Matkailuautojen hinnoista

NIVA OLAVI 26.09.2011 23:42

Katselin Lahden messuilla autoja mielessäni vaihto uuteen ensi vuonna (ennen kuin tulee kaavailtu autovero). Näyttivät kaikki olevan enemmän tai vähemmän keskentekoisia talvikäyttöä ajatellen. Aika suuri osa ei sovellu ollenkaan talvikäyttöön. Tässä esimerkkejä minun terpeisiini soveltuvien autojen saamisesta talvikelpoiseksi ja ympärivuotiseen käyttöön:

hintalappu 51050 €, mutta valmiina 61120 € hintalappu 62670 € ja valmiina 69365 € hintalappu 74800 € ja valmiina 78880 € (on esitteiden mukaan ainoa todellinen talviauto)

Eli aika paljon pitää lisätä voita leivän päälle ennen kuin kulkimesta tulee talvikelpoinen tai ympärivuotinen.

Yhtä lukuunottamatta kaikissa on "ensiasennuksena" ilmalämmitys, jolla ei kokemusteni mukaan pärjää talvella. Esim. ulkona -42 C ja sisällä +7 C. Nestekierrolla samassa olosuhteessa sisällä +25 C. Toki autot olivat eri valmistajilta, mutta silti. Johonkin täytyy ostaa ohjaamon ilmastointi ja johonkin toiseen moottorin lämmitin, johonkin ohjaamon lämpöeristys tai väliverho ja johonkin ei.

Että tällaista. Tulossa on mielenkiintoinen loppuvuosi tai tuleva kevät.

Ps. Vaikka ei kuulu tämän otsikon alle, niin silti. Voisin myydä nykyisen autoni parhaiten tarjoavalle. Auto on vm. 2007 FIAT Dethleffs T 6501 B, jolla on ajettu 93000 km. Kokonaismassa 3495 kg, reisteröity 1 + 3 henkilölle Kaikki huollot on tehty ajallaan ja ilmastointihuolto kerran. Fiat-kampanjapäivitykset tehtiin elokuussa. Tarjoukset voi lähettää osoitteeseen olavi.niva@pp1.inet.fi.

Varusteet:

moottori 2,3 JTD, 130 hv ABS ja ESD, saa ajaa 100 km/h manuaalinen ilmastointi ohjaamossa kaksi asunto-osan akkua, yhteensä 180 Ah ALDE-lämmitys, jossa lämmönvaihdin ja kiertovesipumppu moottorin lämmitykseen lattialämmitys 230 V ohjaamon ja asunto-osan välinen lämpöverho parisänky petauspatjoineen takana pitkittäin matot asunto-osassa ja ohjaamossa JVC-radio/CD (kaiuttimet vain ohjaamossa) Nokia CK-7W- hands-free ja puhelimen teline kaasupullon vaihtaja (ilmaisee, kun käytettävä pullo on vaihtunut) vetokoukku 7-napaisella pistokkeella
LIIMATAINEN HANNU 27.09.2011 09:07

Olavi, se on valmistajien 'hieno' keksintö rahastaa ostajia, siis se 'alkaen hinnoittelu'. Autot tehdään halvimmilla vermeillä, pienimmällä moottorilla, köyhimmillä varusteilla ja saadaan se hinta näyttämään 'edulliselta'. Paaskat, tuskin kukaan ostaa sitä perusautoa, vaan kerää ne tarvittavat. liki pakolliset, varusteet ja muut vermeet. Sitten se hinta onkin noin kymppitonnin sitä alkaen hintaa korkeampi.

Mielestäni tämä on jo lähellä pientä huijausta, vaikka tehtaat ja myyjätkin kyllä kerkeästi mainostavat että kyllä se perusautokin toimii. Jos toimisi ninkuin käyttäjät eli me haluaisimme niin miksi sitten pitää sijoittaa se kybädona vielä lisää? Tekisivät alun alkaenkin valmiiksi ne autot, moottorien ja varusteiden osalta. Sitten voisi olla jotain extraluxusta jos joku sellaista haluaisi tai liikaa fyffee olisi taskuissa.

JANHONEN MATTI 27.09.2011 10:31

Kyllähän autojen hinnat sekä ajokuntoisina että "valmiina" on karkaamassa tavallisten pulliaisten käsistä. Autojen sisustukseen uhrataan yhä enemmän ihan kun se ratkaisisi matkan laadun tai auton käytettävyyden. Autoissa ja vaunuissa on selvästi on havaittavissa loistovenemäistä sisustamista, eli Roos´ia lainaten siirrytty rahan käytöstä rahan näyttöön. Lapsiperheen tarpeet on "myyty" on aikoja päiviä ja nyt panostetaan vain kahdestaan liikkuviin pariskuntiin. Rakennetaan auton perälle "lemmenpesiä" vaikkei tahdota päälle päästä saati kiksauttaa.

LEHTO RAUNO 27.09.2011 11:17

Moikka. asiolla aina kaksi puolta. Mietippä kuinka iso osa matka autoista on vaan kesäkäytössä. Meinaatko että heidänkin olisi ostettava auto kaikilla mahdollisilla talvivarusteilla ,ja maksettava lisävarusteista joita ei koskaan tule tarvitsemaan.

LIIMATAINEN HANNU 27.09.2011 11:45

No voi, Rauno hei, nämä ovat valintakysymyksiä ja vielä onneksi omaehtoisia, tai vapaaehtoisia, siis mitä ostaa ja mihin tarkoitukseen, Jos Sinä haluat auton vain kesäkäyttöön niin tuskin ostatkaan niitä talvivarusteita? Niinhän?

Aikas mone reissailijat haluavat myös talvella matkailla ja sitten ne varusteet on ostettava. Ja rahaa palaa. Vaikkei olis halua siihen 'näyttöönkään' mistä Matti J mainitsi.

LEHTO RAUNO 27.09.2011 13:51

siitähän tässä juur on kysymys,vapaaehtoisuudesta. Aloittajahan ihmetteli miksei talvivarusteita ole jo valmiina kaikissa autoissa. jos olisi niin joutuisin ostamaan ,ja maksamaan ne vaikka autoilen vaan kesällä. vai meinaatko että niitä voisi siisua pois ,että saisi hinnan kohdalleen.

ei kai ole papuja avoastiassa nyt kun vedät henkee.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.09.2011 17:27

Ja minä jättäisin pois kemssapytynkin siitä perusmallista joka kiinnostaisi itseäni, mutta prikkaisin Truman kaveriksi kylmästöinnin. Eli kysehän on omaan tarpeeseen räätälöinnistä. Sitä ei kannata ajatella mitä seuraava käyttäjä arvostaa, sille saa hyvin harvoin takaisin omaa satsaustaan myydessäkään.

HAAPANEN TIMO 27.09.2011 17:29

Varusteissa tulee käyttötarpeen lisäksi painokysymyskin. Minä en halua maksaa vesikeskuslämmityksestä enkä kaksoispohjista tms. koska ei niistä ole mitään hyötyä mun käytössäni, painoa vain tulee turhaa.

Matin kanssa samaa mieltä sisustuksista. Esim. kenellä on kotona ruokapöydän tuoleissa vaaleat, nukkamaisesta materiaalista tehdyt pääliset.

@timppa

SILJAMÄKI ANTTI 27.09.2011 18:57

En tiedä kuinka laajasti tutkit autoja Lahdessa ja mitkä ovat talviautokriteerisi, mutta kyllä siellä oli monta kohtuulliseen kovaankin talveen sopivaa autoa.

Nykypäivänä en kyllä uskaltaisi väittää, että ilmalämmitteisellä ei pärjäisi talvessa. Omat kokemukseni viimeiseltä kahdelta talvelta puhuvat sen puolesta, että ilmalämmitteisellä kyllä pärjää siinä missä vesikeskulämmitteiselläkin. Kyse on paljolti siitä, miten auto on rakennettu: onko suulakkeita riittävästi ja missä niitä on tai onko patteriverkosto vedetty oikeisiin paikkoihin. Ohjaamo on molempien lämmitysjärjestelmien akilleen kantapää. Olen nähnyt ja myös kokenut molempien lämmitysjärjestelmien osalta melkoisia "floppeja", mutta myös todella hyviä ratkaisuja.

KETTULA MATTI 07.10.2011 21:05

Kyllä hintaa tulee lisävarusteista lisää se on nyt selvä. Mutta,ihmettelen autojen suunnittelussa ihan alkeellisia asioita, joka on esim.vesiletkujen/putkien laittaminen niin että auton ollessa vaaterissa vetet päästäessä pois ne kans tulee eikä jää putkistoihin. Oma auto putket tyhjätty vaaterissa vesi loppu tämän jälkeen ajaa auton niin että etupää on alamäessä niin taas alkaa vettä valuun niin palon ettö kyllä jäätyy talvella jollei tätä tee. Matkailuautoissa kun on ovia pienenpiä ja suurempia niiden lukot ja saranointi on monella lapsen kengissä. Yleensä semmoiset kohteet mitä paljon käytetään pitäis kyllä olla toimivia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.