Moottoroitu askelma

ASIKAINEN AKU 26.08.2011 22:12

Meidän autossa(Adria Twin 09) on Omnistep 400 leveä askelma retkeilyauton alla. Ongelma on se että se ei toimi tyydyttävästi. Moottori ei jaksa aina työntää askelmaa ulos. Olen avannut sen ja tutkinut mutta en silmämääräiseti löytänyt mitään rakenteellista syytä. Sen kyllä huomasin että kun askelma oli hyvin puhdas, se liikkui mutta eihän se puhtaana pysy auton alla. Kootessa tein paremman tiivistyksen kuin alkuperäinen oli. Olen asentanut sen eteen roiskesuojan joka estää suoran kurakylvyn, mutta sekään ei auta. Aina täytyy jalalla auttaa että tulisi ulos. Liekkö ominaisuus, tyyppivika vai yksilövika? Liekkö moottori jotenkin viallinen? Uskon että monilla on mielipide mutta tietäisikö joku oikeasti mistä voisi olla kyse. En lähde vielä suinpäin ostamaan uuttakaan.

JANHONEN MATTI 26.08.2011 22:43

Oman auton kaksiaskelmaisessa rapussa on sama ongelma. Jotenkin tuntuu, että se rapun moottori on vähän hengetön. Moottorille tulevaa jännitettä en mitannut, mutta johdot aika vahvat ja maadoitus oli kunnossa, joten kyllä sen pitäisi virtaa saada. Rapun nivelten rasvaaminen tippakannulla moneen kertaan toistettuna kyllä auttaa, mutta rasvaamisen paha puoli on, että lika tarttuu entistä pahemmin rakenteisiin. Alunpitäen rapun niveliä ei ilmeisesti ole tarkoittettu rasvattaviksi. Rapun niveltapit oli yllätys yllätys alumiinia ja niissä on laakeripintana aika pehmeät muoviholkit.

Ajattelin vielä testata rapun jousen säätöä (siinä ei nyt ole säätöä) josko siitä olisi apua ongelmaan.

HYTÖNEN RAIMO 27.08.2011 09:08

Vaihdoin keväällä entisen toimintansa irtisanoneen sähköportaan (valmistaja tuntumaton) kyseisen Omnistepin kaksiaskelmaiseen. Toiminut ainakin tähän saakka moitteettomasti.

Kehottaisin tarkistamaan akun lataustilan ja sähköliitokset ennen isompaan operaatioon ryhtymistä.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.8.2011 klo 09:12:40 ...siis valmistaja tuntematon (portaasta tai moottorista, joka jumittunut ei löytynyt mitään merkintöjä), ei tuntumaton.

LAUKKANEN MAURI 27.08.2011 11:01

Taitaa olla sama vika kaikissa sähköistetyissä portaissa,myös minun uudessa hymerissä,joka jumii erityisesti talvella.

Vikaa ei ole vältämättä missään mutta kuten tuolla todetiin niin se lika ja jää aiheuttavat ne toiminta häiriöt.

Pitää muistaa että turvallisuus asetaa ne rajat millä voimalla se rappu saa toimia jos se väänäisi vaikka nilkan poikki,siis kova vääntö, sitä ei hyväksyttäisi,kun se on suojaamaton liikuva laite.

Eli se suurin syy on se turvallisuus!.

PALM PEKKA 27.08.2011 11:21

Tuossa Hymerin tekemässä Soliferissa on tähän asti toiminut hyvin. Lieekö syynä se että se kääntyy ylhäältä alas eikä siis vaadi suurta voimaa. Senverran tutkin kun rasvasin että aika heppoinen rakenne näin yli 100 kg painavalle. Käytänkin itse irtorappua. Laitoin rasvaksi vaseliinia kun ajattelin että se estäisi samalla lian pääsyn kääntyviin holkkeihin ym. En tiedä toimiiko ajan mittaan.

Kuskin ovesta on aikamoinen rappu alas ja siihen en vielä ole keksinyt toimivaa ratkaisua rapuksi. ITE

HALTTUNEN TEUVO 27.08.2011 23:07

http://www.customtruck.fi/astinlaudat.html

Ensikertalaiselle asennus teettää töitä kotivälineillä. On auton sisäpuolista "astinlautaa" 18 cm alempana. Tuo mitta on auton rakenteesta riippuva.

TAPANINEN JORMA 28.08.2011 15:08

Olen vaseliini ja öljy kokeilujen jälkeen käyttänyt pelkkää aerosolisilicoonia.Näyttäis pelaavan parhaiten,ei kerää pölyä ja hiekkaa. Niin..rappu on project 2000. Jorma.

PALM PEKKA 28.08.2011 16:34

Hyvä idis kiitos Jorma. Empä tullut ajatelleksi siliconia. ITE

LAURONEN TAPANI 28.08.2011 20:47

Itselläni oli joskus henkilöauton lukkojen kanssa jatkuvia vaikeuksia, purin ja puhdistin lukot moneen kertaan kokeillen eri öljyjä, mutta aina talvella samat ongelmat, sitten epätoivossani suihkutin lukkoon spreivaseliinia jolle en ollut keksinyt mitään käyttöä (ostin sen joskus joltain huoltoasemalta kun pyöräillessä alkoi ketjut "kitistä") siihen loppui lukko-ongelmat, aina toimi vaikka yhdestä pesästä oli suojalippakin irronnut ja lukkoon pääsi vesi. Enää en muista minkä merkkistä ainetta tämä oli. Pyörän ketjuihin tämä oli huonoin mahdollinen aine, kaikki hiekka tarttui ketjuihin.

KATAJISTO VESA 03.09.2011 18:48

Meillä on 11/2009 ensirekisteröidyssä T.E.C.-matkailuautossa Project 2000 -sähkörappu (Made in Italy vuonna 2007). Rappu on ihan paripyörä-Transitin vetävien takapyörien takana, mutta toistaiseksi mitään ongelmia ei ole rapun sähkötoimintojen kanssa ole ollut (nostettavissa manuaalisesti ylös/laskettavissa alas, lisäksi nousee automaattisesti kytkettäessä Fordin virta päälle). -Kop...kop... puuta! Nivelten saranatappeina näyttää olevan ihan teräspultit väliprikkoineen, pulttien päässä lukkomutteri, että ei kiristä sivusuunnassa. Mitään öljyämistä, rasvaamista tms. ei ole tarvinnut tehdä, mutta aina sadesään ajon jälkeen askelma on tietysti kurassa.

VÄLIAHDE JUSSI 06.09.2011 09:17

Mulla on käsin pelaavat nekin juonittelevat aika ajoin. Olen kuitenkin tyytyväinen, en ole harkinnutkaan säkökäyttöistä porrasta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.