Talvikäytön niksit?

KOIVUMÄKI PETRI 21.11.2011 20:29

Nyt kävi niin, että ois auto käytettävissä joulukuun alkupuolella, ajatus mennä sen verran ylöspäin, että on lumeen pystytty ajaan ladut...

Viimesin (se ainut) tämän lajin reissu tehtiin vuokrapirssillä tuos kesällä. Nyt sitte mietityttää, että mites sen auton kans pitäs talvella toimia, että kaikki menee napiin. Hyviä vinkkejä otettais vastaan. Autos on talvipaketti, harmaat on eristetty ja jokku vastuksekki siä on. Auto on 07 Adria-Fiat.

VÄLIAHDE JUSSI 21.11.2011 21:27

Kato ensin,että suodattimet ovat kunnossa ja jäät pois katolta. Jäädytysnesteen pakkas kestävyys samoin kuin tuulilasinpesunesteen. Lumilapio ja pienipussi soraa ei kait ole haitaksi samoin hinausköysi.

JOKINIEMI PETRI 21.11.2011 21:43

Älä laita vettä raikasvesisäiliöön jos et ole tietonen miten laitteet toimii pakkasessa

KYLMÄNEN REIJO 22.11.2011 10:12

Jos autosi on kesän jäljiltä varmista, että tankissa on talvilaatuista dieseliä. Kannattaa myös huomioida joidenkin liikkeiden mainonta talvipaketeista. Käytännössä se voi olla pelkkä ikkunapeitto.

NIVA OLAVI 22.11.2011 21:44

Yhden minun ilmalämmitteisen ohjekirjassa neuvottiin kaatamaan käytön jälkeen vähän pakkasnestettä vesilukkoihin jäätymisen ehkäisemiseksi. Kerran jäätyi ajon aikana raikasvesisäiliö umpeen. Onneksi oli sen verran vajaa, että sain sulatetuksi kaatamalla kuumaa vettä säiliöön.

VIRTANEN MIRVA 28.11.2011 12:44

Jos harmaavesisöiliö on lämmitetty, se ei vielä "takaa että pysyy sulana: meillä "poistoputki jäätyy eristetyn säiliön jälkeen/ venttiili myös"..

Yleensä pidetään venttiili auki ja lavuaareissa pesuvadit, mistä vedet kipataan kemssaan tms.

Onko jollain hyvää vinkkiä, millä myös "tyhjennysputki pysyisi sulana?

Olen kuullut joidenkin laittavan glykolia tai lasinpesunestettä harmaavesisöiliöön, jottei jäädy, mutta sitten on vielä se venttiilin jäätyminen..?

UUSITALO MARKO 28.11.2011 13:48

Tuskin joulukuun alkupuolella mitään hirmupakkasia on, mutta kannattaa varmistaa, että autossa edellä mainittujen seikkojen lisäksi lumiketjut, maskin viimasuoja, jääkaapin ritilöiden talvisuojat, kunnollinen ohjaamopeite ja riittävästi nestekaasua.

Ja jos auto on outo, niin kannattaa tutustua laitteisiin jo kotona, ettei tarvitse paikan päällä ihmetellä miksi lämmitin ei lämmitä. Lumiketjun asentamistakin kannattaa harjoitella jo ennen kuin todellinen tilanne on päällä.

NURMI JANI 28.11.2011 14:06

Tyhjennysputken sulanapysymiseen. Surffaillessani törmäsin tällaiseen.

http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/muut-lammittimet/ass-lammitysnauha-vesiputkille-ja.html

Toimivuudesta ei ole tietoa.

JUUTI ERKKI 28.11.2011 21:32

Miun mielestä nuo kaikki sähköllä toimivat härpäkkeet, eli auton ulkopuolella olevat eristetyt säiliöt ja putket, joita pitää yrittää pitää sulina sähkövastuksilla on naurettavia yrityksiä sellaisilta auton valmistajilta, jotka eivät ymmärrä mikä on Suomen talvi. Talvikautena sähkön kulutus on muutenkin suurimmillaan, valot ja kiertovesipumppu. Asunto-osan akut, hyvätkään ei kestä noiden vastuksien käyttöä, kuin muutamia tunteja auton ollessa puskaparkissa. Verkkovirran päässä roikkuessa sähkön kanssa tietenkin pärjää, ei muuten. Harmaavesisäiliön poistoputki saattaa jäätyä hyvässäkin talvivaunussa tai -autossa umpeen, jos tyhjennyshana on auki ajon aikana. Kova pakkanen ja viima jäädyttää pikkuhiljaa putken umpeen, kun säiliössä jäljellä oleva vesitilkkanen loiskuu poistoputkeen ja jäätyy siihen. Vrt. jääpuikot keväällä. Tv. Eki.

ASIKAINEN MATTI 29.11.2011 15:25

Dethleffs 5601B vm. 2008 harmaavesisäiliöllä oli lämmitys siten, että säiliön alla on lämmitysvastus tyhjennysputken nurkalla ja toinen vastus keittiöstä tulevan vaakasuoran putken ympärillä auton alla. Tämä vastus kuumensi putken niin, että se suli puhki ja alkoi vuotaa. Vikaa tutkiessani minulle paljastui, että tyhjennysventtiili oli ilman lämmitystä ja ilman varsinaisia eristeitä, vain muovikotelon sisällä. Kun putki korjattiin, niin sen ympärille laitettiin paksusti eristettä ja sen lämmitysvastus siirrettiin venttiilin ympärille. Nyt venttiili on toiminut aina tarvittaessa, mutta pitää muistaa, että k.o. putki on säiliön yläpinnan alapuolella, joten säiliö on tyhjennettävä ennenkuin vesi nousee seisomaan putkessa ja jäätyy sinne. Muutenkaan säiliötä ei tule päästää täyttymään yli puolivälin, jotta on varaa kuumavesitäydennyksellä suorittaa sulatus hätätilanteessa. Venttiili täytyy kuitenkin ensin saada auki. Raitisvesiärjestelmän tyhjennyksen yhteydessä talvella kannattaa muutenkin tyhjentää varaajan kuuma vesi harmaavesisäiliön kautta, että mahdolliset muodostuneet jäät saadaan sulamaan. Koska viemärin lämmitysjärjestelmän merkkivalot ovat kytkentäkotelossa vaatekaapissa, lisäsin merkkiledin ohjauspaneeliin kytkimen viereen. Järjestelmähän toimii ohi asuinosan pääkytkimen ja päälle unohtuessaan tyhjentää akun muutamassa tunnissa vaihtokuntoon.

JUUTI ERKKI 30.11.2011 21:31

Siinäpä kävi Asikaisen Matin tapauksessa hyvin ilmi, että miten toimimattomia nämä Keski-Eurooppalaiset autot ovat Pohjolan talvessa. Mielestäni sähkövastuksilla varustetuilla vesijärjestelmillä olevilla autoilla pärjää vain muutaman asteen pakkasilla. Kovilla pakkasilla ne on syytä pitää kuivina tai vaihtaa se kunnon pohjoismaalaiseen tai kaksoispohja-autoon. Eki.

JOKINIEMI PETRI 30.11.2011 21:35

Asiaa puhut Erkki. Mäkin hommaan heti kabben kun sen saa Renun tekniikalla

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.