Ensimmäisen auton hankinta sai ikävän käänteen, kiitos Carelia Caravan

NURMI JANI 24.11.2011 19:33

Ei varmaan pitäisi tätä kirjoittaa, mutta harmittaa niin paljon kun Suomessa ei voi sanaan luottaa. Olen usein lukenut täältä että nimet esiin, tässä tulee.

Sovin suullisesti kaupat Sunlightista Tenho Kuikan kanssa Carelia Caravanista. Sovittiin koska menen autoa hakemaan ja muut yksityiskohdat. Hakua edellisenä iltana tyly tekstiviesti.

"Saatiin 2300€ parempi hinta ja rahat on jo tilillä. Kiitos mielenkiinnosta"

Viestin jälkeen yritin soittaa, mutta luonnollisesti puheluun ei vastattu.

Auto olisi ollut hieno perheelleni joten pettymys on sen mukainen. No luonnollisesti käyttämättä jäi myös 70 euron junaliput.

Ei pahaa sanottavaa miehestä muuten. Kertoi asiallisesti autosta ja muutenkin. Mutta suulliseen sopimukseen ei hänen kanssaan voi luottaa.

Etsintä jatkuu!!

Ai niin ne nimet esiin,

Jani Nurmi 050 626 92

LAUKKANEN MAURI 24.11.2011 19:38

Mihinkään eikä keneekään voi luottaa tänä päivänä,minulla on oma yritys ja välillä tuntuu siltä että yritykset ovat pahimpia toistensa ryöstäjiä.

Eli kaikki paperille ja vielä nimiä paperiin,jos jotain sopii.

HALME MARTTI 24.11.2011 20:25

Muistaakseni oikeustoimilain mukaan irtaimen omaisuuden kaupassa suullinen sopimus on pätevä ja molempia osapuolia sitova. Se on tietysti näyttökysymys. Ilmeisesti kauppa on sovittu puhelimitse? Pitäisin tuota tekstiviestiä hyvänä näyttönä sopimuksesta, jonka myyjäpuoli jätti täyttämättä. Olisikohan tuo 2300 EUR sopiva vanhingonkorvaus. Enämpi korjanoppineet jäsenet kommentoikaa, kannattaako lähteä prosessaamaan.

NURMI JANI 24.11.2011 20:40

Perhana. Tuota en tullutkaan ajatelleeksi. Täytyy tutkia asiaa.

Kiitos vinkistä!

NISSINEN KAUKO 24.11.2011 20:45

Vanhaan hyvään aikaan oli sanonta"Ennen mies maansa myy,kuin sanansa syö" ikävä kyllä ei päde nykyään. Kokemusta on henkilökohtaisesti. Jos on näyttöä ja todisteet,että näin sovittu vois pyytää "kipurahoja"

LAUKKANEN MAURI 24.11.2011 21:37

Halme Martti,taitaa olla optimisti,kun noin kirjoittaa;Muistaakseni oikeustoimilain mukaan irtaimen omaisuuden kaupassa suullinen sopimus on pätevä ja molempia osapuolia sitova.

Martilla ei ole ollut vastamäkiä,asian suhteen ,saa ne kuluttaja-asiamiehet/naiset olla mitä miltä mieltä tahansa jos ei ole ko,asialla mitään näyttöä sovitusta hinnasta.

Tässkin tapauksessa karhutaan rahaa yrittäjältä;niillähän sitä on jonkin sopimuksen suhteen millä ei ole näyttöä.

Voit soittaa polisiille että minäkin lupasin Hymerin 50 000€,käteen mutta en myy. vaadi korvasta vaikka 1500€,katsotaan kuinka käy?.

LAUKKANEN MAURI 24.11.2011 21:47

Sitooko suullisesti tehty sopimus? Sopimus on sitova oli se sitten solmittu suullisesti tai kirjallisesti. Molemmat velvoittavat periaatteessa yhtä paljon sopimuksen mukaisen suorituksen täyttämiseen. Sopimusoikeudessamme on lähtökohtana vapaamuotoisuus. On kuitenkin huomattava, että yleensä sopimukset kannattaa tehdä kirjallisesti. Riitatapauksessa nimittäin suullisen sopimuksen olemassaoloa ja sisältöä saattaa olla vaikea tuomioistuimessa näyttää toteen. Kirjallinen sopimus auttaa myös palauttamaan mieleen, mitä oikeastaan sovittiinkaan

HALME MARTTI 24.11.2011 21:49

Kuule Mauri, en minä sille mitään voi, että Suomen laki näin sanoo. Se ei ole kuluttajaviranomaisten keksimä. Sen keksi suomen Eduskunta. Mitä sitten tulee poliisille soittamiseen tai jopa poliisiasemalle menemiseen, niin tämä asia ei kuulu poliisille. Poliisi tutkii rikoslain rikkomuksia. Tässä suullisesti sovitussa autokaupassa ei ole tapahtunut rikosta. Ilmeisesti kuitenkin on tapahtunut sopimusrikkomus, joka voi antaa aihetta vahingonkorvaukseen. Nyt on kysymys on siviilioikeudesta, josta pitää nostaa kanne käräjäoikeudessa, ellei muuten sopimukseen päästä. Ymmärrän kyllä täysin Maurin kannan. Elävässä elämässä yleensä niellään kiukku tällaisissa tapauksissa ja hyvin yleistä on myös jättää ehkä tietämättömyydestäkin sopimukset pitämättä. Se on valitettavaa, jos Maurikin yrittäjänä on sitä mieltä, että sopimuksia ei tarvitse pitää.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.11.2011 klo 21:53:07 Tämä vastaus oli tarkoitettu Maurin klo 21.37 tekemään kirjoitukseen. Klo 21.47 Mauri kirjoitti jo aivan jotain muuta. Äkkiä se lakikirja löytyikin.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.11.2011 klo 21:56:01 Ja vielä Mauri. Hymerisi tuntuu vieläkin kalliilta. Uskallatko tehdä vielä edullisemman myyntitarjouksen näin kirjallisesti?

VÄLIAHDE JUSSI 24.11.2011 22:02

Martti Mauri puhu yritysten välisistä kaupoista , sopimuksista ja tässä asiassa Mauri on asianlaita niinkuin Mauri sanoi.

HALME MARTTI 24.11.2011 22:08

Hienoa Jussi! Voidaan puhua vaikka valtioiden välisistä kaupoista. Olin kuitenkin ymmärtävinäni, että aloittaja on yksityinen henkilö ja hän oli ostamassa Sunlightiä yritykseltä ja peräti vielä matkailuajoneuvoja myyvältä yritykseltä.

VÄLIAHDE JUSSI 24.11.2011 22:29

Martti eihän me voida sitä tietää Vissiin Maurilla oli se tiedossa? Eiköhän tässä myyjä ollut yritys ja Tenho sen yksi myyjänä työskentelevä henkilö.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.11.2011 klo 22:30:47 Tuossa se onkin myyjäliike Carelia Caravan

PELLIKKA ERKKI 24.11.2011 23:23

Valtakunnassa on noin tuhat käytettyä matkailuautoa myynnissä. Kyllä niistä löytyy mieleinen kun etsii . Kun tarjonta on suuri, niin kaupat tehdään ostajan ehdolla ei myyjän. Nyt on hyvä ja edullinen aika ostaa.

VÄLIAHDE JUSSI 24.11.2011 23:54

Erkki puhuu asiaa.

KILLSTRÖM NIELS 25.11.2011 05:49

Hakua edellisenä iltana tyly tekstiviesti.

"Saatiin 2300€ parempi hinta ja rahat on jo tilillä. Kiitos mielenkiinnosta"

Eikös tuossa ole näyttöä ostosopimuksesta, Ei myyjä lähetä tekstaria pelkästään ostotarjouksia tehneille, ei ainakaan tässä sanamuodossa.

LIIMATAINEN HANNU 25.11.2011 08:25

Hoh hoi, ei onnistu, tuo kipukorvaus juttu. Itselläni kokemusta, mutta toisinpäin. Eli kauppias antoi tarjouksen ensin puhelimessa, faksilla perään, en hyväksynyt sitä, lähetin oman vastatarjoukseni faksilla, kauppias hylkäsi sen, faksaten. Menin toiseen kauppaan ja tein kaupat, ensimmäinen kauppias sai tästä tiedon ja alkoi inttämään että hän hyväksyykin sen minun vastatarjoukseni. Minä siihen että myöhäistä perua puheensa. Vaati sitten 'hyvitystä' 15-20000FIM muka perutusta kaupasta. Laittoi oikein juristin asialle, uhkailujen kera. Eivät meinanneet millään uskoa kun sanoin että huuhaata tuollainen 'hyvitys', mitään kauppoja ei koskaan syntynytkään. Oli vain tarjouksia ja vastatarjouksia. Jopa kirjallisena, fakseina.

Muutama kierros piti käydä, kaikenlaista paskapuhetta syntyi, mutta tietenkään en maksanut mitään. Ei löytynyt sitä substanssia. Juristin ketalekin oli ensin kovin polleena, uskoi sitten kun faksasin että jos ei pelleily lopu julkistan yrityksen, siis rahastusyrityksen. Loppui sitten siihen. Eivät olisi kestäneet julkisuutta siis.

MIKKONEN MATTI 25.11.2011 09:02

Matkustin kerran Savosta Etelä-Suomeen alustavien puhelinsoittojen perusteella ostamaan matkailuautoa yksityiseltä. Kävimme koeajolla ja katselimme autotallista mukaan tulevat varusteet ja lopuksi puhuimme jo maksujärjestelyistä, jotka olisivat olleet käteiskaupassa helpot.

Kesken puheen myyjä sai soiton ja kertoi sen jälkeen, että soitto tuli perheeltä, joka oli lapsineen lentäen tullut Pohjois-Suomesta autoa hakemaan ja olisi kohta paikalla, mutta että minulla olisi mahdollisuus nopeaan kauppaan.

Omantunnonarkana ihmisenä en kuitenkaan halunnut tälleen menetellä. Soittelin myöhemmin ja kyllä he olivat auton ostaneet eikä asiasta muutenkaan jäänyt pahaa mieltä. Oikeastaan päin vastoin. Ostin sitten tuon vanhan Matkaajan, joka on ollut tuossa jo kymmenen vuotta ja jonka myyjä silloin valitteli, ettei se tahdo kelvata kenellekään.

VÄLIAHDE JUSSI 25.11.2011 09:23

Täsäkin asijassa julkisuus se vain tekee hallaa myyjäliikkeelle Carelia Caravanille. ja jääse Tenhokin nimimieleen.

LIIMATAINEN HANNU 25.11.2011 09:27

No Sinä Matti oletkin sellainen Hyvä Ihminen!

Mutta kyllähän juttu niin on että vasta nimet kauppasopimuspaperissa takaavat kaupan syntyneen, eikä aina sekään. Oikeuskäytännöt ovat kuin arvanvetoa, voi mennä hyvin, huonosti tai hyvin huonosti. Niin myyjän kuin ostajankin kannalta.

VARTIAINEN URPO 25.11.2011 09:37

Liike on vastuussa kaupanperuuntumisesta..Näyttöä on tekstiviestin verran ja junaliput kyysele ensin myyjältä korvausta ja sit vasta eteenpäin jos ei onnistu.... Mun Hymeri ois myynnissä kyllä...

PELLIKKA ERKKI 25.11.2011 10:07

Jos hönttien kanssa käy riitelemään (Esim. Jäsenkeskustelu), niin saa jatkuvasti riidellä, ja itselle pahan mielen.

LIIMATAINEN HANNU 25.11.2011 10:11

Höntti on se joka jäsenkeskusteluissa alkaa riitelemään. Sitä saa mitä tilaa, pahan mielen.

NURMI JANI 25.11.2011 10:33

Laitoin Carelia Caravanin toimitusjohtajalle, kaiketi myyjän vaimolle, eilen viestiä jossa kyselen heidän ehdotustaan kompensaatiosta.

Mielipahaa ei rahalla saa korjattua. Mutta junaliput ja polttoaineet saa. Mielestäni en vaadi liikoja.

-- Jani

KNAAPI JUHA 25.11.2011 10:36

Miten noitakin suupuheita käy toteennäyttäminen?

Tottahan myyjä tekstiviestinsä osaa selittää, että se oli vain vastaus tarjoukseen, joka ei heitä miellyttänyt kaupantekoon asti.

Älkää hyvät ihmiset tehkö suullisia sopimuksia kymmenientuhansien kaupoissa ilman, että läsnä on ainakin todistaja. Hyvä vaihtoehto on sähköposti. Siitä jää aina kuittaukset kummallekin osapuolelle.

Helppo on kopioida viisaita tekstejä tänne ilman lainausmerkkejä, vaarana on vain se, ettei ymmärrä tekstinsä sisältöä.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.11.2011 klo 10:40:37 Ai niin, tämä ei sitten ollut vastaus Halmeen Martille. Meinaan, ettei tarvi tulla porstuaan kirveen kanssa kyselemään...

HALME MARTTI 25.11.2011 11:03

Niin Juha, viimeksikin se kirves jäi kuitenkin auton takakonttiin.....

KNAAPI JUHA 25.11.2011 11:21

Kyllämäarvasin Martti, että mukana se kirves oli...

HYTÖNEN RAIMO 25.11.2011 11:48

Melko tyypillinen tapahtuma nykypäivän Suomessa. Mutta ei syytä huoleen. Moisesta selviää Saksan matkalla, siellä on mistä valita, ja saat uudenkin auton paljon halvemmalla (vaikka maksaisit ALV:kin) kuin täältä junttilassa.

Ei nuo junttiliikkeet opi muuten kuin antamalla samalla mitalla takaisin.

NURMI JANI 25.11.2011 12:40

Pirun vaikeatahan se toteennäyttäminen on, tottakai. Isäni toki oli vieressä kun kaupan sisällöstä sovittiin ja oli myös vieressä jolloin sovin kaupan puhelimitse pyyntihinnalla.

Tässä oikeastaan eniten harmittaa se, että miksei voinut avoimesti soittaa ja sanoa mikä on tilanne. En olisi tuota mainittua korotettua hintaa autosta maksanut.

Kuten mainitsinkin, että se mitä minä tarjosin oli myyjän pyyntihinta. Se ehkä hiukan lisää harmitusta ja ihmetystä.

-- Jani

VARTIAINEN URPO 25.11.2011 15:37

katsoppa tätä voi olla että saa edullisesti?

http://www.huutokaupat.com/fi/v/15399

HAAPANEN TIMO 25.11.2011 16:36

Minä ymmärrän kauppiasta pikkuisen. Varmaan on jäänyt muutama ostaja saapumatta vaikka ovat luvanneet.

Satasen käsiraha olisi kääntänyt auton hintalapun toisinpäin, eikä sitä olisi enää millään voitu toisille myydä.

@timppa

LAUKKANEN MAURI 25.11.2011 16:56

Jokaisesta asiasta pitää etsiä ne posiitiiviset puolet,kuten tästäkin. Ymmärrän Janin pettymyksen ja otan osaa suruun vaikka kukaan ei ole kuolutkaan,mutta hyvä aloitus Janilta ja muistutus elämäm raadolisuudesta!.

Suurin vahinko kuitenkin minusta koituu tälle yrittäjälle,jonka käytöstä en minäkään ymärrä,sanonta on paha kello kauas kuuluu hyvä ei,toivottavsti näin että ihmisten huijaaminekin on kallista,vaikka sillä se kaveri tienasi jotain,mutta mikä on se summa lopulisessa saldossa,jos maine menee?.

Yrittäjyys perustuu rehellisyyteen,minun mielestä ja kyllä se narun pää tulee vetäjän käteen äkkiä jos näin ei ajatele.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.11.2011 klo 17:05:56 Niin se positiivinen asia on;muistutus rahanahneista yrittäjistä,jota ei pidä lupauksiaan,eli elä usko puheisiin vaan mustaa valkoiselle!.

VEHMANEN TUULA 25.11.2011 17:00

Mielestäni asia kannatta unohtaa vahingonkorvausmielessä mahdollisimman nopeasti. Vaikka voittaisit käräjillä niin saisit vain sinulle aiheutuneet ylimääräiset kulut eli taitaisi jäädä junalippuihin. Asian jatkokäsittely vaatii sinulta valtavasti enerkiaa ja sen voi kayttää varmasti hyödyllisemmin. (Tosin jotkut elävät pelkällä adrenaliinilla). Myyjä tuli ahneeksi ja tässäkin tapauksessa hän saa tunnetun lopun.

Itse tein asuntoauton vaihtokauppaa Helsingin "eliittiliikkeen" kanssa. Sovimme kaksi kertaa kaupasta myyjän kanssa. Seuraavana päivänä kun menin tekemään papereita oli johtaja perunut kaupan, väliraha liian pieni. Toisella kerralla otin lisää lisävarusteita ja sama juttu. Myyjä oli tosi vaikea ja kertoi että firman rahat on loppu ja vaihtokaupassa täytyy saada käteistä vähintään alv:n verran koska sen joutuu maksamaan melkein heti eikä rahaa ole. Jyväskylästä löytyi rehti kauppias johon ei ole vielä tarvinnut pettyä.

kalevi

Käyttäjän lisäys viestiin 25.11.2011 klo 17:43:07 Kysymyksessä oli pääkaupunkiseudun liike

MÄKELÄ MIKA 25.11.2011 20:11

Nykyisin pitäisi tuollaiset suulliset sopimukset hoitaa sähköpostilla: "Laita mulle sähköpostiin tilausvahvistus sopimuksestamme."

Alan ongelma on liian pienet yksiköt. Kun matkailuautokauppias siinä yhdessä omassa liikkeessään saa puhelinkeskustelun jälkeen tarjouksen jo myymälässä olevalta asiakkaalta niin tulee varmaan kova kiusaus ottaa rahat pois kuleksimasta. Ainoa oikea tapa jos on useampi tarjous meneillään samasta kulkineesta on ilmoittaa että en varaa ennenkuin sanot että nyt olet jo matkalla tänne. Jos olisi niinkuin autokauppassakin isoja monen liikkeen ketjuja niin olisi varmaan ryhdikkäämpi varaustapa. Samaten tuollainen toiminta että johtaja peruu myyjän tekemiä tarjouksia on ollut autokaupassa 1990 -lukua. Siis silloin kun oli niitä yhden liikkeen pitäjiä uuden auton kauppaa tekemässä. Nykyisissä isoissa autoliikeketjuissa on esimiestyö jo niin hyvällä tasolla että myyjä antaa vain esimiehensä hyväksymiä tarjouksia.

PULKKI MARTTI 25.11.2011 20:12

Meni muuten hienosti Kalevi, mutta piti puhua nimillä eikä "nimillä" ! Myyjä tosin oli reilu kertoessaan syyn, mutta jos kauppias tai hänen täysivaltainen edustajansa, eli myyjänsä tekee tarjouksen jonka hyväksyt, on se kyllä meidän lakiemme mukaan sitova. Ostajaa voidaan kaupan purusta johtuvista kustannuksista velkoa vasta sitten kun nimet on paperissa, tietysti vain siihen oikeuttavissa tapauksissa.

PÄÄKKÖNEN ESA 26.11.2011 07:17

Hei Googletin liikkeen. On vaan hieno nimi liilkkeellä, jonka varastosta löytyy yksi vaunu ja yksi auto, joka sekin lienee myyty. Kyseessä lienee pariskunnan pyörittämä vuokraustoimintaa harjoittava ja nyt varmaankin on myyty pois auto. Tuskimpa tätä liikettä olisi saatu vastuuseen, jos autossa olisi ollut jotain vikaa. Omakohtainen kokemus on. Ostin käytetyn auton isohkosta liikkeestä ja kaikki reklamaatiot on hoidettu erittäin hyvin kuntoon. Esa

NURMI JANI 26.11.2011 08:01

Kyllä kyllä. Kuulemma uusi auto oli jo tulossa. Ehkä tässä oli onni onnettomuudessa, etten ehtinyt siirtää rahoja heille ja saada auton papereita seuraavalla viikolla kun ne tulevat rahoitusyhtiöltä.

Kun tutkin kanssa hiukan Carelia Caravanin ja saman pariskunnan vetämän kuljetusliikkeen taloustietoja, niin onkohan uutta autoa tulossakaan. Mene ja tiedä.

Yhteydenottooni ei ole mitään vastausta tullut eli ainakaan fiksusti eivät asiaa halua hoitaa. No, olkoon. Oppi suullisista sopimuksista on nyt saatu. Katseet on taas Saksanmaalla (missä ne oli ennen tätä tapaustakin).

Kova luotto siihen, että ensi kesän reissut perheellämme sujuu sopivalla kulkupelillä ja tälle hommalle naureskellaan lauteilla!!

LEHTONEN TIMO 26.11.2011 10:20

Saksanmaalta kannattaa hakea, mikäli käytettyä halajaa. Itse olen ostanut sieltä monia aina samasta paikasta ja kaikki on pelanut tosi hyvin http://www.caravanauto.com/

Terveisin Timo

HELENIUS TIMO 27.11.2011 12:05

Tervehdys Joku tässä keskustelussa mainitsi että käsirahan maksaminen sitoisi myyjää valitettavasti EI SIDO, halutessaan myyjä voi palauttaa käsirahan ja se siitä. Ostaja voi toki hakea korvausta kuluistaan esim.asuntokaupassa tehdystä kuntotarkastuksesta jos ostaja on sen maksanut turhaan. Onneksi useimmat jopa karavaanikauppiaat pitävät yllä hyvää kauppatapaa pitäen käsirahaa sitovana vaikkakin se sitoo vain ostajaa.

Tonttikaupassa todennut kääkkä

HALME MARTTI 27.11.2011 18:40

"pakko" vielä kerran kommentoida; Timo Helenius on kokenut pettymyksen tonttikaupassa. Tonttikauppa on kiinteistökauppaa ja sitä koskevat aivan eri säännöt, kuin irtaimen omaisuuden kauppaa. Irtainta omaisuutta ovat esim. hammasharja, kahvipaketti, asuntoauto, kerrostalo-osake Helsingin Ullanlinnassa, ym.ym.ym. Kiinteistökaupassa suullinen puhe ei ole pätevä, mikä taas on pätevä irtaimen omaisuuden kaupassa. Esim. mikälki haluaa tonttikaupan tai muun kiinteistökaupan olevan pätevä ennen varsinaisen kauppakirjan tekemistä, pitää laatia hyvin määrämuotoinen esisopimus, jonka osapuolet allekirjoittavat. Sen jälkeen myyjä ei enää pääse kaupasta irti ilman vahingonkorvausta. Nettihuutokaupassa tehty ostotarjous kiinteistökaupasta lienee vain tarjous, joka ei sido ainakaan myyjää? Lakikirjanoppineet korjannevat (mahdolliset) virheeni tässä ylimalkaisessa sepustuksessani ja tietysti maksutta!!!

JOKINIEMI PETRI 27.11.2011 19:33

Tossa tapahtuneessa asiassa ei kyllä ole mitään valittamista eikä minkäänsörtin mahkuja pyytää korvauksia. Myyjä on kyllä toiminut ikävästi, mutta minkäs teet se ilmotti että ei tee kaupaa kun sai toiselta taholta parenmman hinnan. Piste asia loppuun käsitelty. Huono on mennä pyytään korvauksia

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.