Miksi ei Adria vaan Hymer?
LAUKKANEN MAURI
09.09.2011 18:02
Taas kerran se Hymer valitiin Vuoden matkailuautoksi,miksi?
Adriakin oli kilvassa mukana,ja pärjäsi hyvin.
Siis ei se onni ole rahasta kiinni,vaan siitä että omistaa kunnon as,auton!
Käyttäjän lisäys viestiin 9.9.2011 klo 18:04:51
viite Caravan lehti nr;5/2011,sivu 12
KOSKINEN OLLI
09.09.2011 18:55
No, Taitaa olla se Hymerin autotehdas Telajärven autotehtaan kanssa kova kilpailija. ;)
VÄLIAHDE JUSSI
10.09.2011 01:55
Näihin matkailuauton paremmuusseikkoihin vaikutta niin epäolennaiset asiat ne,
jotka ovat pääasiassa makuasioita.Kestävyys ja käyttö ne on lähes unohettu
Tässä testissä Mulle ei kumpaakaan Sen pitää olla KARMAN LAATUA
VALTONEN MARTTI
10.09.2011 11:51
Onko se 'Karman laki' joka määrittelee ne laatukriteerit Karmanniin?
HALTTUNEN TEUVO
10.09.2011 15:09
Jokin kostutuslaki ainakin on voimassa. Kun tavaraluukun nostaa ylös, valuu vesi märästä pinnasta tavaratilan lattialle. Lukitusmekaniikassa on vielä lokero, joka sekin tyhjentää veden tavaratilaan.
Lakeja on turhan paljon, ainakin Karma ja Murphu. ja testaajat ovat "jumalia", kaikkien lakien tavoittamattomissa.
TERVO JARI
10.09.2011 17:56
http://www.telajarvi.net/
http://www.telajarvi.net/teat/
Hubaa . . .
VÄLIAHDE JUSSI
11.09.2011 11:37
Olen sitämieltä,että auton kuin kuin vaununkin kesto on aina pitäjästä kiinni
olkoon merkki mikä tahansa.Sekä myös pitää kuluttajien huomata pluffi jota
jotkut testaajat ja koeajajat tekevät jonkun tuotetta valmistavan tehtaan hyväksi.
Nuo Virtasen ajelut takavuosina, on siitä hyvä esimerkki. Kankaan metri hinta
oli tärkeämpi kuin kulutus,sitähän ei ilmoitanut olenkaan, melusta, auton sisä
näkyvyys, yms seikat jäivät pois.Tiedä kokemuksesta,että Hymeri on aivan liian
ylimainostettu,Laikatkin on paljon parempi.
JANHONEN MATTI
11.09.2011 13:38
Vajaan viikon päästähän sitä voi Lahdessa taas katsella kenelle ne uudet 2012 mallit on tehty. Viime vuosina on kyllä ollut havaittavissa ratkaisuja, jotka on tehty vain Jussin mainitsemille testaajille.
Etenkin m-autojen takatallista on tullut testaajille samanlainen arviointikohde kun joskus takavuosina h-autojen tavaratilasta, auton täytyy olla hyvä kun tavaratilaan mahtuu 8 kaljakoria.
Kysykääpä muuten ihan piruuttaan messuesittelijöiltä ja etenkin niitä omakotitalon hintaisia autoja esitteleviltä paria pientä asiaa.
Saisinko nähdä tämän auton sähkö- ja vesikalusteiden asennuskuvat ja toimitetaanko ne auton mukana. Kysymys on vain 5-6 A-nelosesta, ei maksa paljon, mutta niillä voi säästää paljon.
Niitä näet saattaa auton jossain elämänvaiheessa tarvita.
LAINE RAIMO
11.09.2011 13:50
Avoin kysymys Matille: Saakos niitä sähköasennuskaavioita nykyään vielä johonkiin autoon mukaan? Kokemuksesta tiedän, että ne olisivat joskus todella tarpeen.
VÄLIAHDE JUSSI
11.09.2011 15:21
Matti Janhonen sanoisin tuohon matkailu autonhintaan että, talokauppoissa
on myyjä vastuussa ainakin 5v, kaupanteo jäkeen,mutta matkailuauto tai m-vaunu kaupoissa ei asia ole näin hyvin,Myyjän tai välittäjän vastuu melko mitätön,
talokauppoihin verrattuna.
Vaikka hintaluokka on suunilleen samaTuota sähkö ja lvi piirustusten puutetta näissä matkailukamppeissa ihmettelenih.
Talokaupoissa kyllä ne heti ovat käsillä, mutta ei matkailuauto tai m-vaunu-
kaupossa Monesti ei edes välittäjätkää välitä niistä mitään.
Tämä onkin ainoa meekeläisten linkk,i saada epäterveet myyjät ja välittäjät johonkin ojennukseen
Rohkenen väittää
Talo osto on paljon turvallisempaa em syistä,kuin matkailuauton osto.
JOKINIEMI PETRI
11.09.2011 15:31
Tässä on hyvä esimerkki hymerin yli hinnasta. Tämä on jo mielestäni vitsi, mutta vain tietysti minun mielipiteeni. Tosin tolla rahalla vois saada jo kunnolisenkin auton ID numero nettikaravaan. 1344128. hinta on 91705e
JANHONEN MATTI
11.09.2011 16:07
Laine Raimolle heti vastaus:
Tietäkseni ei saa, mutta kaltaisiasi minä mukaan lukien on paljon, jotka haluasi saada. Mutta jostainhan tämä edunvalvonta on aloitettava, aloitetaan vaikka 5-6 A4-liuskasta.
LAUKKANEN MAURI
11.09.2011 16:26
Kykkä nuo piirongin johdotukset ovat loppujen lopuksi niin yksinkertaisia että
ei niiden kytkentäkaavioiden ole vakava asia.
Koska kaikista ns,lisälaiteista;lämmitimet latausyksikkö ja muut ovat yleensä alihakkijoiden toimittamia ja niiden kytkentäkaavoita on saatavissa.
Tosi asia on että se vaikeuttaa korjauksia,mutta ei ole este,vaikka esim.
vaunun/auton valoissa on vikaa.
Mitä tuohon Hymerin hintaan tulee erot ovat pieniä ns.laatu autojen kohdalla.
Toinen asia on ne edulliset as,autot,joita on tullut markkinoille ,mutta niisäkin
saattaa löytyä ja löytyy saman alihankkijan osia kuin ns,laatu autoissa .
YLITALO ASTA
11.09.2011 16:44
chausson ja sen sisar merkeissä tulee ainakin manner euroopan puolelta ostettaessa sähkökaaviot se kuvat mukana.
Mutta sehän onkin tuommoinen halpismerkki toisin kuin hymer.
T:Masi
LAINE RAIMO
11.09.2011 16:52
Olen Maurin kanssa täysin eri mieltä sähkökaavioiden tarpeellisuudesta. Viime marraskuussa etsittiin sähköjohtovikaa Artostamme 5 tuntia, koska eivät tienneet, missä sähköjohdot menevät. Tämä tapahtui tehtaan huoltohallissa Polchissa?? Kuvia tapahtumasta on picasaweb-sivullani: https://picasaweb.google.com/101682333327407955804/MuuttolinnutEtelaan20102011#5542438189277550674 .
Ja jos auton hinta jotain vaikuttaa, niin Arto on noin 30% kalliimpi, kuin Hymer??
SUOMI SEPPO
11.09.2011 17:20
Sähkökaavio ei taida kertoa missä johto elävässä elämässä menee (auton vasemmalla/oikealla puolella ylhäällä/alhaalla). Johtoja menee niin mahottoman paljon ettei "sinistä johtoa" pysty seuraamaan metriä pidemmälle kun sen jälkeen on ainakin 10 sinistä jo näkyvissä tai se menee johonkin harmaaseen johtonippuun ja katoaa tulevaisuuteen. Ainakin Hymerin integroidussa on paljon alustan omia johtoja jotka eivät vie minnekkään, roikkuvat liittimet siellä irtonaisena. Ota siinä selvää onko joku liitin irronnut vai kuuluuko se olla noin irti. Sulakkeita/releitä löytyy monesta tuntemattomasta paikasta. Mahdoton tehtävä tien päällä jos jokin laite ei toimi.
@seppo
LAUKKANEN MAURI
11.09.2011 20:24
Ninpä niin ,ei tuokaan vika olisi todennäköisesti sillä kaavion avulla selvinyt.
Mutta en ole sanononut että niistä ei olisi apua,mutta kuvia ja kuvantekijöitäkin on joka lähtöön,sen olen huomanut kun niiden säkökuvin kanssa joutuu työskentelemään.
Tuossakin tapauksessa voi näin jälki käteen sanoa että kokenut ja osaava
asentaja/henkilä olis paikallistanut vian alta aikayksikön.
Olenpa minäkin sielllä tehtailla käynyt ostin sieltä Hymerin! ja ei ole ollut vikoja
ei sähköisiä eikä muuta.
VÄLIAHDE JUSSI
11.09.2011 21:00
P.Jokiniemi. Eihän se hullu joka myy vaan joka tuostakin maksaa ilman
mitään kytkentäkaaviota.Enpä ,että niitä edes on Lähes 7000000 mummun markaa
Kyllä näitenkin eri kytkennät ovat selvää kauraa joilenkin nyt,mutta 15-25 vuoden
päästä, jos hymerin kori sattuis pysumään voimissaan jollakin HYVIN HUOLELISELLA pitäjällä.Minun käytössäni elinkaari 2-7vuota alusta hymerin kori
korkeintaan 3vuotta
Käyttäjän lisäys viestiin 12.9.2011 klo 08:06:31
Vielä tuohon Maurin alkuperäiseen kysymykseen palaisin,
miksi ei Adria vaan Hymer?No se raha ,väri,P..Virtasen mukaan verhoilukankaan metrihinta Yms. seikat.
NYYSSÖNEN KAJ
12.09.2011 08:57
Sain muutama vuosi sitten alustan sähkökaaviot Volvolta. Asentaja sanoi että saa vain katsoa mutta ei kopioda. Auto ei sammunut napista eikä sitten enään startannutkaan. Kaavion mukaan piirissä oli 7 relettä. Asentajalta kysäsin että miten hän luulee minun muistavan kytkentäkaavion kun olen ajanut takaisin autolle.
Asentaja soitti pomolleen joka antoi luvan kopioda kaaviot minulle. Kiitos siitä Volvo linja-autohuollolle. Korikytkennöistä ei minulla ole mitään kuvia mutta ei siitä suurta haittaa ole ollut.
Matkailuauto vm 1980 alusta Volvo B10M kori Ajokki 7000
Ajettu n. 1,8 Mkm
Varustettu 380 W aurinkokennoilla joista piisaa energiaa siihen mitä auto kuluttaa päiväajossa. Aurinkosähköllä ajettu Portugalin eteläkärjestä Suomeen pelkällä aurinkokennojen tuottamalla sähköllä. Aurinkokennot tuottivat sen lisäksi jokapäiväisen aamukahvin tuottamiseen tarvittavan energia 10 Ah/12V/päivä
https://picasaweb.google.com/115941655993677770228/SatunnaisiaKuvia#5257310612546953378
kuva on ajalta jolloin tuo matka tehtiin, selaa eteenpäin niin löytyy tämänpäivän tilanne
VÄLIAHDE JUSSI
12.09.2011 10:29
Noihan sen pitäisi toimijakkin, ainakin Matkailuautojen kohdalta, ostajalle annetaan
tekniset kuvan kopio heti mukaan, rahastus on kovasana karmanniin sain
ko piirustukset mukaan se ratkaisi kaupani Hymeriin ei saanut ,kun ei ollut ko asiakirjoja.Siihen ne pistää sähköt ja lämpö laiteet asentajan maun mukaan.
HYTÖNEN RAIMO
16.09.2011 23:36
Kaavio on vain kaavio, eikä se kerro missä johto käytännössä kulkee. Se kertoo vain kytkentätavan.
Ei sillä et saa sähköpiirroksia miljoonan euron omakotitalonkaan ostossa.
Toki johtimet voi nykyaikana selvittää metallin- tai jännitteenpaljastimella, joskaan edellinen ei toimi metallipintaisissa rakenteissa.
JANHONEN MATTI
17.09.2011 13:37
Ettei nyt menisi ihan plörinäksi tämä, niin kertoo se kunnollinen sähkökaavio sen mistä navasta johto lähtee ja mihin napaan se menee. Auttaa kummasti jos tämän edes tietää, ja kun alkaa mittailla niin tietää vielä enemmän.
Aivan varmasti kunnon kytkentäkaaviosta on apua olipa kysessä harrastaja tai autosähköasentaja. Autosähköasentajalle kaavio vain kertoo enemmän.
Kokonan oman lukunsa on nämä joko itse tai liikkessä suoritetut jälkiasennukset. Asennetaan perustuskameraa, satelliittiantennia, sähkörappua, lisäkaiuttimia, televisiota, pihavaloja, lisävaloja, vetokoukkua sivuvaloja jne. joiden johdotusta tai edes sulakkeita ei panna kirjoihin eikä kansiin.
Käyttäjän lisäys viestiin 17.9.2011 klo 13:41:37
Minulla ei ole miljoonan taloa, mutta -75 rakennettu omakotitalo on, ja kyllä sen sähkö- ja putkityöt tehtiin tehtiin kuvien mukaan.
KILLSTRÖM NIELS
18.09.2011 05:36
Avoin kysymys Matille: Saakos niitä sähköasennuskaavioita nykyään vielä johonkiin autoon mukaan? Kokemuksesta tiedän, että ne olisivat joskus todella tarpeen.
Challenger,in salkussa on sähkökytkentäkuvat ja vieläpä selkeät.
JANHONEN MATTI
18.09.2011 09:19
Hyvä Challenger! Pää on auki, siitä vaan muihinkin autoihin vaatimaan.
LAHTI ANTTI
18.09.2011 11:30
Myös vaunusta löytyy kytkentäkaaviot sekä 230V että 12V. Ammatti-ihmiselle ainakin niistä luulisi olevan jotain apua mahdollisen vian paikallistamiseen.
HÄKLI HANNU
28.09.2011 21:18
Niinpä niin, 60 ja70 luvuilla iso osa porukkaa ajeli Mosseilla ja pärjäsi siinä kuin Voortillakin. Siis kyllä mossellakin pääsi kun vain huolsi riittävän usein ja niin pääsee Hyymerilläkin, että turha sitä on aina morkata, riittävän usein huollossa ja korjaamolla niin kaikilla aina vie sinne ja takaisin.
Että tämmöstä ennen ja nyt.
Terv. H.H.
NIVA OLAVI
28.09.2011 22:09
Sain pyytämättä Dethleffsiini johdotuskuvat, kaksi A4:a. Eivät ole tavallisia sähkökaaviota, vaan niistä näkyy, missä mikin johto kulkee. Ei ole tosin tarvinnut tutkailla, kun kaikki on toiminut paitsi, että ALDE:en Dometic:iin on vaihdettu ohjauskortit kärähtäneitten tilalle.
HÄNNINEN JUKKA
29.09.2011 09:12
Mauri, näyttää tuo kuva olevan Espoon hyymercenterin pihalta. Jos olis viime talvena otettu, niin siinä olis mun hyymeri (B578).
Olis mielenkiintoista kuulla miten häädyit sinne tehtaalle omaa hyymeriäsi ostamaan ja mitenkä se suoraan tehtaalta asiointi sujui ? Minä omani varasin toistavuotta sitten caravanmessuilta Saksassa, vaan annoin sen huolinnat, rahastukset ym. suomalaiselle maahantuojalle.
VÄLIAHDE JUSSI
29.09.2011 11:46
Miksi ei Hymer vaan Adria ?
Näihä se pitäis olla !