ALDE:n mystiikka

NIVA OLAVI 30.10.2011 23:45

Autossani on ALDE 3000 ja siitä häviää neste jonnekin ja ohjaustaulu ilmoittaa OVERHEAT 2. Siihen pitää lisätä puoli litraa nestettä parin kuukauden välein. Olen tarkastanut kaikki ilmausventtiilit ja letkuliitokset, mutta missään ei näy vuotoa. Myös paisuntasäiliön ympäristö on kuiva.

Jouduin n. vuosi sitten vaihtamaan 12 V:n kiertovesipumpun, ja silloin tyhjensin järjestelmän. Mielestäni ilmasin kierron hyvin uudelleentäytön jälkeen. Kuitenkin tämän jälkeen tulivat ongelmat. Olen lisännyt 5...6 l nestettä. Mihin neste häviää? En usko,että mahdollisten ilmataskujen täyttämiseen menee tuollainen määrä tai että neste haihtuisi, onhan siinä puolet vettä.

Onko kokemuksia/tietoa?

NYBERG JYRKI 31.10.2011 00:01

Mullakin oli sama ongelma aijemmin tänävuonna, nesteitä hävisi vaikkei vuotokohtaa löytynytkään. Sitten huomasin että "hukkaputkesta" valuu välillä nestettä pihalle pikkuhiljaa, sellainen ohut letku pannulta pihalle. Laitoin kertakäyttömukin letkunalle ja selvää nestettähän sieltä tippui pikkuhiljaa. Matti TM-caravanista Nummelasta sanoi pannun varoventtiilin todennäköisesti välillä falskaavan ja siksi päästää nesteitä ulos. Minun oli tarkoitus uusia se varoventtiili, muttei se ole enää pottuillut tiedon saannin jälkeen. Homma on kuulema helppo ja osakaan ei maksa muutamaa kymppiä enempää. Lennu

VALTONEN MARTTI 31.10.2011 11:38

Vaunupuolelta on tietooni tullut että on siinä 3000 mallissa tyyppivikana jonkun tiivisteen vuoto jota on neuvottu ehkäisemään niin että lämmitys aloitetaan 'portaattain.' Siihen tapaan että ensi annetaan lämmitin käydä joku kymmenisen minuuttia, pysäytetään ja annetaan jäähtyä olikohan se kymmenisen minuuttia ja sitten vasta annetaan lämmetä normaalisti. Lämmittimen alle se neste muistaakseni tippuu, joten pitäisi näkyä lattialla jos on silleen masiinan sijoitus.

NYBERG JYRKI 10.07.2012 19:35

No nyt se pirun varoventtiili taas fuskaa, vaikkei pannu ole ollut päälläkään, niin paisuntasäiliö tyhjenee pikkuhiljaa. Laitoin astian varoventtiilin letkun alle ja sinnehän se neste pikkuhiljaa tippui painovoiman ansiosta, nyt on sitten venttiilin vaihto. Näkyy hinta liikkuvan neljänkympin paikkeilla, ei paha vaihtaa. Lennu

VALTONEN MARTTI 10.07.2012 20:01

Vähän asian vierestä tämä mutta jos itse vaihtaa nesteitä niin aina kannattaa mitata paljonko nestettä poistui. Sitten tietää menikö sama määrä täytössä sisään. Jos ei niin sitten on ilmaa.

IPATTI VEIKKO 11.07.2012 10:43

www.koti.mbnet.fi(fredrei on alden 3000 käsikirja kaikkineen. Käys tsiikaamassa.

PÄTSI EERO 16.07.2012 13:33

Tuo linkki ei toiminut. Olisiko ollut kyse tästä

http://koti.mbnet.fi/fredrei/

t.EP

Käyttäjän lisäys viestiin 16.7.2012 klo 13:35:05 En kylläkään sieltä käsikirjaa löytänyt.

IPATTI VEIKKO 17.07.2012 19:32

Kai sie ymmärrät että sivua tätyyy välillä huoltaa. Kyll se siellä on,kävin juuri katsomassa. www.koti.mbnet.fi/fredrei

AHJOS TIMO 20.07.2012 14:21

Ei tuo ensin antamasi linkki tule koskaan toimimaan, kun siinä on sulkumerkki kautta-viivan paikalla!

HALTTUNEN TEUVO 18.09.2012 13:05

Automaattisen ilmausventtilin vuodon voi tarkastaa ottamalla poistoputken irti. Jos putki on märkä. on vuotoa.

Menisköhän ylivuotoputkesta nestettä, jos paisuntasäiliön huohotinputki ei ole auki? Meillä huohotinputki on taitettu ja sidottu umpeen.

IPATTI VEIKKO 18.09.2012 19:53

ALDE 3000 huolto ja käsikirja löytyy www.koti.mbnet.fi/pes1tol

RUOSTELA RAUNO 24.09.2012 22:53

Pari vuotta sitten talvella kävi niin että laitoin auton illalla kotipihalla lämpiämään (ulkolämpötila noin -22) ja se lämpeni ihan normaalisti (sisälämpö noin 21), aamulla kun katsoin niin kaasu oli loppunut (nukuin itse sisällä) ja lämpö oli auton sisällä tippunut noin 5:een plus asteeseen.

No, vaihdoin pullon ja käynnistin pannun. Kaikki näytti toimivan normaalisti kunnes lämppäri sammui noin parin/kolmen minuutin kuluttua ja ei sitten enää lähtenytkään käyntiin, myöskään sähkövastukset eivät pelittäneet.

Aikani ihmeteltyäni totesin että lämpösulakehan se oli palanut, sen kuitattuani lämppäri taas käynnistyi normaalisti - MUTTA sammui taas noin parin minuutin kuluttua läpösulakkeen laukeamiseen.

Aikani ei nyt riittänyt rationaaliseen ja tarkempaan pohdintaan että mikäs tähän nyt tuli vaan kulkuneuvomme vaihtui henkilöautoon jolla lähdimme sukuloimaan. Kyläillessä (anoppilassa) olikin sitten pari päivää "hyvää" aikaa miettiä että mikäs sitä Alden pannua nyt närästi ja tulin siihen tulokseen että neste ei nyt jostain syystä kierrä koska lämpösulake laukeaa.

Kotiin tultuani huomasin että pumppu kyllä pyörii kun lämppäri käy mutta sammuu edelleen noin parin minuutin kuluttua. Sitten havaitsin että Alden nesteen paisuntasäiliö on ihan tyhjä! ja litkua ei näy missään, eli oli hörpännyt ilmaa ja neste ei sitten enää kiertänyt. No Biltemasta pakkasnestettä säiliöön ja lämppäri & pumppu päälle niin johan lähti toimimaan, edes ilmausta ei tarvittu.

No, mitä sille nesteelle oli tapahtunut ja miksi. Sitä itsekin pähkäilin ja kuten Valtonen Martti totesi niin tämä taitaa olla jonkinlainen tyyppivika tuossa 3000 mallissa. Tosin omassa tapauksessani oli aika suuret lämpötilaerot -22 -> 21 ja takaisin noin 5:een asteeseen (kaasun loputtua) jolloin tiiviste oli ilmeisesti "pettänyt" suuren ja äkkinäisen lämpölaajenemisen johdosta. Itse nestettä en havainnut missään auton sisällä/lattialla mutta takarenkaan kohdalla jossa lämppäri sijaitsee niin lumi oli värjäytynyt siniseksi joten siihenhän se sitten oli jostain vuotanut.

Eli tuo vaiheittain lämmittäminen voipi olla yksi ratkaisu jos tiivistettä ja/tai vuotokohtaa ei saada paikallistettua ja korjattua. Oma autoni ei ole kyllä tehnyt kuin kerran tämän tempun, ja sekin siis kovalla talvipakkasella.

Rauno

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.