Ford transit
STRÖM KARI
21.11.2011 14:39
Ensinmäistä kertaa katsastukseen vm.09 ma.Tulos hylätty.Raidetangon päät vaihtoon.Onko kokemuksia?Ei saannut takuuseen väänsin asiasta aikani.Ajettu autolla muuten 48000km.Minulla oli kyllä jo havaintoa keväällä mökkitiellä ym.että jotain häikkää etupäässä on.Mutta reilu vuden ajettu,ja raidetangon päät sököt?Missä näiden vehkeiden kanssa oikein mennään,kun mikään ei kestä.
JANHONEN MATTI
21.11.2011 16:09
Tässä sitä nyt mennään. Ennen tehtailla oli osastot joissa tutkittiin, miten auto saadaan kestämään kauan. Nyt tutkitaan sitä, miten rakentaa auto, joka ei auton valmistajan ja jälkimarkkinointiketjun kannalta kestä liian kauan.
Voi kuulostaa oudolta, mutta niin se vaan on, eikä vain autojen osalta.
Vanha sanonta kuuluu; joka tekee ikuisen työn tekee ikuisen nälän.
Monet näistä asiakkaan ongelmista syntyy jo piirustuspöydällä joita hankintaosaston kovat tarjouskilpailut osavalmistajien keskuudessa vain pahentaa.
Tähän tautiin on sortuneet monet muutkin auton valmistajat mm. eräs Euroopan tunnetuimman automerkin tuottama premium-luokan auto, johon ostettiin takavuosina niin ala-arvoisia osia, että ko. auton maine romahti. Laadun heikennys maksoi maltaita tehtaalle ja pääjohtajajalle esiteltiin viikon kirjana verokirja. No toki muitakin syitä oli.
UUSITALO MARKO
21.11.2011 16:13
Vaikka ei menisi enää takuuseen, vika saattaa kuitenkin kuulua myyjän virhevastuun piiriin. Raidetankojen päiden olettaisi kestävän huomattavasti kauemmin kuin 48 tkm.
Jos myyjä väittää, että kyseessä on noilla kilometreillä normaali kulutusosa, niin Transitin huolto-ohjelmassa tulisi tällöin selvästi näkyä, että raidetankojen päät tulisi vaihtaa aina 40tkm välein. Vika vaikuttaa auton liikenneturvallisuuteen, joten luulisi yhteistyöhalukkuutta myyjältä löytyvän.
VALTONEN MARTTI
21.11.2011 16:16
Ei ole minun 'kokemusalaani' mutta eipä tunnu normaalin kulumisen piikkiinkään sopivan. Onhan noita valmiiksi väljiä osia ennenkin tehtailla asenneltu. Näytöt vaan on hankalia. Oliko takuuaika jo loppu jos ei takuuseen mennyt.
Siinä täytyisi tietää muita vastaavia tapauksia niin voisi vedota tuotantovirheeseen ja sitä kautta saada korvatuksi.
NIVA OLAVI
21.11.2011 23:01
Ennen sanottiin, että Ford on romuraudan kemiallinen symboli. Toistan itseäni, mutta silti. Ostin kerran kolme Fordia yhdellä kertaa, ensimmäisen, ainoan ja viimeisen. Takajarruista hävisi pinnat alle 30 tkm:n, pyöränlaakerit (kaikki) heti perään. Seuraavaksi menivät etupään iskunvaimentimien yläpäät. Kaikki nämä tapahtuivat takuuaikana, mutta myyjäliikkeen mielestä ne olivat normaalia kulumista. Jaksoin riidellä 1,5 vuotta ja vaihdoin Fiatiin.
JOKINIEMI PETRI
21.11.2011 23:11
No fiiuko se on sitten se ainut ja oikea
KILLSTRÖM NIELS
22.11.2011 06:05
Ainakin vielä tällä perstuntumalla kävin just 9-kympin huollossa ja Fiiu pelaa kuin Buick,ki ei pienintäkään valittamista tähän asti ajetuissa kilometreissä. Ja mulla on siinä se muita ärsyttävä lastukin koneessa.
2,3 -08
HIETAVUORI JUHA
22.11.2011 07:18
2007 mallin takaveto Transit, ajettu 80000 km niin Espanjan kuin mökkiteitä. Ei ainakaan vielä mitään väljyyttä nivelissä. Kuljettajalla kyllä.Aikaisemmin 2 kpl Transiitteja ,ja hyvin ovat pelanneet. Normaalit öljyn ja putsarien vaihdot vain. Onhan näitä maanantai päivän autoja aina joukossa. Terv. JH.
PÄIVINEN UNTO
22.11.2011 07:30
Muistatsie Jussi sen vanhan sananlaskun. Foorti ei oo auto eikä piika immeinen. Tulkaa lauantaina illalla käymään Terv.UP.
HIETAVUORI JUHA
22.11.2011 07:45
Untolle. Lauantaina ei käy ,mutta sunnuntaina tullaan mökille käymään, soitellaan silloin . JH.
PASANEN MIKKO
22.11.2011 11:16
Terve.
Ainako tuota Foordia pitää moittia? Jos painettuun sanaan tulee uskoa, ei parempaa ole! (Ei ainakaan 80 vuotta sitten.)
VIRTANEN HANNU
22.11.2011 11:29
Ero on vain siinä että edellisen kuvan Ford on tehty lienee jenkeissä eikä Turkissa.
No hyvin on nykyinenkin foordi kulkenut nyt vain odotellaan sitä 30-40 tuhatta että pääsee vaihtamaan iskareita, jarruja ja pyöränlaakereita.
HIETAVUORI JUHA
22.11.2011 12:36
Tuntuisi että noissa etuvetoisissa olisi enemmän noita laakerivikoja. Ei kyllä ole sen kummempaa tietoa mitoituksista, mutta ei ainakaan meillä ole ollut ongelmia. Kolmen takapotku auton kokemuksella....Terv. JH.
ASIKAINEN MATTI
22.11.2011 15:31
Nykyisin ohjaustehostin antaa mahdollisuuden käännellä pyöriä valmiiksi auton ollessa paikallaan. Ennen tehostimien aikaa piti auton olla liikkeessä, että jaksoi ohjauspyörästä vääntää. On varmasti raakaa nivelille, ellei samalla auto ole liikkeellä.
VÄLIAHDE JUSSI
22.11.2011 16:40
Kyllä takapotku transit on hyvä.
JOKINIEMI PETRI
22.11.2011 17:16
Mulla 150 rellu masteri enkä vaihtais yhteenkään tukatoon sitä. On se kulultaa aivan eri planeetalta kun fiiu. Ja paljo hiljasenpikin
HAAPANEN TIMO
22.11.2011 17:59
Mulla 110 000 täynnä tukaatissa. Vikalistalla kaksi hehkutulpaa, syylärin puhaltimen termostaatti sekä hapettunut maajohto laatikon ja korin välillä.
Ei paha. Jarrupalat vaihdoin nyt kesällä, hyvin kestivät nekin.
@timppa
STRÖM KARI
22.11.2011 18:17
Lähtee taas luisumaan nää keskustelut.Täytynee tehdä kaksi osiota,Fordin viat+huonot puolet/Fiat samat jutut.Minun Fordissa tänään uusi leima+välivuosi,katsotaan 2013 mitä vikoja silloi.
VÄLIAHDE JUSSI
22.11.2011 21:59
Pitäjästä kiinni paitsi trooperin kohdalla.
SAARI RISTO
26.11.2011 14:04
Minulta hylättiin Transiitti Hobby 07 malli, ajettu 22000km samasta syystä ensimmäisessä katsastuksessa. Max-myyjä Vantaalta käski asioimaan Fordin kanssa. Mikkelin Ford-liikkeen mukaan maahantuoja ei korvaa tämmöisiä, kun takuu on jo ohi. Minun olisi pitänyt pystyä osoittamaan vika tai virhe tuotteessa. Onhan siinä selvä vika tai ainakin heikkous, kun hajoaa noin vähän ajettuna, mutta en jaksanut enempää.Tulihan taas kokemusta Transiitista.
HALME MARTTI
26.11.2011 20:28
Tämä ei nyt ihan Fordiin liity.Olisin kuitenkin kysynyt Jokiniemen Petriltä ja muiltakin Opel Masterista kokemusta omaavista, että kestävätkö sen nivelet ym.
Ajelin viime kesänä erään kahvifirman Opel Vivaroa, jonka tekee Renault ja sitä myydään myös Nissan Primastarina.
Kahviautossa korkeintaan 300-400 kg kuormaa. Toisesta meni 60tkm nivelet rikki ja tässä ajamassani 90tkm huollossa kaikki uusittiin.
Vein sen seuraavana päivänä katsastukseen ja katsastusmies kertoi, että olisi ollut valmis lyömään hylkäämisestä vetoa, ellei auto olisi ollut remontissa.
Raision Länsiauto Magneetin asentajakin kertoi autojen olevan melko onnettomia etupään nivelien osalta.
Asuntoautollahan ajetaan melkein aina melkoisilla massoilla. Onko Master eri sukua?
NISSINEN KAUKO
26.11.2011 20:38
Vaikka takuuaika on mennyt ohi, on olemassa oliko se joku tuotevastuulaki.
En tiedä mikä on raidetangonpäitten ajateltu kestoaika/kilometrimäärä.
Kannattais kysyä kuluttaja-asiamieheltä olisko niillä tietoa tästä.
Kodinkoneilla on esim.noi toiminnan kestoajat jos televisiolle annetaan 1v.takuu ja se rikkoutuu 2päivää jälkeen takuuajan voi kuluttaja-asiamiehen mukaan hakea korvausta tai korjauttaa ilmaiseksi.
Muistelen,että televisiolle oli kestoaika 4-5vuottta ei omakohtaista kokemusta olen lukent ja kuunnellut kulutt.asiamiehen selostuksia.
KOSKINEN OLLI
26.11.2011 21:13
Renault Masterin vikaisuutta epäilevän kannattaa käyttää hakutoimintoa.
Haun tuloksesta sitten voi tehdä johtopäätöksen. Vaikka se vaikeata olisikin. ;)
JOKINIEMI PETRI
26.11.2011 22:32
Halmeele. kyllä master on eri suku. kun opel ja nissan. renulta taas samaa suku on trafic. Master on aivan eri alustala kuin nuo kolme samaa autoo. oikeessa olet niiden etupään heikoudesta, pyörii samassa sarjassa kun fiiut.. masterin etu pään rakenne on kyllä ehkä hiukan kummallisen näkönen mutta on jämäkkä ja kestävä ja nivelet on halpoja.
VEHMANEN TUULA
27.11.2011 18:04
Edellinen asuntoauto oli Rellu Masterin alustalla. Etupäähän jouduttiin vaihtamaan 90 000 km:ssä niveliä. Työn joutui tekemään Biiliassa koska vaati erikoistyökaluja ja maksoi pitkälti toistatuhatta. Silloin kertoivat että on tyyppivika. En pitänyt halpana.
kalevi
JOKINIEMI PETRI
27.11.2011 19:17
90TKM on kyllä nivelille ihan kiitettävä kilometrimäärä. No jokainenhan ihan itse päättää missä autonsa korjauttaa.biiliassa on tehty hyvä tili karavaanarin kustannuksella. nivelet maksaa noin 50e kpl
NISSINEN KAUKO
27.11.2011 21:43
Katsastin kulkuneuvon mittarissa 218000km eikä katsastuksessa huomauteltu,että olis väljää raidetangonpäissä.
Ei tosin tupa-auto,mutta paku kumminkin.
Käyttäjän lisäys viestiin 27.11.2011 klo 21:46:23
vuosimalli 2002 rekistöröity marraskuussa 2001 ja alkuperäiset nivelet.
HAARAKANGAS ALLAN
28.11.2011 11:39
Kauko taitaa olla Hiace-miehiä......?
Allu vaari
NISSINEN KAUKO
28.11.2011 18:28
Allulle onnittelut! Oikeasta vastauksesta.
JOKINIEMI PETRI
28.11.2011 19:37
Kyllä hiace on hyvä paku, sitä mäkin mietin tossa mennäkesä kun päivitin työkaluani uudenpaan. vw transborteri vei kumminkin voiton. Hiace tuntu jotenkin vanhanaikaselta. Ja nuhaselta verrattuna porteriin
HALMEENMÄKI JUHANI
28.11.2011 20:22
Ja alkaa olla Hiacen päivät Euroopassa muutenkin luetut, enää kuukausi aikaa ostaa muuta kuin Suomeen jo varastoon tuotu yksilö. Ensi vuoden ajan saa enää myydä niitäkään sitten.
NISSINEN KAUKO
28.11.2011 22:04
Joo vanhanaikainen on,mutta ei ole tarvinnut paljon korjaamoilla aikaa viettää niinkuin joillakin uudenaikaisilla
Edellis vuonna katsastusmies huomautti vakaajatangonkumeista ja silloinkin meni vielä läpi,kumit uusittiin sen jälkeen.
Se on harmi,että hiaecen päivät on luetut,täytynee ostaa ensivuonna uusi niin se riittää minulle niin kauan, kun saa autolla ajella.
HALMEENMÄKI JUHANI
28.11.2011 23:05
Ei sitten kannata aikailla. Ne kun saattaapi loppua nopsaan siinä vaiheessa kun Lapin miehet huomaa...
HAARAKANGAS ALLAN
29.11.2011 08:39
Kaukolle kiitos onnitteluista. Hyvästäkin pitää joskus luopua. Toyota tuli vaihdettua toiseen kun tuli 200.000 km mittariin. Lisäksi kumimattoon oli tullut reikä. Siihen kaasujalan kantapään alle.....
Allu vaari
NISSINEN KAUKO
29.11.2011 15:55
Mä vähän arvelinkin,että Allu on tojotamies eikä transitmies.
VEHMANEN TUULA
29.12.2011 22:27
Hain eilen Fiatin 60000 km huollosta Autokeskuksesta. Alapallonivel oli vaihdettu takuuna.
kalevi
KOSKINEN OLLI
29.12.2011 22:55
On sattunut käsiini pari kertaa varaosan ostaessani uusi pallonivel jossa ei ollenkaan voiteluainetta. Yleensä voiteluainetta on nokare suojakumin kulmassa.
En työskentele alalla.
TARKIAINEN PENTTI
12.02.2012 22:59
Mulla on Ford transit Fend Mobil K 400 matkailuauto vm.-09 ja ajettu 110000 km.Ensimmäinen katsastus ja kuskin puoleinen raidentangon ulompi nivel vaihtoon, muuten ok. Isompi ongelma on nämä huoltovapaat geeliakut. Voiko pitää näillä kovilla pakkasilla jatkuvasti autoa roikan päässä ja mitä se jatkuva
lataaminen tekee näille akuille ? Pakkasta täällä Kainuussa on ollut toista viikkoa -39 ja auto on jääkalikka kokonaisuutenaan. Eberiä on käyttänyt varmuuden vuoksi ½ h. parikertaa vuorokaudessa öljyn ja veden takia. Voiko tähän auton omaan laturiin luottaa, ettei se turmele akkuja, jos se on viikonkin
yhtäjaksoisesti päällä ? Onko se sisäänrennettu älylaturi ?
SOHLBERG-KUKKO BERIT
13.02.2012 01:06
Meilläkin on Fendt K500 ja Ford -09.Ei ainakaan vielä katsastuksessa puhuttu väljistä raid.tangon päistä,toki ajettu vasta alle 50000km.Noin kokemuksen perusteella luulisin lataus systeemin olevan melko älyllinen.Kun auto sähköverkossa ja ns.hupiakusta (geeli sellainen) otetaan virtaa TV ym.mitä nyt onkin niin alkaa pelkääjän penkin alla sirisemään silloin tällöin.Siellähän on se älykeskus latausyksikköineen ja osa sulakkeista.Sirinä loppuu sitten välillä alkaakseen uudelleen jossain vaiheessa,järki sanoisi että latailee automaattisesti akkujännitteen laskiessa riittävästi.Laitoin myös auton johdon päähän noin reilu viikko sitten,katsoin mittareista akkujen jännitteen,olivat siinä 12,2V.Pakkasia ei aivan siinä mittakaavassa mutta kuitenkin 24 - 28 astetta heilunut.Kunnollisessa latauksessa olevat akut kestävät jäätymättä koviakin pakkasia.Lukemani mukaan lyijyakut niin geeli kun muutkin tykkäävät olla hyvässä latingissa silloinkin kun niitä ei käytetä.Geeli akku muuten samanlainen kuin normaali käynnistysakku,neste vain sitoutettu geelimuotoon,tästäkin ym muusta johtuen ei sovi käynnistysakuksi käyttäytmisensä vuoksi.Antaa virtaa yksinkertaistettuna rauhallisesti ja pitkään tasaisesti kunnes jännite laskee jyrkemmin verrattuna nesteakkuun joka taas pystyy kylmänäkin antamaan käynnistyksessä tarvittavan suuren virran.Lopputulemana pidän johtoa kiinni ja latauksessa jolloin hoitaa molempia akkuja.Saa olla erimieltäkin jos siltä tuntuu,mutta miksi olisi istuimen alla näin älyllinen suriseva loota,ja kallis.Kirj. OKU
JANHONEN MATTI
13.02.2012 11:02
Kyllä se auton akkulaturi osaa tehdä samaa talvella kun kesälläkin.
Eli lataa vain tarpeen mukaan. Onhan ne m-autot roikan perässä laturit päällä leirialueella viikkoja, rutuilijoilla jopa kuukausia ja homma toimii.
HAAPANEN TIMO
13.02.2012 16:39
Osaa se, mutta 12,2 V on jo liian vähän. Tarkoittaa n. 60% lataustilaa ja sulfatoituminen on jo käynnissä. Joku 12,6 vähintään pitäisi saada pysymään.
@timppa
JANHONEN MATTI
13.02.2012 17:18
Akkujännite on syytä tarkastaa suoraan navoista yleismittarilla sekä latauksen aikana että latauksen jälkeen.
Yleismittarilla suoraan akun navoista latauksen jälkeen mitattu jännite ja auton mittarin näyttämä jännite voi monestakin syystä olla eri.
Jos akun jännite latauksen jälkeen yleismittarilla mitattunakin on vain 12,2 V niin sinulla voi olla ongelma. Jännitettä ei pidä mitata heti latauksen päättymisen jälkeen, vaan kannattaa antaa akun/akkujen hieman "rauhoittua" ennen mittausta.
HAAPANEN TIMO
13.02.2012 18:14
Mun kokemusten mukaan pitäisi antaa huilata päivän ennen mittausta. Kenkä irroitettuna.
@timppa
VÄLIAHDE JUSSI
13.02.2012 19:03
Kari ei muuta vikaa kuin etuveto on sama mikä merkki montako sinä olet
nähnyt 400.000 km etuvetoista vehettä,mille ei nivelille laakereille tehty mitään?
Etuveto rasittaa ohjuksen välitys mekanismiakin ihan eritavalla kuin takapotku.
Olokoon merkki mikä tahansa etuvetoon ei pidä sortua jos taka potkuna saa
samanmerkin. Olen nähnyt monta kappaletta miljonakilometriä ajettuja
takapotku vehkeitä,joiden alustaa ei ole kuin ravattu.
STRÖM KARI
14.02.2012 17:32
Jussi 48000km ajettu!
Käyttäjän lisäys viestiin 14.2.2012 klo 18:00:13
48.000km
TURUNEN HEIMO
20.02.2012 15:20
Täytyy muistaa että paku liikkuu usein tyhjänäkin, matkailuautossa aina täysi kuorma. Aika turhaa vertailla niitä keskenään laakerien ja nivelien osalta.
HIETAVUORI JUHA
20.02.2012 16:42
Samaa mieltä Heimon kanssa. Ja vielä melkein aina ylikuormaa.
Käyttäjän lisäys viestiin 20.2.2012 klo 16:45:19
Meillä n. 80000 km mittarissa. Saa nähdä kuinka pitkälle päästään ilman remonttia.