Miten hoituu Saksasta tuodun m-auton takuukorjaus
TAPANAINEN RAIMO
11.09.2011 19:28
Onko kellään kokemuksia miten käytännössä hoituu takuukorjaus Saksasta tuotuun m-autoon. Fiat Burstnerin ostin suomalaiselta välittäjältä. Auto on otettu käyttöön 8/2010. Ongelmana on asunto-osan alaslaskettava vuode.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.9.2011 klo 00:25:15
Kiitokset jo tässä vaiheessa hyvistä kannanotoista ja neuvoista. Auton alaslasettavan vuoteen ylöslukituksessa on vikaa. Ajon aikana peti loksahtaa pois pidikkeistään eikä omat taidot riitä vian korjaamiseen. Parasta on pitää näpit erossa, jotta en menetä takuuoikeutta. Auton olen ostanut suomalaiselta välittäjältä.
HALMEENMÄKI JUHANI
11.09.2011 19:43
Bürstnerillä ei muistaakseni ole suomalaista agenttia tai yhtä ainoaa maahantuojaa, vaan myyjäliikkeet ovat samalla myös maahantuojia. Se kuinka paljon heillä on intressiä hoitaa takuuasia matkauluajoneuvoon, jota he eivät ole maahantuoneet onkin kinkkisempi asia. Siihen vaikuttaa myös se kuluttajalle näkymätön asia, että kuinka hyvin tehdas hoitaa heille takuuasiat. Eli yhteyttä asiallisesti lähimpään myyjään, ja jos vastaanotto on kylmää niin sitten yhteyttä tehtaaseen. Sieltä kautta asia voi sitten hoitua "alaspäin" Suomeenkin.
TERVO JARI
11.09.2011 20:08
jos välittäjä ei "hommaa hoida" niin tuossa alla lista maahantuojista, otahan tarvittaessa yhteyttä heihin . . . .
Caravan Center
Espoo
http://www.caravancenter.fi/
Caravan Erälaukko Oy
Tampere
http://www.eralaukko.fi/
Caravanlandia Oy
Kokkola
http://www.caravanlandia.fi/
Hämeen Matka-Auto
Lammi
http://www.matka-auto.net/
JP-Caravan Oy
Kempele
http://www.jpcaravan.fi/
Jyväs-Caravan Oy
Jyväskylä
http://www.jyvascaravan.fi/
Tai suoraan tehtaalle kuten tuossa Juhani edellä kertoi:
http://www.buerstner.com/de/
SILJAMÄKI ANTTI
11.09.2011 20:38
Bürstnerin tehtaan edustajana on ainakin aiemmin toiminut Keijo Pajari, jonka yhteystiedot saat varmaan joltain em. merkin edustajalta.
TERVO JARI
11.09.2011 20:50
http://www.lahdenmessut.fi/caravan2010/asettajat.html?action=makelisting&whattolist=1004762&stand=Ac1,Aa3
http://autokanta-com-bin.directo.fi/@Bin/ba747c7407f6e6bf4ef54615b26e1d1f/1315763428/application/pdf/1368989/Caravan-messut-09.pdf
JANHONEN MATTI
12.09.2011 15:42
Mitenkähän tuon marssijärjestyksen kanssa oikein on?
Eikö ensin pitäsi ottaa yhteys suomalaiseen/saksalaiseen myyjään (jos liike) ja sitä kautta hoitaa takuuasia. Saksalainen takuun antanut liike sitten ratkaisee kuka tarkastaa korjauskohteen ja miten takuuasia hoidetaan. Korvataanko rahalla vai korjataanko ja kuka kellekin maksaa. Tapoja hoitaa korjauksen ekonominen puoli on monia. Päasia on, että asiakas ei ole lopullinen maksaja.
Taitaa olla perse-eellä puuhun menoa jos vain suoraan otetaan yhteyttä edustajan kautta tehtaaseen, joka ei tiedä asiasta mitään, mutta jonka pitäsi "pakottaa" suomalainen liike korjaamaan vika ja laskuttamaan tehdasta.
Tokihan suomalainen pyrstnerin liike vian korjaa, kunhan saa varmuuden siitä kuka korjauksen maksaa. Sehän on heille yksi kannattava työ muiden töiden joukossa.
Saksalainen kauppatapa on vielä sellainen, että oikomiset ketjussa ei ole hyvästä.
Myyjän kasvojen menetys ei kyllä paranna asiakkaan asemaa asiaa hoidettaessa.
Sitten jos suomalaiselle välittäjälle auton myynyt on yksityinen niin tehdaslinja tulee kysymykseen.
HALMEENMÄKI JUHANI
12.09.2011 18:09
Voipa vaan olla pikkusen hankalaa hoitaa asiaa saksalaisen liikkeen kanssa jos välissä on ollut vielä välittäjäkin. Kieliongelmat yhteydenpidossa, ja etäisyydet kun pyydetään tuomaan korjaukseen. Ja jos asiallisesti kysytään miten toimia tällaisessa tilanteessa, ei siitä voi tehdas eikä sen edustajakaan ottaa ns herneitä nenäänsä.
Yleensäkin suomalaisilla on kyllä usein ihan väärä tapa aloittaa takuureklamaatio huutamalla ja joka portaasta oikeutta hakemalla. Mutta neuvon kysyjää ja korrektisti asiansa esittävää ei yleensä tuomita.
Kokonaan toinen asia olisi jos myyjä suomalainen ja Suomessa.
VÄLIAHDE JUSSI
12.09.2011 18:57
J.H
Olen samaa mieltä miksi ei sitä "127000" tuhanen vehettä voi ostaa kotimaasta
joltakin luotettavalta välittäjältä.Siinä saattaapi käydä juuri noin,että pikku
säästö tuo turhanpäiväisiä murheita, ei nuissa hinnoissa ,pitäisi muutamaa
satasta säästää.
Kun rahalla saa mielenrauhankin näissä hommissa.
JANHONEN MATTI
12.09.2011 19:19
Kyllä aloituksesta voi päätellä, että auto on ostettu suomalaiselta välittäjältä.
Olen kyllä Halmeenmäen kanssa prikulleen samaa mieltä siitä, että myös asiakkaissa on vikaa takuuasioita hoidettaessa. Ei se auton myyjä aina ole konna, eikä vallankaan silloin kun kyseessä on vaikkapa piilevä valmistusvika.
Ja rohkenempa olla sitäkin mieltä, että osa käyttövirheistä johtuvista vioista pyritään joskus ajamaan takuun piikkiin.
VÄLIAHDE JUSSI
12.09.2011 22:06
Noinan se matti usein menee valitettavasti
SUOMINEN TAUNO
13.09.2011 08:20
Ei takuuasiat aina ole helppoja, vaikka olisi miten suomalainen liike myyjänä. Kokemusta on ja vieläpä Burstnerista.
Sanoisin näin, että juttele takuuasiasta Jyväs-Caravanin poikien kanssa. Siellä suhtaudutaan takuukorjauksiin asiallisesti ja heillä on ainakin kyky hoitaa asiat. Tehtaan kautta jonkun liikkeen "pakottaminen" näihin takuukorjauksiin ei oikein onnistu. Tehtaalla on harvoin mahdollisuus painostaa myyjäliikkeitä eikä ymmärrettävästi usein haluakaan.
YLISUUTARI JOUNI
13.09.2011 09:48
Omakohtaisia kokemuksia on kahdesta itse Saksasta tuomastani autosta. Nykyisen Bürstnerin toin pari vuotta sitten vuoden ikäisenä ja esim. takatallin päällä olevan sängyn paksun patjan vetoketjun hajottua hoitui korjaus takuun piikkiin aivan asiallisesti täällä Oulun kupeessa JP Caravanin kautta.
Aluksi yrittivät korjata paikallisesti pelkän vetoketjun vaihtamalla, mutta kun lopputuloksena oli lähinnä pottupeltoa muistuttava patja, niin tehtaalta tilattiin takuuseen kokonaan uusi patja. Samoin muutama muu pikku takuukorjaus on hoitunut asiallisesti ja niinhän sen pitääkin, sillä näin EU-aikana valmistajan tuotevastuu ei lopu siihen, jos tuote siirtyy maasta toiseen. Joten ainakin Bürstnerillä on takuu toiminut omalla kohdallani hyvin, vaikka olenkin itse tuonut auton maahan. Nythän auton takuu on jo muilta osin päättynyt lukuun ottamatta viiden vuoden tiiviystakuuta, joka edellyttää jokavuotisia maksullisia tarkastuksia.
JOKINIEMI PETRI
19.09.2011 21:16
Omassa byrsnerissäni takuu toiminut todella hienosti. Viime viikonloppuna e- boksi sano sopimuksen irti, tänää soitto myyjä liikeeseen ja takuseen meni. Matkahuollon kauttaa uusi boksi tulossa.