Jos ohjekirjaa ei ole, tästä vanhasta vm -90 koskevasta hauskasta tekstistä selviää periaate.
Kirjoittelen tähän huoltotiedotteesta suoraan lainaten: juhlatyyli ei ole minun, mutta sähkökaaviot, periaatekuvat yms. on saatavissa sähköpostilla tarvitseville ja ne löytyvät vanhoista keskusteluistakin matkailuautot -osiosta hakusanalla "liekkihehku".
Kylmäkäynnistyslaite:
Suoraruiskutusturbodieselmoottorissa kylmäkäynnistyslaite on varmistamassa, että moottori käynnistyy lämpötilan ollessa alle 0 - 2 astetta Celsiusta. Tämä laite on imusarjassa ja käsittää: liekkihehkutulpan, solenoidiventtiilin syöttämässä polttoainetta liekkihehkutulppaan ja paineventtiilin polttoaineen paluupiirissä, asetettuna 0,2 - 0,3 bar paineeseen. Laite on täydennettynä elektronisella ohjainyksiköllä, joka on moottoritilassa, akun puolella.
Toiminta:
Tämä laite kytkeytyy automaattisesti kun virta-avain on käännetty MAR-asentoon ja jos ulkolämpötila alapuolella 0 - -2 asetetta Celsiusta. Tässä tilanteessa elektroninen ohjainyksikkö kytkee virran liekkihehkutulpan vastukseen ja saattaa sen hehkuvaan tilaan.
Lämmitysaika vaihtelee sopusoinnussa akun virtaan ja on osoitettu varoitusvalon palamisena kojetaulussa. Toimintalämpötilan saavuttamisen jälkeen varoitusvalo vilkkuu noin 6 - 10 sek. Tämä on tiedoksi käynnistämisajasta, koska jos moottoria ei ole käynnistetty, ohjainyksikkö kytkeytyy pois toiminnasta. Uudelleen toimivaksi se saatetaan kääntämällä sytytysvirta STOP-asentoon ja toiminta toistetaan. Käynnistyksestä elektroninen ohjainyksikkö vastaanottaa informaation suoran kytkennän avulla navasta 50 käynnistinmoottorissa. Tässä tilanteessa ohjainyksikkö syöttää virran solenoidiventtiiliin, joka on polttoaineen paluupiirissä. Solenoidiventtiili avautuu sallien polttoaineen virrata liekkihehkutulppaan missä se palaa, pisaroiden osuessa hehkuvaan kierukkaan.
Tämän seurauksena ilman lämpötila imusarjan sisäpuolella nousee huomattavasti ja moottorin kylmäkäynnistäminen helpottuu. Moottorin käynnistämisen jälkeen ohjainyksikkö ylläpitää järjestelmän toimintaa likimain 30...40 sek. Tämä on jälkihehkutusaika ja aina siitä on merkkinä vilkkuva varoitusvalo. Ohjainyksikkö tunnistaa moottorin käynnistymisen latausgeneraatoin navan +D signaalista.