JAKOPÄÄN HOMMIINKO?

KOLEHMAINEN KARI 22.11.2011 16:41

Tulevana vuonna täyttyy Ducaton kahdeksas (8) käyttövuosi. Eli neljän vuoden vaihtovälillä pitäisi taas jakohihna vaihtaa. Tuntuu turhan tiuhalta tahdilta, kun kilometrejä on kertynyt vasta reilu 40 000.

Onkohan se niin, että hihnat eivät koostumukseltaan kehity, vaan Fiat vedättää meitä jatkuvasti neljän vuoden välein? Tai jos ei Fiat, niin tarvike- ja korjaamoketjut. Uskallanko siirtää jakopääremontin vuodella ilman pelkoja?

ÄIMÄNEN AIMO 22.11.2011 17:36

Minulle tuli keväällä 4 vuotta ja annoin vaihtaa vaikka autolla oli ajettu vasta 25000 km. Kuitenkin sillä olisi vastaavasti saanut ajaa 120000 km toisena vaihtoehtona. Mielestäni tuo 4 vuotta on liian lyhyt aika, hihnassa ja vermeissä ei ollut minkäänlaisia kulumisen merkkejä. Toisaalta en uskalla toisen puolesta suositella pidempääkään aikaa. Tiedän kyllä kaverin , joka ajoi 8 vuotta ja 65000 km ennenkuin vaihtoi.

HAAPANEN TIMO 22.11.2011 17:49

Minä ajoin viisi vuotta, ja sitten vaihdatin pelkän hihnan, virheettömältä näytti. Edellisen vaihdon jäljiltä mulle jäi täysin ehjä kiristin jonka nyt olisin laittanut takaisin jos olisi ollut tarvetta.

Toisaalta korjaamoilla tiedetään tapauksia joissa katkennut hihna on muilta osiltaan aivan kuin uusi.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 22.11.2011 19:57

Timo se on hyvä ennustaja, kun uskaltaa ennustaa sen kiristimen kestävän toisen mokoman. Minä en ennustaisi, yhden korjaamon virhe ennustaa väärin = olla vaihtamatta tuli kalliiksi... Hihna ei katkea hihnan vian takia. Ei jollei se ole todella yli-ikäinen. Ehdottomasti suurin syy on asennusvirhe. Tuo aika vaihtovälinä on siksi, että se hihna on jännityksellä silloinkin kun auto seisoo. Eli hihna venyy yhdestä kohtaa, moottorikin kun tuppaa pysähtymään samaan kohtaan kumuloiden tuota ongelmaa. Mutta aikaa pitäisi osata myös tulkita. Jos auto seisoo vuosia yhteen otteeseen paikallaan, on ajan vaikutus vielä suurempi kuin se, että autolla ajetaan säännöllisesti ja usein vaikkakin vähän kerrallaan.

KOLEHMAINEN KARI 22.11.2011 20:10

Kiitoksia tähänastisista! Tuota en ollut tullut ajatelleeksi, että ajamattakin tapahtuu hihnassa muutoksia - ja juuri silloin huolestuttavan epätasaisia. Itsekseni olin vain manaillut hihnamateriaalin yleistä kestämättömyyttä ja vanhenemista vaikka vain varastohyllyllä. Olipa hyvä, että tuli kysyttyä! Olin jo varautunut vuodella vaihtoväliä pidentämään. - Täytynee alkaa pudotella säästöpossuun roposia tiuhaan tahtiin...

UUSITALO MARKO 22.11.2011 20:11

Mitä useammin hihnan vaihtaa, sitä korkeammaksi asennusvirheen todennäköisyys nousee. Ja myös materiaalivirheen. Joten kovin tiheä vaihto ei ole järkevää. Tosin onhan silloin turvana vaihtotyön tehneen liikkeen antama takuu.

HALMEENMÄKI JUHANI 22.11.2011 20:53

Ja niille, jotka parjaavat hihnaa suosittelen tutustumista Opelin 2,2-litraisen moottorin jakoketjuun. Sen jälkeen voi uskon vahvistukseksi lueskella Nissanistien valitusta etenkin 2000 eteenpäin ketjuista. Johan alkaa hihna kuulostamaan hyvältä, halvalta ja kestävältä!

TERVO JARI 22.11.2011 21:21

Ookko kuullu Tiguaanin jakopään ketjuongelmista ?

Ja toiseen asijaan . . .

Itellä on Fiiun mittarissa 59 tuhatta ja remmi on vaihdettu "täydellisenä" 4 kertaa ja taitanee olla että enskevväänä tulee viidesvaihto eteen . . . jos oikein laskin tai hitte seuraavana kevväänä . . . Autossa oli mittarissa 36 tuhatta ja silloin oli jo nuot vaihdot tehty . . .

MÄKELÄ MIKA 22.11.2011 21:36

Jos haluatte jännitystä elämään niin hypätkää vaikka benji-hyppy. Älkää ajako yli-ikäisellä jakohihnalla. Myös kiristinpyöriä on mennyt, joten kannattaa kyllä vaihtaa aina se koko paketti, ei pelkkää hihnaa. Tuttava vaihtoi uuden moottorin Tiguaniin 70tkm kohdalla kun jakoketju katkesi. Yleinen vitsaus niissä 1,4 TSi koneissa. Sama moottori mm. Audeissa.

NIVA OLAVI 22.11.2011 21:53

Ihmettelin elämäni kolmen Fordin (ensimmäinen, ainoa ja viimeinen) kanssa, kun huolto-ohjeissa ei puhuttu hihnan vaidosta yhtään mitään. Kun kysyin huollosa, koska hihna pitää vaihtaa, sain vastauksen: "Vähän ennen kuin se katkeaa". No, sattui veljellä katkeamaan hihna aiheuttaen suuren vahingon, jolloin tarkastin hihnan. Se oli delaminoitunut eli hammaskehä oli irronnut pintakudoksesta. Hihna meni pikaisesti vaihtoon. Hopalla oli ajettu alle 30 tkm.

VÄLIAHDE JUSSI 22.11.2011 22:06

Nehän on alkaneet siirtyä kettikiinJos ei kilometri niin vuosi raja. Se vuosi raja ensikeväällä. Auto vm1984m.

HALMEENMÄKI JUHANI 22.11.2011 22:07

TSi'n jakoketjusta on tosiaan kuulunut ensimmäisiä huonoja huhuja, mutta sen verran tuore konstruktio, että ihme jollei VAG reagoi jollain muutoksella kun oireita murheista on jo. Kuten esim 20-venaisen 1,8-litraisen hihnan kohdalla. DSGeen kohdallahan alun ongelmakappaleet on tulleet tehtaalle kalliiksi, mutta sitä ongelmaa lakaistiin maton alle rahalla.

NISSINEN KAUKO 22.11.2011 22:22

Hiacen 02-vuosimalli jakopäänhihna 7vuotta ja 148500km sitten ja sitten vaihto.

PÄÄKKÖNEN ESA 23.11.2011 07:48

Kaksi remmivetoista asuntoauto Ducato ja Sonata. Ducatoon olen vaihtanut neljän vuoden välein vaikka kilometrit eivät ole täynnä. Sonataan samoin aikarajoen mukaan. Sonatasta katkesi jakopään hihna vuoden vaihdosta ajettiin n 30 000 km. Kansi meni uusiksi, onneksi löytyi käytetty kansi. Sitten siirryin Mersu kantaan. Nykyiseen vuoden 1994 malliin vaihdoin ketjun 255 000 kohdalla ja huoltomies sanoi, että vyt voit ajaa huoletta 400 000. Esa

SUONKANTA REIJO 23.11.2011 11:11

Kaverilla on uudesta asti ollut pösö oisko ollu 206.Ikä 11v ja kilometrejä n.80th.Ei ole vaihtanut jakoremmiä.On sanonut,että vaihdattaa kun kilometrit tulee täyteen...Oon odotellu koska katkeaa.

STRÖM KARI 23.11.2011 15:24

Onneksi on Foordi.Letkeitä kilometrejä niin pitkään kun auto ruostuu alta.Näin sanoivat viisaammat kun on tuo ketjuvetoinen.

Käyttäjän lisäys viestiin 23.11.2011 klo 15:26:28 Auto vm. 2008 otettu käyttöön 2009

RAIMESALO RAIMO 23.11.2011 15:59

Äläpäs huoli Esa! Edellinen autoni oli myös Mersu (A-malli). Siitä katkesi ketju, kun matkaa oli kertynyt alle 90000 km. Huoltokirjan ja merkkihuollon mukaan ei mersussa tarvitse vaihtaa ketjua milloinkaan. No minähän uskoin viisaampia, mutta toisin kävi. Asiasta ja se seuraukssista olen kyllä kirjoittanut karaavaanareiden palstalla.

MÄKELÄ JUKKA 23.11.2011 17:08

wartburg 353 oli aikoinaan huoleton peli päästellä menemään,kun ainainen jakopäänremmin katkeamisvaara ei pyörinyt mielessä...

PÄÄKKÖNEN ESA 24.11.2011 07:11

Raimo. Sama huoltomies (ei merkkihuollon) sanoi minulle, että Mersujen laatu loppui 95, senjälkeen valmistettujen Mersujen laatu on huonontunut. Vuosimallien 85-95 väliset E sarjan Mersut kestävät isältä pojalle. Esa

HJELM ARTO-VEIKKO 24.11.2011 07:55

Minulla oli se isopyöräinen 60 luvun warre.Sylintereitä,puolia ja katkojan kärkiä oli kolmet.Ei kerinnyt huolehtimaan hihnasta,oli siinä ihan kiitettävästi haasteita muutenkin. Mutta mukavaa oli.

t Jelmi

PALIN MATTI 24.11.2011 08:14

Epäilen vahvasti, että tuo 4 vuoden aikajakso on jokin suomalaisen autokorjaamoyhteenliittymän keksintö.

Vaihdatin jokin vuosi sitten Volvooni jakohihnan Ruåtsissa kilometrimäärän perusteella, missä sen vaihtoväli on 180 000 km tai 10 vuotta. Suomessa tehtynä muuten sama, mutta aikajakso 4 vuotta!

Tällöinkään ei 180 000 km ajettu hihna päällisin puolin hävennyt lainkaan uudelle hihnalle.

Miten voi siis samassa tehtaassa valmistettua jakohihnaa aika syödä toisessa pohjoismaassa eri tavalla kuin toisessa? Ei mahu mun kaaliin.

HERD JUHA 24.11.2011 09:16

Ei pelkästään mersujen laatu, sama koskee Volvoja.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.11.2011 klo 09:17:25 Viitaten siis tähän: Raimo. Sama huoltomies (ei merkkihuollon) sanoi minulle, että Mersujen laatu loppui 95, senjälkeen valmistettujen Mersujen laatu on huonontunut. Vuosimallien 85-95 väliset E sarjan Mersut kestävät isältä pojalle. Esa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.11.2011 10:07

Minä vaihdatan hihna mieluimmin liian usein kun liian harvoin, kone remontti on sen verran kallis, että sen hinnalla vaihdattaa kymmenen hihnaa.

Aikoinaan työkaveri kyseli uskaltaisikohan lähteä vielä käymään Toyotalla Lapissa kun 80tkm hihnan vaihto olisi tehtävä juuri. Me kaikki työkaverit olimme sanoimme ettei hihnan vaihto ole aivan niin tarkka. Kaveri ei päässyt Lappiin, hihna kun katkesi 80 007km kohdalla. Joskus se vaan on niin tarkkaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.11.2011 klo 10:08:20 Itsellä vaihdettiin Ducatoon hihna 4 vuoden ja 60tkm jälkeen.

ASIKAINEN MATTI 24.11.2011 15:16

www.fiatcamper.com suomenkieliset sivustot (usein kysyttyä) kertovat, että hihna tulee tarkistaa 90000 km:n välein ja uusia 180000 km:n välein, mutta kuitenkin viimeistään 5 vuoden välein.

JANHONEN MATTI 24.11.2011 15:31

Em. tarkastus ja vaihtoajat koskee kuitenkin vain 120 ja 130 Multijettejä. Eli vanhempien kohdalla mieluummin aiemmin kun myöhemmin.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.11.2011 19:17

Palin: Se kestoikä (vuosina) on sekin kiinni myös rakenteesta. Millainen kiristin ja millainen reitti. Lyhin vaihtoväli ja suurin vikaherkkyys on silloin, kun hihnan reitti on mahdollisimman mutkainen. Automaattikiristin rasittaa sekin hihnaa enemmän. Hyvin monella merkillä on vaihtoväliä lyhennetty hanakasti, kun tulee reklamaatioita. Ja ei se hihnan ulkonäkö kaikkea kerro, tutkitko hampaat ja niiden liitokset taivuttamalla hihnaa, mittasitko venymän ja mites ne rullat? Volvon viisipyttyisissä hihnajakopäätä on muutettu alussa parin vuoden välein ja sen jälkeen muutaman vuoden välein, eli se vaihtosuosituskin pitää katsoa tarkkaan, jotta ollaan puhumassa samassa jakopäässä.

Herd: W202 oli ensimmäinen MB joka tehtiin väärinpäin. Eli siirryttiin tekemään auto tietyllä kustannuksella, eikä niin että katsotaan mitä valmis auto maksaa. Siis kaikki piti kilpailuttaa tarkkaan. Tuo antamasi 1995 koskee "keskikokoluokkaa" eli E-sarjaa, C päivittyi jo vuotta aiemmin.

LAHTI ANTTI 24.11.2011 19:28

Mulla on s80 bensakoneella olevassa suositus 4v/80000km. Aika on tullut vastaan aina ensin. Silloin on vaihdettu hihna+kaikki hilavitkuttimet alkuperäisillä osilla "siniseltä" tiskiltä. Kertaakaan ei ole mennyt poikki, enkä vararikkoa ole tehnyt sen vaihdon takia.

VÄLIAHDE JUSSI 24.11.2011 23:05

Kaima et Kai usko ,että Mattin Palin olis jonkun antanut auoonsa koskea. Ite vaihtanut sanon minä.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.11.2011 klo 23:14:04 Tuli mieleen se voi olla myyntikikka.SÄÄNNÖLLISESTI HOIDETTU RUOTSISSA..

PALIN MATTI 25.11.2011 09:42

Olen huollattanut Volvoni Haaparannan valtuutetussa Volvo närservicessä, eli lähihuollossa, joka toimii OK:n tiloissa.

Itse en ole enää vuosiin availlut autojen konepeltejä.

Nyt en enää omista Volvo-merkkistä autoa. Taloudellisempi uusi pikkudiiseli on nyt alla.

PALIN MATTI 25.11.2011 10:02

"Re: Re: JAKOPÄÄN HOMMIINKO? 24.11.2011 klo 19:17:20 HALMEENMÄKI JUHANI

Palin: Se kestoikä (vuosina) on sekin kiinni myös rakenteesta. Millainen kiristin ja millainen reitti. Lyhin vaihtoväli ja suurin vikaherkkyys on silloin, kun hihnan reitti on mahdollisimman mutkainen. Automaattikiristin rasittaa sekin hihnaa enemmän."

Miten Juhani selität sitten sen, että vuosimallin 2005 Volvo V70 2,4l 170 hp:n hihnanvaihtoväli on sekä Ruåtsissa, että Soumessa 180 000 km, mutta aikajakso on Soumessa 4 vuotta ja Ruåtsissa 10 vuotta?

Tarkoitatko, että samana vuonna ja samalla liukuhihnalla Göteborgissa valmistettuihin autoihin olisi ruåtsalaisia varten rakennettu erilainen jakopää? Mie en tuohon usko kuiteskaan.

Kyllä tässä on kysymys vain suomalaisen korjaamoliiton vedätyksestä.

====================

Itselläni oli aikoinaan Opel Ascona 1,6. Tehdas antoi siihen vaihtoväliksi 60 000 km, jonka maahantuoja oli pudottanut arvoon 30 000 km. Silti minun autoni hihna suttasi säännöllisesti 15 000 km välein. Oli onneksi nätti vaihtaa tienpäälläkin, kun oli aina varahihna matkassa.

PS: Yleensä puhutaan jakohihnan katkeamisesta, mikä on hieman virheellinen käsitys. Aika ja kilometrit heikentävät itse hampaiden kestävyyttä ja pysymistä kiinni hihnassa. Loppunsa tullessa jakohihna kadottaa hampaitaan ja luistaa, sekä siten sekoittaa myös ajoituksen.

Jos hihna katkeaa ihan irtipoikki, on se merkki siitä, että hihnan ja pyörästön väliin on päässyt jokin vieras esine, esim. kivi tai katkenneen toimilaitehihnan kappale, kuten vasta kävi erään kaverini Diesel-Volvossa.

MIKKONEN MATTI 25.11.2011 10:30

Minulla oli kanssa tuommonen Opeli. Kerran marketin pihassa ei käynnistynyt ja pyysin viereen Mersulla parkkeerannutta kansallispukuisen vähemmistön edustajaa starttaamaan, johon hän kavereineen innokkaasti suostui, ja itse katsoin öljyntäyttöaukosta, ettei nokka-akseli pyörinyt. Hihnasta olivat hampaat irronneet, mutta se ei ollut katkennut. Opeli ei rikkonut silti venttiileitä. Laittelin hihnan siinä räntäsaeessa eikä kukaan kauppaan kulkijoista kysynyt mitään.

Varmaan kymmenen vuoden tauon jälkeen olen viettänyt tämän syksyn autotallissa, kun tuo uusi Mondeo (17 v) on vaatinut huolta. Lämmityslaittelle menevä rautaputki oli ruostunut ja tihkuttanut salaa nesteet nurminkolle eikä poika sitä ollut huomannut ja se poltti hänen käytössään kannentiivisteen.

No se kansiremontti onnistui hyvin itseltäkin, mitä nyt se ohjainpyörän laakeri olisi pitänyt vaihtaa samalla, mutta sitten katsastuksessa pakokaasuarvot tyhjäkäynnillä eivät meinanneet asettua ja jouduin perehtymään koko saasteenestojärjestelmäkokonaisuuden sielunelämään ja ilmeisesti vika oli kampikammion aktiivisessa tuuletusventtiilissä eli PCV-venttiilissä, joka on veikeä värkki kahden jousivoiman ja kahden paine-eron välissä häilyvänä.

Kuntoon sekin tuli ja leimaa on taas vuodeksi. Merkkihuollosta minulla on vain huonoja kokemuksia eikä sieltä mitään apua nytkään saanut. Ei edes osia. Muuten, se aiempi arveluni moniurahihnasta jakopään metelin aiheuttajana voi olla tottakin, koskapa urien pojassa oli pieniä kiiltäviä metallimurusia, jotka hihnapyöriin osuessaan varmaan kilahtivat. Kaivelin ne ruuvimeisselin kärjellä pois ja nyt moottori vain suhisee käydessään.

PAAVILAINEN JUSSI 25.11.2011 18:38

perheeseen ostettiin jokunen vuosi sitten matkailuauto, (ducato/lmc vm 90) ja kauppoja hierottaessa tuli tietenkin selvitettyä koska jakohihna on vaihdettu. ilmeni että kilsoja olis ollu jäljellä, mutta ikää oli jo 7 vuotta. no siitähän sai vain hyvän syyn, millä hintaa sai alemmaksi. mutta ensi töikseni hihnan autoon vaihdoin (gates sarja motonetistä), hihna oli ihan jees, mutta rullat jo hieman "pykälsi". nyt alkais taas olla kohta hihnan vaihto ajankohtainen ajan puolesta.

VALTONEN MARTTI 25.11.2011 19:17

HALMEENMÄELLE:

Mainitsit hihnan yleisimmäksi vauriosyyksi asennusvirheen. En huomannut yksilöitkö tuota virhettä / virheitä Kiinnostaisi kuitenkin tietää.

HYTÖNEN RAIMO 27.11.2011 12:03

Neljän vuoden/120 000 km:n vaihtoväli on huolto-ohje. Tämä tarkoittaa sitä, että näin menetellen myös (jonkunlainen) takuu on voimassa koko hihnan käyttöajan.

Eihän sitä tietenkään pakko ole vaihtaa, mutta jos esimerkiksi kuusi vuotta tai 150000 km ajettu hihna katkeaa, on turha vedota minkäänlaiseen takuuseen. Oma moka, josta aiheutuneet vauriot myös takuuvarmasti maksat itse.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.11.2011 21:37

Palin: jos asia kiusaa noin paljon, niin ehkä syytä selvittää mitä Autodata, Ruotsin merkkiorganisaatio sekä Suomen merkkiorganisaatio antavat tällä hetkellä suositukseksi. Mikä auto on kyseessä: moottori sekä vuosimalli kiitos.

Valtonen: puhin yleisimmästä syystä, koska usein puhutaan hihnan katkeamisesta, vaikka se on seuraus eikä se syy. Esimerkiksi Gatesilla on netissä kaikkien luettavana iso nivasta teknisiä tiedotteita, joita päivitetään jatkuvasti. Edes ammattilaiset eivät enää pärjää pelkillä moottorikohtaisilla perusohjeilla, ja monessa konstruktiossa on ansoja, joista pitää erikseen varottaa. Eli käytännön järki ja kokemus eivät riitä, vaan pitää tosiaan tehdä pilkulleen oikein.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.