Matkailuauton seinä rakenne

IKÄHEIMO ARI 26.10.2011 14:04

Voisiko joku kertoa, missä autoissa on ja mistä vuodesta lähtien seinä rakenteena ulkoapäin lueteltuna; alumiini, eriste, alumiini ja sisäseinäpinnoite? Olisin tosi kiitollinen tiedoista. Itsellä on Hobby, jossa on sellainen rakenne. Auto on 2002 vuosimallia. Mutta olisiko joissakin muissakin autoissa samanlainen. Eli kyseessä lienee sellainen sandwich -rakenne. Haluaisin vaihtaa nykysein takakeittiömallisen autoni parivuoteelliseen ja alkovimalliseen.

LAINE RAIMO 26.10.2011 15:12

Artossa on kyseinen rakenne

HAAPANEN TIMO 26.10.2011 16:45

Aika harvassa autossa on alumiini siellä eristeen sisäpuolella ennen sisäverhouslevyä.

@timppa

PÄIVINEN UNTO 26.10.2011 18:15

Ainakin EuraMobilissa on 38mm seinävahvuus Contura mallissa ja materiaali on ulkoa lukien lasikuitu uretaani lasikuitu. Kyseinen materiaali on osoittautunut erittäin hyväksi ,vahaaminen ulko-pinnoista käy vaikka koneella.Terv UP.

SILJAMÄKI ANTTI 26.10.2011 19:55

Kabessa on käsitykseni mukaan tämä rakenne.

LAUKKANEN MAURI 26.10.2011 21:50

Mutta pojat tisitekö että; Minulla on tälläinen tiilitalo=

HYMER-PUAL-tekniikka vastaa 80 cm vahvuista tiiliseinää

VALTONEN MARTTI 26.10.2011 21:52

Kabesta esitän epäilyni sen sisemmän alumiinin suhteen. Kabellahan on ainakin vaunuissa tämä mainostettu pointti: hengittävä sisäseinä verhous.

Pelti sisäpuolella tuhoaisi tuon idean merkityksen.

Käyttäjän lisäys viestiin 26.10.2011 klo 21:54:20 Vai tarkoittiko Siljamäki lasikuiturakennetta?

LAHTI ANTTI 26.10.2011 22:10

Mauri.

"Kikkailu" on termissä "HYMER-PUAL" = H...PolyUretaanieriste Alumiini-pinnoitteella korin ulkoseinässä.

ÖSTERBERG ANTTI 26.10.2011 22:22

Carthagolla taitaa olla kyseinen rakenne seinissä.

KOIVUPURO PEKKA 27.10.2011 09:11

Kyseinen seinärakenne löytyy Carthagoista, Concordeista, Niesmanin Flaireista ja Artoista, mutta ei käsittääkseni ainakaan uudemmista Hobbyistä eikä Kabeista ! Tuon seinärakenteen etuina voi mainita sen lujuuden , lämmöneristyskyvyn,ja lisäksi se on aika tavalla neutraali kosteusvaurioille, koska foam eriste on umpisoluista eikä siten ime vettä ja rakenteessa ei ole puuta, vaneria tms. joka kastuisi. Ja yksi tärkeä ominaisuus on siinä että sisäpinnassa lämpö siirtyy pellissä noin 40 kertaa paremmin kuin perinteisessä vanerissa eli käytännössä seinän sisäpinnan lämpötila on aika vakio liki joka kohdassa autoa, koska useimmissa näissä autoissa on sisäpellin päälle liimattuna eristävä kangas tai huopa, joka eristää peltiä sen verran että pelti lämpiää tasaisesti ja toimii myös tavallaan lämpöä varastoivana ja tasaavana osana !
Tuolla sisäpintojen tasalämpöisyydellä on asumisviihtyvyyteen erittäin suuri merkitys talviaikana ja aika merkittävä osa noiden yllämainittujen autojen ylivertaisista talviominaisuuksista selittyykin myös tällä syyllä, toki ei pidä unohtaa oikeata kunnon kaksoispohja rakennetta , lämmitysjärjestelmän toteutustapaa jne.! Seinärakenteen lujuudesta on toki hyötyä kolari ja vauriotilanteissa, mutta se tekee myös autosta aika äänettömän , koska sen jäykkyys on hyvä, eli kitiseminen ja nariseminen on liki olematonta ja kaapit ym. ovat kiinni tukevasti, toisin kuin autoissa jossa on 1-2 mm vaneri sisäpinnassa , joka puolestaan on liimattuna pehmeään 20-30mm styroxiin ! Kun olet valitsemassa autoa niin mielestäni tämä seinärakenne on erittäin tärkeä kriteeri ellei tärkein , kokemukset ko. rakenteesta pelkästään positiivisiä!

VALTONEN MARTTI 27.10.2011 11:33

Paljon hyviä pointteja Pekka on löytänyt, mutta erittäin vaikea on kuvitella alumiinin lisäävän lämmöneristyskykyä. Alumiinihan on yksi parhaita lämmön johtajia. Toiseksi luulen ettei mitkään kalusteet kestä alupeltiin ruuvaamalla vaan kyllä siellä seinän sisällä tarvittaneen jotain kapulaa ruuville. Näinhän on muissakin rakenteissa, ei niitä kiinnitetä siihen sisävaneeriin tietääkseni. Ne hutiin menneet ruuvit on sitten eri asia, niitä on joka autossa ja vaunussa.

Odotamma mielenkiinnolla Halmeenmäen Jussin näkemyksiä.

Niin ja tuo lujuus, se on varmaankin ko. rakenteessa ylivertainen, siksi kai nuo 'eliittimerkit' sitä käyttävätkin.

VÄLIAHDE JUSSI 27.10.2011 12:29

No minunulle vain kokemus ratkaisee Mauri tiili vetää itseensä kosteutta, sen pinnalle liimattu alumiini astää kosteuden haihtumista ainakin ulospäin, mihin se kosteus sitten, muualle menis kuin just sisärakenteisiin hymerissä. Mulla on tuolla Karmanilla ikää rapiat 28v. Eikä hometta;montakohan tuon ikäistä Hymeriä on pantu paaliin home ongelman vuoksi? Vastaus LUKEMATON MÄÄRÄ.Kehuuhan nuo Ladojen omistajat Ladaa parhaaksi autoksi.Siis ei Karmanni paraskori oo ,mutta pirunkestävä.Kesti siti maasturinkin kuskin pukkausen jolloin multa meni taju vähäsi aikaa oli se niin kova isku Mutta kun vasta puolella oli nainen minun päähä se silloin meni.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.10.2011 klo 12:35:53 Sorry noista virheistä lähti ennen kuin,oli tarkoitus.

KOIVUPURO PEKKA 27.10.2011 12:40

No hyvä huomio Martti , mutta en tarkottanut toki että alumiinipelti lisää lämmöneristyskykyä vaan tämä rakenne vastaan "normaali" styrox/vaneri seinä , tuon foamin eristyskyky on huomattavasti styroxia parempi ja kylmäsiltojen puute parantaa tämän rakenteen eristyskykyä entisestään !

Itse olen käynyt muutamalla asuntoauto tehtaalla ja kyllä se vaan niin on että alumiinipellissä ne kaapit ovat kiinni, ei sinne rakenteisiin ole ainakaan kaappien kohdille vanerilevyjä tms.vahvikkeita laitettu. Tuossa Concordessani näkyi olevan seinien/lattian liitoskohdissa tiukkaan prässättyä polyuretaania vahvikkeena! Ja kyllähän oikeanlaisella ruuvilla kiinnitettäessä tuollaiseen 07-1mm alumiinipeltiin saadaan tosi luja kiinnitys ilman vanerinpalasiakin !

VALTONEN MARTTI 27.10.2011 15:46

No niin Pekka, tulkitsin ihan sanatarkasti asiaasi alumiinin 'eristävyydestä' joten mielipiteemme meni vähän ristiin. Pääasia että oltiin kumpikin oikeassa.

Niistä ruuvikiinnityksistä, jos kerran olet nähnyt näin tehtävän niin uskottavahan se on. Onhan tuo 'vaunualumiini' kyllä ihan eri tavaraa kuin alumiinipelti yleensä. Paljon kovemman ja jäykemmän oloista.

HAAPANEN TIMO 27.10.2011 16:54

Olisiko niinkin paksua kuin 1mm? Millinen alumiinilevy painaa 2,7 kg/m². Tulee helposti 50kg autoon pelkästä sisäpellistä. Arvelisin 0,5mm:n riittävän kalusteiden kiinnitykseen hyvin.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 27.10.2011 klo 16:56:34 Se ruuvin pysyminen perustuu siihen että se pelti on liimattu foamiin.

RYTKÖNEN MARTTI 27.10.2011 18:10

Tietääkseni kalusteet asennetaan Carthagossa ensin alustaan,jonka jälkeen seinäkehikko lasketaan paikoilleen.Eli ainakin ala-ja korkeat kaapit ovat "irti"seinärakenteesta.. MR

UUSIKYLÄ PENTTI 27.10.2011 18:19

e: Re: Matkailuauton seinä rakenne 26.10.2011 klo 21:50:46 LAUKKANEN MAURI Mutta pojat tisitekö että; Minulla on tälläinen tiilitalo=

HYMER-PUAL-tekniikka vastaa 80 cm vahvuista tiiliseinää

Eihän toi tiili ole mikään hyvä lämmöneriste

KOIVUPURO PEKKA 27.10.2011 21:30

Pitää paikkansa tuo kalusteiden kiinnitys lattiaan Carthagossa ja muistan jostain jutun ,että koemielessä ovat ajaneet ilman seiniä kalusteet asennettuna 100km/h ja hyvin oli paikoillaan pysyneet! Mutta siitä huolimatta ruuvaavat vielä lopuksi kiinni kaikki kalusteet niillä pienillä pyöreillä kalusteiden reunaan upotetuilla muovikiekoilla tai siis niiden läpi ja lopuksi peitelevy päälle ! On nimittäin tullut yhdestä omassa käytössä olleesta Carthagosta tullut kertaalleen kiristetyksi joka ainoa ruuvi, johon oli mahdollista päästä käsiksi ja kyllä oli liki 6 tunnin urakka, mutta häipyi myös kaikki ne pienetkin kitinät ja äänet joita oli siihen noin 60000km aikana tullut ! Samaa suosittelen tekemään joka ainoaan autoon ja siinä voi vaihtaa löysimmät ruuvit vaikka milliä paksumpiin ja kastaa vielä esim polyuretaani liimassa ruuvin kärjen ennen kiinnitystä! Se on sitä korin huoltoa, jonka joka ainoa osaa takuulla tehdä , samalla kannattaa kiristellä ovien sarana ja lukko sekä kannatinkiskojen ruuvit ja ne myös liimassa kastaen , niin johan menee taas pitkään ilman turhia nitinöitä ja irtoamisia!

Tuosta Hymerin tiiliseinästä sen verran että muistaakseni tekussa opetettiin että 10 cm kunnon villaa vastaa 4 metrin kiviseinää eristyskyvyltään eli kääntäen se tarkoittanee kait että hymerin seinän eristyskyky on sama kuin 2cm villaeriste seinä..... pitäneeköhän paikkansa?

LAUKKANEN MAURI 27.10.2011 21:45

Mihnulla on se Hymeri ja tuo teksti oli Hymerin mainoksesta. Mutta on siinä varmaa jotain perääkin,siinä mainoksessa,kyllä hymeri on kehittänyt seinärakenteen joka on hyvä.

Mutta kun keskustellaan seinärakenteista,niin se ei ole oleeinen oasa as, auton/ vaunun rakenteesra.

Vaikka se seinä rakenne olisi sitä styroksia ja pakesuus 30mm,niin siinä tarkenee;ei se pakkanen tule seinän läpi,ne ns,lämmöneristys arvot ei poikkea niin paljon toisistaan se styroksikopin ja kalliin Condoren välillä.

Mutta se akileen kantapää on,kuten tuolla edellä todetiin muut ratkaisut; -lämmitys muoto -oven/ovien eristykset/ikkunat. -kaksoispohja ja kuinka se tehty. -ilmankierto(trumassa) -patterien määrä ,aldessa. -elikkä tätä asiaa on vatvottu jo monta vuotta mutta halpaa ja hyvää ei ole vielä tehty?;ehkä se ADRIA???,huono vitsi,vao osa totuus?.

Matkalla maratonille ulkomaille,siis ålandiin=ahvenanmaalle..

Käyttäjän lisäys viestiin 27.10.2011 klo 21:48:08 Kirjoitan iPhonella,sormet on paksuja ja näppäimet on mitä on!. Eli teksi on taan sen seuraus;pajopn virheitä!!!

KOIVUPURO PEKKA 27.10.2011 23:41

Kyllä Hymmerin seinärakenne on hyvä, on siitä muutamalta vuodelta omakohtaisia kokemuksia ja myös se on totta että pelkkä seinärakenne ei yksinään tee autosta hyvää, vaikkakin helposti mitattavia (myös fyysisesti havaittavia) eroja niissä toki on lähinnä juuri lämmönjakautumisessa !

Käyttäjän lisäys viestiin 27.10.2011 klo 23:43:19 Onko Mauri menossa ihan juoksu marathonille vaan meinaatko ajaa hymmerillä koko lenkin?

HALMEENMÄKI JUHANI 28.10.2011 17:43

Juu, kyllä alumiini on johde eikä eriste. Yritäpä vaikka saunassa istua alumiinilevyn päällä! Ja muovi taasen parempana eristeenä tarvii vähemmän lisäeristettä. Koivupuro tosin toi "sisäpellille" jo jonkin asteista plussaakin lämmön levitttäjänä, tosin ei sen eristeen päälle muutenkaan voi suoraan tapettia laittaa. Eikä siinä pelkässä alupellissä yksinään mikään ruuvattu kestä, reikä kun myös leviää eikä vain repeä. Ulkopuolen pikkuvarusteissakin on massa apuna, kalusteissa ym painavissa puuta tai nykyisin muovilistaa tai sitten tuo pu-massa on erittäin tiivistä. Joka taasen voi hämätä luulemaan että olisi höhhössä eristeessä tai pelkässä pellissä.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.10.2011 klo 13:43:10 Ja tämähän on vastaus tuossa jo pidemmän matkaa yläpuolella olevaan Valtosen tekstiin, mutta edes puuna ei näy, että vastasin juurikin alla olevaan tekstiin: "Paljon hyviä pointteja Pekka on löytänyt, mutta erittäin vaikea on kuvitella alumiinin lisäävän lämmöneristyskykyä. Alumiinihan on yksi parhaita lämmön johtajia. Toiseksi luulen ettei mitkään kalusteet kestä alupeltiin ruuvaamalla vaan kyllä siellä seinän sisällä tarvittaneen jotain kapulaa ruuville. Näinhän on muissakin rakenteissa, ei niitä kiinnitetä siihen sisävaneeriin tietääkseni. Ne hutiin menneet ruuvit on sitten eri asia, niitä on joka autossa ja vaunussa.

Odotamma mielenkiinnolla Halmeenmäen Jussin näkemyksiä"

KOIVUPURO PEKKA 28.10.2011 20:34

No nyt ei Juhani sulla mene hyvin jos käytät peflettinä alumiinipeltiä, onhan se hygieeninen, mutta voip tulla pian munakasta ! Ei sen sisäpellin /muovin / 2mm vanerin eristyskyvyn varaan mitään kannata laskea , kyllä eristyksen hoitaa se foam/uretaani /styroxi yksinomaan ja ainoastaan ! Se etuhan oikeasti saavutetaan sillä tässä alumiini vaihtoehdossa että alumiini tosiaan on johde, muistaakseni sen johtamiskyky on vähintään 40 kertainen esim puuhun verrattuna tai enemmän ELI koska lämmönjakauma on aika paikallista lämmitystavasta riippumatta niin esim. nestelämmityksessä se patteri on seinän alaosassa liki kiinni siinä alumiinissä, josta se lämpö johtumalla siirtyy sitä alumiinipeltiä pitkin paljon paremmin ja paljon kauemmas kuin esim lasikuidussa tai puhumattakaan vanerista ja seurauksena on se että seinän sisäpinta on mahdollisimman tasalämpöinen joka kohdassa seinää, ei yksinomaan esim patterien kohdalla !! Vaneri vaihtoehdossa niitä kylmiä /kosteita pisteitä jää autossa niihin paikkoihin mihin ei patterien kohdalla olevat ilmasolat pääse vaikuttamaan ! Mitä tulee tuon pellin kestämiseen kun siihen ruuvataan esim. kaappeja kiinni oikealla ruuvilla ja oikealla momentilla että varmasti pysyy ja ainakaan Carthagon ja Concorden seinässä ei ole/tarvitse vahvikkeita sinne pellin alle ! Käytin vastikään kalusteet irti Concorden Charisma 2:sta toiselta seinältä ja pelkässä pellissä on ruuvit ruuvattuna , ainoastaan turvavyön takana oli paksuhko metalli vahvike . jossa oli kierre turvavyön pultille !

KOSKINEN OLLI 28.10.2011 20:50

Olen juuri hankkinut alumiinipeltiä historic vaunuuni siinä tarkotuksessa että keskuslämmityspattereiden lämpö johtuisi alumiinia pitkin laajemmalle alueelle.

..Eli yhdyn tältä osin Koivupuron näkemyksiin.

VARTIAINEN URPO 29.10.2011 11:21

Tuskinpa Hymereitä on homeessa Eihän niissä seinät kostu yhtään :)

LAINE RAIMO 29.10.2011 14:57

Halmemäki kirjoitti:"Eikä siinä pelkässä alupellissä yksinään mikään ruuvattu kestä, reikä kun myös leviää eikä vain repeä."

Niesmann-Bischoffin autoissa on alupelti sisällä ja ulkona. Olen ollut 2 kertaa tehdaskierroksella ja todennut, että seinäeriste puristetaan ja liimataan kerralla alumiinien väliin ja jokaiseen tietokoneen laskemaan kiinnityskohtaan tulee joku tiiviimpi "uretaani", joka on eri väristä kuin muu seinäeriste. Tähän kohtaan ne kaapit sitten ruuvataan ja kyllä pysyy. Omassa artossani en ole kiristellyt mitään kalusteiden kiinnitysruuveja, vaikka ajettu yli 5 vuotta ja 167 000 km. Baltian läpi olen ajanut noin 20 kertaa ja siellähän kuulema joistain autoista kaapit irtoilee??

KOIVUPURO PEKKA 30.10.2011 09:39

Raimo on siinä oikeassa että tiettyihin paikkoihin laitetaan sitä keltaista kovaa ja tiivistä urstaania ja se on oikeastaan liki yhtä kovaa kuin muovi ja siihen puree harvakierteinen puuruuvi todella lujaan, Sillä saadaan kriittisistä paikoista toki lujempia, yleensä ne paikat ovat lattian ja seinien liitoskohdat ja muutamat auton rakennetta sitovat seinän pätkät jne. Joka ainoan kaapin kiinnitysruuvin takana sitä ei ole , eikä tarvitsekkaan missään automerkissä! Se mitä tulee vielä noiden ruuvien kiristelyn tarpeeseen eli korin huoltamiseen, niin sekin kannattaa tehdä merkistä riippumatta ja kokemuksesta voin sanoa sen koskevan kaikkia merkkejä .Tokihan sitä voi tehdä kuten muuan tuttu hesalainen taksimies , joka kehui ajaneensa mersullaan samoilla öljyillä satoja tuhansia kilometrejä kunnes pannu pamahti! Tuo korin huoltaminen ja ruuvien kiristely olisi juuri sitä työtä mitä joka ainoa harrastaja voisi tehdä itsekkin ja varsinkin kun puhutaan korin ulkopuolisista listoista kuten katon ja seinät yhdistävistä kulmaprofiileista tietyissä autoissa ja vaunuissa, niiden kiristäminen on paras tapa estää veden pääsy rakenteisiin. Aivan samalla tavalla kannattaa kiristää kattoluukkujen ja ikkunoiden ruuvit sisäpuolelta, jolloin saada luukun tai ikkunan ulkokehys lujemmin painumaan kiinni ulkopintaa ja massaa tai tiivistettä vasten ja tiiveys paranee ! HUOM! Kun nitä ruuveja alkaa kiristelemään niin on parasta tehdä se laadukkaalla tavallisella meisselillä eikä esim. akkuporakoneella, joka saattaa helposti pistää ruuvin suttaamaan !

Käyttäjän lisäys viestiin 30.10.2011 klo 09:42:00 Hox. tuo urstaani on varmaan hyvä aine, mitä sitten lieneekään, mutta tarkoitus oli kirjoittaa uretaani !

MIKKONEN MATTI 30.10.2011 10:02

Hymeristä ei ole kokemusta kuin parista vuokra-autosta, mutta olen kathellisena katsellut kuvia, joissa Hymerin kattopelti on taitettu katon kulman yli seinän puolelle ja vasta siellä pokattu yhteen seinäpellin kanssa. Vaikuttaa paljon oikeaoppisemmalta kuin nurkkalista.

VALTONEN MARTTI 30.10.2011 11:56

Tuo Mikkosen kuvaama rakennetapahan oli vaunujen alkuperäinen tekotapa tuolta n. 60-luvulta kunnes teolliset nopeusvaatimukset syrjäyttivät sen.

Alkuperäinen=oikeaoppinen.

PUUMALA RAIMO 30.10.2011 18:15

Kävin Kaben tehtalla syksyllä.Kabe auto missä on sileä ulkopelti niin on sisäpuolella myös pelti,viellä tapetoitu kankalla.Kabe missä ulkokuori lasikuitua niin sisäpuolella vaneri kangastapettilla.En huomannut että kumpikaan seinärakenteissa olis ollut minkälaisia vahvikeita vaneria tai peltipaloja.Olen käynyt Kaben tehtalla kaksi kerta olen vielä toiminnut esitäjän tulkina.Hyvä auto minun mielessä se Kabe on.vaan turhan kallis.Minulla sellainen käsitys että kaikissa vaunussa ja autoissa kalusteet asenetaan ennen seiniä.Ja kaapistot yleennsä asenetaan ryhmissa,useempia kaappi kiinitään toisiinsä ennen kun kiinitään lattiaan. T Raimo

HAIKONEN ESA 30.10.2011 18:53

Sähkörapun vaihtoprojektini yhteydessä, näkyi kuinka lattialämmitys on toteutettu oikein ja toimivasti Kabessa. Kynnyskotelo, jonka jouduin purkamaan sisälsi seuraavaa. Päällimmäisenä sileästä1.5mm al. levystä tehty kaukalo. Sitten 5mm. vaneri tuplana. Rapun kiinnitypultit, 10mm.ovat alimmaisen vanerin päällä. Alimmaisen vanerin alla on 32mm. al.putki, joka tulee pannulta, menee kynnyskotelon läpi ja jatkuu eteenpäin. Putkelle on eristeissä ura, putken alla on 0,50mm alumiinifolio, joka peittää kynnyskotelon pohjan. Lämmitys päällä, putki lämpiää ja siirtää lämpöä al.folion kautta lattiaan. Työläs hommaa, mutta ensi viikolla reissataan taas.

KURSULA HANNU 28.11.2011 18:33

Kannattanee kuitenkin täsmentää tuota HYMER-PUAL-tiiliseinää. Eristävyys vastannee 80 cm vahvuista tiiliseinää, mutta lujuus kolhuja vastaan on sama kuin keittiössä käytettävällä foliolla. Autoissa, joissa kerrotaan olevan ulkopuolella alumiinilevyn olisi syytä täsmentää levyn vahvuuden olevan 0,5 mm - alumiiniakin on monta eri kovuusvaihtoehtoa!

Luovuin juuri "tiilitalosta"

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.