- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Ajatuksia siirtyä vaunusta autoon
Ajatuksia siirtyä vaunusta autoon
Herännyt ajatuksia siirtää perhe vaunusta autoon. Ja on jo vaimonkin kanssa pohdiskeltu hyviä ja huonoja puolia. Mielipiteitä haluaisin vielä arvon raadilta.
Seuraavat "vaatimukset" on tällä hetkellä:
100 km/h (mitkä asiat tuon ratkaisevat?) väh. ohjaamoilmastointi rek. kuudelle (Meitä on 2+2, mutta voisi ottaa jonkun joskus mukaankin) valmiit sängyt neljälle (lapsille kerrossänky) ei talvikäyttöäTällä hetkellä katsottu autoja väliltä integroitu n. 2000 ja alkovi n. 2008. Mitä ajatuksia noiden eroista, plussista ja miinuksista?
Miksi Rimor, Ci, Sharky, Elnagh jne. selvästi edullisempia?
ns. "luxus" valaisimet ja muut hömpötykset jäävät meidän kohdalla toiminnallisuuden jalkoihin Onko merkittäviä rakenteellisia eroja? Talvikäyttöä ei siis tarvitse huomioida.Tällä hetkellä toiminnallisimmalta pohjaratkaisulta tarpeisiimme vaikuttaa alkovi jossa pitkittäin takana kerrossänky + edessä istuinryhmät 1+1 ja 2+2. Mitä muita kannattaisi tsekata?
Ehdottakaa merkkejä malleja joita kannattaisi bongata.
No ehottomasti Sinun kannattaa tsekkailla Sunlight malleja, löytyy joka tyyppiä, ovat minusta ainakin edullisia ja jopa laadukkaita, Detleffsin tekemiä muistaakseni.
heip,
tuo "satasen" sääntö ei minusta paljoa tuo lohtua Suomessa ajeluun. Voi olla että maksat turhasta. Jos ajat pidempiä matkoja niin ehkä olet perillä 5 minuuttia aikaisemmin. Jos ajelet "tavallisella" (3400 kg) keski-euroopassa niin saat painaa motarilla muiden vauhtia eikä tarvitse rekkojen perässä roikkua. Siihen ei satasen lätkää tarvita. Kiinnitä huomiota kantavuuteen, lapsiperheellä on aika paljon rojua mukana (meillä on..:). Jos otat Fiuden niin katso siis että on maxi-alusta. Moottoriksi vähintään joku 2,3 litranen, niin on potkua. Alkovista ei minulla ole pahaa sanottavaa, kuluttaa ehkä enemmän polttoainetta vain. Ainakin on vanhemmille kunnon tilat nukkua alkovissa. Otin itse ekaksi autoksi perusmallin Mclouisilta, alkovi ja takana kerrossänky lapsille (Lagan 411). Ei oo yhtään koristelautaa eikä mitään hömpötyksiä, ihan perustavaraa vain. Niitä "hömpötyksiä" voi sitten itse kiinnitellä kun tarve tulee ja tuleehan se joskus. Tosin olen jo tarvinnut ja laitattanut ulkovalon, lattialämmityksen, invertterin, aircon asunto-osaan, sähköpatruunan Trumaan, markiisin, teltan yms :). Ohjaamo-aircoa en ole niinkään kaivannut, enemmän on ollut hyötyä asunto-osan aircosta matkustajille matkan aikana ja sit tietysti kämppärillä kaikki siitä naattivat.
Matkailuautoja riittää kyllä jokaiseen makuun, itselläni kolmas auto menossa ja kaikki olleet ahtaita vaikka meitä on vain kaksi. Avaruuden tunnetta josta voit nauttia vaunussa, autossa saat unohtaa. Selailin hetken tuota nettikaravaania tehdäkseni sieltä todellisen löydön:)) Jos olisin valitsemassa itselleni autoa merkistä riippumatta siinä tulisi olla L-keittiö. Tässä linkissä olevassa autossa näytti olevan takakeittiö, sellaisesta ei minulla ole muuta kokemusta kuin mitä näiltä sivuilta olen joskus lukenut. www.nettikaravaaani.com/ci/elliot-40-makuutilat-7lle/1326487
Käyttäjän lisäys viestiin 2.11.2011 klo 22:46:27 Linkitys ei toimi, joku pöljä laittoi 3aata. www.nettikaravaani.com/ci/elliot-40-makuutilat-7lle/1326487
Hyviä pointteja, kiitos!!
Olen vähän itsekin miettinyt tuota satasen sääntöä ja sen hyödyllisyyttä.
Mites tuo matkustamon ilmastointi, auttaako kuskin oloja yhtään matkan aikana? Vai onko ikkunapinnat niin suuret ettei viileää riitä asunto-osan ilmastoinnista kuskille?
Hyviä pointteja, kiitos!!
Tuo avaruuden puute on varmasti täysin totta. Se on tiedostettu ja oikeastaan yksi syy miksi miellyttää noi (1+1) + (2+2) ryhmäiset ratkaisut. Ajatuksena ollut että 1+1 osaa voisi pitää petiasennossa, jolloin kelpaa "löhöilyyn". Tai vastaavasti sadepäivänä 1+1 osa toimii hyvin lasten viihdytykseen ja silti 2+2 osassa aikuiset voi vähän väljemmin oleskella.
Vuosi sitten hankimme edullisen vaunun, jotta voimme järkevästi katsoa onko tämä karavaanarijuttu se meidän juttu ja tämän kesän kokemuksilla voi sanoa että on. Autoa halajamme oikeastaan siksi, että liikumme paljon eri paikoissa joissa ollaan pari päivää aloillaan. Autossa vähemmän jumppaa siirtymisissä ja leiriytymisissä. Toki kustannustaso (käytön ja hankinnan kohdalla) on eri luokkaa, mutta saahan sitä vastinettakin.
Auton painosta; Jos ulkomaanmatkoja ajattelee, homma helpointa/edullisinta kun max 3.5tn autoksi rek. Tiemaksut jne. samat kuin hlöautoille, raskaammilla k-a kategoriassa. Edullinen auto on yleensä heppoisempi/kevyempi, jolloin kantavuutta jää enempi omamassan ja 3.5tn väliin. Toki jälkivarustelu markiiseilla, ppt ja as-os. ilmastoilla syödään tuota, mutta jättämällä tuorevesisäiliö kuivaksi, voi kompensoida kantavuutta.
100-lätkästä; ainakin pk-seutu perspektiivistä kaikilla valtateillä kotimaassa ensimmäiset 200-300km ainakin minusta 80km/h köröttelyllä on rassaavaa - tästäkin alkuunsa 100km moottoritietä joka suuntaan.. Mutta totuushan taitaa olla, että lätkättömät ylinopeutta ajavat.. Ulkomailla ei lätkästä ole etua eikä haittaa kun polttoainetalouden takia 110km/h on minusta riittävä.
Kun Rimorin uutena ostin sain valita rekisteröidäänkö 100/3.5(0.6 kantavuus)tn/6(6)hlö/B-kortti vai 80/3.85(0.95 kantavuus)tn/6(6)hlö/C-kortti. Kumpiko on pahempi asia kotimaassa; ajaa ylinopeutta vai ylipainoisena - taitaa ylinop.sakko olla herkemmässä.
L-keittiötäkin on tullut haeskeltua, mutta tällöin auton pitää olla yli 7m (3.5tn aika mahdottomuus) ja ja ovi takana, jotta kyökki oikealla puolella autoa mahtuu olemaan; silloin 1+1 ja 2+2 dinetet löytyy. Tällöin yleensä korkeita (vaate)kaappeja ei löydy tai wc+suihku ahdas koppi. Tai jos suihku/wc takanurkassa, niin takatalli pieni/olematon, koska kerrossängyt toisessa takakulmassa. Jos taas L-keittiö vas.puolella autoa, dinette ahdas ja vaatii ohjaamon penkkejä kaveriksi. Ulko-ovi taka-aks. etupuolella, niin 1+1 dinette toie jää vain 1hlö penkiksi, joka lapsiperheellisestä tuntui turhalta. Tässä Rimorissa siinä on toinen korkeista kaapeista. Oikeastaa alkovi olikin parempi lasten päiväleikkipaikka - eivät ole tiellä.. Kompromissien takia I-keittiöön oli päätyminen.
Ainakaan välimerelle en lähtisi ilman ohjaamo ilmastointia. Meillä 230VAC pöytätuuletin invertterin kautta sekottaa as.osan ja ohjaamon ilmat ajonaikana. Herää epäilyt riittääkö auton laturiteho kaikkeen ajon aikana, jos invertterin kautta pyöritää as. osan Dometic A/C:tä, Esim 1.5kW on auton laturilta 125A pois..
Tässä ajatuksia sulamaan matkaajalta :)
Käyttäjän lisäys viestiin 3.11.2011 klo 11:10:42 Lisää aiheesta toisilla palstoilla; http://karavaanari.info/index.php?board=53.0 tai http://karavaanari.org/index.php/board,38.0.html
Käyppäs katsomassa tuolla sivustolla http://www.matkailuauto.info/ ,saat myös sieltä hyvää palvelua ja tietoa eri autoista.Itse ostin MCLoiusin sieltä enkä ole katunut palvelu pelaa vielä vuosienkin jälkeen.
Jarilla hyvät pointit. Mulla Dometicin 1100 ja katsoin kerran kulutusmittarilla virrankulutuksen kylmetyksen aikana ja se oli noin 400-500kw. Sehän ei käy koko ajan täysillä. Lämmityksellä kulutti enemmän en nyt muista tarkkoja lukuja. Ennen maaliin saapumista on hyvä sammuttaa airco ja invertteri ainakin 20min ennen että akut ehtii latautua.
"Tilan tunne": Lagani 2005 on kyllä ahdas, käytäväleveys on jotain 60-70 cm välillä. Vaikea tehdä ruokaa kun lapset ja eläimet (2 lasta,kissa ja koira) pyörii jaloissa. Siksi piti ostaa etuteltta että sai sitä tilan tuntua kämppärillä oleskeluun.
Esim. uudemmissa Mclouisin malleissa taitaa olla käytäväleveyttä enemmän.
Autoni pituus on vain 5,99 joten menee pienemmillä lauttamaksuilla. Jos haluaa lisää tilaa sitä taitaa saada vain lisäämällä pituutta. Siitä taas rokotetaan lautoilla ja Ranskan tietulleilla.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.