Ducaton tuulettimen säädin puaskana?

VILJAVA TAPIO 31.08.2011 17:49

Siis mikä sen vääntimen nimi onkaan, jolla valitaan, puhaltaako ilmaa ohjaamoon ykkösellä vai nelosella vai ei ollenkaan. Ensin lakkasivat toimimasta ykkönen ja kakkonen, ja nyt toimii enää nelosella, aika kova puhuri siis. Kyseessä on ns. edellisen mallin ohjaamo, valmistusvuosi siis 2005. Onko jollakulla kokemusta eli onko tyyppi- vai yksilövika? Ilmeisesti vika on siinä käännettävässä säätöpyörässä, mutta mistä lie kyse, voiko korjata vai pitääkö vaihtaa joku mötikkä? Veikkaan jälkimmäistä, mutta mitenkäs sinne pääsee käsiksi eli miten sen koko kojelautavirityksen saa keskeltä auki? Pari näkyvää ruuvia on ylhäällä "kirjoitustelineen" nurkissa, mutta loput on jossain piilossa tai klipseinä (jotka tuppaavata hajoamaan kun amatööri niitä vääntelee auki vääristä kohdin). Ei viittis radiotakaan rikkoa.

MIKKONEN MATTI 31.08.2011 18:08

Ei mulla oikeaa tietoa ole, mutta muistelen näistä keskusteluista, että puhaltimelle olisi useampi sulake, jotka palaisivat jotenkin tuossa järjestyksessä. Joten malta vielä purkamisen kanssa.

HALMEENMÄKI JUHANI 31.08.2011 18:10

Jos nelonen toimii niin ääni esivastukselle, joka sen varsinaisen säädön tekee. Lisää löytyy haulla, mutta sanotaan jo valmiiksi, että vaatii muutakin kuin vastuksen, koska palaa poikki muun vian takia. Kuten tukkoinen raitisilmasuodatin, lehtiä yms roskaa ilmakanavissa tai viimeisillään oleva puhaltimen moottori.

MIKKONEN MATTI 31.08.2011 18:16

Muistikuvani ei ihan osunut, mutta tässä yksi keskustelu: https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=72548345

Käyttäjän lisäys viestiin 31.8.2011 klo 18:18:48 ja toinen, jossa lopputulos taitaa olla sama: https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=79663400

INBERG KALEVI 31.08.2011 19:20

Sama vika "Rahikaisella" keväällä. Luulin ensin, että säädin on rikki. Viisaimmat neuvoivat kuitenkin vaihtamaan säätövastuksen. Tein sen ja toimii kuin ajatus. Säätövastus löytyy aika helposti ilmakanavan yläpuolelta kojetaulun alta. Parilla ruuvilla kiinni. Ensin kuitenkin nelinapa liitin irti. Säätövastuksen hinta parinkympin paikkeilla. Ostin sen joko Motonetistä, Varaosamaailmasta tai jostakin hyvin varustetusta autosähköliikkeestä Tampereella.

PAASO JYRKI 01.09.2011 23:20

mulla meni säädin(ohjaamossa säätönuppi) josaki 100000 kohalla.Ennen sitä piti jo puhallella hiilipölyä puhallinmoottorita. Ko sen mankan saa irti nii siellä on ne pari puutuvaa ruuvia, nii alkaa helepottamaan.Ahasta kuminki.tyypivika

Käyttäjän lisäys viestiin 1.9.2011 klo 23:21:40 05 ducato

AARNIO JUKKA 06.09.2011 23:55

Minä vaihdoin keväällä 04 Ducatoon tuon valintakytkimen, kun oireet olivat hyvin samankaltaiset. Irrotin ensin tuon sarjavastuksen ja mittailin ohmimittarilla eri vastusarvot. Todettuani sen hyväksi purin keskikonsolin verhouslevyt. Ensin radio pois, sen alta ruuvit karttatelineelle ja sitten säätönuppien etulevy pois. Kääntökytkin irtoaa etupuolelta parilla ruuvilla ja sähköliitin takaa vetämällä. Paikallinen merkkiliike väitti, että koko kytkinpaketti (kaikki kolme valitsinta) pitää vaihtaa, mutta entinen merkkikorjaamo (Delta) myi pelkän kiertokytkimen 40 eurolla. Purin vanhan kytkimen ja totesin, että kärjet olivat osittain palaneet. Kytkin on hyvin heppoista tekoa, mutta onneksi melko helposti vaihdettavissa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.