Hassu oli kyllä meidän autokauppareissumme; saavuttiin Jyväs-Caravaniin vartin yli kahdeksan pe illalla ja lähdettiin sieltä pois yöllä vartin vailla kaksi:)
Hyvää ja erityisen joustavaa palvelua, sanoisin!
Hassua oli sekin, että mehän vain kävimme katsomassa jotta minkälainen on se auto, minkä ostamme. Eli me emme menneet katsomaan erilaisia vaihtoehtoja, joista sitten kenties jonkin valitseisimme.
Vaan kävimme varmuuden vuoksi tsekkaamassa että miltä se nyt ihan livenä näyttää se viimeisimmässä Caravan-lehdessä esitelty Byrstnerin Argos Time A 650, minkä olimme päättääneet ostaa, sillä mitään muuta kriteerimme täyttävää emme olleet löytäneet.
Eli ostaa pamautimme sen lehden koeajaman yksilön, vaikkemme uutta olleet ajatelleetkaan, mutta kun käytettynä semmoisia ei ole.
Eli autoja, mitä voi ajaa B-kortilla, missä on parivuode ja turvavyöt kuudelle sekä talvilämpimät vesisysteemit.
Niin että kun vaihtoehtoja ei ole, on pakko ottaa se, mikä on tarjolla:)
Onhan se tietysti somaa, kun on uusi, entisen 300 000 km ajetun ja kymmenen vuotta vanhan sijaan. Vaan suihku ei vaikuttanut yhtä pätevältä kuin vanha, sillä vanhassa meillä on ihan erillinen, täysin tiivis ja suljettu suihkukoppi vessan perällä, mikä tietenkin tekee vessasta hyvin ahtaan.
Tässä uudessa suihku on vessanpytyn ja vessan oven välissä, plekseillä suljettava tila, mutta sen käytön jälkeen lattia on sitten märkä. Eikä suihkulle varattu tila ainakaan vanhaa surempi ole, ehkä jopa päinvastoin.
Eikä vessaa itsessään tällä tempulla olekaan saatu niin suureksi kuin luulimme, sillä vessan perällä, pytyn takana, on järjettömän syvät kaapit, johtuen siitä, että niiden alla sijaitsevat kaasupullot. Kaiken lisäksi vessan sisutus on minun mieleeni ruma, vanhan viillutetun pinnan näköiseksi tehtyä, ehkä jotain 70-luvun muotijutskaa...
Eikä keittiön hella/tiskipöytätaso ole niin iso kuin vanhassa, johtuen siitä, että auton kokonaispituus on kummassakin tismalleen sama, 648 cm, mutta uudessa on keulan ulkopituus turvallisuusmääräysten mukaisesti pitennetty vanhaan verrattuna.
Eli uudessa auton sisämitoista on nipistetty 10-20cm, ja se on paljon tämän kokoisessa autossa, missä kaikki on valmiiksi jo tingitty kompromissiksi.
Mutta, kaikki penkit on mukavampi istua, ja ennen kaikkea vedet on eristetty ja sähkövastuksella varustettu, lämmön saa vaihdettua kaasusta sähkölle, ajomelu on pienempi, edessä on airbagit ja abs joten Suomessa saa vihdoinkin ajaa satasta. ja kone tehokkaampi ja energiaystävällisempi ja onhan se nyt sitten kaikenkaikkiaan uusi. Ja siinä on kaksi hupiakkua ja lattialämmitys valmiina.
Painon kanssa jatkamme taistelua, mutta enää meillä ei kulje mukana niin montaa kuin joskus, mutta ehdoton vaatimuksemme oli ne turvavyöt kuudelle, jotta saamme lapsia ja anoppia mukaan edes lähiretkille viikonloppuisin.
Ke tai to auto tuodaan meille tai puoliväliin matkaa ja vaihdamme sen vanhaan, ja pe tai la lähdemme sitä testamaan syyslomareisulle jonnekin päin Pohjoista tahi Norjaa. Saatan sen jälkeen kertoilla jotain kokemuksia auton toimivuudesta!
t.Kaarina
Onko kukaan muu ollut kiinnostunut tuosta autosta?
Käyttäjän lisäys viestiin 10.10.2011 klo 17:49:24
ps Ollaanko me ainoita, joilla on haikea mieli lupua vanhasta uskollisesta matkakumppanista, asuntoautosta siis...vaikka uusi paremmin tarpeita täyttäisikin?