Opaskirja (64 s.) on alunperin norjalaisen Sähköurakoitsijain liiton julkaisusarjaa, alkuperäiseltä nimeltään Strom am board (2007) Sähköturvallisuuden edistämiskeskuksen STEK:n toimeksiannosta opaskirja on v. 2010 käännetty suomeksi, tekstiä on modernisoitu teknisestä kehityksestä johtuen, ja kirjoitettu maasähköosuus vastaamaan suomalaisia määräyksiä.

Kirjanen on luettavissa tai kopiotavissa STEK:n nettisivuilta www.stek.fi.

Vaikka opaskirja on kirjoitettu alunperin venemiehille se sopii hyvin myös matkailuautojen ja vaunujen sähkölaitteiden tietopaketiksi. Suomalainen käännös on helppolukuinen ja kuvat havainnollisia.

Merkitkää tiedoksi ja käyttäkää hyväksi.

Ps. Voiskohan tuosta tehdä version vain m-autoja ja vaunuja koskien? Samalla voisi avata lisää tuota matkalukulkimien elektroniikkapuolta, aurinkopaneleja ja led-valaistusta, joka leviää kun tauti.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.12.2011 klo 13:16:53 Oli niin pirun vaikea löytää tuosta stekin sivujen kautta niin katselin teille tässä suoran kinkin oppaaseen

http://www.stek.fi/html/sahko_ja_vene/

LAHTI ANTTI 05.12.2011 15:33

Kiitos, tallessa on.

VÄLIAHDE JUSSI 05.12.2011 16:18

Fiatin miehille hyvä opas.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.12.2011 klo 20:40:33 Nyt vasta lukkiin tosi hyvä oli Kiitos Matti

LAUKKANEN MAURI 05.12.2011 16:34

Siinäpä hyvä opas iltaputeeksi,minulle se on vahan keratausta,kun on tuota amattia harjoittanut,mutta kertaus on opintojen äiti,ei se pahaa tee vaikka monistaa ja laittaa as,auton papereihin.

Tieto on heiman vanentunutta,mutta perus asiat ei muutu ,mitä tulee ohmin lakiin,ja sähköön yleensä.

HAAPANEN TIMO 05.12.2011 16:44

Siitä tykkäsin kun Otso Kuusisto ei ollenkaan tyrmännyt tavallisen starttiakun käyttöä vapaa-ajan akkuna.

@timppa

KOSKINEN OLLI 06.12.2011 02:15

Saivarrellaas hieman: Kuvan 1,4 teskti kertoo että: "sähkövirta I on johtimessa aikayksikössä kulkeva sähkömäärä."

Tässä on mielestäni selkeä virhe, koska SI järjestelmän mukaan ajan yksikkö on sekunti (s) ja oikeasti kelloa ei sähkövirran suuruuden mittauksessa ollenkaan tarvita:

Perusteluni: "Sähkövirta on yksi SI-järjestelmän perussuureista. Virran perusyksikön Ampeerin määritelmä on sellainen ajallisesti muuttumaton sähkövirta, joka kulkiessaan kahdessa äärettömän pitkässä, yhdensuuntaisessa ja suorassa johtimessa joiden poikkileikkaus on ympyrä ja jotka ovat 1 metrin päässä toisistaan tyhjiössä, saa aikaan johtimien välille 2·10-7 newtonin voiman johtimen metriä kohden." Lähde: http://fi.wikibooks.org/wiki/Fysiikan_oppikirja/S%C3%A4hk%C3%B6

Virranvoimakkuutta mitataan amppeerimittarilla, siis A-mittarilla, ei siinä kelloa ole, A-mittari osoittaa kullakin hetkellä virran hetkellisarvoa, eli AJATONTA arvoa.

...ÖÖÖh Täh? menikö tää nyt ollenkaan oikein? ;)

LIIMATAINEN HANNU 06.12.2011 11:00

Lissää saivarrusta. Mutta eikös Olli se 'hetkellinenkin' ole 'ajallinen' arvo, jos ei ole jotakin aikaa sillä, ei olisis myöskään amppeerimittarissa sitä A-arvoa? Olkoon sitten mitä tahansa, nanosekunnin tuhannesmiljardis osia tai vielä pienempiä 'hetkiä', mutta kuitenkin ...?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.12.2011 11:26

Sähkömäärä Q=It josta seuraa I=Q/t, eli virta I, on aikayksikössä t, kulkenut sähkömäärä Q.

Onhan tuo vähän sekavasti kerrottu, mutta pitää paikkansa.

Aivan samoin kuin veden virtauksessa esim. vesimäärä 10L jos se virtaa minuutin kuluessa on virtausvoimakkuus 10L/min.

Se ettei virran mittauksessa tarvita kelloa, vaan voidaan mitata virtamittarilla on taas toinen juttu, sillä sähkömäärän mittaaminen ilman kelloa ja virtamittaria onkin hiukan hankalaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.