Kysymyksiä vanhan Ducaton (vm-91) vaihdelaatikosta:
VASKIMO EERO
18.09.2011 13:44
Ongelma alkoi, kun 5-vaihde putosi pois päältä moottoritien liittymässä kiihdytysvaiheessa.
Se jatkui siten, että vitonen alkoi pudota yhä useammin.
Vaihdekepin alapään kiinnitys vaihteensiirtoakseliin oli löysä, joten kiristin sen oikeaan momenttiin (30 Nm).
Sen jälkeen kaikki vaihteet alkoivat putoilla pois päältä ja tilanne paheni nopeasti.
Avasin laatikon, mutta en löytänyt ainuttakaan rikki mennyttä tai pois paikaltaan siirtynyttä osaa.
Vian täytyy johtua kulumisesta, mutta koska mulla ei ole kokemusta viat: in laatikoista, kysynkin kokeneemmilta, mihin mun kannattaa kiinnittää huomiota?
Autolla on ajettu n. 200 000 km. Vaihteet ovat menneet rutisematta päälle, synkronoinnit näyttävät terveiltä. Kytkentähampaat näyttävät terveiltä sekä hammaspyörien, että kytkentäholkkien puolelta.
Voiko ongelman aiheuttaja olla laatikon ulkopuolinen vika:
Oikean vetoakselin sisempi nivel oli syöpynyt hammastukseensa kiinni niin, että jouduin irrottamaan sen purkamalla vetopyörästön ja lyömällä paineilmavasaralla ulos sisäkautta.
Sekin toimenpide vaati lämpöä ja öljyä, ennen kuin onnistui. Voiko jumittuminen aiheuttaa tärinöitä, jotka pudottavat vaihteet.
Kytkimen puolella silmälaakeri oli jumittunut, kytkin akseli hioutunut n. 0,1 mm pinnan tasolta. Kytkinlevystä oli yksi vaimenninjousi murtautunut pois paikaltaan.
Voiko ensiöakselin tärinä pudottaa vaihteita pois päältä?
Mikä tehtävä on toisioakselin päässä olevilla muoviholkeilla? Kytkimen puoleinen holkki oli kokonaan akselin sisällä, toisen pään n. 1cm ulkona?
Onko siirtoholkkien jousille annettu mitta-arvoja? Onko kellään muita mittoja tiedossa? Mikä on akselien päissä olevien laakerien lukituslevyn sallittu kuluneisuus?
Mikä on akselien muttereiden kiristysmomentti?
Kokemusta kaivataan!
MIKKONEN MATTI
18.09.2011 15:03
Käyttäjän lisäys viestiin 18.9.2011 klo 15:09:21
Ei ollut tarkoitus olla näin lyhytsanainen, mutta skannatessa en päässyt mitään kirjoittamaan.
Tässä yleiskuva säätöarvoista. Korjauskirjassa on kymmeniä sivuja ja lisäksi muutoksia runkonumerosta alkaen. Mutta aloitetaan tästä.
JANHONEN MATTI
18.09.2011 18:45
Ongelmat kyllä viittaa vahvasti tuohon 5-vaihteen synkronipakkaan, mutta toki noilla muillakin tekijöillä voi olla vaikutusta.
Tuo muidenkin vaihteiden päältä tippuminen onkin jo mystisempi juttu.
Onhan se vaihteensiirtäjä varmasti nyt oikealla paikallaan?
Et manninnut kirjoituksessasi mitään noista 5-pään ensi- ja toisioakselin laakereista. Missä kunnossa ne ovat? Niitäkin on jouduttu vaihtamaan.
Laakereista ensiakselin takapään laakeri on kaksirivinen siten, että se ottaa vastaan myös aksiaalista kuormaa.
Kaivelin tuossa vanhoja varastojani ja löysin aivan uudet vaihdelaatikon 5-pään laakerit (SKF) ja lukituslevyn.
Ostin v. 2001 Deltasta koko satsin (5600 mk) ja tarvitsinkin siitä vain 5-vaihteen synkropakan.
Nykyinen hinta laakereilla ja levyllä on kahvit ja hillomunkki + postimaksu.
Se on nimittäin niin, että jatkossa laakerintarve ja nuo osat kohtaa yhä harvemmin.
Jos kiinnostaa niin voi lähettää postissa.
PS. Deltan asentajan ohje oli aikanaan, että laita laatikkoon 0,5-0,7 ltr litraa enemmän öljyä mitä kirja sanoo niin 5-vaihteen ja synkropakan voitelu toimii paremmin.
VASKIMO EERO
19.09.2011 09:33
Kiitos Matti Mikkonen!
Ducaton laatikon kuva välys- ja kiristysarvoineen auttaa mua ainakin kiinnittämään huomioni oikeisiin kohteisiin ja kasaamaan sen niinkuin se kuuluu tehdä.
Koska homma on aika työläs, olen kiitollinen kaikista vinkeistä, mitä voin asian tiimoilta saada.
Laiskana ja työtä pelkäävänä yksilönä musta tuntuu karmealta ajatus, että vaihdelaatikon sijaan ripustan suden auton alle.
Matti Janhonen:
Ilmoitatko mulle vaikka sähköpostin välityksellä, minkä tasoisessa ravintolassa haluat hillomunkkikahvisi nauttia ja mikä on pankkitilisi numero, niin mä kerron samaa kanavaa pitkin osoitteeni, mihin voit lähettää em. osat, jotka olen ajatellut vaihtaa joka tapauksessa. Sp- osoitteeni on eero.vaskimo@netti.fi. Kiitos etukäteen.
HEIKKINEN JORMA
19.09.2011 13:37
tarkistappa mootori vaihteisto paketin kannatin kumit... se saattaa aiheuttaa kuvaamaasi vikaa..erityisesti se taimmainen..
MIKKONEN MATTI
19.09.2011 20:00
Liitän oheisen kuvan malliksi 33:sta musta-valkokuvasivusta vaihdelaatikkoa koskien. Tämän sivun tekstissä mainitaan molempien akseleiden mutterin momentiksi 19,6 kpm, vaikka piirroksessa pääakselilla taisi olla 27.
Tarvittaessa sivut voi vaikka kopioida paperille ja lähettää postissa,
JANHONEN MATTI
19.09.2011 22:25
Kuten kuvastakin näkyy 5-vaihde on itse laatikon ulkopuolella ikäänkun jatkettujen akselien päässä. Tästä syystä 5-vaihteen rattaiden ja synkropakan voitelu ei ole paras mahdollinen. Ei ole pahaksi jos laatikkon laittaa 0,5-07 ltr öljyä enemmän mitä kirja sanoo. (Deltalta saatu ohje)
VASKIMO EERO
20.09.2011 01:31
Matti Mikkonen!
Olisin kovin kiitollinen, jos voisit toimittaa mulle kopiot ohjeista, joista olet laittanut näytteitä.
Ottaisitko yhteyttä yllä olevaan sähköpostiosoitteeseeni?
MIKKONEN MATTI
22.09.2011 11:12
Kopiot ovat nyt postin hoteilla
JANHONEN MATTI
22.09.2011 11:23
Niin on laakeritkin ja päätylevy.
MIKKONEN MATTI
22.09.2011 13:04
Vanha klassinen viitosen vaiva oli, että se putosi pois moottorijarrutuksessa. Kysyjä kertoo, että putoaa pois kiihdytettäessä ja että vivuston kiristämisen jälkeen muutkin vaihteet oireilivat samoin.
Arvelu moottorin kumityynyjen osuudesta voi olla yksi syy. Vuosimallissa -91 lienee vielä jäykkä vaihteiden siirtotanko ohjaamosta. Tangon yläpään kannattimen kiinnityksessä kojelautaan on pitkulaiset reiät, joista sitä voi hieman säätää, kun moottorin asema koriin nähden on muuttunut esim. kun pakki tai ykkönen ei oikein "ylety" menemään päälle.
Lähettämissäni kuvissa on säätöohje siirtotangon rajoittimelle, jolla säädetään siirtohaarukan välys molempiin suuntiin vaihteen ollessa päällä niin ettei se vänkää koko ajan vaihdetta pois. Ruuvi näkyy vaihteiston halkileikkauskuvassa kytkimen lähellä.
VASKIMO EERO
16.10.2011 11:11
Viat on taas liikenteessä. Hämärän peittoon jäi, kumpi aiheutti kumman: laatikkovika kytkimen vaurioitumisen, vai viallinen kytkin vaihteisto-ongelmat.
Uusin kytkinpaketin ja silmälaakerin sekä näin ison homman yhteydessä myös kampiakselin öljytiivisteen.
Vaihdelaatikkoon vaihdoin kaikki laakerit, kaikki tiivisteet, 5-vaihteen siirtosysteemin, laakerien tukilevyn, siirtoholkkien jouset ja lukkorenkaat.
Tässä yhteydessä haluan esittää kiitokseni Matti Janhoselle, jolle jäin hillomunkkikahvit velkaa takapään laakereista ja lukituslevystä: Toivottavasti tapaamme joskus jossakin.
Muut osat sain Tamgearista joustavasti postitse hintaan 673.90 €.
Kun purin laatikkoa, peruutusvaihteen siirtosysteemistä ponnahti jousi ulos sinkauttaen pakkivaihteen lukitusmännän teille tietymättömille.
Myöhemmin löysin lattialta tapin, joka sopi reikään, josta jousi ponnahti.
Kiitokseni myös Matti Mikkoselle. Ilman sinulta saamiani korjausohjeita ihmettelisin varmasti vieläkin, miten se pakin siirtosysteemi kootaan. Tietysti selvät korjausohjeet vähensivät muutakin hapuilua laatikon kasauksessa. Toivottavasti sait oman Mondeo-ongelmasi ratkaistua.
Jorma Heikkisen neuvo vaihteiston takapään kannattimesta on myös varteen otettava tämäntapaisessa ongelmassa. Omaani en joutunut vaihtamaan, mutta jos tällainen vaiva uusiutuu, tarkastan sen ensimmäiseksi.
Muuten tuntuu, että kaikki Fiatin systeemit on alimitoitettuja asuntoautokäyttöön.
Mulla on ollut henkilöautoja, joissa on jämäkämpi kytkin, kuin Ducatossa, vaihteiden kytkentähampaat ovat lapsellisia, öljytikun ilmoittama mittataso, samoin kuin suositeltu öljytilavuus ovat liian pieniä. Täytin laatikon öljyt siten, että otin öljytikun pois paikaltaan ja lisäsin täyttöaukosta API GL 5 luokan 75W90 synteettistä öljyä niin paljon, että sen pinta näkyi öljytikun aukosta. Laatikkoon mahtui näin 4 litraa öljyä, kun suositus on 3l. Autolla on jo ajettu sen verran, että jos tämä määrä olisi liikaa, se olisi jo tullut jotain kautta ulos.
Yhteenveto kokemuksestani: jos haluan selvitä inhimillisillä kustannuksilla Ducaton voimansiirron suhteen annan itselleni 3 ohjetta: 1: riittävä öljymäärä, 2: kevyt kaasujalka, 3: vaihteita pitää käyttää. vaikka kone jaksaa vetää.
Vielä kiitokset saamastani avusta!
MIKKONEN MATTI
16.10.2011 17:08
Kiitos kiittämisestä. Mondeo säksättää vielä. Jäi kertomatta, että minulla on Matkaaja, jossa on alustaa maahantuotaessa uudelleenmerkitty vaihteiston öljytikku. Tikussa on uusi öljynkorkeuden mittaviiva 3,3 cm aiempaa korkeammalla.
TORVINEN PERTTI
16.10.2011 21:07
apigl5 vaihdelaatikko öljy on liian liukasta vanhaan laatikoon vie ajan kanssa synkrorenkaan hampaat sopiva öljyon api gl4
VASKIMO EERO
28.10.2011 04:05
En tiedä, minkälaiseen kokemukseen perustat käsityksesi käyttämästäni Mobilube 1 SHC 75w90 vaihteistoöljystä. Itse olen käyttänyt sitä suunnilleen niin kauan, kuin sitä on ollut olemassa, peräöljynä takavetoisissa, nelivedossa kaikissa voimansiirtoon liittyvissä osissa, mihin öljy kuuluu sisälle ja etuvetoisten manuaalilaatikoissa.
Olen elättänyt itseäni jokusen vuoden autoja korjaamalla, mutta vielä en ole kuullut tapauksesta, että em. öljy olisi aiheuttanut laatikko- tai peräongelman.
Omalla autollani olen nyt ajanut korjauksen jälkeen vajaat 2000 kilometria, aika paljon nurkka-ajoa, jossa vaihteita joutuu käyttämään paljon, mutta vielä ei ole ongelmia tullut vastaan. Päin vastoin; laatikko on toiminut paremmin, kuin koskaan sinä aikana, kun olen tämän auton omistanut.
Tämän ei ole tarkoitus olla mainos, en ole sidoksissa öljy-yhtiöön, mutta olisi kiva lukea myös muiden kokemuksia em. öljystä ja öljyistä yleensä.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
29.10.2011 13:02
En ole asiantuntija öljyasioissa, mutta vm. -89 Ducatoon huoltomies painotti käytettäväksi vaihteistoon GL-4 luokan öljyjä jos ei halua myöhemmin tulevan synkka ongelmia.
Alkuperäinen tehtaan ilmoittama öljymäärä oli 1,2l joka korjattiin 1,9 litraan eli käytännössä laitettiin kaksi litraa.
Huollossa merkittiin tikkuun uusi merkkiviiva.
MIKKONEN MATTI
06.11.2011 16:20
Ketjussa sivujuonteena esiintynyt Mondeon säksätys loppui, kun vaihdoin moniurahihnan välipyörään neljän euron laakerin. Olin sitä ennen huoltoaseman Bosch-testerin neuvosta purkanut jakopään ja irrottanut nokka-akselit ja käynyt yksitellen läpi kaikki 16 hydraulista venttiilinnostinta ynnä irrottanut ja testannut ohjaustehostimen hydraulipumpun ja joka välissä pyöritellyt käsin kaikkia mahdollisia rullia, laturia ja vesipumppua. Varsinaisen moottorin puolen sai siunattua pyörittämällä sitä hetki ilman apulaitehihnaa, jolloin ei kuulunut mitään ylimääräistä.
Aivan poissuljettua ei ole sekään, että moniurahihnan uran pohjaan olisi juuttunut pieni kivi, joka jakopäätä kiertäessään olisi saanut metelin aikaan, koska äänen paikkaa ei saanut määritettyä stetoskooppimenetelmälläkään.
VASKIMO EERO
07.11.2011 10:28
Hienoa, että sait ongelman ratkaistua. Tuollaisen äänen paikallistaminen on joskus todella hankalaa ja pahimmassa tapauksessa laakerin jumittuminen katkaisee hihnan.
Oma kokemukseni kertoo, että se hihna katkeaa yleensä aina juuri silloin, kun se ei mulle sovi!
Omasta autostani laturin hihna katkesi toissa sunnuntaina, kun olin matkalla sovittuun tapaamiseen. Vaihdoin bussipysäkillä autoon varalle jättämäni käytetyn hihnan. Kun sain homman valmiiksi, katsoin auton kellosta, että olin sen verran myöhässä tapaamisesta, ettei matkaa kannattanut jatkaa. Hieman ihmettelin aikaa, jonka hihnan vaihto otti. Vasta myöhemmin huomasin, että olisin ehtinytkin tapaamiseen, olin liikkeellä hyvissä ajoin, mutta olin unohtanut siirtää auton kellon talviaikaan. Olen sitä mieltä, että kellopelleily 2 kertaa vuodessa saisi loppua.
Kiitos vielä kerran vaihdelaatikon korjausohjeista, auto kulkee vieläkin. Sain jo tilaisuuden toimittaa niistä kopion toiselle tarvitsevalle.
Mobilube- öljyt vaihdan pois laatikosta, kun synkka ensimmäisen kerran narahtaa.
KYTÖMÄKI OLLI
07.04.2014 10:22
Mulla olisi tarvetta näille laatikkokuville. Mistä ihmeestä noita saisi... :(
JANHONEN MATTI
07.04.2014 10:39
Tästä näitä tilpehöörejä löytyy
http://www.tamgears.com/
KYTÖMÄKI OLLI
07.04.2014 16:11
Joo, eli just viimeviikolla ostin 700:lla osia tuolta. Eniromainen palvelu heillä :)
Mutta tuosta suomenkielisestä korjaamokirjasta, josta pari otosta ylempänä löytyy olisin kiinnostunut saamaan kopioita...
KOSKINEN JANI
07.04.2014 18:35
Jos jollakulla kokonaisen laatikon tarvetta niin mulla on ylimääräisenä tuollasen vanhan ducaton laatikko.
Juuri käyty läpi ja synkronit, laakerit jne. on kunnossa, mutta vielä puuttuu se peltilätkä mikä pitää laakerit paikallaan. Tuon kun saan niin voi uudehkot vitosen rattaatkin laittaa paikalleen.
Ittelle tämä oli varoilla mutta kun tuli vaihdettua uudempaan niin eihän tuolle mitään tarvetta enää ole.
NUMMELA VELI
15.08.2014 14:02
Mikkonen matti,sulla näyttää olevan korjaamo käsikirja mites pystyykö ostamaan tollasen .Vai onko rahaa vastaan saada valokopion tosta opuksesta olisi tarkotus avata toi dugaton loota ja laakeroida. Yst ter velimatti. Jos viesti tavoittaa voisitko meilata infoa velimatti.num@hotmail.com