Yksi huti riittää
NURMI JANI
02.12.2011 22:14
No niin, varausmaksua maksettu, lentoliput Düsseldorfiin varattu. Asioista sovittu KIRJALLISESTI. Pieni riski tietysti on kun auton kuntoa on arvioinut kuvien, tietojen ja paperien perusteella. Toivotaan että yksi huti riittää!
2010 Knaus Sport Traveller 700 DKG Travel Light (melkoinen nimi) on tulossa. Hakusessa oli Carado A366 tai Sunlight A69, mutta päädyttiin Knaussiin. Tila ehkä hieman ahtaamman oloinen ja pinnat (sisältä ja ulkoa) vanhemman oloiset, mutta runsaasti käytettävyyteen liittyviä asioita puolsi Knaussia. Matalampi askelma (nuorin 3v.), huomattavasti toimivampi keittiö, enemmän säilytystilaa, tilavampi talli, jääkaappi paremmalla korkeudella, kerrossänky perässä omassa rauhassa, lämmitetty harmaavesisäiliö (jos pikkupakkasilla pääsis testaamaan)... No on siinä yksi puutekin, vakionopeudensäädin puuttuu, mutta se kaiketi on korjattavissa kohtuullisella kustannuksella.
Wish me luck guys!
Olisko Saksan pohjoisosissa hyviä caravan zubehör-liikkeitä? Pitäisi muutama päivä viettää siellä, vois mielenkiinnosta käydä. Yöpymisvinit ja muut käynnin ansaitsevat paikat. Vinkkejä kiitos...
Konkarit, ohjastakaa hiutaletta. Kun saavun Vuosaareen, voisiko joku referoida tarvittavat askeleet auton rekisteröintiin. Pitääkö Vuosaaren Tullissa touhuta jotain? Ja hyvät vinkit Helsingin rengasliikkeistä olisi myös tervetulleita. Parikymmentä kilsaa vissiin voi slikseillä ajella...
Kiitos!
IKÄLÄINEN KALEVI
02.12.2011 23:04
Jani oletko sinibaretti kun itseäsi hiutaleeksi tituleeraat?
NURMI JANI
03.12.2011 06:44
Juu, silloin kun olin nuori ja villi. Nyt enää villi. 1995-96 Pleso Kroatia.
JANHONEN MATTI
03.12.2011 10:02
Tässä muutama kymmenen liikettä eri puolilla Saksaa.
Kun klikkaa avautuvan sivun tekstiä Shopfinder avautuu kartta jossa on 65 liikettä ja kun klikkaa liikkeen pallukka kartalla avautuu ko. liikkeen yhteystiedot.
Muitakin ketjuja löytyy.
Aivan kulureitin varrella Hampurissa Elbe-tunnelilta pohjoiseen on suuri liike ja vähän Hampurin eteläpuolella Stillhornista vähän etelään Maachenin risteyksessä toinen.
http://www.fritz-berger.de/fbonline/__shop__/page/shopfinder_page/detail.jsf;jsessionid=D452D0FCB06535E5BB5074A7995CE6CD
INBERG KALEVI
03.12.2011 10:36
Moro
Jos Travemünden kautta tulet, niin "Ausfart 23" Moisling. Samasta risteyksestä oikealla on Cittypark, josta saat kaikki "ostokset" ja vasemmalla Wohnwagen Völker, Reepschläger Strasse 4, 23556 Lübeck, puhelin 0451-892639.
Hän tietää kaikki suomalaisten "metkut" ja voit ostaa paljon tavaraa autoon edullisesti. - Kannattaa ottaa punaiset 1 kk:n kilvet. Nk. "Ausländische Überführungsschilder", niin pääset Vuosaaresta kotiin suoraan ja sinulla 1 kk aikaa ajella autolla ja miettiä miten parhaiten teet. Byrokratiaa on kummassakin päässä, mutta jos ostat liikkeestä niin homma menee luonnikkaasti.
Kokemusta on!
HAARAKANGAS ALLAN
03.12.2011 10:56
Janille vinkki Vuosaaren jälkeen. Malmin lentoaseman lähellä on Vianor rengasliike.
Lentoaseman tie kääntyy vasemmalle, Vianor oikealle vähän ennen.
Allu vaari
HAKALA VESA
03.12.2011 12:20
Soommoro!
Itse pari matkuria hakeneena en ole mitään punaisia kilpiä ostanut.
Eikä niitä kyllä kukaan siellä Vuosaaressa ole kovasti kaupannutkaan,
kun laivasta ajaa ulos niin ei ole tarvinnut satama alueella sen jälkeen pysähtyä.
Saksasta viikon export kilvet ja niillä suoraan kotio ja maahantuonti tarkastukseen.
Vakuutukset olen kuitenkin autoille ottanut Suomesta heti kun kauppa tehty.
Ja juomiset Berneriltä sopuhintaan.
IKÄLÄINEN KALEVI
03.12.2011 14:29
LAUKKANEN MAURI
03.12.2011 14:31
Onnea vaan matkalle ja uudelle kulkimelle;kyllä varmaa se Knaus oli järkivalinta,
jos ajatellaan jälleenmyynti arvoa.
Minä olen hakenut(ostanut)kolme as,autoa Saksata ja kaikki on olleet hyviä ostoksia.
Kuten Vesa kirjoitti niin vakuutukset on pakko siellä Saksassa otaa;ns siirto vakuutukset,mutta minä olen aina ottanut kun olen sen auton ostanut, soittanut Suomeen ja tehnyt vakuutuksen myös Suomalaisen vakuutusyhtiön kanssa välittömästi ,auton papereitten mukaan,jos matkalla sattuu jotain,eli ei vara venettä kaada.
JANHONEN MATTI
03.12.2011 14:40
Eikös nyt kuitenkin ole kyse vain joko keltapäisistä tai punapäisitä kilvistä.
Lisätietoja saatte vaikka alla olevasta linkistä niin säästyn turhalta kirjoittamiselta. Linkki on toisin päivitetty tämän vuoden alussa, ja jotkut käytännöt asiat on saattaneet muuttua.
Näissä asioissa kannattaa muistaa, että poikkeus ei muodosta sääntöä.
Kun näitä auton tuontijuttuja kuuntelee, niin niistä puuttuu tyystin nämä sähläystapaukset ja niitä on melkoisesti. Kuka sitä nyt mokistaan!
Tuossa marraskuussa reissusta palatessa tapasin laivalla kaverin, joka oli mennyt hakemaan Saksasta matkailuautoa. Fakstit oli vaihdettu, varaus oli tehty, rahat oli mukana ja kaiken piti olla kunnossa.
Kun meni hakemaan autoa se olikin jo myyty. Eli tapahtuu tätä Saksassakin.
Oma kokemukseni on, että yhtä ainokaista autoa ei kannata bongata maasta joka "pullistelee" myymättömiä matkailuautoja. Olen nähnyt firmoja joiden pihassa on yli 300 vaihdokkia. On mistä valita.
Oma tapani on ollut, että valitsen netissä tehtävin määrittein esim www.mobile.de todella suuresta joukosta ensin kymmenen autoa tarkastelulistalle joista "uloslyön" tarkemmassa tarkastelussa 5-6. ja loput laitan laitan kiinnostavuusjärjestykseen. Hakureisulla (mukana oma auto tai paikanpäältä vuokrattu) ajan ekana listalla olevaa katsomaan ja ellei se miellytä menen listalla toisena olevaa katsomaan jne. Niin kiinnostavaa autoa ei olekaan, että sen näkemättä varaisin.
Nykyisen autoni oli listallani toisena.
Systeemi takaa sen ettei tarvitse tulla tyhjin nyrkein takaisin, eikä tarvitse tehdä hätiköityjä päätöksiä. Ja kannattaa muistaa, että netissä ei aina ole kaikki myynnissä olevat vaan ns, syöttiautot ja kun menee liikkeeseen siellä onkin paljon kiinnostavampia vaihtoehtoja
http://www.sompsa.fi/AutoSaksasta.htm
HAAPANEN TIMO
03.12.2011 15:58
Matin linkki on aika vanha, asioita on muuttunut. Esim. on aivan selvää ettei keltapäisellä kilvellä saa ajaa muualla kuin Saksassa. Ja ettei punapäistä saa katsastamattomaan autoon.
Vaatimuksenmukaisuuksissa on katsastajilla nykyään aika paljon omaa tietoa.
@timppa
NURMI JANI
03.12.2011 16:14
Ok. Eli 5-päivän Saksan siirtokilvillä (keltapäiset) tuotaessa, pitää heti Vuosaaressa ajaa Tulliin ja tehdä käyttöönottoilmoitus? Ja sieltä saa sitten tarrakilvet.
Mites ne kaasu- ja sähkötarkastukset. Ne kaiketi vaaditaan aina? Jostain lukenut, että joku olisi saanut katsastettua ilmankin. Vai onko vain legendaa?
LAUKKANEN MAURI
03.12.2011 16:19
Minä en ole ostanut koskaan sikaa säkissä;Saksassa on paljon alan ihmisä,Suomalisia jotka harrastavat autojen vientiä Suomeen.
Olen aina hommanut jonkin joka käy varmistamassa että se halpa ja hyvä auto on se mitä mainostetaan.
Palveluista joutuu aina maksamaan ja minulla on ollut tuuriakin kun kaikki ostokset ovat olleet hyviä.
Aika on rahaa ja Saksa on iso maa ,eli autot ,ne hyvätja halvt voi olla eripuolilla maata ja jos lähtee ajelemaan Saksaa ristiin rastiin niin sekin maksaa!.
Hakukoneena olen käyttänyt sitä samaa;mobile,de jos sieltä ei autoa löydä
niin ei sitten muualtakaan.
Käyttäjän lisäys viestiin 3.12.2011 klo 16:22:43
http://www.mobile.de/home/index.html#0
HAAPANEN TIMO
03.12.2011 16:51
Muuttunut on kaasu, ja sähköpaperiasiakin. Jotkut ovat saaneet tyyppihyväksytyn auton katsastetuksi ilman mitään paperia. Parempiakin asiantuntijoita ja tuoreemman tiedon omaavia täällä varmaan on.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 3.12.2011 klo 16:53:56
Autosi esittely:
http://www.youtube.com/watch?v=Cgh4HFkRr-A
LAUKKANEN MAURI
03.12.2011 17:05
Kun ollaan siinä EU;ssa niin ne sähkö/kaasu tarkistukstkin pitäisi olla samanlaisia
,riipuen auton iästä jolloin se pitää hyväksyä myös Suomessa ilman erityisiä todistuksia.
Oletan että kaikki uudemat autot ovat EU,normien mukaisia,mutta mistä vuodesta en muista.
HAKALA VESA
03.12.2011 17:05
Soommoro!
2010 keväällä toin vm.2009 Renu alustaisen Knaussin, ostin liikkeestä josta kaveri tuli hoitamaan rekisteröinti hommat.Kilvet oli punapäiset.
Mitään Suomessa teetettyjä tarkistuksia sähköistä tai kaasuista ei vaadittu.
Saksasta mukana tulleet paperit riittivät.
2011 keväällä toin vm.2005 Fiat alustaisen Hymerin jonka ostin yksityiseltä.
Kaveri hoiti rekisteröinti hommat itse seurasin vierestä. Kilvet oli keltapäiset.
Tähänkään autoon ei vaadittu mitään tarkistuksia mitkä olisi Suomessa tehty.
Saksasta tulleet paperit riittivät.
Sen verran huonoista kokemuksista että 2010 menin sovitusti liikkeeseen autoa katsomaan mutta paikalle päästyäni autoa ei ollut missään. Oli kuulemma vuokralla. Muita autoja liikkeessä kyllä oli mutta ne jäi sinne.
LAUKKANEN MAURI
03.12.2011 17:12
Muisti palaa pätkitäin;
Toin Hymerin VM;08 pari vuotta sitten ja eipä siinäkään mitää kaasu/sähkö todistuksia kaivattu,kun teetätin sen maahantulo katsatukse Turussa.
HAAPANEN TIMO
03.12.2011 17:14
No se -05 meni vahingossa ilman kaasupaperia.
@timppa
JANHONEN MATTI
03.12.2011 17:48
Kannattaa nyt kuitenkin ottaa totena hatuun mitä noissa AKE:n ohjeissa sanotaan. Toistan poikkeus ei ole sääntö.
Jos sähkö- ja kaasulaittessa on CE-merkintä tai auto on kokonaan tyyppihyväksytty se menee katsastuksesta läpi sellaisenaan, muutoin sähköistä ja kaasuista vaaditaan auktorisoidun liikkeen todistus. Ohje löytyy Trafin sivulta.
Kannattaa huomata, että esim. kumiset kaasuletkun kannattaa aina tarkastaa, onko ne tehty meidän pakkaset kestäväksi. Saksalaisen auton mukana on yleensä kaasulaitteiden katsastuspöytäkirja ja siitä näkee milloin auton kaasulaittet on viimeksi katsastettu.
Tuo kilpijuttu on levinnyt käsiin ja niin pitääkin. Mitä tolkua siinä on, että saksalaiset keltaiset ei kelpaa Suomessa, mutta suomalaiset muoviläpyskät kelpaa muissa pohjoismaissa? Venäläiset esim. tuo autonsa keltaisin kilvin ja ajaa niillä Suomessa.ja niin taitaa tehdä moni suomalainenkin. Pääasia on, että autossa on ETA-aluella voimassa oleva vakuutus.
Mutta eipä ole suuri homma käydä sataman tullissa ja tehdä käyttöönottoilmoitus + ruksi ruutuun vakuutuksesta ja tarrarekkarit kiinni ja se on siinä.
Ja kaikesta on tietenkin tehty direktiivi, joka alla.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2007:068:0015:0024:FI:PDF
HAAPANEN TIMO
03.12.2011 18:11
Keltaisiin kilpiin sisältyvä vakuutus ei ole voimassa kuin Saksassa.
Vakuutusasia tietty muuttuu silloin kun on ottanut täältä lisävakuutuksen, mutta kun se ei ole pakollista niin eipä käy ajeleminen ollenkaan.
@timppa
HAKALA VESA
03.12.2011 18:45
Soommoro!
Sen verran tarkennukseksi että kerroin kuinka itse toimin en sitä mitä pykälät määrää.
Suomalaiset katsastajat on sen verran pahasti pihalla näissä matkailuauto jutuissa että käytäntö voi olla mitä vaan.
Omalle kohdalle osui molemmilla kerroilla tärkemmäksi asiaksi riittävä sisäkorkeus. Hymeristä tuli satasen auto joka sitten pyynnöstäni korjattiin.
Suomessa autoon asennettiin kaasun ulosotto, jolloin asentaja totesi autossa olevan yhden kaasuletkun liian "muovinen". Letku oli hyväkuntoinen mutta tietenkin vaihdettiin.
JANHONEN MATTI
03.12.2011 20:04
Noinhan se Vesa yhä useammin menee. Pari vuotta sitten kun viimeksi toin m-auton niin piti neuvoa nuorelle katsastusmiehelle miten m-auton oma massa lasketaan. Onneksi tuli päällikkö paikalle, muuten olisin jäänyt yhtä paikkaa paitsi. Käytäntö katsastuskonttereilla ei ole aivan yhtenäinen, mutta hyvää siinä on se, että yleensä poikkeamat ovat olleet lievempään suuntaan.
Itse olen aina tuonut auton pitkän kaavan mukaan, eli punapäisillä ja ajanut joskus Ruotsin kautta joskus laivalla suoraan ja ilmoitus rannassa tuonnista tullin ja liikennvakuutus siinä autoille + suomalaiset siirtokilvet.
Suomalaiset siirtokilvet edellyttää aina myös suomalaista vakuutusta.
Menettelyyni vaikuuttaa myös se, että olen heti vienyt auton kaasu- ja sähkötarkastuksen ja katsastukseen. Vaatimustenmukaisuustodistus ei aina ole siinä aikataulussa ehtinyt katsastukseen mukaan, mutta senhän ehtii toimittaa katsastuskonttorille samalla, kun vie katsastuskonttorille nollaveropäätöksen ja saa auton Suomen rekisteriin.
Vaatimustenmukaisustodistukset olen hankkinut Suomen TÛV:n kautta.
MÄKELÄ EERO
04.12.2011 16:31
Meilläkin Saksasta ostettu. Silloin kun oltiin synnyimaan työttömyyttä paossa siellä. Muutama vuosi sitten oltiin Keski-Suomessa paikallisessa caravanfirmassa huoltopuolen asiakkaina. Aikaa piti tappaa firman myyntipuolen tiloissa. Firman perustaja tuli jutulle ja alkoi hieroa vaihtokauppaa. Kun kuuli, että meidän laitteemme on Saksasta itse ostettu, siitä tuli saman tien täysi romu. Kulkineessamme oli liian pieni pannu ym, ym, ym vikaa.
Niin, että varaudupa Jani siihen, että kun menet Suomen caravanliikkeisiin, saat ehkä tylyä kohtelua kerrottuasi Knausisi historiaa.
Käyttäjän lisäys viestiin 4.12.2011 klo 17:09:19
Tulihan meidän tietenkin tämän piirongin lisäksi sieltä Saksanmaalta Mersukin hankittua. (Ei aivan tavallinen perusdiesel). Vuosimalliltaan mersumme on 1993 silloin sillä oli ajettu vähän päälle 70000 km. Meillä tuli paluumuutettuamme 100000km täyteen. Menimme edellisessä osuudessa kerrotun caravanliikkeen lähellä sijaitsevaan merkkihuoltoon teetättämään 100000km huoltoa. Tiskin takaa palvelevan nuorenmiehen suhtautumisesta vaikka ei äneen sanonutkaan, oli aistittavissa, että niinkös luulet äijä, että 100000km. Jätimme mersun pihaan n klo 9 ja meille sanottiin, että puoliltapäivin on homma valmis. No kun menimme hakemaan niin avaimet luovutti ja maksulapun kirjoitti itse korjaamopäällikkö. Kehui vuolaasti laitettamme ja sanoi, että mittarissa näkyvä lukema pitää varmasti paikkansa. Käski vielä mennä firman kuppilaan juomaan kahvit talon piikkiin.
Suomalaisiltakin autojobbareilta samanmallisia mersuja sillointällöin löytyy mutta pitääkö se mittarissa näkyvä lukema todellisuudessa paikkansa????
HAAPANEN TIMO
04.12.2011 16:44
Kuinkahan paljon se knasu oikeasti painaa, on aika iso auto. Jos se ei ole tyypitetty ja joutuu konttorilla puntariin kannattaa todella tyhjentää se. Patjoja myöden kaikki mahdollinen pois.
@timppa
NURMI JANI
04.12.2011 18:04
On se aika iso juu. Jostain platkusta löysin seuraavaa tietoa.
Knaus Sport Traveller 700 DKG
tyhjäpaino 2.995 / 3.045
ajokunnossa 3.268 / 3.318
kokonaispaino 3.500
Permissible number of persons 4
Knaus Sport Traveller 700 DKG Travel light
tyhjäpaino 2.850
ajokunnossa 3.035
kokonaispaino 3.500
Permissible number of persons 6
Ominaisuuksista näkyi sellainen ero että DKG:ssä on 90 litran tankki ja Travel lightissa 60 litran.
NURMI JANI
04.12.2011 18:08
No sehän on selvä, että susia ne Saksasta tuodut ovat :-)
No, toivotaan maailman vähän muuttuvan siihen mennessä kun täytyy vaihtamaan ruveta.
MÄKELÄ EERO
04.12.2011 18:58
Ei nämä susia ole muitten kuin jobbareitten mielestä silloin kun aletaan hieroa vaihtokauppaa. Meillä tehtiin tähän piironkiin viime kesänä kattoremontti ja taas jatkaa tämä laite palveluansa meidän käytössämme. Vaikka rahallista arvoa ei enää hääppöisesti ole niin käyttöarvo on kova.
Muuten. Mitä järkeä on näihin sijoittaa omakotitalon hintoja. Kun laite on liikkeen portista ulos ajettu niin on kymppitonni hinnasta pois. Muoditkin muuttuvat niin näissä kuin naisten vaatetuksessakin. Tänä vuonna on joku väri muotia, ensivuonna joku toinen. Sama koskee näiden sisätiloja. :-)
JUUTI ERKKI
04.12.2011 19:00
No elä Jani nyt nuin pessimistiseks heittäyvy. Meilläkii tässä viimesen päällle unelmien talviautossa on pitäny ponnistella tuon niin hienon alipainevessan kanssa. Nyt on jo monta reissuu tehty ilman huolia. Eki..
JANHONEN MATTI
04.12.2011 19:08
Älähän nyt Jani. Keskimäärin ne on parempia kun vastaavat suomalaiset.
Saksalaiset pitää kyllä autostaan ja vaunuistaan huolta.
Tuo Timon neuvo kannattaa ottaa todesta. Auto saatetaan punnita rekisteröintikatsastuksessa ja silloin on parasta, että punnittavana on vain lain mukainen ajokuntoinen auto, ilman varusteita.
Niin ne liikkeetkin tekee.
NURMI JANI
04.12.2011 19:26
No juu. Se susijuttu oli tarkoitettu täysin vitsiksi. Ne on niitä höpinöitä.
Hyvä pointti tuo punnitus. Kuinka paljon kannattaa riisua? Kaikki ilman työkaluja irtoavatko? Patjat, pöydät, sänkyjen tikkaat?
HAAPANEN TIMO
04.12.2011 19:28
Asunto-osan akku ja nokalle puolet pienempi katsastusretkelle.
@timppa
MÄKELÄ EERO
04.12.2011 19:37
Juu ei missään nimessä pessimismiä. Rohkeasti vaan Saksanmaalle kaupantekoon. Kun ostat siellä liikkeestä auton, on liikkeellä tuotevastuu (käytetyt ajoneuvot) vuoden ajan. Eli jos laitteessa todetaan joku vika joka on ollut jo kaupantekotilanteessa, on myyjä korvausvelvollinen. Meillä kävi ensimmäisen piirongin kanssa niin, että myyjän oli pakko suostua vaihtamaan ensin ostamamme tähän nykyiseen. Yritti myydä homeisen laitteen meille. Ensin nikotteli mutta kun uhattiin raastuvalla, suostui vaihtamaan. Jos ostat yksityiseltä, olet omillasi kun on nimet kauppakirjassa. Jos ostat liikkeestä, selvitä nopeassa aikataulussa mahdolliset piiloviat ja reklamoi niistä kirjallisesti myyjälle. Hanki myös todisteet asiantuntijoilta.
-)
HJELM ARTO-VEIKKO
04.12.2011 19:43
Olin Vuosia sitten Kevätin lauteilla.Siellä oli 5 ukkoa joista kolemella oli
Saksasta tuotu auto.
Kaikilla ajettu noin satatuhatta ja vanhemman pariskunnan auto.
Meillä ainakin osittain voi pitää paikkansa, kosteana aamuna voi perästä
havaita teippauksen jäljet.
Ducati historic racing team.
t Jelmi
HAAPANEN TIMO
04.12.2011 19:51
Janin auto on 2010, ei siinä ole paljoa ihmeteltävää. Mun mielestäni voi hyvin ostaa näkemättä. Tietysti liikkeen pitää olla tunnettu.
Huomasitteko katsoa laittamani videon, ei ollenkaan hassumpi ison porukan auto.
http://www.youtube.com/watch?v=Cgh4HFkRr-A
@timppa
JANHONEN MATTI
04.12.2011 20:15
Muista kysyä tai paremminkin sovi siitä kenelle reklamoidaan jos reklamoitavaa ilmenee ja ota aina henkilön yhteystiedot.
Pyydä mukaan saksalainen täysi kaasupullo, hieman vettä, wc-kemikalia ja kaapelikela (2,5 x 3 mm2) niin saat auton tulille jos on tarvis.
Tähän aikaan vuodesta ei ole pahitteksi jos auton lämmityksen saa päälle satamassa, kun odottaa laivaanajoa (joskus 5-6 tuntia tuntia)
Ennen kun ajat laivaan laske vedet pois. Täällä päässä voi olla ihan eri keli kun Saksan päässä.
TERVO JARI
04.12.2011 21:56
Matti eix tuo kaapeli hommeli mene noin: 3x2,5mm2 ja mieluusti sen 25m mittasestikkin vielä ja niillä euro päillä ;-))
Vaikka tollanen:
http://www.vapaa-aika.com/sahko/230v-sahko/kaapelikelat-jatkokaapelit/cee-kaapelikela-25m.html
HALME MARTTI
04.12.2011 23:39
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=kaapelikela
Voisko tollasellakin pärjätä. Tosin hieman alahintainen, mutta sillä olen pärjäillyt pitkin Eurooppaa. Muutama vuosi sitten taisin maksaa 49 EUR. Näin ne hinnat karkaa, nyt jo 69 EUR.
JANHONEN MATTI
05.12.2011 09:36
Ei kaapelin neliömillimäärä siitä muutu kertoipa nuo luvut missä järjestyksessä tahansa. Luotan siihen, että jos myyjänä on liike se antaa kaupantekijäisinä mukaan juuri oikean kaapelin europäillä.
Mitä noihin kaapeleihin muuten tulee niin kyllä tuolla maailmalla näkee jos jonninlaisia virityksiä. Ja se siinä on ihmeellistä, että auto voi jopa parinsadan tonnin vehje, mutta kunnolliseen kaapeliin ei enää ole riittänyt rahaa, Näkee jopa valkoista sisäkäyttöön tarkoitettu kaapelia, joka on ohutta kun kauppanaru ja vielä monella väliliitoksella.