Miten ajetaan Fiatilla ?

KORKIAKOSKI SEPPO 11.09.2011 23:38

Olisin kiinnostunut M-auton oikeasta ajotavasta. Kyseessä uusi Dugato vm,-11, 130 Multijet ja 96 kw:in tehoinen. En ole mistään löytänyt kyseisen moottorin tehokäyriä, joista selviäisi, millä kierrosluvulla saavutetaan suurin teho ja millä kierroksilla vääntömomentti on parhainmillaan. Nämä tiedot olisivat mielenkiintoisia, kun hakee sopivaa matkanopeutta ja parasta taloudellisuutta kulutukseen liittyen. Myös kiinnostaisi muiden kokemus siitä, kannattaako käyttää kuutos-vaihdetta lainkaan, jos ajaa noin 85-90 nopeutta.

Olen odotellut jo pitenpään, että tällä pastalla olisi joitakin, niinsanottuja moottori asiantuntijoita, jotka pohtisivat ( neuvoisivat) Garavaanareita oikeaan ja taloudelliseen ajotapaan eri automerkeillä. Eikä vain eri merkeillä, vaan uusilla moottori tyypeillä, joita autoihin tulee vuosien saatossa.

Toivon ettei tästä tule eri merkkien kiistelyä, eikä toisten mollaamista, vaan nyt tekniikan miehet asialle.

NIVA OLAVI 12.09.2011 01:33

Käypä vilkaisemassa osoitetta http://www.fiat.fi/cufsfiles/tekniset_tiedot/ducato/fiat_ducato_tekniset_esite.pdf. Siellä ei ole tehokäyriä, mutta sanovat parhaan väännön olevan 2000 rpm. Sanovat tehon olevan 88 kW, en tiedä, miksi. Oma kokemus on -07-mallista, että kulkee herkimmin 6- vaihteella kierroksilla 2200 - 2300 rpm, jolloin vauhti on 90+ km/h.

JANHONEN MATTI 12.09.2011 10:51

Vaikken olekan mikään asiantuntija vaan asian harrastaja, joka sekin on vähän hiipumassa, niin rohkenen silti esittää muutaman huomion alkulämmittelyksi. Ja kaikki tietenkin sillä varmuudella minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa. Mutta ihan aluksi aapistotuus, auton vaihteet on tehty käytettäväksi. Manuaalivaihteisissa käsin ja automaatilla kulloinenkin ajotilanteen huomioiden "haistelijoiden" toimesta. Voisi jopa vastata, että kun manuaalia käyttää samoin, mihin parhaat automaatit nykyisin pystyvät, on hyvin lähellä optimia sekä taloudellisuudessa että vaihteiden käytössä.

Mielestäni koko homma on viimeaikoina mennyt päälaelleen kun puhutaan vain hevosvoimista ja vääntömomentista ja jopa kehastaa, "eipä tarvitse vaihdella". Tämä malli raakasti sanottuna tarkoittaa järjen korvaamista voimalla ja voiman puutteen korvaamista rahalla. Se on johtanut moottorien tehokierteeseen, joka on ylittänyt järjellisyyden rajat jo ajat päivät. Esim. h-auton yhtälössä konaismassa 2 ton, nopeus max 100-120 km/h, hevosvoimia 300 hv, vääntöä 4-500 Nm on jotain järjetöntä. Ja yhteenä perusteena käytetään turvallisuutta. Häh!

Halvempikin konsti säästää on olemassa ja se on vaihdelaatikko. Jos pyrkii taloudellisen ajoon ja oikeaan vaihteiden käyttöön pitää lähteä liikkeelle mieluusti tilannetekijöistä kun moottorista. Kuorma, vasta/myötätuuli, ylä/alamäki, muun liikenteen nopeus ja liikennetiheys, peräkärry, tien profiili, autoon varastoituneen energian hyväksikäytöstä, voimakkaiden kiihdytysten/jarrutusten välttäminen jne. jne. Kun nämä tekijät ja monet muut asiat yhdistyy kuskin päässä olevan "tietokoneen" kykyyn lukea liikennettä syntyy taloudellinen ajotapa, joka samalla säästä auton tekniikkaa ja tuskin heikentää ajoturvallisuutta. Joiheva eteneminen liikenteessä on samalla hyvä ja taloudellinen ajotapa.

IKÄVALKO YRJÖ 12.09.2011 11:50

Minun kokemukseni oli 08 mallista että siinä tosiaan piti olla 2200 rpm eli suurin vääntömomentti että voi ajaa 90 km/h 6 vaihteella. Tämän vuoden 130 multijet kulkee mukavasti 80 km/h 6 vaihteella jolloin vääntömomentti on suurimmillaan eli 32 Nm ja 2000 rpm. 08:ssa oli 5 vaihde hyvä ohitukseen, tässä uudessa sellaista eroa ei ole. Omistajan käsikirjan Tekniset Tiedot osassa on ilmoitettu tehot ja vääntömomentit. Multijet 120 ja 130 ovat muuten samat arvot mutta 130 suurin teho on 95,5 Kw.

AALTONEN JUKKA 12.09.2011 12:21

Muutenkin kiinnostisi tietää moottorin rakenteesta. Esim missä alipainepumppu. Voiman kulku vaihteistossa kiinostaisi kovasti. Onko kutonen ns. suora vaihde. Onko korjaamokäsikirja ainoa mistä ne selviäisivät?

VÄLIAHDE JUSSI 12.09.2011 13:19

Janhosen Matti puhuit yli100kilometrin tuntivauhdista, mistä syystä?Nopeus näillä vehkeillä on lainsäädännössä rajattu sataakilometriin tunnissa. Vaihteen merkitystä ei varmasti kukaan väheksy Mitä tulee vääntö momentiin, siitäkin on olemmassa sovellutuksia jossa vääntö momenttia rajoitetaan eritavoin.

JANHONEN MATTI 12.09.2011 14:01

Jussi: Suomessa max 100 mutta monissa maissa max on 130. Itsekin pidän ulkomaanreissuilla "karstanpuhdistajaisia" ja vetelen vähän aikaa täysillä niin oppii auto Suomen jäljiltä kulkemaan. Ja kyllä muuten oppii! Mitä moottorin kuristamiseen tulee niin kaippa sitä tehdään enää vain mopoissa ja kevareissa. Muuthan haluaa vääntöä niin paljon kun mahdollista.

Tosin raskaisiin kuorma-autoihin on tulossa (vain onko jo tullutkin) järjestelmä, joka leikkaa vääntömomentin 75 % :tiin jos auton päästöt ei täytä ko. autolle asetettuja normeja.

Mooottorin rakenteesta saa kyllä poikkileikkakuvia myyjiltä ja joskus myös koeajojen yhteydessä on kuvia ollut näkyvissä. Varaosamyyjillä ainakin on hajoituskuvat näkyvissä ruudulla ja ne voi kyllä tulostaa jos haluja on. Fiatin vaihteiston välityssuhteet oli ainakin ennen auton käsikirjassa. Ducaton viitonen oli ennen tosi ylivaihde. Viisivaihteisssa oli muistaakseni viitosen välityssuhde 0,64 : 1 eli varsinainen loikkari. Moottorin lisääntynyt vääntö, taitamaton kuski ja 0,64:1 välityssuhde oli myrkkyä viitoselle.

VÄLIAHDE JUSSI 12.09.2011 15:44

Matti Janhonen No mullako ei oo tapana ajaa matkailuajoneuvoa 80km/h missään olosuhteissa ja millään tiellä. Tuo moottorin kuristaminen on eriasia,mistä nää sen otit? Kyllähän se siitä momentinmuuntimesta puhetta on ollut,en tiijä minäkään mikä on tilanne?

JANHONEN MATTI 12.09.2011 16:08

Sinä Jussi tiedät mikä on momentin muunnin, mutta jos me siitä tai planetaarista ylivaihteena tai napavälityksenä aletaan tässä puhumaan, niin ei taideta pysyä aloittajan eiheessa. Eikä niitä kyllä Fiatissa olekaan, ei sen puoleen.

VÄLIAHDE JUSSI 12.09.2011 18:36

Kyllähän tuo meinas mennä metsään,alkuperäisestä aloittajan aiheesta. Meinas mennä oikein ajoneuvonosturi puolelle.

KOSKINEN OLLI 12.09.2011 20:43

Ymmärtääkseni paras polttoainetaloudellisuus syntyy siten että moottori pyörii mahdollisimman vähän kierroksia.

Kokonaan pyörimätön moottori kuluttaa kaikkein vähiten.

Ajatellaanpa asiaa siten että jos laittaa auton junaan Helsingissä ja juna etenee Lappiin, polttoainetta ei kulu ellei moottori käy matkan aikana. Jos jättää moottorin tyhjäkäynnillä käymään, kuluu matkalla polttoainetta muutama litra, jos laittaa tiilikiven kaasupolkimen päälle ja moottori pyörii suurimman väännön alueella niin polttoainetta kuluu tuplasti tyhjäkäyntiä enemmän.

Moottorin pyörittäminen vaatii runsaasti energiaa, mitä vinhemmin moottoria pyörtetään, sitä suurempi on moottorin vaatima energia.

Edellä esitetty ajatus suosii ajamista isoilla vaihteilla. Toisaalta liian isoilla vaihteiila ajaen saattaa saada aikaan auton voimansiirron ennenaikaisen vaurioitumisen, joten kokonaistaloudellisuus on eri asia kuin polttoainetaloudellisuus.

KORKIAKOSKI SEPPO 12.09.2011 22:54

Kaikki arviot momenninmuuntimesta todella vievät keskustelun sivuraiteelle, ellei kysymyksessä ole aito automaattivaihteinen auto.

Tarkoitukseni oli pohtia manuaalilaatikolla varustettua autoa ja ajaa sillä noin 80-90 kilometrin tuntinopeutta. (Riittää lomalaiselle ja on taloudellista). Onko järkevää ajaa 5 vaihteella ja 2500 kierroksella, vai 6 vaihteella ja 2000 kierroksella. Kysymys siksi, että paras vääntömomentti on tietääkseni tällä 2000 :n kohdalla, mutta onko laatikko liian lujilla näin pienehköllä kierroksilla.

Sitä kun tulee pohtineeksi, että jättääkö vitosen päälle ja pistää vakionopeus-säätimen päälle, kyynärnojat alas ja antaa mennä rennosti. Tämä kaikki ajaen 90 kympin mittari nopeutta. Olisi nimittäin aika hienoa, kun auto kuluttaisi vähän ja tekniikka kestäisi pitkään.

PITKÄRANTA TOIVO 12.09.2011 23:14

Saat paljon tietoa menemällä sivustolle http://www.fiatcamper.com/. Valitse kieli. Varaa autosi rekisteriote saataville ennnen sivuille menoa. Rekisteröidy käyttäjäksi, saat tietoa myös tehtaan autoosi kohdistamista kampanjoista.

Kannattaa selata myös kaikki valikon alakohdat, tietoa löytyy ihan mukavasti. Mahtaako Suomen maahantuoja olla samaa mieltä hammashihnan vaihtovälistä?

Ajotietokoneen "hetkellinen kulutus" -vaihtoehto antaa viitteitä millä kuinka alhaisella nopeudella esim. 6:lla, tai 5:lla kannattaa vedättää (ja samalla säästää vaihdelaatikkoa. Omasta mielestäni ei alle 2000r/min. Hyviä kilometrejä kysyjälle.

IKÄVALKO YRJÖ 13.09.2011 10:41

Fiatcamper-sivuilta selviää että Multijet 130 korkein vääntömomentti 320Nm on 2000 rpm:stä melkein 3000 rpm saakka. Kun sanoin että 6 vaihteella voi ajaa 80 kmh niin tarkoitin todellista nopeutta eli mittarin näyttämää 87 kmh.

KORKIAKOSKI SEPPO 13.09.2011 11:29

Kiitos asiallisista vastauksista. Etenkin tuo tieto noista Fiatcamper, sivuista olivat mielenkiintoiset. Kiitos vihjeestä. Se jäi vielä askaruttamaan, että olisiko sieltä vielä saatavissa vuoden -11 mallisen, eli Euro 4, moottorin tietoja. Mutta se ei nyt ole enään oleellinen ongelma.

Tuolta netistähän saa monenlaista tietoa, kunhan osaa vain hakea ja jos löytää sitä suomenkielistä.

Vielä kerran kiitokset ja hyvää syksyä kaikille.

HAAPANEN TIMO 13.09.2011 17:39

Kyllä perstuntuma on paljon luotettavampi kuin ohjekirja. Ainahan tuulekin jostain ja on myötälettä tai vastamakeä. Nilkassa pitää olla tuntu siitä koska vaihdetaan, muuten on vehkeet lopulta rikki.

Jos sitä kahdeksaakymppiä junnaa ja aina vaan jalka syvemmälle eikä vauhti nouse, niin ei kannata ohjekirjaa ajatella.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.