Matkailuauton tuonti saksasta

HOKKANEN VEIJO 24.09.2011 19:02

Kaverini toi minulle 07/2011 SAKSASTA LMC:n Fordin alustalla vm.04/2010 näin seisoo saksan ja suomen rekisteriotteessa.autolla oli ajettu 30000 tuh.km.saksasta ostettaessa ja suomeen tuotaessa baltian kautta n.32500 km .kolmen päivän päästä täällä suomessa n.250 km ajon jälkeen moottori hajosi, syy nelospytyn mäntähalkesi. Kyseisessä Fordissa on kahden vuoden takuu ,nyt Fordi rupesi kiukuttelemaan ettei korvaisi kun ensimmäinen huolto oli mennyt vajaat 3000 km pitkäksi.Tein kuluttajasuojaan valituksen jonka voitin ,tarvittaessa saan ilmaisen oikeudenkäynnin. Sitten varsinainen asia ,Fordi kekkasi että autohan on yli kaksivuotta vanha ,auto on lähtenyt Fordin tehtaalta 10/2008 jolloin alusta on mennyt LMC tehtaalle valmistuakseen asuntoautoksi , LMC jälleenmyyjä on ottanut auton myytäväkseen ja saaut kaupat 04/2010 joka on papereihin tullut vuosimalliksi. Nyt tämän autokauppiaan olisi pitänyt tehdä Fordille käyttöönotto ilmoitus ,mutta valitettavasti tämä on unohtunut. Minun mielestäni tämä on epä reilua Fordilta. onkos kellään vastaavia kokemuksia saksasta tuotaessa ja fordin nipottelusta.muistakaa varmistaa että KÄYTTÖÖNOTTOILMOITUS on tehty alustan tehneelle autotehtaalle.

JANHONEN MATTI 24.09.2011 19:22

Oletko ottanut yhteyttä siihen saksalaisen jällenmyyjään ja jos olet niin mitä hän sanoi.

HOKKANEN VEIJO 24.09.2011 21:21

on otettu autoliikkeeseen yhteyttä,mutta ei olla saatu muutosta Fordin papereihin.kiertää kuulemma englannin fordin kautta ja sieltä saksaan sillä kestää. olisiko hyvää konstia nopeuttaa asiaa?? kumma ettei fordille riitä saksan ja suomen rekisteröintiasia paperit (04-2010) nehän ovat virallisia asiakirjoja. tässä puuttuu paljon hyvää tahtoa fordilta.hävisi sen huoltojutun (takuun) niin nyt tekevät tällä kiusaa kun tietävät kuinka vaikea Minun on kielitaidottomana hoitaa tätä asiaa.Mulla on myyjäliikkeen ja fordin puhelin numerot. kehoitetaan odottamaan nyt n. viisi viikkoa jo voisiko tää remontti vaikuttaa 5000 euroa jonka olen jo joutunut maksamaan.Fordille tään päiväyksen muuttaminen olisi helppoa ,sehän on sama kuin rekisteröintipäivä.suomen ford tuonti kieltäytyi muuttamasta käyttöönottopäivää,vaikka myönsivät että niinhän sen voisi tehdä. näytin molemmat rakisteröinti paperit siis saksan ja suomen .siksi en ole tyytyväinen fordin toimintaan tässä asiassa.fordin korjaamolla Hämeenlinnassa oltiin tosi sympaattisia ja oltiin pahoillaan tapahtuneesta.

JANHONEN MATTI 24.09.2011 23:04

Kun en tiedä Fordin takuuehtoja niin tuosta ilmoituksesta ja se merkityksestä takuun alkamiseen ei sen enenpää. Mutta sait auton mukana auton alkuperäisen rekisteriotteen jossa on merkitty ensimmäinen käyttöönottopäivä. Ymmärtäisin niin, että siitä alkaa myös takuuaika, etenkin kaksivaiheisesti valmistetussa matkailuautossa, jossa alusta voi olla vuoden puolitoista vanhempi kun kori.

Auton mukana tulleen alkuperäisen rekisteriotteen jouduit mitä ilmeisemmin luovuttamaan auton rekisteröintikatsastuksen yhteydessä katsastuskonttorille. Otithan siitä itsellesi kopion? No ei se mitään jos et ottanut, sen kopion saa sieltä katsastuskonttorilta tai Trafista. Ensimmäinen käyttöönottopäivä on merkitty saksalaisen rekisteriotteen kohtaan B = Datum der Erstzulassung Fahzeus) Saksalaisesta rekisteriotteesta näkyi ainakin ennen myös auton valmistumisaika.

Toinen asiakirja josta sinulla pitäisi olla myös kopio on auton vaatimustenmukaisuustodistus. Siitä näkyy myöskin milloin auton on ensimmäisen kerran rekisteröity Saksassa. Sen voi tilata vieläkin esim. Suomen TÛV:ltä jos se auttaa asiassa. Mutta rekisterioteeseen merkitty ensirekisteröintipäivä pitäsi olla se aika josta takuuaika alkaa juoksemaan.

MÄKELÄ MIKA 25.09.2011 11:09

Pitäähän tehtaan auto valmistaa ennen kuin sen voi myydä ja rekisteröidä. Vai tarkoittaako Ford että tuo koritehdas ei ole virallinen Ford jälleenmyyjä jolloin auto on myyty koritehtaalle vuonna 2008 aivan kuin kenelle tahansa mutta niin ettei sitä ole rekisteröity? Kysyn vaan vastaisuuden varalle kun en tiedä tuosta matkailuautokaupasta että koska alustan takuu alkaa vai voiko laitteen ostaa sellaiselta kauppiaalta ettei alustassa olekaan enää samaa takuuta jäljellä kuin luulisi?

Käyttäjän lisäys viestiin 25.9.2011 klo 11:14:10 Eli tuo käyttöönottoilmoitusko on se joka pitää olla tehtynä että takuu alkaa vasta siitä päivästä kun matkailuautokauppias myy auton?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 25.09.2011 11:29

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=1783027

JANHONEN MATTI 25.09.2011 11:56

Kuten jo aiemmin sanoin en tiedä mitä Fordin ja M-korin/auton myyjän välillä takuun alkamisesta on sovittu. Mutta maalaisjärkeni sanoo, että takuuaika auton ostajalle alkaa juosta siitä hetkestä kun auto ensi kerran rekisteröidään ellei muusta sovita. Voiko sen pätevämpää takuuajan alkamismerkintää olla kún viranomaisten suorittama ensirekisteröinti. Jos asia on noin niin kuin aloittaja kirjoittaa niin Ford venkoilee asiassa pahemman kerran ja samalla paskaa mainettaan matkailuautojen alustojen valmistajana. Sitäkin vähää mitä siitä on jäljellä.

PS. Sellaisia autoja jotka on valittu vuoden autoksi ei pitäisi ostaa, Kyllä auton pitää kestää enempi kun vuosi.

VÄLIAHDE JUSSI 25.09.2011 12:12

Valitettavasti se on niin,että 5€:on säästö tuo10000€:on mielenrauhan menetyksen. Kotimaisilta välittäjä liikeitä suosittelen edelleen, just tuon takia,mitä lähempää kotia senparempi.

HÄNNINEN JUKKA 25.09.2011 12:14

Jos mulla olis aloittajan kertoman mukainen tilanne päällä, niin lopettaisin tuskittelun ja ottaisin yhteyttä autoliiton suosittelemaan asianajotoimistoon. Eiköhän ilmoitus tällaisesta riitä Fordille. Ei se takuu ole ihan yksiselitteisesti aikaan sidottu. Männän sopii olettaa kestävän hiukan kauemmin, joten takuuseen menee koko hoito.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 25.09.2011 12:37

Fiatin takuussa ei ollut mitään ongelmaa, kun hommasin aiton Saksasta. Deltalla avattin sille takuu ja homma oli kunnossa. Takuuseen sain pissapojan suuttimen ja nopeusmittarin näyttö korjattiin takuuseen. Sittemin samainen nopeusmittarin virhe on ollut takaisin kutsujen aiheena.

Vaikka Fiatia haukutan, niin taitaa takuut toimia parmmin kuin Fordilla. tosin nykyistä tilannetta kun maahantuoja vaihtui, en tiedä.

Säästö oli tuon 10000€ enkä menettänyt edes 5€ edestä mielenrauhaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.9.2011 klo 12:39:05 Piti kirjoittamani auton, ei aiton.

VIRTANEN HANNU 25.09.2011 13:00

Itse ostin Saksasta uuden Ford-Burstnerin maaliskuussa 2009, auto lähtenyt tehtaan hihnalta marraskuussa 2008. Kahden vuoden takuu Suomessa alkoi juosta maaliskuusta 2009 eli auton käyttöönotosta. Lahden Automaa vaihtoi takuuseen vahvemmat vetoakselit ilman mitään ihmettelyjä marraskuussa 2010. Samoin Jyväs-Caravan uusi pesuhuoneen muovipaneelit maaliskuussa 2011, eli myös korin valmistajan takuu toimi ongelmitta. Eikä kummassakaan asiassa tarvinnut olla yhteydessä saksan myyjään.

JANHONEN MATTI 25.09.2011 13:10

Noinhan se pitäisi toimia kuten Markku tuossa kertoi. Kun takuu on tehtaan antama niin suomalaisella merkin maahantuojalla ei pitäisi olla mitään syytä ottaa autoa takuun piiriin, koska takuukorjausten kulut menee tehtaan piikkiin. Taitaa olla asennevamma yhteisökauppaa vastaan. Vetoaminen johonkin 3000 km ylitykseen huoltovälissä ja muka sen aiheuttamaan vikaan on naurettava jos moottorissa on ollut öljyä ja jäähdytys on toiminut. Että ne kehtaa!

Jussi joillekin 10.000 e säätöllä on merkitystä. Mietippä tavallisen perhellisen pääomanmuodostusta ja sitä kuinka kauan pitää tehdä työtä, jotta saa 10.000 e puhtaana säästöön = auton maksuun.

Tai toisinpäin, että viikon työ- tai vapaa-ajalla saa 10.000 e säästön aikaiseksi.

VÄLIAHDE JUSSI 25.09.2011 14:44

Janhosen Matti Kyllä se haku tietenkin kannattaa, jos kysymyksessä on uusi ja halvempi auto, noissa käytetyissä on tilanne aivantoinen, varsinkinkaan jos ei tiedä ja tunne kampetta ja sen välittäjääkään yhtään.Parempi maksaa vähän enenmpi ja ostaa kotimaasta, M auto aina joltain mieluumin Caravan liikkeeltä kotimaasta, vaunu ei oo niin nöpön nuukaa,mutta tarkana senkin kanssa saa olla ostotilaanteessa, sekin myös mieluten liikeestä,takuiden vuoksi. Pitäisi aina kirjata ylös sovitut asiat, se asia monesti unohtuu. Kyllähän se noin paljolti on kuten olet sottaillut tai räknännyt.

Jussi joillekin 10.000 e säätöllä on merkitystä. Mietippä tavallisen perhellisen pääomanmuodostusta ja sitä kuinka kauan pitää tehdä työtä, jotta saa 10.000 e puhtaana säästöön = auton maksuun.

Tai toisinpäin, että viikon työ- tai vapaa-ajalla saa 10.000 e säästön aikaiseksi.

SUOMINEN TAUNO 25.09.2011 15:55

Ei se valitettavasti kotimainen myyjäkään auta mitään, jos ei asioita osata hoitaa oikein. Minulla kävi Fordin kanssa sama juttu, että myyjä ei ollut huolehtinut tuosta käyttöönottoilmoituksesta. Hän oli olettanut, että sen hoitaa tehdas. Eihän sitä nyt kuitenkaan mikään tehdas voi hoitaa, kun eivät tiedä rekisteröintipäivämäärää. Sen tietää vain myyjä. Harmittaa tällaiset tumpelot.

VÄLIAHDE JUSSI 25.09.2011 17:17

Tauno Sinun tapauksestasi, voiskohan noikin huolimattoman tumpelon myyjän liikkeen nimen paljastaa meille muillekin, yhteisenedun nimissä. Mulle ei mee perille tuo heidän oletus, vaan heidän pitää tietää,tommoinen asia. Niiden on turha seliittää mitään muuta,taas on yksi DNA:n mallioppilas.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.