Ei lämpöä?
LAURONEN TAPANI
12.10.2011 20:07
Laitoin tänään auton lämpiämään tarkistaakseni että toimii, jos lähtisi ensiviikolla reissuun, mutta ei tule lämpöä. Kyseessä on diesel-lämmitin, olisiko mahdollista että näissä diesel-lämmittimissä on polttoaineputki jätetty senverran ylös, että tankkia ei voi vetää tyhjäksi? Edelliseltä reissulta palatessa ajoin tankin melko tyhjäksi, ajattelin että jos en ehdi reissata ennen talventuloa, niin saa laittaa suoraan talvilaatua.
TERVO JARI
12.10.2011 20:50
Mikä alusta ?
Minkä ikäinen ?
Lämmitin tehdasasenteinen ?
Jos uudehko ja tehdasasenteinen, on hyvinki mahdollista että tankin ollessa miltei tyhjä, ei "tiisselilämmitin" lähde pelittään . . .
Tuo "tankkitieto" on otettu auton "tietokoneelta" . . . Mesessä ainaki . . .
SUOMI SEPPO
12.10.2011 21:35
Yleensä näin on asennettu
.@seppo
HAAPANEN TIMO
13.10.2011 16:47
Hyvä huomio tuo kesänafta. Kahtena edellisenä syksynä pakkaset ovat yllättäneet aika lailla.
Kuka vähän ajelee, kannattanee jo nyt laskeskella ettei sitten kylmien mahdollisesti tullessa ole tankki täynnä kesätavaraa.
@timppa
LAURONEN TAPANI
13.10.2011 16:57
Autoni on halpis Sea Sharky vm 2007, lämmitin on Trumatic, en muista tyyppiä, ilmeisesti kuitenkin tehtaalla asennettu, ei tietääkseni ole niin hieno että olisi mitenkään yhdistetty ajotietokoneeseen. Täytyy hieman tankata täydemmäksi kunhan tässä ehtii, onhan tuo niin hyvin toiminut ja käytetty säännöllisesti, että eiköhän tokene. Ajattelin että olisiko joku törmännyt samaan asiaan.
Viime syksystä oppi jotakin, kun piti kesälaatu pumpata pois tankista tuulessa ja tuiskussa.
TERVO JARI
13.10.2011 17:27
Tuo selvitti paljon, ei ollutkaan mikään "vepasto" kyseessä, kyseessä olikin asunto-osan lämmitin.
Lienee tuo malli ?
http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Truma/Combi%206%20Diesel.pdf
Käyttäjän lisäys viestiin 13.10.2011 klo 17:28:51
Lukaseppas käyttis, liekkö sieltä asia selviis ?
SUOMI SEPPO
13.10.2011 18:11
"halpis Sea Sharky vm 2007" Onko tosiaan tässä mallissa asunto-osan lämmitys dieselillä ? Onko siitä jo niin kauan kun tuo lämmitin tuli markkinoille ?
@seppo
LAURONEN TAPANI
13.10.2011 19:18
Puhuin lööperiä, sehän on Webasto Air Top 3500, eikä Trumatic, olihan minulla käyttöohjeet kun myyjä printtasi ne netistä, mutta ei niissä ole mitään mainintaa eri mahdollisuuksista jos ei lämpene.
HYTÖNEN RAIMO
13.10.2011 19:55
Sharkyhan on vain pelkkä markkinointinimi (myytiin myös nimellä Joint) jonka valmistaja lienee ollut SEA -ryhmään kuuluva Rapido. Ei tällä hetkellä tuotannossa eikä esimerkiksi tämänvuotinen Pro Mobilin matkailuautokuvasto tunne kumpaakaan merkkiä.
Sharkyissä oli Webaston Airtop -diesellämmitin, joissakin malleissa lisäksi Truman lämminvesiboileri. Eli pitäisi lämmitä sillä Webastolla - jos sattuu toimimaan...
LAURONEN TAPANI
14.10.2011 18:08
Sharky on ilmeisesti Suomalaisen maahantuojan teetättämä malli, saman mallin joka on minulla olen nähnyt Elnag merkkisenäkin, täysin sama koppa.
Mielestäni ihan asiallisesti tehty, pientä kiirettä on ollut kaappien ovien kiinnityksessä ym. koppa kyllä on ihan asiallinen ja kun itse pystyy ja on kiinnostusta, pienet puutteet on helppo itse fiksailla. vesilämmitin on Truman nestekaasulämmitin. Ilmalämmityksen huono puoli on, kun pieneen tilaan pitää saada melko tehokas puhallin, kierroksia pitää oll melko paljon ja ulinaahan siitä syntyy, vesikiertoisessa ei ilmeisesti ole tätä ongelmaa.
HAAPANEN TIMO
14.10.2011 18:19
Carawall antoi niin ymmärtää, kyllä sitä myytiin muuallakin.
http://www.sharky-camper.com/ITA/
@timppa
KOSKINEN OLLI
14.10.2011 18:35
Varsinkin Naisväkeä kannattaa ottaa mukaan reissulle jossa ainut lämmityslaite toimii dieselillä. Tulee sitte kerralla hoidettua kaksi matkaa.
HYTÖNEN RAIMO
14.10.2011 20:05
Esitin sillä tuon Rapidon valmistajaksi, koska muun muassa tällä saitilla oleva linkki viittaa suoraan Rapidoon (Vaunut ja autot>matkailuajoneuvojen valmistajat). Tiesin kyllä, että sitä on myyty kolmannellakin nimellä, jota kuitenkaan en muistanut, olisiko sitten tuo edellämainittu Elnagh?
Diesellämmittimet näyttävät olevan yleisemminkin fransmannien suosiossa, sillä esimerkiksi sisarmerkit Challenger ja Chausson käyttävät niin ikään samaa Webaston Airtoppia.
Miten se muuten on toiminut ja oletko ollut tyytyväinen (siis lämmitin)? Ja ilmoitteletko kun saat taas toimimaan mikä siinä loppujen lopuksi oli vikana.
LAURONEN TAPANI
15.10.2011 19:08
Tankkasin tänään auton, mutta ei näytä lämpenevän, joten vika täytyy olla muualla kuin polttoaineen loppuminen. Normaalisti lämmitin käynnistyy hitaasti, vähään aikaan ei tapahdu mitään, mutta nyt puhallin kaynnistyy heti ja sammuu myös heti kun kääntää kiinni. Sytyttimen ääni kyllä kuuluu. Syksyllä kerran käynnistyminen näytti nihkeältä, valot välkkyi nopeaan tahtiin, olisko silloin ollut jotain ongelmaa. Täytyy kaivella sulakkeet esille, oisko joku palanut. Tässä mallissa ei ole mitään vikakoodi indikaattoria joten se ei näytä mitään vikkoodia.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
16.10.2011 10:54
Mitäpä noita valmistajia arpomaan, kun netistä löytyy hetkessä tiedot.
Kopan valmistajalla tosin ei ole muutä yhteyttä lämmittimeen kuin se, että se on asentanut laitteen.
http://www.sharky-camper.com/ENG/Company/
http://www.sea-camper.com/ENG/SEA_GROUP/
Lämmittimen oire viittaisi naftapumpun toimimattomuuteen, näin laitetta tuntemattoman arvioimana.
LAURONEN TAPANI
16.10.2011 19:13
Löysin lämmittimen rakenne/toimintakuvan, siitä ei selviä mikä tai missä on polttoaine pumppu, täytyy etsiä kunhan ehtii. Rakenne vaikuttaisi senverran simppeliltä, että pitäisi olla melko varmatoiminen. Kuvassa on polttoaine putkessa jokin osa, onko polttoainesuodin vai pumppu, virtajohtoa ei siihen mene, laitteen sisällä ei näyttäisi olevan pumppua.
http://www.batmanuk.com/pdfs/airtop35005000.pdf
Käyttäjän lisäys viestiin 16.10.2011 klo 19:18:11
Toisessa kuvassahan näkyy johto, eli pumppu on siinä, täytyy katsoa se on varmaan lämmittimen lähistöllä.
AHONEN AULIS
17.10.2011 08:56
Ohjeita ja vikakoodit löytyvät ao-linkistä
http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/webasto_AT3500_5000_ohje.pdf
Laite on kohtuu tarkka ali/ylijännitteelle.Jos autosi on ollut pitkään verkkovirrassa niin saattaa akussa olla ylijännite.Ota johto irti ja yritä käynnistää hetken kuluttua kun virta on tasaantunut.Pumppu löytyy lämmittimen ja tankin väliltä.Siinä on harvemmin ilmennyt vikaa.Käynnistyessä ja käynnin aikana pumpusta kuuluu naksutustaTerv:AA.
MÄENPÄÄ TAUNO
17.10.2011 12:59
Lähinnä tässä on se, tuo jos on diesel lämmitin niin siinä on HEHKUTULPPA joka ei ääntä pidä, jospa onkin niin että polttoainepumppu tikuttaa mutta onkin hehkutulppa loppu ?käyppä jossain Webastoa myyvässä korjaamossa esim. Tampereella Autotaito on todella pätevä.
YLITALO ASTA
17.10.2011 14:07
Yleensä noissa on vika karsta.
Eli palopesän sekä pakoputken puhdistus riittää 99 % tapauksista.
Muutama päälle laitto ja pois ennekuin laite on lämmennyt kunnolla
nokeaa laitteen ja sen jälkeen aika äkkiä pakoputki karstoittuu miltei umpeen.
Ja silloin yleensä laite kännistyy, mutta sammuu vähän ajan kuluttua.
T: Masi
LAURONEN TAPANI
17.10.2011 22:01
Hyviä vinkkejä alkaa tulla, kiitokset niistä. Polttoainepumppu taitaa toimia, kun kuuluu nakutus käynnistettäessä. Vika on ilmeisesti hehkussa tai tosiaan tuo likaantuminen, täytyy tutkiskella kun palailen taas kotiin. Huomasin että sisälle tulevat lämpöputketkin on kiinnitetty todella huonosti lämmittimeen ja vuotaa, joten ne täytyy myös laittaa uuteen uskoon.
LAURONEN TAPANI
06.11.2011 19:14
Sain lopultakin purettua lämmittimen, hieman oli karstainen, hehku näyttää olevan ehjä, mutta polttoainetta ei kyllä tule, pumppu myös kunnossa, tämä pumppu ei jaksa imeä, jos letku pääsee haukkaamaan tyhjää, pitää ilmeisesti jotenkin saada putket täyteen. Pesä oli aivan kuiva polttoaineesta, sen olisi varmaan pitänyt olla märkä paljosta käynnistämisestä, jos hehku ei olisi toiminut.
LAURONEN TAPANI
09.11.2011 18:22
Helevata, ohjausyksikkö näyttää olevan sekaisin, ei tule hehkulle virtaa, eikä ohjausta fetille joka antaa virran hehkulle, polttoainepumpun ohjauskaan ei näytä toimivan järkevästi.
Hehku toimii hienosti kun antaa virran suoraan, öljy syttyy hetkessä.
liekki vahtia ei näissä ole ollenkaan, ilmeisesti palopesän ulkopinnalla oleva ylilämpö anturi hoitaa saman asian, tietokone pystyy siitä nopeasti päättelemään onko pesässä tuli.
Ohjausyksikkö maksaa 690€, joten ei kannata enää korjata, koska ei näytä kestävän tämän enempää, ollaan sitten ilman lämmitystä, täytyy kehitellä jotain varmempaa, yksi vaihtoehto on kehittää oma ohjausyksikkö, se olisi ainakin korjattavissa kun sen tuntee juurta jaksaen.
KOSKINEN JANI
09.11.2011 19:35
Onko siitä vikakoodit luettu? Jos on vikatilassa niin tuskin tekee yhtään mitään?
LAURONEN TAPANI
09.11.2011 20:18
Ei siinä ole mitään vikakoodinäyttöä, eikä mitään liitintä, kyllä nuissa asennusohjeissa on vikakoodiluettelo, mutta minulla ei ole tässä digitaalinäyttöä, tähän saa tuon ajastinpaneelin, se voisi ne näyttääkkin.
Ei tämä niin monimutkainen ja hieno laite ole, kun kaikki hehkut/pumput/puhaltimet on kunnossa, elektroniikan pitäisi herätä kun virrat on hetken poikki, jos elektroniikka on kunnossa
LAAMANEN OLLI
11.11.2011 12:18
tarkista laiteelle tuleva jännite 12v jos tipuu niin jossain liitimissä vikaa eikä jaksa lähteä käymään on aika tarkka tuon jänniteen suhteen.Siis mittaa käynnistysksen
aikan
LAURONEN TAPANI
11.11.2011 14:17
Tämä on yksi mahdollisuus, oireet viittaa, laitteesta on vaikea mitata, täytyy juotella laitteesta ulos johdot joista voi suoraan mitata jännite ja hehkun kunto ym. ym. Muutenkin laitteelle menee mielestäni liian ohuen näköinen virtajohto, hehku kun ottaa n. 10-11A virtaa.
HIEKKAVUORI PENTTI
07.02.2012 19:46
Webaston toiminnassa on sinulla ongelmia.
Minulla on yli 10 vuoden kokemus Air Top 3500 laitteesta.
Käytän siinä ainoastaan polttoöljyä talvilaatua, koska asuntoautoni toimii bensalla.
Alijännite on suurin ongelman aiheuttaja ja hehku ottaa käynnistyksessä yli 20A.
25A antavalla virtalähteellä ei saa Webastoa käyntiin, on tullut kokeiltua.
Webastoni on ollut 11 vuotta talviajan 3 - 6 kk jatkuvasti päällä.
Soittamalla saa lisätietoa 0400-202125 PENA.