LÄMMÖNVAIHDIN

PIHLAJA ERKKI 31.10.2011 17:49

Onko kokemuksia jälkiasennetusta lämmönvaihtimesta.??? Auto on Fiat Dethleffs vm.-02

TERVO JARI 31.10.2011 18:31

Ei, mutta tällaistako tarkoitat ?

http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/lammonvaihtimet-12-ja-24v.html

Monta kaasupulloa noilla hinnoilla kestää polttaa ennenkuin vaihdin on itsensä takaisin maksanut , tosin jos itselläni olisi nestekiertolämmitys as-autossani laittaisin oitis tuollaisen, tosin tekisin itse vaihtimen kuparista jolloin hinta olisi murto-osa tuosta . . .

Trumaan voisi laittaa kennon jossa auton nestekierrosta liuos kiertäisi ja lämmittäisi Truman ilmaputkiston kautta (Truman puhaltimelle erillisohjaus jotta "puhkuis" ilmaa eteenpäin ), mutta tämä on oma juttunsa eikä liity siihen mitä kysyit joten se siitä . . .

HAIKONEN ESA 31.10.2011 18:55

On näppärä talvella kun voi lämmittää auton moottorin lämmönvaihtimen avulla. Ei aina sähköä ole joka korvessa talvisaikaan. Yhden talven kokemukset on hyvät. Toimiva systeemi.

HAAPANEN TIMO 31.10.2011 19:03

Puhaltimella varustettuja lisälämmityskennoja nuo ovat, paitsi tämä: http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/lammonvaihtimet-12-ja-24v/lammonvaihdin-ilmausruuvilla-ja-sulkuhanalla-22-16-mm.html

@timppa

JOKINIEMI PETRI 31.10.2011 19:36

Aivan juuri noin. puhaltimella varustettu lämppärin kenno. Ajonaikanen lisälämmitin. Hyvä peli on. Mulla on autossani tuollanen laite. on yllättävän tehokas laite.

TERVO JARI 31.10.2011 19:55

Timo, toin esille sekä vaihtimen että nuot "puhallinpatterit", mutta näyttää olevan osin epäselvää mitä kysyjä tarkoittaa, itse niinkuin sinäkin tiesit että kyse on nimenomaan tuosta levyvaihtimesta jonka toit yksistään esiin eikä "puhallinpatterista".

Tuollaisen vaihtimen voi valmistaa kuparista jos vain on vermeet millä tehdä, ei maksa paljoo. Kuparin lämmönjohtokyky RST/HST:hen verrattuna on paljon parempi joten vaihdin ei tarvi olla suurikaan . . .

PULKKI MARTTI 31.10.2011 20:45

Mukavaa kuulla et toimii, koska meillä ei ole toiminut koskaan. Vuotaa vain, vaikka mitä tekisi.

TERVO JARI 31.10.2011 20:50

Martti, mistä se vuotaa ja paljonko ?

Tuollainen juotettulevyvaihdin on korkeanpaineen kestävä joten ei pitäis paineen takia vuotaa, liitokset taitanee olla se "kompastus"kohta . . .

Noita levyvaihtimia käytetään sekä lämpö että jäähdytyspuolella ja hyvin kestävät jos on valittu oikea vaihdin käyttötarkoitukseensa . . .

PULKKI MARTTI 31.10.2011 21:37

Letkuliitoksista vuotaa. Saapa nähdä onnistuuko liitoksen korjaus tällä huoltokerralla.

ASIKAINEN MATTI 31.10.2011 22:46

Patteriverkosto on alumiinia, joten en laittaisi kuparia samaan systeemiin. Voi tulla korroosio-ongelmia.

AIRIKKA ISMO 31.10.2011 23:32

Nyt en oikein ymmärrä................

Järjestelmässähän on pakkasnesteet ??

Otetaan esimerkiksi auton moottori : Sylinterikansi vaikka alumiinia ja lohko valurautaa, syylärin kennosto ja lämppärin kennosto useimmiten sitä kuparia sekä mahdollisesti vesiletkujen jatkot mitälie materiaalia. Eikös tuossa ole suurempi koktaili siihen korroosioon ?????

Korroosioongelma on tietysti mahdollista jos em. systeemissä käytettäis ihan raanavettä ja rakenneltais systeemit vielä vuoronperään vesikierrossa mustaa rautaa-galvanoitua-messinkiä ja mitä pakin pohjalta löytyy......

Korjatkoon viisaammat jos ihan väärässä olen....

LEHTONEN TIMO 01.11.2011 06:42

Korroosio-ongelmaa ei tule kun nesteenä on jäähdytysneste. Ja lisäksi eivät ole kosketuksissa toisiinsa kuin nesteen välityksellä. Mitä itse lämmönvaihtimeen tulee Alde lämmitteisessä kulkimessa, niin mielestäni on erittäin hyvä vaihtoehto. Auton moottorin saa lämmitettyä samalla kun sisätilat lämpiävät. Ajon aikana saa lämpötilan pysymään hyvänä perään saakka kun käynnistää kiertovesipumpun patteriverkostoon ja myös lattialämmityksen kiertovesipumpun. Tällöin lämpö tulee "ilmaiseksi".

Terveisin Timo

MIKKONEN MATTI 01.11.2011 08:38

Aurinkoenergiafirman nettikaupassa lämmönvaihtimen hinta näyttäisi olevan 99 euroa. Ulkonäkö ja preferenssit on samat kuin Alden vastaavassa. En nyt enempää mainosta, mutta löytyy kuukkelilla sanalla levylämmönvaihdin.

UUSIKYLÄ PENTTI 01.11.2011 11:56

Re: Martti, mistä . . . 31.10.2011 klo 21:37:04 PULKKI MARTTI Letkuliitoksista vuotaa. Saapa nähdä onnistuuko liitoksen korjaus tällä huoltokerralla.

Laita jousiklemmari niin pitää, ei tavallista klemmaria

SARANPÄÄ MATTI 01.11.2011 20:47

Marti hoi!

Mulla oli sama juttu, kolme kertaa sitä korjattiin, kerran vaihdettiin koko lämmönvaihdin. Ei vaan korjaantunut ennenkuin vaihdettiin moottorilta tulevat letkut. Toistaiseksi on pitänyt.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.11.2011 klo 20:48:59 Taas iski härö, tipahti t Martin nimestä, sorry!

MIKKONEN MATTI 02.11.2011 09:03

Eihän sinulle jäänyt se vaihdettu nurkkiin ajelehtimaan ...?

Eipä mittään. En olis tarvinnukaan, muuten vaan kyselin.. (vrt. Jope Ruonansuun "naapuri")

SARANPÄÄ MATTI 02.11.2011 18:39

Jos kaima tarkoitit sitä mun vaihdettua lämmönvaihdinta, niin ei jäänyt. Oli vielä takuuhommia ja jäi sitten tietty niille teilleen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.