- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Matkailuauto Saksasta? Kokemuksia toisten opiksi
Matkailuauto Saksasta? Kokemuksia toisten opiksi
Niinhän siinä sitten kävi että Vaimon mielestä ei retkiauto Sitikalla ollut enää turvallista matkailla ja oikeassa oli, paljon olisi pitänyt tehdä töitä ruostuneen korin lujittamiseksi eikä 1970-luvun konstruktio olisi kuitenkaan koskaan vetänyt vertoja uudemmille. Siispä hommaamaan meille uutta mutta käytettyä, tehdasuutta ei kannata näillä vuosilla ajatella.
Pitkään katselin nettikaravaanitarjontaa mutta kotomaasta ei tuntunut löytyvän juuri sitä oikeaa. Yleensä joko kilometrejä tai hintaa oli liikaa. Sitten katse Saksan suuntaan. www.mobile.de ja sieltä hakukriteereiksi sopivat arvot. Mulla oli vaatimuksena että on tämän vuosituhannen dieselauto, ajettu alta 100000, kiinteät vuoteet ja hinta alle 25 tuhatta. Jo alkoi löytyä tarjokkaita.
Kilometrilukema on hankala juttu koska ilmeisesti matkamittareita justeeraavia laitteita löytyy eikä maassa ole ollut yhtenäistä rekisteriä johon kilometrit olisi taltioitu katsastuksen yhteydessä. Mutta saksalainen on yleensä tarkka eikä halpojen autojen maassa käytä asuntoautoa työmatkoilla ja matkat lomakohteisiin on lyhyet. Kilometrejä ei kerry niinkuin Suomessa. Talvi on lyhyt, suolaa on vain harvoin ja vain moottoriteillä.
Kolme tarjokasta mielessä nousin sitten Turusta Blue1-kyytiin ja matkasin Düsseldorfiin. Mieleinen auto löytyikin ja muut vaihtoehdot jäi pois. Kilometrit vaikuttivat tosilta, auto oli siisti kuin mikä ja tuntui olevan kunnossa. Yhtään kiinnitysruuvia ei tehtaan jälkeen oltu seiniin laitettu, yhtään ylimääräistä tarraa tms. ei ollut. Huoltohistoriassa oli puutteita mutta hammashihna oli kaksi vuotta sitten vaihdettu 77 tuhannen km kohdalla. .
Autoa myi yksityinen ja rekisterikirja oli pankissa velan panttina joten kaupoille ei heti päästy. Ei muuta kuin sovittiin myyjän kanssa alustavasti kaupasta ja sitten kotiin.
Tässä kohdin päätin käyttää apuna välittäjää. Olin jo aiemmin ollut yhteydessä Päivi Alenius-Janseniin (www.alenius.de) jolta olin saanut apua edellisten autokauppojen jälkipyykissä. Hän avustaa suomalaisten autokauppoja Düsseldorfin alueella ja kai vähän laajemmaltikin. Hänen miehensä on asianajaja joten tarvittaessa löytyy apua jos käräjille joudutaan.
Kaikki sujuikin tosi mukavasti. Välittäjä sopi kaupanteon yksityiskohdat myyjän kanssa ja kun kaikki oli selvää matkustin uudellen paikalle, nyt tukeva nivaska euroja taskussa. Välittäjä oli vastassa lentokentällä ja sitten myyjän kanssa pankkiin. Rahat olisi tietty voinut siirtää tilisiirtonakin mutta saksalaiset on kiintyneitä käteiseen. Kauppa jossa käytetään käteistä tuntuu heistä paremmalta.
Siirtokilvet oli Alenius hakenut jo ennalta joten kun rekisteriote saatiin pankista piti vain auto poistaa saksalaisesta rekisteristä, kiinnittää siirtokilvet paikalleen ja lähteä köröttelemään kohti Travemündeä. Sitä ennen kuitenkin katsottiin välittäjän kanssa auton paperit läpi niin että kaikki tarvittava oli mukana. Homma hoitui kaikkineen parissa tunnissa. Tosi kätevää eikä jäänyt pelko että olisi tullut jotenkin jymäytetyksi.
Ja matkaan 27.10. suuntana Iberian niemimaa...
mot
Minkälaisen ostit.
t jelmi
Eli auto on Bürstner T620 Harmony vuodelta 2001. Alkon alusta, 2,8 kone, pituutta jotain 670.
Painoksi on todettu 1490 kg kummallakin akselilla ja rekisteröity 5 henkilölle. Vyöt on kuudelle. Tilat on yllättävän hyvät, keittiö siedettävän mittainen, jääppi iso ja siinä pakastelokero, vaatekomero melkein täyskorkea ja noin metrin levyinen. Ylälokeroita aika paljon. Lämppäri on sängyn alla, aika pienitehoinen eli Trumatic 3402, ymmärtääkseni siinä on rosterista boileri eikä sitä helposti korroosiovammaista mitä 3400.
Katolla on isohko solari, en tiedä tehosta mutta Saksan korkeudella se kuulemma riitti kaikkeen valaistukseen ja telkkarin katsomiseen. Toiseksi kaasupulloksi ostin komposiittipullon ja siihen sopivan painoventtiilin johon säädin tulee kiinni. Kuvittelen että voin täytättää painoventtiilipullon Espanjassa, saas nähdä onnistuuko.
Katolla on myös manuaalinen satelliittiantenni ja kaapissa viritin ja ilmeisesti analogiatelkku. Näillä ei varmaan mitään virkaa kotomaassa mutta kokeillaan tuolla reissussa kuinka pelittää.
Vaatekomero oli aika pimeä, laitoin sinne ledilistan hyllyn alapuolelle, ovikytkin sytyttää valon. Solarin säätimestä sain siihen virran samoin kuin kaasuhälyttimeen. Sammutuspeite ja sammutin on hommattu.
Huohottimen lämmitysvastus on paikassaan mutta lohkolämppäri täytyy asentaa. Kotimaasta hankitussa olisi se varmaan ollut paikallaan, ehkä vebastokin. Hammashihna on vaihdettu pari vuotta sitten mutta muuten huollot on ilmeisesti olleet aika vähissä. Kävin tänään rasvauttamassa vääntösauvojen laakerit ja huomenissa on öljynvaihdon aika, ehkä myös takatuet täytyy öljytä. Ohjaamossa tuntuu että etupilarin kautta tulee rengasmelua kuljettajan korviin, siihen täytyy yrittää myöhemmin puuttua.
Auto on siis perusauto, ei mitään ihme luksusta mutta sekä oleskelutilaa että säilytystilaa ihan mukavasti. Ajoltaan se on hyvä, menee suoraan eikä tarvi korjata ohjauksella. Rento ajettava. Saksassa ei tarvinnut miettiä pääseekö mäessä rekan ohi.
Käyttäjän lisäys viestiin 17.10.2011 klo 19:00:40 No se kuva ei auennut, katsotaan saanko sen korjattua...
mutta tämän on pakko aueta
Nätti vekotin.
t jelmi
laatu peli
Vaikuttaa erittäin siistiltä autolta. Hyvä hankinta.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 17.10.2011 klo 19:45:34 Solarin mitat noin?
on about 130*65. Tehosta en tiedä kun ei herra Elektromeister eli entinen omistajakaan tiennyt.... mot
Ehjän ja siistin näköinen auto! Onnea ja luonnikkaita reissuja Martille ja Rouvalle!
Etsivä löytää,onnea uudelle kulkimelle!. Kyllä sillä pienellä Trumalla pärjää melkein kuin isolla ,kun saa sen mökin lämpimäksi,minulla oli samanlainen C3402 ja olin lapissa -20 ja hyvin tarkeni,minusta sitä isoa tehoa 6KW ei tarvitse kuin kylmän auton lämmitykseen, siinä ne kilowatit on tarpeen.
Panelin ulkomittojen perusteella kuvittelisin sen olevan n. 100W - 135W riippuen siitä kuinka vanha se on. Tuon kokoiset uuden tekniikan kennot ovat melko tarkkaan 135W.
@timppa
Onnittelut! Mukava, että Suomessa on nyt ainakin kaksi Byrstner T 620 matkapeliä. Meille täsmälleen saman mallinen, jopa vuosimallinen, Byrstner käytiin ostamassa Saksasta syksyllä 2002. Hyvin on pelittänyt eikä ole autonvaihto ainakaan vielä ajankohtainen. Kilometrejä takana n. 100 000. Mukavuuslaitteita on tullut asennetuksi mm. lattialämmitys, eberi ja paksumpi väliverho ohjaamon ja asuinosan väliin. Kivoja reissuja toivotellen!
Kiitti, Hannu! Sain hiljan Trafista listauksen Suomessa rekisterissä olevista matkailuautoista ja siellä oli muistaakseni vain yksi tätä mallia, teidän auto. No nyt sitten on toinen. Samoja mukavuusvarusteita on miettinyt, saa nähdä tuleeko hankituksi.
Toivotaan että meillä menee yhtä mukavasti kuin teillä, alkuvaikutelma on ainakin ihan hyvä. Tilaa on aika mukavasti ja auto on ajoltaan hyvä.
Tarkoitus on viettää marraskuu Espanjassa, sitten osaan sanoa enempi kuinka se sopii meidän tarpeisiin.
Kun tuo lista on varmaan monen mielestä mielenkiintoinen taidan kysyä Trafista voiko sen julkaista laajemmin. Ymmärtääkseni se ei voi olla sillä tavalla ei-julkiinen että sen levittäminen olisi kiellettyä tai haitallista. Jos näin olisi ei sitä varmaan olisi noin vain lähetetty minulle. Lista on siis viime kesän tilanne. Siitä myös näkyy kuinka jossain määrin sekava käytäntö rekisterikirjauksissa on: jotkut on rekisteröity alustan valmistajan nimellä ja toiset taas toisen vaiheen valmistajan nimellä. Katsotaan mitä Trafi vastaa.
mot
Joko olet saannut auton rekisteröityä Suomeen, saako sen 5 hengelle. On mielenkintoista kuulla eri paikkakuntien katsastusta. Omani Detleffs advantaga 5881HG (on istuinpaikat ja turvavyöt 6:lle) oli sen verran painoa että jos oltais huomioitu sen nyky paino niin hyvä jos olisi saannut 3 henk. Katsastusmies otti tehtaan ilmoittamat painot niin sain 4:lle henk. Nykyinen auton paino ilman suurempaa vesi- ym lastia siis ei mitään matkakamaa on 3 300 kg. siihen sit 4 henk. + tavarat niin ollaan jo lähellä 4 000. Että sillee. Onko auto samanlainen kun 2011 v. malli. Erillisvuoteet takana kahdelle ja erillisvuode yhdelle jossain mutta missä lattiallako.
Katsastaja mietti ja laskeskeli pitkään ja sai tulokseksi että se on viiden hengen auto. Vyöt on siis kuudelle.
Vuoteet on perällä pitkittäin ja siitä neljän hengen istuinryhmästä tulee ihan siedettävä vuode kahdelle. Pöytä laskee väliin ja istuimissa on sivulle vedettävä jatke.
Tuo paino itseäkin mietitytti, nyt on tarkoitus että ennen torstaina alkavaa reissua pakataan matkakamat autoon ja sitten ajan tuonne kaatopaikan vaa'alle. Soitin ja tyttö siellä kertoi että jos haluaa todistuksen painosta niin maksaa hiukan mutta ilmaiseksi voi käydä punnitsemassa jos vain on kiinnostunut painosta.
mot
Eikö tuon ikäinen muka ole vielä tyyppihyväksytty?
Jos siinä asunto-osan kilvessä on e97- tjsp alkuinen numero niin silloin rekisteröinnissä pitää nimenomaan käyttää valmistajan ilmoittamia lukemia, ei mitattuja.
Tämä on ihan lakikirjan mukainen tulkinta ja tätä käytiin jokin aika sitten meidän auton kanssa läpi katsastusmiehen ja A-katsastuksen teknisen neuvonnan kanssa. Koska tuossa meillä on neljälle rekisteröinti vaikka iän mukaan ei tarvitse selkä menosuuntaan paikoilla vöitä ja painotkin riittäisi. Mutta tuo tyyppihyväksyntä taas muuttaa vyöhomman, vyöt siis pitää olla selkä menosuuntaankin ja tämä asia tuleekin ensiviikolla korjaantumaan ja saamme 6 hengelle rekisteröityä.
Mites muuten tässä laskivat massoja? Koska tuo on 2001 mallinen niin siinä ei vielä kuulu laskea auton metrien mukaista tavaramassaa eikä matkustajien matkatavaramassojakaan. Jos siis omamassa on rekisteriotteessa alle 3050 niin sen saa kuudelle rekisteröityä.
Auto Fiat-Dethleffs A 5881 HG 2009. Rekesteriin merkitty omamassa 3145 kg Ja 2 istuinpaikkaa selkä menosuuntaan ja 2 selkä taaksepäin 2 paikkaa edessä kuten yleensä, kaikissa turvavyöt. Onko tällaista autoa saannut enemmin matkustajia kuin se 4.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.