Moottorijarrutus kulutus
LAURONEN TAPANI
15.11.2011 17:37
Huomasin kesällä että polttoaineen kulutus oli aina 2L/100km kun meni alamäkeä moottorijarrutuksella, yleensähän se on 0L. Onkohan tuo vika vai ominaisuus Fiiussa (2,3L multijet 130).
KINNUNEN AIMO
15.11.2011 18:43
Terve vaan
Vaihdoin noin kuukausi sitten matkailuautoni tohon Fiiun 130 multijetin alustalle tehtyyn autoon huomasin itsekkin ton että kulutus näyttää 2/L sataselle moottori jarrutuksella. Henkilö autoni kyllä vetää kulutuksen nollaan moottorijarrutuksella. Eli toi kahden litran kulutus on varmaankin ominaisuus.
KOSKINEN OLLI
15.11.2011 20:07
Mitäs se näyttää auton käydessä tyhjäkäyntiä paikoillaan?
LAURONEN TAPANI
15.11.2011 20:54
Enpä muista mitä näyttää tyhjäkäynnillä, kyllä taisin sitäkin katsoa, mutta en nyt muista, täytyypä katsoa kun seuraavan kerran käytän.
KOSKINEN OLLI
15.11.2011 21:32
Minulla ei matkailuautossa ole ajotietokonetta, mutta bensa-autossa näyttää paikalla seistessä pelkkää viivaa, vaikka pitäisi näyttää ääretöntä. tai 99,9 joka on maksiminäyttö.
Eikä mene nollaan sekään alamäessä moottorijarrutuksesskaan, paria kolmea litraa näyttää, mikäli oikein muistan. No, auto on viime vuosituhannelta;)
MÄKELÄ MIKA
15.11.2011 21:45
Bensa-autossa ruisku katkaisee polttoaineensyötön kokonaan moottorijarrutuksella. Silloin kulutus on 0. Dieseli ei katkaise eli menee taloudellisemmin vapaalla (=tyhjäkäynnillä) kuin moottorijarrulla. Tyhjäkäynnillä molemmat kuluttavat. Moottori ei muuten pysyisi käynnissä. Korjatkaa jos olen väärässä mutta olen joskus ajanut dieselhenkilöautolla taloudellisen ajon opastajan ja kulutusmittarin kera ja hän neuvoi lähestymään risteyksiä vapaalla moottorijarrutuksen sijaan.
LATVALA MARKO
15.11.2011 23:00
Mulle on kyllä aina opetettu, että moottoorijarrutuksessa kulutus on nolla, vapaalla rullatessa moottori tarvii soppaa käydäkseen. Kuorma-autossa mulla menee mittari nollaan moottorijarrutuksessa, vapaalla ja tyhjäkäynnillä 2-3 litraa
Olisko mahdollista, että Fiatissa se mittari ei mee koskaan nollaan, vaan näyttää aina sitä paria litraa, vaikka kulutusta ei oliskaan.
VALTONEN MARTTI
16.11.2011 10:55
Bensiinimoottorissa lienee päivänselvää että se jarrutuksessa imee polttoainetta. Nyt vaan on elekroniikka mahdollistanut magneettiventtiilillä tai suuttimien ohjauksella tapahtuvan polttonesteen kulun sulkemisen moottorijarrutuksen ajaksi.
Aikoinaan jo kaasutin moottoreissa oli noita magneettiventtiileitä mutta niiden tarkoitus oli katkaista polttoaineen syöttö heti sytytysvirran katketessa. Silloin ei esiintynyt jälkikäyntiä.
Dieselmoottorista en tiedä miten siinä on asia ratkaistu mutta kuulisin mielelläni.
LAURONEN TAPANI
16.11.2011 13:45
Itsellä ei ole muista dieselautoista mitään kokemusta, mutta tuntuu että jotenkin tuo Ducaton ajotietokone ei osaa näyttää 2,0L pienempää lukemaa vaikka kulutus todennäköisesti on 0,0L, jos kulutus olisi vaikka 1,33L, se tuntuisi uskottavammalta kuin tasan 2,0L.
jossain keskustelussa kulutuslukemista joku kertoi ajaneensa 2,3L multijetillä n. 8L/100km kulutuksella, tuntuu uskomattomalta, koska itselläni menee 10,5L/100km ja kattotelineiden ja aurinkopaneelin asentamisen jälkeen 11,3L/100km ja näitä lukemia ei ajotavoilla voi laskea kun näin kuluu tasaisassa matka-ajossa.
Mutta tuo moottorijarrutus kulutus tai jos jollakin sitä ei ole, voisi selittää näinkin isoja eroja.
LEPOLA SAKARI
16.11.2011 17:23
Ajotietokoneet eivät näytä kulutuslukemaa kun auto käy tyhjäkäyntiä paikallaan, koska kulutus ilmoitetaan litraa/100km ja kun auto seisoo paikallaan et tule kilometrejä. Silloin pitäisi olla tuntikulutuksesta kertova mittari, mutta eipä sillä autossa taida käyttöä olla. Työkoneet ovat sitten eri juttu.
LAURONEN TAPANI
16.11.2011 18:05
Minulla on Plussa Colfissa mittari joka näyttää tyhjäkäynnillä tuntikulutusta.
Käyttäjän lisäys viestiin 16.11.2011 klo 18:06:47
Siis Plussa Golfissa.
KOSKINEN OLLI
16.11.2011 18:17
Tapani tarkoitti varmaankin että auto näyttää paikallaan ollessaan tuntikulutusta. ...siis riippumatta siitä millä kierroksilla moottori käy. ?
No, jokatapauksessa tuo kuullostaa hyvin viisaalta ajotietokoneelta. ;)
LAURONEN TAPANI
16.11.2011 18:42
Enpä ole kaasutellut paikallaan, mutta varmaan näyttää suurempaa kulutusta kierrosten noustessa.
VALTONEN MARTTI
16.11.2011 18:56
Kylläpä nämä elektroniikan ihmeet osaa olematontakin näyttää. Näyttäähän navigaattorikin joskus paikallaan seistessä muutaman kilometrin tuntinopeutta.
KOSKINEN OLLI
16.11.2011 19:05
Menee hieman ohi aiheesta, mutta ...Kumpa minullakin olisi tuollainen ajotietokone, saisin helposti tietooni mitä moottori kuluttaa paikallaan käydessään. Mistään en tuollaista tietoa ole onnistunut löytämään. Oma arvaus on, että muutaman vuoden ikäinen vapaastihengittävä parilitrainen bensamoottori kuluttaa noin 1,5 litraa tunnissa tuhannen kierroksen nopeudella pyöriessään. Ja edelleen arvaan että kierrosten ollessa 2000 kierroksella menee kolme litraa tunnissa, ja edelleen 3000 kierroksella menisi 4,5 litraa tunnissa.
Aivan uuteen tekniikkaan perustuvat moottorit varmaankin selviää hieman vähemmällä kulutuksella.
LAURONEN TAPANI
16.11.2011 19:38
Minulla on 1,4L 140hv TSI, ja se kuluttaa muistaakseni (en ole ihan äskeen katsonut) 0,6L/h tyhjäkäynnillä, sama kone haukkaa yli 45L/100km, kun vetää täysillä ylämäkeen moottoritien ramppia kun vauhti alkaa olla 100km/h.
SUORTTI ANSSI
16.11.2011 21:09
Kyllä nykytekniikan diesel (ainakin commonrail) katkaisee polttoaineensyötön moottorijarrutuksessa. Vanhoista pumppukoneista en tiedä.
HALMEENMÄKI JUHANI
16.11.2011 21:22
Tuo ajotietokonehan kertoo kuljettajalle juuri sen informaation, mitä autonvalmistaja on halunnut kerrottavaksi. Eli jos tehdas ei halua näyttää nollia vaan vaikkapa minimä 2 L/100km niin näin se sitten on. Ja jos kuskia ei haluta pelotella isoilla lukemilla, saattaa maksimikin olla joku tietty lukema. Sama koskee nykyautojen lämpömittaria, jota ohjaakin ECU. Katsokaapa tarkemmin sitä "neulaa": kun ollaan puolivälin paikkeillakin, niin se liimaantuu siihen. Ennen kun mittari oli suoraan anturin jatkeena, esiintyi aina pientä vaihtelua.
PARTANEN JARI
16.11.2011 21:32
http://www.motiva.fi/files/2130/Taloudellinen_ajaminen_-_alykas_ajotapa.pdf
sivu 24:
poiminta -> (monissa uusimmissa automalleissa polttoaineen syöttö ei katkea kokonaan, polttoaineen kulutus vähentyy kuitenkin 0,4-0,5 litraan kun kaasupoljin on vapautettu ja vaihde päällä).
Itse lueskelin jostain syyksi pienentyneiden päästöarvojen takia ei katkea syöttö kokonaan jotta katalysaattori ei ehtisi jäähtyä ajoviimassa liian paljoa. (ainakin uusimissa diisseleissähän pitää olla tuo hiukkassuodatin)
Terv. Jari P.
KOSKINEN OLLI
16.11.2011 21:40
Juhani tuossa kertoi miten asia on.
...Hieman autotehtaita haluan kyllä ymmärtää, jos auto tyhjäkäyntiä käydessään, paikaallaan seisoessaan näyttäisi kulutusta 99999,99litraa/100km ,niin autoilija siitä paikasta soittelisi huoltoon ja lisäksi kirjoittaisi kiukkuisen kirjoituksen sanomalehden yleisönosastoon autonsa hirveästä kulutuksesta.
AHOLA JARI
16.11.2011 22:57
Mazda 5 2.0 MTZ vm. -08 näytti kyllä 9:jä koko näytön osalta ;)
KOSKINEN OLLI
17.11.2011 17:38
Kas vain, Mazdan ajotietokone antaa kuljettajalle vihjeen siitä ettei ole kovin viisasta käyttää autoa paikallaan ilman hyvää syytä. ;)
JYLHÄ HANNU
18.11.2011 14:57
Itsellä kokemusta sitikasta ja voortista. Sitikka bensa ja voorti diesel. Molemmissa kulutus meni/menee moottojarrutuksessa nollille ja tyhjäkäyntikulutus näkyi litraa/tunti. Muistaakseni molempien ohjekirjassakin neuvotaan käyttämään moottorijarrutusta. Tämän kuulin tietenkin lankomieheltä, tosimieshän ei ohjekirjoja lue.
HooJii
Käyttäjän lisäys viestiin 18.11.2011 klo 15:00:24
Ainiin, nämä autot on henkilöautoja, sillä vain etana kantaa kotia selässään.
Tulikohan nyt rähinä?
HooJii
AHOLA JARI
18.11.2011 16:09
"sillä vain etana kantaa kotia selässään."
Taisi tulla biologinenvirhe; tarkoitit varmaan kotiloa?
Etana hinaa limaa perässään.. pe-rähinään lisää ;)
NIITTYARO TAPANI
19.11.2011 20:33
Kulutuksen mittaus on varsin epätarkkaa kovin alhaisella kulutuksella ja siksi lienee jätetty pois arvot alle 2l/100km. Itse olen pohtinut aikoinani asiaa kun moisen mittauksen sain uuteen fiiu pohjaiseen Hymeriini. Samaten syystä tai toisesta se ei koskaan kuluta yli 25l/100km. Erittäin opettavainen mittari se kulutusmittari.