Ducato vm 2009 3 litran koneella ja luistava kytkin
UUTTU JUHA
16.11.2011 23:27
Autollani on ajettu reilu 40000 km ja huomasin ylämäkeen ajettaessa kierroslukumittarin omituista elämistä... Päätin kokeilla seuraavalla tasaisella painaa reilusti kaasua ja eikös tuo kytkimen kele sitten luistannutkin.
Onko muilla kokemusta et suht tuoreesta Ducatosta lähtis kytkin luistamaan?
Tuo on ensimmäinen kytkin jonka olen saanut luistamaan. Yli miljoona kilometriä takana, enkä ole yhtään kytkintä vielä rikkonut (tätä ennen).
NÄÄTSAARI JUHANI
17.11.2011 07:01
2007 Ducato 2.3:ssa sama vika.Ajettu 98 tuhatta.Luistaa aika-ajoin ,välillä luistamatta yli vuoden, taas luistaa. Ilmenee ohituksissa isoilla vaihteilla ja noustessa jyrkempään mäkeen.Aloitettaessa nuosu vakkari päällä se hyppää pois päältä.Luisto ja vakkarin lähtö ilmenee samalla kertaa ajanjaksolla! Paikallinen Fiat expertti ei osaa selittää. Arvioin ongelman liittyvän nestekytkimen jonkinlaiseen automaattisäätöön tai jonkin nesteen/öljyn joutumisesta kytkimeen.
VALLIUS MARTTI
17.11.2011 09:31
Tuosta Kytkimestä edeliseen komentiin.Minulla 2,3 -08 70 tkm ajettu kun kytkin rupes kesäälä oireleen,nyt näissä uusisa Ducatoissa on vähän omituinen kytkin työ sylinteri ratkaisu siinä on sylinteri ja paine laakeri samassa paketissa kytkin kopan sisällä jossa on suuret lämpö tilat ja sylinter ja laakeri hässäkkä on pelkää muovia (lukuun ottamata paine laakeria) se muovinen sylinteri rupeaa vuotamaanöljyä tippa keralaan ja lopuksi enemän siinä vaiheesa voi jokunen tippa öljyä joutua myös kyttkin levylle ja luisto on mahdolinen.Minulla poistui kaikki ongelmat kun vaihdoin uuden sylinterin,siinä vaihdossa huomasin että sylinterin sisällä oleva öljy on mustaa kuin pikiöljy johtunee siitä kuumudesta.Ja aika hinnakas sylintri 179 e suurin työ on kun vaihdelaatkko täytyy iroitaa kokonaisudesaan ennen kun saa sylkyn vaihdetua,nyt viikon loppuna oli aikomus että pesen sen vanhan sylinterin puhtaaksi siitä pikeentyneesä öljystä ja tutkin miten ja mistä sylinteri vuotaa.Tietysti vika voisi olla myös paine asetelmassa,tämä vain minun kokemus kytkimestä.TV Kulkuri
Käyttäjän lisäys viestiin 17.11.2011 klo 09:41:49
Juhanille sen veran tietoo että kytkin sylinterissä ei ole minkäälaista säätöä siinä ei ole etes ilmaus ruuvia,ilmaus tapahtuu sylinteriin menevästä öljy putkesta joka on sokalla kiini sylinterissä sokaa ulos vedetäessä sokka kakksi vaiheinen
VILMI TEEMU
17.11.2011 12:02
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=66543091
Jep jep. Mulla oli tollanen tilanne kans nyt on kohta 60tkm ajettu eikä ole sen kummempia ongelmia ko. asiasta ollu. Itse pidän sitä ominaisuutena joskus esiintyy joskus ei pitkään aikaan.
HALMEENMÄKI JUHANI
17.11.2011 18:08
Yksi Juhani komentoi: ei tuo ole mikään outo systeemi. Ford ja Opel sen keksi uudestaan jo aiemmin, samaan tapaan muovipalikoilla.
Ja oikeilla Saabeilla ajaneet muistavat, että juuri noin lentokoneinssitkin asian ratkaisi. Joskin metalliosilla ja kestävämmin.
KAUPPI ERKKI
17.11.2011 19:32
Joissain Ducato malleissa käytetään ns vetokytkintä jossa painelaakeri on kiinni asetelmassa ja sen toiminta on päinvastoin kuin normaalissa paineasetelmassa vaihdoin juuri tämäntyyppisen asetelman 2006 malliseen 2,8 litran koneella olevaan Ducatoon juuri luistamisen takia.
Kytkin-neste mustuu koska sitä ei juuri kukaan viitsi vaihtaa siellä alapäässä on aina sama neste joka menee käyttökelvottomaksi joka sitten pehmentää sen alapään sylinterin kumit kun kytkinsylinteri sijaitsee siellä laatikon sisällä kytkinkopassa niin on työläs homma vaihtaa sylinteri.
Vetokytkimessä sylinteri on kuitenkin laatikon ulkopuolella.
JOKINEN REINO
20.11.2011 10:30
Fiiu se vaan jaksaa olla edelläkävijä, mitä tulee näihin "ominaisuuksiin".
JANHONEN MATTI
20.11.2011 11:12
Fiiu on saanut ilmeisesti uuden ominaisuuden joka esiintyy näissä kolmossarjan fiiuissa joissa vanha ulkoinen työsylinteri on korvattu sisäänrakennetulla yhdistetyllä painelaakerilla/työsylinterillä.
Kuten Halmeenmäki edellä kertoi kyseessä ei ole mikään uusi innovaatio vaan oli käytössä mm. Saabeissa joissa se toimi vallan hyvin. Saabin kytkinrakennelmasta johtuen painelaakerin vaihto ja koko kytkinasetelman vaihto oli helppo homma, koska ainoa mikä piti irottaa oli jäähdyttäjä, jolloin pääsi vetämään (iskemään liukuvasaralla) kytkinakselin ulos ja irroittamaan asetelman.
Fiiun rakenteesta johtuen työsylinterin vaihdosta tulee aina kallis operaatio, jossa työn osuus laskusta on merkittävä. Helposti itse laakerin ja paineasetelman vaihdosta laskutetaan yli tonnin. Käytännössähän ilmeisesti työsylinterin vaihdon yhteydessä vaihdetaan aina myös levy ja paineasetelma.
Ps. Kun noita kaikenlaisia kursseja järjestetään niin pitäisköhän järjestää myös kytkimen käsittelykurssi? Ihan käy autoa sääliksi kun näkee miten ukot käsittelee kytkintä ja erityisesti silloin kun ajetaan takaperin vähänkin vaikeampaan paikkaan. Onhan se Fiiun pakki liian pitkä matkailuautokäyttöön mikä vaikeuttaa tarkkaa pakitusta, mutta silti.
Ps. Ps. Tuskin on liian paljon pyydetty jos pyytää, että matkailuauton alustoiksi menevät autot varustettaisiin jatkossa vaihdelaatikolla joissa on nykyistä lyhyempi ykkönen ja pakki. Monta takapään vauriota ja kiroilua säästyisi ja kytkin pääsisi nykyistä huomattavasti helpommalla. Ts. auton käsiteltävyys mm. parkkeeraustilanteissa paranisi.
JOKINEN REINO
20.11.2011 14:21
Tuntuu aivan siltä että Fiiun suunnittelijoilla on tarkoitus tehdä maailmanennätys, keräämällä kaikki mahdolliset riesat samaan pakettiin. Jos ei omasta hyllystä löydy "ominaisuuslistaan"lisättävää, otetaan muiden keksimät sudet käyttöön.
KAUPPI ERKKI
20.11.2011 15:50
Transiitissa on ollut samanlainen kytkinsylinteri jo pitemmän aikaa jonkun laatikon olen niistäkin joutunut irrottamaan tämän sylinterin takia
Kytkin-neste on poikkeuksetta ollut semmosta mustaa kuraa eli ei vaihdeta nesteitä kytkimeen tämä olisi erittäin tärkeää sillä eihän se neste sieltä sylinteristä minnekkään pääse vaan siinä se jauhaa kumitiivisteistä sitä mustaa kuraa joka polkaisulla ja lopulta kumit pettävät sylinteristä ja kallis remontti on edessä.
Kannattaisi merkata se kytkinsylinterin ilmausnippa jotenkin ennen kuin vie auton huoltoon jolloin voisi varmistua että nesteet on todella vaihdettu.
SAUKONOJA KIMMO
20.11.2011 16:09
Tosi hyvä neuvo toi merkitseminen. Minäkin olen harrastanut tota merkitsemistä, just sen takia, että voin tarkistaa onko niitä osia todellisuudessa vaihdettu jotka on pitänyt vaihtaa, tai jotka on väitteen mukaan vaihdettu.
WILHELMSSON LEIF
20.11.2011 17:23
Miten se Jokinen Reino nyt tollaista puhuu mulla on ollu 5 Fiattia ensimmäinen oli 1989 mallia ja nykyinen 2009 ei mitään suurempaa vika niissä ollut. Ei kytkintä eikä vaihdelaatikkoa korjattu kerran etupyörän laakeri ja pari taka iskari myös, siinä ne oli. Nykyinen on 3.0 ja ajettu tällähetkellä yli 64000 km vielä ei ole ollut mitään.
Terveisin
Leif
JANHONEN MATTI
20.11.2011 18:04
Eihän 64 tkm ajetussa mitään saa ollakaan.
NIVA OLAVI
20.11.2011 22:28
Ihmettelen myös Fiiun morkkausta, jota on esiintynyt aika monessa keskustelussa. Itselläni on 9. Fiat menossa. Näistä 4 on ollut henkilöautoja ja 5 Ducatoja. Välissä on ollut yksi Ford, jolla hankin taivasosuuteni 1,5 vuodessa ja laitoin vaihtoon, ja yksi nousevan auringon maan keksintö. Siitä ei sanoa muuta kuin, että siinä valot eivät olleet huonot.
Ainoa kytkinongelma on ilmennyt nykyisessä 2007- mallin 2,3 JTD:ssä. Ongelma oli päinvastainen kuin aloittajalla eli kytkin ei irroittanut. Aiheesta on käyty oma keskustelu.
Ongelmatonta tavallisen kuolevaisen hankittavissa olevaa autoa on tuskin keksitty. Oli aikanaan työsuhdeautoina kaksi Audia ja kaksi
Peugeotia ja kyllä niissäkin oli omat ominaisuutensa.
VALLIUS MARTTI
21.11.2011 08:22
Kyllä Olavi puhut aivan totta,ei muutama pikku korjaus autosta huonoa tee tosiaan kaikissa on omat pinet puuteensa. Minulla myös viides Ducato menossa ja kilometriä on tullut lähemmän miljoona ja vain ja ainoastaan kyttkin sylinteri ja kaasuläppä kotelo joka olen vaihtanut nämä myös myös tässä uudemassa ducatossa joten en voi moittia milään tavalla Ducatoa. TV Kulkuri
KAUPPI ERKKI
21.11.2011 08:58
Ei Foortti ole Fiiua kummempi alustana mutta niitä on vaan vähempi
Ei ole kiva ottaa foorttin muovista venttiili koppaa irti joka vuotaa öljyä suuttimien välistä jotka tulevat sen venttiili kopan läpi koska silloin joutuu purkamaan suuttimet jotka ovat karstoittuneet niin ettei ne lähde irti eli monasti venttiili kopan saa irti vasta suutin korjaamolla ja sekös vasta maksaa.
JANHONEN MATTI
21.11.2011 09:51
Yksi huonon laadun merkki on se, että laatu vaihtelee.
Hyvälle laadulle taas on ominaista se, että laatu on tasalaatuista.
Tämä selittää Fiatinkin kohdalla sen,kun joku sanoo, että "viiden auto menossa, ei mitään vikaa" tai toinen, että "eihän tässä muuta olekaan ollut kun vikoja".
Nämä on laadun ääripäät ja muu on sitten siitä väliltä.
LIIKKANEN HANNA
26.01.2012 23:09
Meillä on taksina peugeot boxer 3 litran koneella kytkin vaihdettiin takuuna 60000 km kohdalla kun rupesi luistamaan !
UUTTU JUHA
21.02.2012 09:48
No niin.
Vika ei ollutkaan kuin palanut sulake kuskin vasemman polven kohdalla olevassa sulakerasiassa. Samalla huomasin, että kojetaulun napeille tuli taustavalot ja luistoneston sai jälleen kytkettyä pois päältä. Nyt kytkin pitää ja kaikki muutoinkin toimii.
Auto oli huollossa korjaamolla ja samalla vilasivat kun ei ladannut asunto-osan akkua ajon aikana, eikä porras noussut automaattisesti ylös, eikä jääkaappi toiminut akulla.
LAURONEN TAPANI
21.02.2012 16:41
Käsitinkö oikein, että kytkimen luistamisen oireet johtui pelkästään palaneesta sulakkeesta?
UUTTU JUHA
21.02.2012 17:00
Kyllä, sulakkeen vaihdon jälkeen kytkin lakkasi luistamasta. Ilmeisesti jokin tärkeä osa jäi ilman sähköä. Sulake paloi varmaan silloin kun murtoveikot anastivat stereot autosta ja johdot olivat revitty irti. Vähän kerrassaan huomasin noita vikoja ja parin kuukauden kuluttua kytkinkin alkoi luistamaan.
HAAPANEN TIMO
21.02.2012 20:33
Jos se olikin se luistonesto, mikä antoi väärän vaikutelman.
@timppa
LAUNONEN RAIMO
12.04.2012 22:46
Ducato 2.3 JTD 2005 ajettu 232 000 km. Ihan samat oireet. Luistaa aika-ajoin. Välillä luistamatta vuoden eli jopa yli 30 000 km ja taas luistaa muutaman kerran samalla reissulla ylämäessä. Vakionopeussäädin pomppaa pois päältä ylämäessä ja moottorin kierrokset nousee vajaaksi pariksi sekunniksi (85 km/h 2000 rpm --> n. 2500 rpm) ja tippuu ihan heti samantien kun kytkin taas ottaa kiinni. Ei siinä ehdi muuta reagoida kuin jalka kaasulle ja täytyyhän painaa kaasupoljinta, koska vakkari ei enää kaasuta ja nopeus muten laskee ja takana voi olla joku auto tulossa. Varmaan eka kerran oireili jo 100 000 km sitten. Onko kokemusia: miten käy jos ei kerro oireesta huollossa - onko tulossa isompi remontti kuin ajoissa korjaten, joka sekin kai on jo iso eli kallis remontti?
Käyttäjän lisäys viestiin 12.4.2012 klo 22:47:34
Tässä autossa ei ole luistonestoa tai ABSeja tms.
LEPOLA SAKARI
06.04.2014 11:26
Kyselempä onko tähän kytkimen luistojuttuun löydetty järkevää syytä? Minulla on myös 3.0- koneella oleva Ducato ja sen kytkin luistaa ajoittain 5 ja 6 vaihteilla. Saattaa olla pitkät ajat luistamatta ja sitten taas ilmiö palaa. Muutoin kytkin pelaa hyvin. Onko kukaan vaihtanut tästä syystä kytkintä ja mitä on löytynyt kun kytkin on avattu? Mahtaako Ducatoon saada järeämpää kytkintä kun koneessa tuntuu olevan voimaa liikaa tälle kytkimelle.
Onko Ducatoissa ensiasennuksena eri valmistajien kytkimiä ja voisiko tämä ilmiö olla jonkun kytkimen valmistajan aikaansaama?
Olen kysellyt tästä luistamisilmiöstä vaikka mistä mutta kukaan asiantuntijakaan ei ole antanut tyhjentävää selitystä.
TURUNEN HEIMO
06.04.2014 16:44
Varmasti on eri valmistajia ien ja niiden eri malleja. Joskus henkilöautojen kanssa pitää mennä osa kädessä hakemaan jotta saisi samanlaisen kun vaikkapa jarruissa on bendixia, girlingiä, atea samassa automallissa.
Autotehtaat kilpailuttavat jatkuvasti osavalmistajia, jotenkin se kilpailukykyinen hinta pitää saada eli täytetään juuri ja juuri vaatimukset.