- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Käpykö karburaattorissa?
Käpykö karburaattorissa?
Kuulkaas viisaat Ducaton tuntijat. Autoni on vuosimallia 2006, automaattivaihteinen 2,8 litran JTD, ajettu 38 tkm. Matka Espanjaan sujui jo kolmatta kertaa mainiosti. Perille päästyämme parkkeerasin auton pihaan. Seuraavana päivänä starttasin auton tavalliseen tapaan. Auto käynnistyi hyvin, mutta välittömästi kierrokset kohosivat yli 4000 rpm:n eli moottori suorastaan huusi kierrokset täysillä, ikään kuin kaasu olisi hirttänyt kiinni. Sammutin moottorin ja yritin uudestaan, sama toistui. Sitten huomasin, että mittaritauluun jää hehkutuksen jälkeen palamaan punainen merkkivalo. Käyttöohjekirja kertoo sen tarkoittavan ruiskutusjärjestelmän häiriötä. Autolla ei pääse liikkeelle, koska eihän vaihdetta voi laittaa D- tai R-asentoon, koska kierroksia ei saa tyhjäkäynnille. Olisiko kenelläkään sattunut samanlaista tapausta? Luulisin, että kyse on jostain pikku viasta, koska auto toimi ennen tätä normaalisti. Tarkistin sulakkeet, niissä ei kuitenkaan ollut vikaa. Mitä ehdotatte?
Eipä ollut käpy karburaattorissa. Otin yhteyttä paikalliseen Fiat-liikkeeseen Fuengirolassa. Auto olisi pitänyt hinata sinne tietokoneanalyysiä ja korjausta varten. Toinen korjaamo arveli vian olevan mahdollisesti kaasupolkimen potentiometrissä tai kaasuläpän juuttumisessa auki-asentoon. Myös sinne auto olisi pitänyt hinata. Kun mitään kiirettä ei ollut, päätin itse tutkia autoa, johtimien liitokset, releet ja sulakkeet. Vikaa ei vain löytynyt. Starttauksen jälkeen kierrokset kohosivat täysille.
Sitten tutkittuani jälleen kerran lampulla moottoritilaa huomasin pari riisinkokoista tummaa ”jyvää”. Voisivatko ne olla jyrsijän papanoita? Jatkoin tarkkaa tutkimista ja havaitsin ilmanpuhdistimen vieressä olevassa johdinnipussa suojaeristeen olevan rikki. Eikä siinä vielä kaikki, yksi violetti johto törrötti poikkinaisena.
Saadakseni lisätilaa ilmanpuhdistin oli poistettava. Samalla huomasin, että myös ilmanpuhdistinta oli nakerrettu, siinä oli satsuman kokoinen kolo. Selvä tapaus, jyrsijä oli siis tehnyt tuhojaan, onneksi ei mennyt puhdistimesta läpi karburaattoriin asti. Siitä sitten avaamaan eristeet ja tutkimaan johtoja. Onneksi muut johdot näyttivät olevan ehjiä, vain tämä yksi violetti johto, jossa oli valkoinen raita, oli purtu poikki. Juotettuani johdon käynnistin auton – jännitys tiivistyi – auto oli kunnossa!!!
Summa summarum. Yksi vaivainen johto, jonka jyrsijä nakersi poikki, aiheutti melkoisesti päänvaivaa. Voi vain kuvitella, paljonkohan Fiat-liike olisi veloittanut korjauksesta. Ensin olisi tehty OBD-mittaus, sitten vaihdettu antureita ja ties mitä.
PS. Ostin pari loukkua ja virittelin ne auton alle. Jo heti seuraavana aamuna oli andalusialainen rotta loukussa, seuraavana aamuna saman kohtalon koki hiiri. Paha sai siis palkkansa. Metsästys jatkuu edelleen.
Jokunen vuosi sitten näätien syömät sähköjohdot ja vesiletkut olivat todellinen riesa Saksassa. Asia taitaa olla korjaantunut koska enää ei ole näitä juttuja kuulunut.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 5.10.2011 klo 18:57:15 Saksalaisilla nettisivuilla näitä juttuja on käsitelty, mutta jutut loppuvat -05 -06 vaiheilla.
http://www.autobild.de/artikel/mittel-gegen-marderbisse-50364.html
Vanhoissa kaapeleissa on kuulemma kalajauhoa. http://www.philognosie.net/index.php/article/articleview/191/
Juuri kuvaamallasi tavalla näätä iskee, ensimmäisenä yönä kun moottori on lämmin. Voi se tietty rottakin olla. http://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=de&u=http://de.wikipedia.org/wiki/Marderabwehr&ei=Jn2MTtzQLouo8AOS8_XRBg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CDUQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3DMarder%2BAuto%2BKabel%26hl%3Dfi%26rls%3Dcom.microsoft:fi:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7RNWN_fi%26prmd%3Dimvns
Autosi vuosimalli täsmää kalakaapeleihin.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.