Mersun huojumisen minimointi

HELLSTRÖM TESMA 29.11.2011 22:57

Tästä aiheesta on kyllä keskusteltu. Lisälehdet taakse on parantava toimenpide, mutta ei mielestäni tarpeeksi. On kokemusta kahdestakin Sprintteristä. Mitä tehdä? Ilmajouset taakse? Vai voisiko etupäähän tehdä jäykistystä? Tietääkseni Mersu edelleenkin toimittaa alustan yksitoimisilla iskunvaimentimilla.

NYBERG JYRKI 29.11.2011 23:48

Kysäseppä Pertulta mitä vois tehdä asian korjaamiseksi...... http://www.suomenvaunuosa.fi/

JANHONEN MATTI 30.11.2011 12:05

Kun huojumisongelmaa ryhdytään korjaamaan täytyy heti tehdä jako kahteen. Jouset kantaa kuormaa ja iskunvaimentajat estää iskuja ja auton huojumista. Sprinterin alusta (ainakin vanhemmat mallit) on tässä suhteessa moniongelmainen. Tästä seuraa, että huojumista ei voi estää vain jousen/jousien kantavuutta lisäämällä. Lisäjouset kyllä auttaa asiassa, mutta ei poista ongelmaa. Siksi tarvitaan sekä jousien kantavuuden että heilahduksenvaimentajien parantamista ja sprinterin alustaan sopivat renkaat.

Hyvää tässä on, että sprinteristä ei lisäjousien ja iskuvaimentimien jäykistämisen jälkeenkään tule mitään jyräpölkkyä vaan henkilöautomainen tuntuma säilyy.

Lisäjousiksi suosittelen taakse ilmapalkeita, koska niiden avulla jousien kantavuus paranee ja lisäominaisuutena saadaan takapään jousien säätö, jopa ajonaikainen säätö. Ilmapalkeet on toki kalliimmat kun pelkät lisäjouset, mutta myös paremmat. Ja tietenkin kahteen piiriin rakennettuna. Sprinterin omat takaiskunvaimentajat ovat matkailuautokäytössä "hengettömät". Mm. tuo Vaunuosa myy sprinteriin sopivia huomattavasti jäykempiä iskunvaimentimia, jotka on rakennettu kovaan käyttöön. Kun alusta on heilahtelujen suhteen kokonaisuus ei riitä, että vain takapään jousitusta ja iskunvaimentimia parannetaan. Myös etupään iskunvaimentajat täytyy vaihtaa jäykempiin. Vahvistettua mallia löytyy ihan laatumerkkeinä varaosaliikkeistä ja ne on sprinterin rakenteesta johtuen helppo vaihtaa. Ainakin vanhemmat sprinterit vaatii alleen myös aika jäykät renkaat ja suhtkoht kovat rengaspaineet. Liian pehmeillä sivuilla olevat renkaat ei sovi sprinteriin. Matalampi rengasprofiili saattaisi myös vähentää huojumista. Pehmeillä renkailla sprinter alkaa "vaeltelemaan" jo pienissäkin urissa ja sivutulessa. Ongelma on pahin niissä sprinterissä joissa on lyhyt akseliväli ja pitkä peränylitys.

Sain tästä ihan omakohtaista kokemusta kun vaihdoin omaan sprinteriin syksyllä ennen Portugalin matkaa taakse uudet Michelin Agilis Alpinit. Renkaat kestää mittauksen mukaan kulutusta erittäin hyvin, mutta eivät mielestäni pehmeytensä vuoksi sovi matkailuauton alustana olevan sprinterin takarenkaiksi. Alta pois vaihdetut 70 tkm ajetut Michelin Agilikset oli ainakin tässä suhteessa huomattavasti paremmat.

PITKÄAHO JUKKA 30.11.2011 13:07

Mitenkä on Matti ,puuttuukos Sprintteristä kallistuksen vakaajat? Niiden tehtävänä on huojumisen ja kallistelun vähentäminen.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.11.2011 klo 13:12:17 lisäisin vielä että ilmapalkeilla ei ole toivottua vaikutusta ilman vakaajaa.

VÄLIAHDE JUSSI 30.11.2011 13:12

Matti rengaiden pitää myös ottaa iskuja vastaan .Iskari ja ilmajousiasiassa olen sinun kanssa samaa mieltä. Normaalit teräsvanteet,löytyy varaosia jos ei oo näkö kysymys esteenä.

SMULOVITZ LEEVI 30.11.2011 15:21

30,000 km venäjän maanteillä, kaikki kaapit paikallaan. En menisi tekemään mitään muutoksia alustaan. Pehmeä alusta ottaa iskut vastaan kevyemmin. Ei hakkaa pahasti. Suomen maanteillä ollaan tulossa samaan suuntaan, jos ei rahaa aleta käyttää oikeiseen suuntaan.

JANHONEN MATTI 30.11.2011 15:40

Sprintterin jousitushan (aivan uusia en ole tutkinut) on sellainen, että takapään jousina on yksilehtinen parapolinen lehtijousi, iskunvaimentajat ja kallistuksenvakaaja. Taka-akselin aseman suhteessa runkoon määrittää kuormaa kantavat lehtijouset. Parapolisella lehtijousella on omat etunsa mm. se, että sillä normaalissa pakettiautokäytössä saavutetaan autoon tiettyä pehmeyttä, pienellä kuormalla ajettaessa, mutta ne kantavat satunnaisen myös täyden kuorman. Eli toimivat hyvin lähes aina pienellä kuormalla ajettavan pakettiauton alla, mutta ei enää jatkuvasti lähes maksimipainossan olevan matkailuauton alla. Tuttu juttu muissakin merkeissä. Lisäksi on syytä huomata, että kun käytetään vain yhtä jousta ei synny normaalia jousipakan kitkaa joka vastustaa liikettä molempiin suuntiin, ja jousen "nopeus" ikäänkuin kasvaa. Tästä seuraa, että heilahduksenvaimennustarve kasvaa.

Edessä sprinterissä on poikittainen lehtijousi joka vain kantaa kuormaa, iskunvaimentajat ja kallistuksenvakaaja.

Ilmajousilla ja kierrejousilla on yksi yhteinen piirre, ne ei vastusta sivuttaisvoimia juuri nimeksikään ja siksi tarvitaan erilaisia pyöränripustusmalleja ja jousi vain kantaa kuormaa, mutta ei ole osa pyöränripustusta. Ja sekin on syytä huomata, että ei iskunvaimentajat voi estää (jos voima on riittävän suuri) painonsiirtymän määrää, eikä ne siihen tarkoitukseen ole tehtykään, mutta sen nopeutta kyllä, ja siitä seuraa pienet heilahtelut. Mm. tästä syystä auto tarvitsee hyvät iskunvaimentajat. Tämä kuitenkin kannattaa muistaa: Autot on aina enempi tai vähempi kompromisseja ja autossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

PITKÄAHO JUKKA 30.11.2011 18:09

Nimitykset kohdalleen.Barabel on usean kappaleen lehtijousi missä lehdet on erotettu toisistaan väliliuskojen avulla.Jokainen lehti toimii yksittäisenä lehtenä. Yksittäinen lehti joka on päistään ohennettu on nimeltään prokressiivinen lehtijousi,mitä nimitystä käytetään myös kierrejousesta. Muuten selostus oli aivan oikein.

HAAPANEN TIMO 30.11.2011 18:28

Onko siihen saatavissa jäykempää kallistuksenvaimenninta? Luulisi koko ongelman poistuvan sillä.

@timppa

VIRTANEN VESA 30.11.2011 18:35

Jukka katohan kuukkelista oikeat termit, eli mitenkäs se olikaan Vesa

KETOLA REIJO 30.11.2011 19:05

Minullakin Mersu tuntui aluksi "huojuvalta" ja ei ollut kyllä oikein hyvä ajettava. Tutkin asiaa ja korjasin aurauskulman Sprinterin 00 asetuksiin, mutta se ei vielä riittänyt. Laitoin auraukseen 3 mm ja sen jälkeen ei ole "huojunut" vaan nyt se on kuin oikea mersun ajettavuus.Eikä renkaat kulu väärin. En tiedä auttaako kaikille?

JOKINIEMI PETRI 30.11.2011 19:33

Mulla oli työkaluna mb 316cdi. ja oli se huojuminen kyllä melkonen onkelma siinäkin vaikka oli ihan tavallinen paku. Kyllä välilä oikeen hirvitti kun se huojunta alkoi että kaatuukohan tään rakkine. Tavarat haki paikojaan perässä. Ja toinen onkelma mikä on noissa sprintereissä ne kun tykkää ruostua oikein silmissä..

KNAAPI JUHA 30.11.2011 20:18

Jaa-a ...

Minulla oli 13 vuotta Sprinteri vm. -97 ja alkuperäisessä maalauksessa valkoinen. Vasemman etupyörän roiskeläpän juureen oli ruostunut reikä sisällokasuojan peltiruuvin aiheuttamana. Muutama pieni ruostepilkku alakyljessä oli korjattava paikkamaalilla.

Että enpä tiedä siitä silmissä ruostumisesta.

JANHONEN MATTI 30.11.2011 20:44

En tiennytkään, että vastauksiani kytätään aina stilistiikkaa myöten ja jopa yritetään oikoa. Hienoa, todella hienoa!

Mutta hieman vielä noista jousista. Ei jousipakassa välttämättä aina ole välipaloja ja jos on pakan kitka on heikompi vain henkseleillä yhteen vedetyn pakan. Kuiva yhteenvedetty jousipakka tahtoo pitkillä poudilla narista ja niin tekee mm. sprinterin etujousi. Yleensähän välipaloja käytetään vain norraan ja apunorran päissä.

Lehtijousipakkaan saadan vain vasaralla lehteä alasimen päällä takomalla ominaisuus, joka vastaa progresiivista jousta, Ei kuitenkaan ole yhtä hyvä kun päistään ohennettu jousi. Perustuu vähän samaan kun jännityksen takominen sirkkelin terään. Joskun ammoisina aikoina kun omistin Pösön avolavan jossa oli edessä poikittainen lehtijousipakka tätäkin tuli tehtyä.

Mitä taas kierrejousiin tulee niin ei kierrejousi automaattisesti ole progresiivinen normaalilla joustoalueella toimiessaan. Tämä ominaisuus kierrejousiin saadaan yleensä muuttamalla jousen kierteen kokoa joko keskeltä tai päistä, myös molemmista päistä.

Tämä oli nyt sitten viimeinen vastaus tätä lajia. Epäasiallisen kyttäämisen kohteena en halua olla.

JOKINIEMI PETRI 30.11.2011 21:19

Ainoo kunnolla toimiva alusta piironkiin on AL-KO ei huoju eikä heilu. Eikä ole kova kuin kivireki. Erittäin mukava kulkunen on. Kokemusta on mesestä ja fiiun kovasta alustasta. Että kokemus puhuu

JANHONEN MATTI 30.11.2011 21:27

Itselläkin ollut neljä fiiu-alustaista, joista yksi AL-KO -alustainen ja kaksi sprinteriä. Eli on sekä täristy että huojuttu. Mutta yhteistä niille on se, että kaikissa alustamalleissa on ajon aikana pitänyt istua ratin takana.

SUOMI SEPPO 30.11.2011 21:46

Mielestäni Sprintteri huojuu ajon aikana ja Al-Ko Fiatti paikallaan ollessa. Kumpi sitten parempi ? @seppo

JANHONEN MATTI 30.11.2011 22:22

Meinaakko Seppo, että me sprinterin kuskit ei enää kyetä "heiluttamaan" autoa sen paikallaan ollessa?

SUOMI SEPPO 01.12.2011 11:06

Siihen en ota kantaa, mutta Al-Ko:n vääntösauvajouset ovat ärsyttävän pehmeitä. Toisen yrittäessä nukkua ja minä käyn yöllä wc:ssä. Tämä on se liike joka meillä saa yöllä auton huojumaan. Siihen me vanhenneetkin kykenemme vaikka joka yö Alas ruuvattavat jalat joka nurkkaan tuli hankittua syksyllä mutta ei niitä lähde vääntämään alas yöparkissa jopa ihan turvallisuuden vuoksikin. @seppo

KIRI ESKO 01.12.2011 12:18

Laitoin itse aikoinaan mersu 508 malliin yhden lehden etupäähän lisää, ja senjälken oli kuin juna , ei huojunut yhtään. Laitoin sen "norran" ja seuraavan lehden väliin. Eli etupään jäykistäminen auttoi.

TUHKIO MAUNO 01.12.2011 18:10

Minä vaihdoin jäykemmät iskarit taakse.Makssa noin 400€.Huojunta väheni tuntuvasti.En viitsi enää yöpyessä ruuvailla tassuja alas.Keväällä täytyy tutkia etupäätä,sinekkin on apua saatavlla.Iskareitten ostopaikka oli ylemmpänä ketjussa mainittu.

NOVA KAI 01.12.2011 21:28

Mersu muuttuu alustaltaan hyväksi Suomen Vaunuosan alustasarjalla. Eteen asennetaan uretaani pohjauskumit ja taakse tuplasti suuremmat kotimaiset iskunvaimentimet. Koko homma maksaa noin 650€ Muurosen Pertun pajalla Klaukkalassa. Voin suositella itselläni on ja mersu ei heilu ja kulkee suoraan.

PEUNA ANTTI 03.12.2011 17:16

Wochner esimerkiksi suosittaa jäykempiä kallistuksenvakaajia Sprinteriin. Käy katsomassa www. goldschmitt.de

HAAPANEN TIMO 03.12.2011 17:38

Hyvä Antti! Tuotahan minä esitin lääkkeeksi jo ajat sitten tuolla ylempänä, en vain tiennyt että niitä rautoja on olemassa. Mun mielestani toimiva homma: http://www.goldschmitt.de/?page=produkte-stabilisatoren

@timppa

JANHONEN MATTI 03.12.2011 17:52

Varmaan noista vahvemmista on apuen ongelman poistossa. Ne alkuperäiset on kokonaismassa huomioiden aika ohuet.

HAAPANEN TIMO 03.12.2011 18:05

Takavuosina näki joskus kilpa-autoissa kaksi vaimenninta. Toinen oli normaalisti ja toisen päistä kiinnityslenkit katkaistu ja pultattu alkuperäiseen sellaisilla pakoputkiklemmarin tapaisilla kahdeksikkolenkeillä. Toimii, muttei taida katsastaja hyväksyä.

@timppa

TENHO TIMO 12.12.2011 18:55

Jyrki Nybergillä oli tekstissään täydellinen vastaus huojumisongelmiin eli yhteys Pertuun Suomen Vaunuosaan. Eipä enään tänne etelään tullessa sapettanut nuo ranskalaisten sadat liikenneympyrät. Aikaisemmin tuntui joka pyörylässä, että kaikki tavarat vaihtavat paikkaa ensin oikealle ja sitten vasemmalle.

Terkut etelästä lähettää timotee

ps. jouluksi kotiin vaikka lentämällä...

NYBERG JYRKI 12.12.2011 20:31

Laitetaan nyt vielä yks mieleeni muistunut juttu vaikei se mersu mulla enää olekkaan. Etupäähän oli lisätty saksassa sellainen keltainen kallistuksenvaimennintanko, siitä oli oikein erilliset dokumentit muiden papereiden seassa. Lisäksi laitettiin Vallilan takomossa etupään pohjaanlyöntikuumien tilalle sellaiset oranssit progressiokumit, sitä enemmän otti vastaan, mitä enemmän auto kallisteli, sellaisia kuulemma käytetään hälytysajoneuvoissa, olivat edulliset ja itsekin pysty helposti vaihtamaan. Lennu

KAAKKOLAHTI TOIVO 13.12.2011 19:08

Kun hankin uuden "Mesen" niin tilattaessa ostin jäykillä etu ja taka jousilla, etu kallistuksen vakain myös vahvempi. Mut tilattaessa unohtui taka kalliistuksen vakain jonka laitoin myöhemmin. Ajo parani huomattavasti suorastaan erinomaiseksi.

HAAPANEN TIMO 13.12.2011 20:18

Nyt ollaan totuudessa. Mulla on sellainen teoreettinen hytinä että se varsinainen huojuminen loppuu pelkillä kallistuksenvaimentimilla. Saattaa ne jousetkin piironkikäytössä liian hennot olla.

Mulla on niitä Sprintereitä pakuina ollut kolme, vajaan miljoonan yhteensä ajelin. Ei siinä käytössä ajo-ominaisuuksissa juurikaan vikaa ollut. Jousia kyllä katkeili molemmista päistä. On muuten aika kenotin kun se etujousi pamahtaa poikki. Mun oli ne vehkeet malleja -95 -97 ja -98 mutta eikös se samanlainen suunnileen ole vieläkin.

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 13.12.2011 20:23

Rantakirpussa oma massa 350 kg 18 mm umpiputki ei kallista milliäkään! Volvo B10m 15 tonnia sekä etu että takaakselissa 50 mm umpiputki ei kallistu milliäkään.

Ilman rautaa rajoittamassa ei synny mitään!

Käyttäjän lisäys viestiin 13.12.2011 klo 20:25:57 PS! mitä jos huojuminen johtuu kuskista. Tälläista on esiintynyt noissa Karmanneissa.

KYLMÄNEN REIJO 14.12.2011 10:22

Minulla ei auto huoju. Ostin Biltemasta neljä kevyttä tunkkia, yksi jokaiselle kulmalle. Eikä tartte antenia laskea joka ilta.

HAAPANEN TIMO 14.12.2011 18:55

Eikös ne mutkissa rahise pahasti?

@timppa

KUUTILO JOUKO 15.12.2011 18:53

Hei..Itse sain asian korjattua ilmajousilla takapäähän.Tein pedit ja putkien vedot kompressorin asennuksen ym.muut hommat itse,menee,kuin tikku p....ssa Auto on Sprinter 312 v.2000

AHONEN KAI 18.12.2011 00:57

Meillä 2006 MB316 Sprinter Euramobilin kopalla Saksaan alkujaan rekisteröity ja aikanaan listalta ruksattu muut paitsi automaattiloota, eikä tää mihinkään huoju eikä heilu.

Paskapuhetta tai puhetta suomiautosta

HELLSTRÖM TESMA 31.12.2011 16:45

-Kävin Veholla 45 000 km huollossa. Sanoivat että asuntoautoja on joillakin merkeillä toimitettu kokonaan ilman kallistuksenvakaajia. Siis Sprinttereitä. Sanoivat myös, että etupään vakaajan voi helposti vaihtaa olikse nyt 400 sarjan paksummalla vakaajalla. Asennettu esim. ambulansseihin. Taakse sitten pitää vaihtaa tosi rotevat iskunvaimentajat ja eteen sen poikittaisen lehtijousen avuksi pohjaanlyöntikumien tilalle jotkut pidemmät vakauttajat. Esim. Klaukkalassa tämmöstä puuhaa tehdään, eikä edes pahalla hinnalla. Tosin en ole vielä teettänyt, mutkun Hymeri on ollutkin vasta runsaan viikon omistuksessani.

HELLSTRÖM TESMA 13.01.2012 16:09

-Nyt on Suomen vaunuosa yhteistyössä kotimaisen iskaritehtaan kanssa kehittäneet uuden etuiskarimallin Mersun Sprintteriin. Tulee myyntiin keväällä. Hinta kyllä aika suolanen, yli tuhat euroa töineen. Ensiesittely Turun messuilla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.