Mikä ducaton alkuperäinen vesipumppu? Jakopää asiaa.

KALAJAINEN PASI 28.08.2011 09:56

Tervehdys!

ajattelin kysäistä että mahtaako joku tietää minkämerkkistä vesipumppua ducato 2.8 jtd -01 käytetään?

Olen aikeissa alkaa keräileen osia kasaan jakopään huoltoa varten. kilometseistä uupuu puolet mutta 4 ikävuosi tuli täyteen kesällä.

nyt kiinnostaakin se vesipumppu ja merkki. ajattelin että hommaan kunnon osat niin ainakin kestäis sitten sen seuraavan 4 vuotta. motonetissä myydään vesipumppu jonka hinta on noin 70 e. siitä kun ei vaan käy merkki selville. mahtaisko olla jollakin kokemusta siitä pumpusta??

kattelin kanssa että motonetin listoilla oli itse remmi (gates merkiltään ja skf tai bosh rullat hintaan 130 e). kattelinkin jotain aiempaa keskustelua jakopäästä ja siellä kävi ilmi että tämä gates merkki on jus se mitä fiat käyttää. skf tai bosh laakerina kai on kanssa ihan laadukas valinta??

sitten vielä niihin jakopään apuhihnoihin? mitähän mahtaa tarkoittaa? varmaan nekin remmit olis hyvä vaihtaa? mahtaako motonetista löytyä ja minkä merkkinen kannattaa laittaa????

vielä ajattelin samaan pakettiin laitella uuden laturin remmin. kylmänä kun tempaa auton tulille pakkaa remmi pikkuisen vinkua ennenkuin lataustaso asettuu. olisko jollakin suositella jotain hyvää laturinremmiä merkiltään??

autossa nyt 130 t km ja menee minun omistuksessani toista kertaa remmin vaihdolle. edellisellä kerralla ei vaihdettu vesipumppua. vain pelkkä remmi ja ne kiristysrullat vai mitkä lieneekään.

t // pasi

JANHONEN MATTI 28.08.2011 11:16

Ensinnökin mikään noista mainitsemistasi osista ei ole ns. "alkuperäinen". Fiatkin ostanut ne muilta tiettyjen osien valmistuksen erikoistuneilta valmistajilta. Mainostamatta ketään voin ihan huoletta ostaa ne vaikka juuri Motonetista. Tuo Suomessa käytössä oleva hihnan vaihtoväli on niin lyhyt, että osat kyllä kestää ja vielä jää varmuusmarginaalia melkoisesti, ellet nyt ihan hirveästi aja. Kun on noinkin iäkkäästä autosta kysymys niin vaihda/vaihdata saman tein kaikki osat mitkä liittyy jakohihnaan, vesipumppuun, hihnan painopyöriin ja hihnoihin.

Noissa painopyörissä on laajemminkin nuo kestovoidellut laakerit ongelmana. Rasva hapettuu ja kovenee ja jolloin laakerien voitelu kärsi ja laakerit kuluu enneaikaisesti. Samalla kannattaa tarkastaa laturin laakerien välykset noin käsikopelolla ja kuuntelemalla laturin laakerien pyörintä-äänet.

KALAJAINEN PASI 29.08.2011 07:44

vielä jatkoa kysymykseen:

mitä jakopään apuremmeillä tarkoitetaan????

onko apuremmit esim. laturinremmi?? onko ohjaustehostimella eri remmi?? onko jakopäässä useampi remmi kuin se jakopäänremmi??

hieman on ainakin minulla hakusissa toi remmipolitiikka auton anatomiassa.

JANHONEN MATTI 29.08.2011 09:33

Jakopään hammahihna saa voimansa kampiakselista ja käyttää ventiilikoneistoa ja ruiskutuspumppua. (2,8 JTD) Muut hihnat ovat mallista riippuen joko kiilahihnoja tai uusimmissa malleissa moniurahihnoja. Näitä apulaitteita käyttäviä hihnoja voi olla 1-3 ja ne käyttää laturia, vesipumppua, ohjaustehostajan pumppua, ja mikäli autossa on ilmastointi myös ilmastointilaitteen kompressoria.

Kaikki nämä hihnat joudutaan irroittamaan kun nokkahihna vaihdetaan. Ts. kun kaikki hihnat vaihdetaan nokkahihnan vaihdon yhteydessä lisähintaa syntyy vain ja ainoastaan uusien hihnojen osalta ja se meno on vähäinen koko hommaan verrattuna. Eikä sinun tarvitse mietti, että kestääkö ne hihnat. Esim. Fiatin laturin hihnan vaihto tien päällä on aika paskamainen juttu.

HALMEENMÄKI JUHANI 29.08.2011 18:06

Tuosta hihna-asiasta kirjoittelin juuri lehteenkin, ei muuta kuin katsomaan menikö saunan pesään, tai löytyyhän se tuolta netin puoleltakin arkistosta.

HIRVONEN JOUNI 29.08.2011 21:20

Tältä vuodelta kokemusta remmien vaihdosta kahteen kertaan. Ensi hallitusti kaikkiremmit, myös ne apuhihnat ja sitten loman lopuksi hallitsemattomasti toiseen kertaan kun ne apuremmit meni kylään jakopäänremmin luokse. Seurauksena matkan keskeytyminen ja aika kipakka lasku.

Jos olisin jättänyt sen ensimmäisen vaihdon teettämättä olisin säästänyt kuusjapuolsataa.

HALMEENMÄKI JUHANI 29.08.2011 23:27

Oliko merkkinä Renault...

HIRVONEN JOUNI 01.09.2011 01:03

Eiku viat, siis Fiat 2.8 2003 ajettu 120 tkm

Käyttäjän lisäys viestiin 1.9.2011 klo 23:29:57 Mielestäni ammattitaitoisen Raskoneen huollon mukaan apuhihnan väliin olisi mennyt kivi. Harmi että tuolla muutaman tuhannen kilometrin mittaisella hihnojen vaihtovälillä en ajanut pahoilla sorateillä. joitain kilometrejä hiekkatietä kylläkin. Toisin kuin toissa kesänä se hirveä pätkä Latvian Kolkasta Ventspilssiin joka oli todella hirveä 60 km perunapelto, samanlaista oli joskus 70 luvun alussa Kolarin ja Muonion väli.

Ennen vauriota kyllä kuului samanlaista vinkumista konehuoneesta käynnistyksen yhteydessä kun oli kuulunut muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen kun auto oli uusi. Pääteltiin huollon kanssa uutena että ääni liittyy käynnistyksen jälkeiseen voimakkaaseen lataustarpeeseen.

Nytkin ääni loppui kun auto oli hetken käynyt kunnes viimeisellä kerralla ääni lakkasi ja alkoi uudestaan voimakkaana räpinänä josta kyllä arvasi remmin hajonneen... liitteenä kuva osista

RATILAINEN JOUNI 01.09.2011 17:36

Mikä aiheutti tuon apulaitehihnan vierailu tarpeen? Oliko ns. tarvike hihna vai ns. alkuperäinen? Kyselee uteliaana JR. Kerron tuonempana muutman tuttavilleni sattuneen tapauksen.

HAAPANEN TIMO 01.09.2011 17:40

Meilläpäin tälläisten tapahtuman syitä kutsutaan nimellä "näpliäinen"

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 01.09.2011 18:17

http://www.gates.com/europe/brochure.cfm?brochure=9891&location_id=14047

TB026 tiedote, tuolla kerrotaan miten saa ainakin aikaan jakopään vaurioitumisen. Vaikkei apulaitehihnavauriota selitäkään, niin hyvä ottaa silti esille!

HIRVONEN JOUNI 01.09.2011 23:37

Mielenkiintoinen dokumentti, kiitos linkistä. Pajalta saamani laakerit kyllä näytti lähes pakasta vedetyiltä. Laakerit vaihdettiin nyt varmuuden vuoksi. Vanhat osat on edelleen tallessa.

KALAJAINEN PASI 05.09.2011 08:19

jakopään hihna , kiristinrullat, vesipumppu ja laturinremmi tuli vaihdettua. työn hinnaksi tuli 200 e. kallein tarjous oli joensuussa autokorjaamo romppasella 550-600 e

kaikki joista kävin tarjousta kyselemässä sanoivat että 2.8 jtd ducatoon vesipumpun vaihto on hankalaa ja aikaa viepää. sanoivat että töihin pitää varata noin 8h. ( mahtaako pitää todellisuudessa paikkaansa?)

työn autooni teki eräs moottoriasentaja ylimääräisenä työnä. sanoihan sekin että pumppu oli tosi paskamainen vaihtaa.

nyt peukalot pystyyn että menee ongelmitta seuraavat 4 vuotta.

//pasi

JUNTURA ESA 07.10.2011 19:31

Minullakin pomppi laturinhihna pari kertaa tänä kesänä jakohihnan puolelle vaikka huollatin merkkiliikkeessä Jos en olisi tehnyt mitään vanha remmi toimis varmaan vielä. No nyt vaihdan hihnat itse tai ainakin yritän. Mutta tietääkö kukaan mistä löytyy Ducaton -02, 2.8 JTD:n ruiskupumpun hihnapyörän kohdistusmerkit. Tai siis miten saadaan pyörä kohdalleen. kampiakselin pyörrässä näyttäis merkit olevan nähtävillä niin kuin ylimmässäkin pyörässä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.