integroidun lämpimyys

LEHTO PEKKA 04.10.2011 10:15

Kyselen integroidun asuntoauton lämpimyydestä talvven pakkasilla. Miten olette tarjenneet ajon aikana pakkasilla? Autoonhan ei voi laittaa etupenkkien taakse väliverhoa kuten esim. puoli-integroiduissa. Imeekö asunto-osa kaiken lämmön ohjaamosta jos asunto-osassa ei ole lämmitystä päällä? Aikaisemmassa keskustelussa keskusteltiin ohjaamon peittämisestä paikalla oltaessa. Onko ohjaamo kylmä, vetääkö ohjaamoon esim. moottoripuolelta? Kiitos vastauksista etukäteen kokeneilta käyttäjiltä.

RAPO MARKKU 04.10.2011 11:55

Minulla myös integroitu ja käytän väliverhoa (2-osainen), joka kiinnitetty neppareilla. Hyvin tarkenee ajon aikana. Käytän myös osittaista nokkapeittoa. Paikalla ollessa etu- ja sivuikkunat ulkopuolelta peittävä peite. Estää hyvin etuikkunoiden huurtumisen sisäpuolelta.

AALTONEN JUKKA 04.10.2011 14:16

Ajon aikana kovassakaan pakkasessa ei muita ongelmia kuin kuinkuljettajan oven lasin kuurantuminen (jos ei tupla lasinen). Kovassa lumisateessa pyyhkijät paakkuntuu ja tuulilasi huurteinen. Kyytiläiset ei kärsi mistään.

PELLIKKA ERKKI 04.10.2011 14:31

Nykyisistä en tiedä, mutta -90:n lämpiää ilman mitään virityksiä. Lämmönvaihdin lämmittää patteriverkoston ja siihen asennetun "kalorilämmittimen". Pakkasta enimmillään -34, hyvin tarkenee. Ilmalämmitys systeemin vallinnut on eri juttu. Maskipeitto on oltava, ettei pakkas viima pääse huuhtelemaan moottoritilaa. Monella jää kuljin seisomaan, kun ei viiti jatkuvasti tuhrata peitteiden ja viritysten kanssa.

LAINE RAIMO 05.10.2011 10:07

Kyllä pakkasella ajossa täytyy asunto-osan lämmitys olla päällä, koska muutoin käyttövesijärjestelmän vesi jäätyy. Itse lämmitän vesipatterijärjestelmää yleensä lämmönvaihtimella. Joskus oikein kovalla pakkasella laitan jopa kaasulämmityksen päälle, koska muuten lämmönvaihdin kylmentää moottorin lämmön liian alhaiseksi.

Kun auto on koko ajan joka paikasta lämmin ja vesiraanoista tulee lämmintä vettä on mukava mennä parkkipaikalle tauolle ja kahville. Kahvikupitkin saa välittömästi tiskattua kuumalla vedellä puhtaaksi.

Jokin väliverho kuljettajan istuimen takana sotkee mielestäni koko integroidun auton käyttöidean, joten niihin verhoihin en sotkeudu ollenkaan.

PELLIKKA ERKKI 05.10.2011 10:11

...Jokin väliverho kuljettajan istuimen takana sotkee mielestäni koko integroidun auton käyttöidean, joten niihin verhoihin en sotkeudu ollenkaan...

...Kyllä...
TERVO JARI 05.10.2011 18:06

Ei kovin paljon ole talvikäyttöä takana mutta muutama reissu on tehty.

Ajonaikana on Truma ollut päällä ja auton oma lämmitin on tuonut kaiken lämmön mitä siitä "irti" saa, Truma on välillä käynyt mutta pääosin riittää auton oma lämmitys, ( kyseessä vanha 2.5 TDI "nokivasara", ei nykyisillä "vähälämpö" moottorilla varustettu auto).

Ei mitään väliverhoja, pois sellaiset.

Tuulilasin/sivulasit keulasta olen peittänyt ulkopuolelta yöksi/leiriytymisen ajaksi, ulkopuolisia peitteitä on kaksi kevyt syys/kevät käyttöön ja talveksi tuollainen "turkki".

Vanhemmissa "pakupohjasissa" tuo kojelauta on harva, joten vanhemmissa asuntoautoissa oli sitten kyse integroidusta tai alkovi tai puoli-integroidusta, eikä nää uudemmatkaan kovin häävisti ole eristettyjä alustan valmistajan puolesta.

Kojelaudan päälle olen laittanut sellaisen peitteen joka on ommeltu 2x fleece kangas ja kerran ns. avaruuskangas Peite on kooltaan 1,5x2,6m. Tuo avaruuskangas on vain toisella puolen sen takia että saa joskuskaan sen kuivaksi kun se kuitenkin kostuu käytössä, jos "avaruuskangas" olisi kummallakin puolella fleeceä vois kuivaamininen hankalaa, Tietenkin jos olisi ompelukone joka tikkaa vedenpitävän sauman ei olisi tuota kosteus ongelmaa.

TERVO JARI 05.10.2011 18:09

Joskus talvella olen laittanut tuon ohuemman "välikausi" peitteen tuonne "turkin" alle", hyvin on tarijennu. . .

TERVO JARI 05.10.2011 18:11

Yks kuva . . .

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.